LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klikken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Fraude verklikken aan de overheid...

Vind ik verwerpelijk
3
16%
Zou ik niet doen
0
Geen stemmen
Neutraal of geen mening
0
Geen stemmen
Ik kan me voorstellen dat men dat doet. Regels zijn er voor iedereen!
4
21%
Zou ik doen. Fraudeurs benadelen iedereen dus mij ook!
5
26%
Dat heb ik wel eens gedaan en ik voel me er goed bij.
0
Geen stemmen
Dat heb ik wel eens gedaan en ik voel me er schuldig over.
0
Geen stemmen
Het hangt af van de ernst van de fraude/het misdrijf
5
26%
Iets anders
2
11%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Klikken

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Jullie kennen vast allemaal wel mensen die het niet zo nauw met de regels nemen. Liegen tegen de woningcorporatie om een hogere prioriteit te krijgen, ten onrechte huursubsidie of bijstand ontvangen door fraude, illegaal in Nederland verblijven, de belasting of verzekering tillen, of misschien wel illegaal vuurwerk verkopen.

Met name als jij wel last hebt van die regels (goeden moeten onder slechten lijden) is dat frustrerend. Omdat mensen de boel belazeren moet mijn partner tig procedures door en heb ik me blauw betaald aan de IND. Omdat mensen illegaal bijstand krijgen gedragen controleurs zich soms als Gestapo-agenten. Dit wekt woede op jegens de overheid maar ook jegens degenen die het niet eerlijk spelen.

Eerlijk gezegd heb ik soms wel eens met de gedachte gespeeld te klikken. Ik ken zelfs iemand die dat gedaan heeft bij een ex. Wat vinden jullie?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Bailey »

Het is niet helemaal hetzelfde, maar de ex van mijn vriend werd een tijdje terug via het AD opgeroepen omdat ze haar woon-/verblijfadres niet wisten, om voor het gerecht in Leeuwarden te verschijnen. Ik heb toch mooi even haar adres doorgegeven :evil:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Walter van V »

is dit klikken, of gewoon de wet volgen. Wanneer je als burger op de hoogte bent van een misdrijf, ben je toch verplicht dit te melden? Doe je dit niet ben je dus medeplichtig, want men kan gewoon doorgaan met anderen te benadelen...

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klikken

Ongelezen bericht door sprokkel »

Het hangt af van de ernst van de fraude/het misdrijf.

Dit heb ik gestemd, over klikken kan men verschillend denken, maar ik kan me voorstellen dat dit vooral bij ouderen, geen goede associatie oproept.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Al kind leerde ik al:

Klikspaan, boterspaan
je moet niet door het straatje gaan
het hondje zal je bijten,
het katje zal je krabbelen
Dat komt van al je babbelen.


En ook leerde ik van mij oma

wat gij niet wil dat u geschied doet dat ook een ander niet


Op zich kan informatie doorgeven aan de overheid best wel, dar is geen probleem mee, het wordt echter ethisch bezwaarlijk als de "klikkende" partij er zelf beter van wordt.

En ik ben het zeer met Sprokkel eens. Hebben we dan niets van het verleden geleerd. Het gedrag van de NSB is principieel niet toelaatbaar. Daarom is klikken ook niet toelaatbaar als er een overheid zit waar je het wel mee eens kan zijn

[/i]

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Klikken

Ongelezen bericht door S. »

Ik heb deze keuze gestemt in de poll:

Iets anders

Zou het in sommige situaties wel aangeven, ligt er even aan de ernst van het vergrijp of de fraude, maar zou er zeker geen geheim van maken.

Toolboy

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik sluit me bij S aan.
In sommige gevallen zijn er kinderen bij betrokken zoals in mijn geval dus hou ik m`n mond

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Klikken

Ongelezen bericht door yoram »

M.i. ligt het aan de "grootte" van de fraude. Ik vindt de buurman die geen zin heeft om naar de vuilstort te rijden en dus zijn snoeiafval thuis verbrandt zonder dat ik of andere buurtgenoten daar last van hebben geen probleem. Ik vindt de buurman die een uitkering geniet vanwege de problemen met zijn rug en die vrolijk bijbeunt als klusjesman wel het aangeven waard.
Ook ga ik vrolijk klikken als ik op de hoogte ben van huiselijk geweld, het lozen van chemisch afval of het in bezit hebben of handelen in gestolen goederen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Klikken

Ongelezen bericht door S. »

Fac ut vivas schreef:Daarom is klikken ook niet toelaatbaar als er een overheid zit waar je het wel mee eens kan zijn
Deze zin begrijp ik niet. Je klikt toch omdat je ziet dat iemand de regels overtreedt, die juist door de overheid worden gehandhaafd? De overheid waar je het in principe mee eens bent... :?

@Yoram,
Zou jij anoniem klikken of eerst de overtreder aanspreken op zijn/haar gedrag?

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Klikken

Ongelezen bericht door yoram »

Inderdaad, als het op klikken aankomt kleeft daar altijd de geur aan van stiekem en laf.
Nee, ik zou ( en ik spreek uit ervaring) zeker de desbetreffende fraudeur op de hoogte stellen van mijn bezwaren en ook duidelijk maken dat ik er werk van ga maken als de situatie niet veranderd of als het feit al gepleegd is.
Anoniem klikken (en dan niet meld misdaad anoniem want daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen) is van een zijkant toekijkend en zelf niets ondernemnd gehalte, daar heb ik niet zoveel mee.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Klikken

Ongelezen bericht door bot321 »

En ik ben het zeer met Sprokkel eens. Hebben we dan niets van het verleden geleerd. Het gedrag van de NSB is principieel niet toelaatbaar. Daarom is klikken ook niet toelaatbaar als er een overheid zit waar je het wel mee eens kan zijn
Deze vergelijking slaat natuurlijk nergens op.
NSBers waren veraders waarmee ze andere mensen
de dood in dreven.
Klikken is in de meeste gevallen mistoestanden
aan de kaak stellen.
Heb de NSBers zelf meegemaakt al was ik nog een
dreumes maar sommige dingen van deze mensen blijven
je je hele leven bij.
Geplaatst op 16 Dec 2006 16:55 door S.


Iets anders

Zou het in sommige situaties wel aangeven, ligt er even aan de ernst van het vergrijp of de fraude, maar zou er zeker geen geheim van maken
.
Hier ben ik het wel mee eens.

Toolboy

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik blijf dit een moeilijk onderwerp vinden.
Ik ken o.a. ook gasten die een wiet kwekerij hebben en de hele wereld om zich heen belazeren.
Als ik ze aangeef zijn hun kids de dupe .
En dat wil ik niet op m`n geweten hebben

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat heb jij dan toch niet op je geweten? Dat hebben de ouders zelf!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Klikken

Ongelezen bericht door S. »

Ik blijf dit een moeilijk onderwerp vinden.
Ik ken o.a. ook gasten die een wiet kwekerij hebben en de hele wereld om zich heen belazeren.
Als ik ze aangeef zijn hun kids de dupe .
En dat wil ik niet op m`n geweten hebben
Dat kan ik begrijpen Toolboy.
Al is het ook zo dat zo'n gezin die de kost moet winnen uit illegale praktijken zich al op een hellend vlak bevind en het slechts een kwestie van tijd is voordat ze tegen de lamp lopen.
Al is het maar door een torenhoge energierekening of de stank van die hennep.
En die kindertjes die zelf op school gaan babbelen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Klikken

Ongelezen bericht door bot321 »

Iemand met een wietkwekerij belazerd de boel niet.
Zolang de overheid het ene gedoogd (koffieshop) en
het andere verbied dan hou je dat.
Het gaat hier duidelijk over misbruik van uitkeringen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klikken

Ongelezen bericht door sprokkel »

Wat ik niet begrijp is dat er steeds meer kliklijnen komen, maar als er dan mensen zijn die klikken, wordt er nagenoeg niets meegedaan of zijn de straffen na verhouding tot de misdaad een lachertje.
Neem bijvoorbeeld de bouwfraude, de klikkers waren niet eens annoniem, maar moet je eens kijken wat een elende deze mensen over zich heen gekregen hebben.
Of zou het te maken hebben dat men alleen op kleine jongens aast, om de grote heren vrijspel te geven.

Toolboy

Re: Klikken

Ongelezen bericht door Toolboy »

Je hebt gelijk bot321 ik had het beter moeten formuleren.
De gasten waar ik het over heb genieten ook nog eens van een bijstands uitkering.

Gesloten