LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehandicapten voorzieningen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

"Een jonge vrouw vertelt dat ze altijd op Schouwen-Duiveland heeft gewoond en nu in Groningen studeert voor 1, misschien 2 jaar. Via de gemeente Schouwen-Duiveland had ze jaren – vanwege haar handicap – een rolstoel (10 jaar oud) én een aangepaste fiets (2 jaar oud) in gebruik, speciaal op haar aangepast.
Ze had in haar studiestad een prima kamer weten te bemachtigen, die ze, door studiefinanciering, ook nog kan betalen. Daarvoor had ze zich in Groningen in laten schrijven in het bevolkingsregister.

Korte tijd na haar vertrek naar Groningen ( Ja, ze komt nog wel ieder weekend naar huis ..) kwam de gemeente Schouwen-Duiveland haar aangepaste fiets plus rolstoel ophalen. Binnen twee dagen had de gemeente de spullen opgehaald; de communicatie ging via haar vader, buiten haarzelf om!! Zij had een introductieweek en was even niet te bereiken... De gemeente had geen tijd om nog enkele dagen op haar te wachten. Iemand die in Groningen studeert heeft in haar ouderlijk huis waar ze drie dagen per week, en vakanties is, geen hulpmiddelen meer nodig; de spullen staan nu opgeslagen in een depot. De rolstoel gaat / is waarschijnlijk na een tijd vanwege de ouderdom naar het grof vuil...
Na vele malen heen en weer bellen mocht ze beiden wel aanschaffen voor het bedrag van totaal zo’n kleine duizend euro. Dit is erg veel, ze besloot zich nog maar een jaartje tijdens haar studie in Groningen te behelpen. Als ze over een jaar of zo weer terug is op Schouwen- Duiveland, heeft ze volgens de geldende normen, gewoon weer recht op een nieuwe rolstoel plus aangepaste fiets."
De gemeente heeft ook het advies gegeven de spullen in Groningen aan te vragen voor de tijd dat ze daar is, hoelang deze aanvraagt duurt weet ze niet, maar schrijft ze zich na een jaartje weer in bij het bevolkingsregister van Schouwen-Duivenland, gaan deze relatief nieuwe aangepaste spullen in Groningen in een depot; en worden er op Schouwen-Duiveland weer nieuwe spullen aangepast en aangeschaft.

De gemeente Schouwen-Duivenland zegt dat alleen de regels worden nageleefd; maar is de belangrijkste regel niet dat iedereen in een nieuwe situatie eerst logisch moet nadenken?"

Deze bureaucratie kost de gemeenschap veel geld en de jonge vrouw haar kans om als ze thuis is de dingen te doen die zij normaal altijd deed.........

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door yoram »

Wat voor vervoermiddel heeft deze jonge vrouw tijdens haar studie in groningen?
ik begrijp dat ze -helaas voor haar -afhankelijk is van aangepast materiaal, maar ik mis in het bericht hoe ze aanvankelijk in Groningen zich zou gaan verplaatsen.
Dus thuis ( een rekbaar begrip als je jezelf inschrijft in een andere gemeente) kan ze niet zonder en in groningen blijkbaar wel?

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

Een driewielscooter..... zodat ze haar energie in de studie kan steken....
Haar vrije dagen fietst ze altijd graag... Dus toen was het logies de fiets in zeeland te gebruiken en de scooter in Groningen.
De driewielscooter is haar eigendom geworden...

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door yoram »

Point taken......

blijft over het feit dat de gemeente danwel de betreffende instantie niet zoveel te verwijten valt, die volgen gewoon de richtlijnen.
En die richtlijnen dienen gevolgd te worden om willikeur en misbruik te voorkomen.
het jammerlijke gevolg van zo'n beleid is dat het meer geld kost aan bureaucratie en dubbele handelingen dan je graag zou zien.

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

bestaat er buiten richtlijnen niet iets als logies nadenken;
en de gemeenschap zo geld besparen??
De vrouw zit sowieso een tijdje zonder roelstoel en fiets (ook als ze het in groningen zou aanvragen duurt dat een paar maanden)
Is menselijkheid minder belangrijk dan "een" richtlijn?
Als geldverspilling en bureaucratie de huidige "richtlijn" is moet je die dan maar gewoon toepassen als ambtenaar zijnde? (Al is dat niet de oorspronkelijke bedoeling van die richtlijn)
Volgens mij bestaan er genoeg heldere gedachtes die ook misbruik voorkomen en geen geld en verdriet kosten...... menselijkheid noemt men zoiets... de beide gemeentes en vrouw hadden bijvoorbeeld kunnen praten voordat er regels toegepast gingen worden.... de rolstoel ligt op de vuilnis, en de fiets staat in depot!! en een vrouw kan niet meer doen wat ze altijd deed...... is dat goed beleid? iets wat je moet willen toepassen??

regels en richtlijnen zijn toch niet gemaakt om niet meer te hoeven nadenken?? En hebben wij overheden niet om regels te maken en aan te passen als ze niet kloppen? en niet klakkeloos toe te passen..
kromme regels zijn meer waard dan logies gedachten tegenwoordig... terwijl de het ambtelijkapperaat daar niet voor hebben; mensen daar hebben toch niet voor niets een opleiding... er wordt toch verwacht dat ze ook nadenken???

Noem 1 ding waaruit een logische heldere gedachte blijkt bij de toepassing van de richtlijn op iemand die ergens een jaartje gaat studeren????...
(roelstoel is naar grof vuil en fiets in depot...)

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

Een onvoorstelbaar verhaal wat een bureaucratie en geldverspilling.
Kijk hier wordt de burger dus moedeloos van, speciaal van ambtenaren die alleen de regeltjes naleven en niet na willen denken of het ook op een andere manier kan.
Ik ga dit zeker aankaarten in den Haag, als het van de briefschrijver mag.

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door yoram »

Voor de goede orde....... Ook ik vind dit geldverspilling en bureaucratie ten top, maar helaas zijn ambtenaren ( gelukkig maar) gebonden aan regels.
Dat in dit geval er een andere draai aan de regels gegeven had kunnen worden ligt ook waarschijnlijk aan mevrouw zelf. Regel nummertje zoveel Zet een ambtenaar nooit voor het blok want dan gaan de hakken in het zand en grijpt hij/zij meteen terug op het grote protocllen en richtlijnen boek.
waarschijnlijk, maar twijfelachtig, was er meer mogelijk geweest als ver voor dit ging spelen al overleg geweest was met whatever wie, om in samenspraak met de groningse ambtenarij tot een oplossing te komen.
We moeten zeker niet terug naar vroegere tijden waarbij voorkeur en willekeur het beleid bepaalden, vaak ingegeven door maatschappelijke posities, maar binnen een noodzakelijk kader van regeltjes moet er wel iets meer mogelijk zijn.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Allereerst wil ik zeggen dat ik het er volstrekt mee eens ben, maar als een willekeurig ambtenaar zijn gevoel gaat gebruiken dan kun je net zo goed alle regels overboord gooien. Het grote nadeel hiervan wordt echter dat het een gigantisch zootje wordt en dat dan niemand meer weet waar hij of zij aan toe is. Iedereen vind, zeker wanneer het in zijn of haar straatje komt, dat hij of zij als gehandicapte wel ergens recht op heeft. Dit geldt niet enkelt voor gehandicapten, maar voor ieder mens.

Als iedereen zijn of haar zin krijgt is het eind zoek. Om dat te voorkomen zijn er nu eenmaal regels en of wij het er nu wel of niet mee eens zijn dat is dan jammer. Ik zou zeggen ga maar eens op de plaats van deze heren zitten. Hun krijgen ook alleen maar vanuit Den Haag opgedragen wat hun wel en niet mogen. Doe je het niet goed dan krijg je op je donder en is de eventuele voorziening onrechtsgeldig verleend wat weer inhouding kan inhouden.

We leven met 16 miljoen mensen in Nederland en er zijn altijd mijoenen mensen die het met een regelgeving eens zijn, maar ook miljoenen mensen die het er niet mee eens zijn. Ze kunnen nu eenmaal niet 16 miljoen verschillende regels maken. Mensen die dat niet zien zijn blind voor de werkelijkheid en kijken teveel naar hun eigen probleem. Je gaat namelijk situaties krijgen met hun wel en wij niet....waarom niet dan.....(uitleg...discussie).....niet begrijpen...schelden......kwaad worden.....agressie.... Nee dat is leuk.... Gewoon accepteren dat niet voor iedereen alles geldt. Je moet voldoen aan eisen.. Voldoe je eraan dan heb je er recht op.. voldoe je er niet aan dan heb je er geen recht op. Dat is niet scheef maar eerlijk.

Nogmaals ik heb wel alle respect en begrip voor dit.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

Het lijkt me toch dat sinds alles naar de gemeenten gedelegeerd is er veel meer gedoe onstaan is.
Oke, regels zijn regels maar zelf nadenken kan nooit verkeerd zijn.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je begrijpt het niet he...

Hun mogen niet denken. 'Hun moeten de regels opvolgen als hoe deze aan hen gesteld is. Als iedereen maar gaat doen wat hij of zij wilt dan loopt alles de spuigaten uit.

Regels zijn regels en daar moeten zij zich echt aan houden. Wat hun zelf voor gevoel erbij hebben, is niet belangrijk en mag ook niet in de keuze meetellen. Hun moeten doen wat in de boeken staat beschreven en dat doen zij.

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

Van mij mag sprokkel een brief schrijven........
regels zijn niet heilig..... Soms is nadenken beter voor iedereen.... Dat is denk ik de eerste en belangrijkste regel: nadenken!!!!!!!
we hebben niet voor niets hersens en een opleidingsniveau!
Als er een ambulance achter je rijdt, rij je toch ook door rood als het kruispunt leeg is?? Als een bankovervaller met zijn buit langs je heen rent laat je hem toch ook struikelen? De regels dat vrouwen niet mochten stemmen is toch ook veranderd... daar zijn ambtenaren voor!
Soms blijkt het slimmer te zijn regels te overtreden of te veranderen... met behulp van communiceren met iedereen incl de regelmakers...
En als een ambtenaar wil kan deze best een menselijke oplossing verzinnen met behulp van andere regels; er zijn er inmiddels zoveel!!!
de regel is gemaakt voor het welzijn van gehandicapten maar uiteindelijk gebeurt het tegenovergestelde...


Als er iemand is met een handicap die elke twee jaar verhuisd kost dat de gemeenschap super veel geld aan opslagplaats en steeds dezelfde dure aanpassingen... Lekker regel..... tijd om eens veranderd te worden!!!!!!! ik had m allang veranderd!! Of zelfs nooit bedacht........

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

grinskerke,
Hartelijk dank voor uw toestemming, ik ga hier gelijk mee aan de slag, ik vind dit namelijk echt domme geld verspilling.
Ik hou u op de hoogte.

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

super, sprokkel!!

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

grinskerke
Er wordt aan gewerkt, de eerste reactie is binnen.

Geachte ---------,
Mede namens Agnes Kant reageer ik op uw mail. Dit probleem is op te lossen als de gemeente Schouwen-Duiveland in overleg zou treden over de hulpmiddelen met Groningen. In dit geval ligt het meest voor de hand dat Groningen de spullen zou overnemen in het kader van de Wet Voorzieningen gehandicapten. Ik stuur het voorbeeld door aan Rosita van Gijlswijk. Zij is het kamerlid dat de Wet Voorzieningen Gehandicapten volgt en ze komt toevallig ook nog uit Groningen.

Met vriendelijke groet,

Henk van Gerven
Lid Tweede Kamer der Staten-Generaal SP

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

Gemeente schouwen-duivenland zei dat dat niet kon; wat kan de dame in questie nu het best doen??

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik speel deze vraag ook even door,

grinskerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:22

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door grinskerke »

Er is volgende week maandag een geprek met gemeente schouwen-duivenland (februari al aangevraagt) iemand nog tips?

stand van zaken;
- rolstoel en fiets (beide in prima staat en speciaal aangepast) zijn vernietigd omdat het nou eenmaal de regel is dat, dat gebeurt als iemand verhuisd (ook al is het maar voor een jaartje studie)... Er was iemand dol blij mee geweest

Kortom kapitaalvernietiging door de bureaucratie van gemeente schouwen duivenland!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik heb helaas ook nog niets gehoord, wel regelmatig gevraagd hoe de stand van zaken is.
Ik had echt gehoopt dat het al opgelost zou zijn.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gehandicapten voorzieningen

Ongelezen bericht door sprokkel »

Grinskerke, ik heb na wat aandringen het volgende bericht ontvangen.
Ik weet niet of het hiervoor te laat is maar laat anders de betreffende persoon kontakt op nemen met de ondertaande persoon,
Rosita van Gijlswijk

Zowel mijn collega Kamerlid Henk van Gerven als ik heb destijds geantwoord. Maar nu ik nog eens in mijn verzonden items kijk, zie ik dat dat antwoord naar een verkeerd emailadres is gestuurd. Mijn excuses daarvoor.

Mijn collega Henk heeft toen aangegeven dat het probleem op te lossen was als de gemeente Schouwen-Duiveland in overleg zou treden over de hulpmiddelen met de gemeente Groningen (waar ik toevallig vandaan kom). In dit geval ligt het meest voor de hand dat Groningen de spullen zou overnemen in het kader van de Wet Voorzieningen gehandicapten. Ik heb destijds aangeboden om contact op te nemen met de gemeente Groningen om te kijken of er een oplossing was.

Mijn vraag is nu of dat nog zin zou hebben, u schrijft immers dat de rolstoel en de fiets inmiddels vernietigd zijn. Ik vind dat net zoals u pure en onnodige kapitaalvernietiging.

Hoe is het gesprek met de gemeente Schouwen-Duivenland afgelopen? Heeft de gemeente een opening geboden?

Hartelijke groeten,
Rosita van Gijlswijk
SP Tweede Kamerlid

Gesloten