LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Ongelezen bericht door Mallory »

Voorwaarden voor het fiscale partnerschap
Als u samenwoonde, kunt u samen met uw huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

U en uw huisgenoot woonden in 2006 meer dan 6 maanden onafgebroken samen en voerden een gezamenlijke huishouding (zie echter bij Huisgenoot in 2006 overleden).

U en uw huisgenoot stonden in die periode steeds op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente.

U en uw huisgenoot waren in 2006 allebei in die periode 18 jaar of ouder. Als u in 2006 samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder, dan geldt als voorwaarde dat u beiden op 31 december 2005 27 jaar of ouder was.

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door Mallory »

Klopt, dit soort situaties zijn heel vervelend. De belastingdienst ziet de voorlopige teruggaaf als een soort service voor mensen die het geld kunnen gebruiken. Als die mensen bij de aangifte er uiteindelijk voor moeten kiezen en dan de voorlopige teruggaaf herzien is dat hun eigen keuze.

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door Mallory »

Als er bij de voorlopige teruggaaf is gekozen voor fiscaal partnerschap, mag dit bij de aangifte veranderd worden. Als de 1 er dan voor kiest om niet meer gezien te willen worden als fiscaal partner kan dat toch terugbetaling leiden van de eerder verstrekte voorlopige teruggaaf.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgens mij, kan de (vooraf) eenmaal door BEIDE partijen schriftelijk gemaakte keuze, in geval er inmiddels meer dan 6 maanden in het lopende kalenderjaar is samengewoond, alleen nog maar ACHTERAF worden gewijzigd,met schriftelijk toestemming van BEIDE fiscale partners
En heb jij hiervoor de verwijzing naar een fiscaal kader of is het je eigen verzinsel.

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door Mallory »

Uit het aangifte-programma 2006.

Niet heel 2006 gehuwd of samenwonend

Als u niet heel 2006 gehuwd was of samenwoonde, mag u gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten alleen verdelen als u er samen voor kiest om heel 2006 als fiscale partners te worden beschouwd. U moet hier dan beiden om verzoeken. Dit verzoek doet u in de aangifte (scherm 'persoonlijke gegevens') en het geldt alleen voor de verdeling van de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten. Als u om een voorlopige teruggaaf heeft gevraagd en daar de keuze voor fiscaal partnerschap heeft gemaakt, moet u deze keuze in de aangifte nogmaals maken. Als u niet beiden verzoekt om heel 2006 als fiscale partners te worden beschouwd, dan geeft ieder zijn eigen inkomsten en aftrekposten aan.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Venantius,

Mallory heeft het correcte antwoord al gegeven door op de F1 knop te drukken in het aangifteprogramma. Mocht je het na willen zoeken kijk dan in art. 1.3 wet IB 2001.
Volgens mij, kan de (vooraf) eenmaal door BEIDE partijen schriftelijk gemaakte keuze, in geval er inmiddels meer dan 6 maanden in het lopende kalenderjaar is samengewoond, alleen nog maar ACHTERAF worden gewijzigd,met schriftelijk toestemming van BEIDE fiscale partners
Deze zin snap ik nog steeds niet. Vandaar MIJN vraag aan jou waar je dit op baseert. Kun je me daar antwoord op geven?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

MAAR BLIJFT HET RECHT OP DIE OVERGEDRAGEN HEFFINGKORTING ongewijzigd, omdat er immers WEL, >6 mnd 'fiscaal' is samengewoond
Nee, want je bent slechts fiscale partners als beiden daar bij aangifte om verzoeken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

vooraf ivm de voorschotten
Inderdaad, voorschotten. Je kan het riscico van terugbetalen voorkomen door geen voorschot aan te vragen.

UITERLIJK bij de aangifte, maar ook PAS bij aangifte maken beide partners een keuze.

Om partner te zijn moet de ander dat ook willen!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Hadden ze niet iets 'leukers' kunnen bedenken bij de fiscus, waardoor 'gewone' fiscale partners even sterk staan als gehuwden,
Als je die "bescherming" wilt: daarvoor is nu juist het huwelijk bedacht. Rechters hebben al vaker uitgesproken dat het redelijk is gehuwden meer bescherming te geven, dat hoort bij het huwelijk!

Overigens ook het omgekeerde: soms is het gunstiger om GEEN fiscale partners te zijn. Gehuwden mogen dan tocht niet kiezen.

Of vinden ongehuwd samenwonenden het "oneerlijk" dat zij wel mogen kiezen of ze fiscale partners zullen zijn?
die blijkbaar dan NIET onherroepelijk is (na >6 mnd.)
Onherroepelijk? PAS bij de aangifte beslis je of je fiscale partner wil zijn.

(Een eventuele voorlopige teruggaaf is precies wat het woord zegt: je maakt daarin geen keuzes, maar vraagt alleen voorlopig, zonder bewijs, wat aan.)

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik wil o zo graag van die zorgtoeslag af,wie geeft mij raad.
Zaken tot dusver .Een keer aangetekend-drie keer per pc veranderen
van inkomsten dit alles in 2006.Drie keer een brief gehad zorgtoeslag
2006. 0 euro kreeg het echter nog steeds.
2007 drie keer per tel. vier keer DigiD en ja hoor krijg een brief
U heeft over 2006 geen recht op zorgtoeslag (heb ik inmiddels twee mnd geleden terugbetaald na een aanslag van hun)maar krijg nog steeds zorgtoeslag met een verhoging van 5 euro.
Volgens mij moet de belastingdienst ook maar eens 100 dagen
navraag doen bij de bevolking.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Je kan dan bijv. overwegen, niet meer de afwas te doen etc., geen gunsten meer te verlenen of weg te gaan als werkende partner weigert..
Is er in jouw visie verschil tussen een liefdespartner en een hoer annex huishoudster?
Het blijft toch vreemd, dat om dat voorschot te krijgen, er dan toch VOORAF een fiscale-partner-verklaring moet worden getekend door beide partners,
Onzin, je kunt als niet-werkende partner een voorlopige teruggaaf voor de algemen heffingskorting aanvragen zonder dat de partner daarvoor meetekent. Ik heb het zojuist nog getest in het pakket VT2007, het is niet nodig dat de verdienende partner ook ervoor (digitaal) tekent.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat is dan blijkbaar nieuwe fiscale wetgeving.
Wat bedoel je met "nieuw"? De wet is alweer in 2000 aangenomen, en op 1 januari 2001 ingegaan.

(Je weet wel: de Wet IB 2001 die door Wouter Bos door de Tweede Kamer is geloodst en waarbij de tarieven voor de hoogste inkomens met 8 procentpunt gedaald zijn).

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door stekel »

Ik ben een alleenstaande en over de paar spaarcentjes die ik in 40 jaar gespaard heb mag ik € 394 betalen! Ik had vorig jaar een spaarovereenkomst bij Aegon uit laten keren,en op een spaarrekening gezet.Heeft me alleen maar geld gekost! O ja, ik ben die sukkel met een ID baan in een verpleeghuis.
Laatst gewijzigd door stekel op 17 jun 2007 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

over de paar spaarcentjes die ik in 40 jaar gespaard heb mag ik € 349 betalen
Nou nou, "paar spaarcentjes", bijna € 50.000 bedoel je natuurlijk (want bij dat bedrag betaal je zoveel belasting). Veel alleenstaanden vinden dat best een hoop spaargeld.

En dat spaargeld levert je ongeveer € 1.800 rente per jaar op.

Dus van die € 1.800 euro gaat minder dan 20% naar de belasting.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door stekel »

Even iets rechtzetten over inkomstenbelasting in box 3. Belastbaar inkomen uit sparen en beleggen € 1314
Inkomstenbelasting box 3: 30 % van € 1314 € 394!
En de rente was zeker geen € 1800 SJZ
Ik heb € 32 000 aan spaarcentjes! Eind december 2006 ,eind 2005 was dat € 30 000. Zelf bij elkaar gespaard! Dat komt ook omdat ik elke maand wat spaar van mijn inkomen! Morgen een bezwaarschrift indienen.
Laatst gewijzigd door stekel op 17 jun 2007 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Spaargeld: € 32.000
Af: heffingvrij vermogen: € 19.698
Blijf over te belasten: € 12.302
Inkomen Box 3 is dan: € 492

Te betalen inkomstenbelasting in Box 3: € 147 (en dus geen € 349 zoals jij beweert)

Dus OF jouw berekening klopt niet OF je hebt veel meer spaargeld dan je toe wilt geven.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

gootsteenpartner
Het veelvuldig gebruik van het woord gootsteenpartner doet vermoeden dat venantius denkt dat je die teruggaaf alleen krijgt als je achter de gootsteen staat. Nu, ik sta dagelijks achter de gootsteen, maar heb geen recht op verrekening van de algemene heffingskorting via mijn partner.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook ondernemers die 5 dagen per week werken maar door omstandigheden een verliesgevend jaar hebben. Als zij een partner hebben die € 10.000 in een jaar heeft verdiend dan krijgen zij toch de algemene heffingskorting via de partner.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door stekel »

Beste SJZ, Zoals je weet moet je alle rekeningen optellen,ook de giro en bankrekeningen, dan optellen en met de opgave van 2005 optellen! Dan weer delen door 2 toch? Vertel je mij dan waar ik rente ontvang op een bank of girorekening! Trouwens waar ontvang ik 3.60 % rente? Turkse bank misschien. Als je tijd hebt ben je welkom om mijn spaarcentjes te tellen!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste SJZ, Zoals je weet moet je alle rekeningen optellen,ook de giro en bankrekeningen, dan optellen en met de opgave van 2005 optellen! Dan weer delen door 2 toch?
Klopt, en bij € 32.000 euro betaal je echt geen € 349 belasting.
Zoals je weet moet je alle rekeningen optellen,ook de giro en bankrekeningen,
Bedoel je dat je "maar" € 32.000 op je spaarrekening hebt staan, en de overige € 18.000 op een gewone bankrekening? Ik gun het je van harte, je hebt meer spaargeld dan ik.
Trouwens waar ontvang ik 3.60 % rente? Turkse bank misschien.
Argenta 3,65%
AT Bank 3,65%
AK Bank 3,65%
DSB Bank 3,50%

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: HUURTOESLAG ZORGTOESLAG HEFFINGKORTING is peildatum 1 juli ?

Ongelezen bericht door stekel »

Beste SJZ,waarom twijfel je over mijn verhaal? Het staat zwart op wit in de voorlopige aanslag die ik gisteren ontvangen heb! Het is zelfs € 394 ! Ook heb ik eens nagekeken hoeveel rente ik ontvangen heb in 2006, nou het was ongeveer € 700. Misschien moet ik m'n oude sok maar weer uit de kast halen. Bij de Argenta bank heb ik zelfs een internet spaarrekening,maar wist niet dat daar zo'n hoge rente wordt gegeven!

Gesloten