LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter op het trottoir

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mijn vrouw had gisteren iets leuks.

Zij komt met de scooter aanrijden bij een winkelcentrum. Het enige dat zij doet is met haar scooter het trottoir oprijden en daarna meteen de motor uit en op de standaard gezet. Op dat moment liepen er ook 2 groepjes. Elk groepje had 2 stadswachten bij zich en 1 agent. Nu komt het.

Mijn vrouw, zich nergens van bewust, wilde na het op slot zetten van haar scooter naar een winkel lopen. Op dat moment werd zij aangesproken door een stadswacht op zij even wilde wachten op de agent. Zij vroeg wat er loos was en dat was het feit dat zij met haar scooter over het trottoir heeft "gereden". Mijn vrouw wachtte en in de tussentijd wenkte de stadswacht de agent naar zich toe. Bij aankomst van de agent werd verteld dat zij over het trottoir reed. Mijn vrouw moest haar papieren tonen en kreeg een verbaal van 50 euro. In verweer heeft zij gezegd dat zij met de scooter het trottoir opreed en nadat zij zover was meteen tot stilstand kwam en de motor uitzette en dat er dus geen sprake is van over het trottoir rijden. De agent hield vol en schreef verder. Elke omwenteling van de wielen is er 1 teveel werd er gezegd. Nu begrijp ik dat zij ook opdracht krijgen en dat er mensen zijn die daadwerkelijk over het trottoir rijden, maar dit is echt geld verdienen. Enkelt het trottoir opkomen is dus al teveel. Mijn vrouw heeft last van bekkeninstabiliteit en hierdoor dus ook last van haar rug. Het is geen excuus, maar de manier van handelen is een beetje overdreven. Het leuke is dat er in het verbaal werd geschreven: Ik ambtenaar ZAG blablabla. Hoe kan zij nu iets gezien hebben terwijl een ander het zag. Nu weet ik niet of deze stadswacht BOA is, maar als dat niet zo is dan mag zij van mij bewijzen of mijn vrouw ook daadwerkelijk over het trottoir gereden heeft. Een niet BOA heeft namelijk geen opsporingsbevoegdheid en is ook niet bevoegd om iemand staande of aan te houden. Niet wetende wat deze stadswacht is en er maar van uitgaand dat deze wel BOA is laat ik dat onderwerp verder rusten, maar het feit dat de agente in het verbaal schreef dat zij ZAG dat mijn vrouw over het trottoir reed is voor mij reden genoeg om dit aan te vechten.

Nu gaat het niet om het verbaal en die 50 euro, maar wel om de manier van handelen. Ik vind deze namelijk een beetje erg vreemd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Trottoir oprijden met een scooter.

Afhankelijk van het aantal meters natuurlijk zou ik persoonlijk dit pricipieel voor laten komen en daarbij de personen (stadswachten + verbalisant) ook voor de rechtzaak op laten roepen.

Is dit een meter of twee,drie dan is deze reactie van de desbetreffende stadswachten/agent zeer overdereven en zou daar weleens een legere boete uit kunnen nomen.
Zelfs, als deze agent niets gezien KAN hebben maar alleen op verklaringen van deze "stadswachten"een proces-verbaal heeft uitgeschreven dan zou dit verbaal weleens nietig kunnen zijn.

Waneer er (veel) meer meters is gereden dan zou ik de boete gewoon betalen.

Tsja, ik ben nogal principieel in die dingen.

Grootvader

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door gravedigger »

niet bevoegd om iemand staande of aan te houden.
Een dat is dus een misvatting. Elke Nederlandse staatsburger kan een persoon aanhouden en overdragen aan de politie. Ook Uzelf. De aanhoudende burger is dan tevens getuige.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door caruso »

Ongeacht of ik de boete/bekeuring terecht vind , even een paar zaken rechtzetten:
Kennelijk hebben ze ter plaatse Proces-Verbaal opgemaakt aangezien je daaruit citeert. Dat lijkt me stug!
Een niet-BOA, oftewel elke burger, mag eenieder anhouden bij constatering van een strafbaar feit op heterdaad! Je haalt een aantal begrippen door elkaar.
Als de stadswacht BOA is en daar ga jij van uit, dan mag ze zelf bekeuren, daar heeft ze geen politie-ambtenaar voor nodig.
Een verklaring van een beëdigd opsporingsambtenaar heeft altijd meer gewicht dan de verklaring van een "gewone" burger.
Kortom, neem je verlies en betaal die boete, aanvechten ga je geheid verliezen!

En oa, ben zelf BOA geweest dus ben terzake kundig, voordat we die discussie weer krijgen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Even voor de duidelijkheid.

Ik weet dat aanhouden door een ieder mag gebeuren. Echter pas op heterdaad. Daarnaast een BOA is niet altijd gemachtigd via de gemeente om ook te schrijven. Hun zijn in dienst van de gemeente en die bepalen tot waar een aantal zaken gaan.

Het gaat mij nogmaals niet om de bekeuring. Die intresseert mij niet, maar het gaat mij om de manier hoe het is gegaan. Op basis van hetgeen wat de stadswacht gezien heeft, wordt zij bekeurd. Op de aankondiging van beschikking staat een regel voor welk feit de politieagent desbetreffend persoon staande houdt. In dit geval begint die regel met: Ik ambtenaar zag of constateerde blablablabla. 1 Van deze 2 worden doorgestreept. In dit geval was het woordje: constateerde doorgestreept en bleef dus het woordje: zag over. De verbalissant heeft niets gezien daar zij niet in de buurt was en wat anders aan het doen was. Zij is gewenkt door de stadswacht en op zijn of haar zienswijze krijgt zij een bekeuring. Ik zeg niet dat het kan of mag, maar het is de manier hoe.

Nogmaals om het geld ga ik niet in discussie. Dat intresseert mij niet, maar het gaat mij om de manier. Mijn vrouw is het trottoir opgereden en daarna heeft zij de scooter binnen stilgezet. Gezien de lengte van de scooter is 3 meter zo gehaald. Trouwens de lengte was iets van net 2 meter. Dus trottoir opgereden en direct stilgezet langs een muur en daar is de scooter op de standaart gegaan. Een trottoir is niet breed dat weet iedereen. Dus reken maar uit als je net recht het trottoir oprijd. De scooter neemt de volledige breedte in van het trottoir. Je stuurt een beetje weg van de muur en de rest doe je met de hand. Dit is dus oprijden en niet over het trottoir heen rijden, maar dat doet verder niets af aan het gepleegd feit, maar wel de manier waarvoor. Er is gewoon overdreven gereageerd en dat bedoel ik hier te stellen. Dat geld intresseert mij niet dat betaal ik wel, maar ik laat hier wel mijn mening via een bezwaar over horen.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Die stadswachten zijn zo fanatiek als de hel en zijn maar op één ding uit
scoren. Er is gewoon niet in redelijkheid mee te overleggen en het feit dat zij zelf niet in eerste instantie de bekeuring konden uitschrijven, maar dat aan een agent hebben overgelaten zegt genoeg.
Ik heb er ook nog eentje lopen die alle redelijkheid te buiten gaat en dat ga ik dus ook voor de rechter uitvechten.
Je word gewoon als een aso behandeld en als dit handhaven moet zijn, dan bereiken ze wel het tegengestelde, want daar ga ik recht tegen in.
Meestal zijn die gasten ook nog van buitenlandse afkomst en de tijd dat die ausländers het hier voor het zeggen hadden is lang geleden.
Als mij dat zou gebeuren wat hier is gebeurd, dan ging ik echt over het trottoir rijden, want dan wil ik ook weten dat ik die overtreding heb gepleegd!

Vr. Gr. Hans.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door resp00112469 »

@ Maarten.

Als je dit echt laat voorkomen, grote kans dat je dat wint. Een paar jaar geleden is een grote drugs bende vrijuit gegaan op een vormfoutje, de kwestie Charles Z. Eeen agent had in het verbaal gezet dat hij had gezien dat bepaalde strafbare feiten waren gepleegd.
Het verhaal was anders, hij had dit via video camera´s op een beeldscherm gezien en dat was degelijk iets anders als dan dat hij zelf terplaatse was geweest.
De rechtbank oordeelde dat hij dit middels een verborgen camera had geconstateerd en waargenomen en dat dus niet terplaatse had kunnen waarnemen, dus vrijspraak.
Je moet maar op het idee komen!

Vr. Gr. Hans.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De stoep oprijden en de verklaring van de agent.

Toevallig nog gisteren een zaak waarbij iemand beweerde dat de vrouw in kwestie hem aangereden zou hebben en weggereden zijn vanuit de parkeerplaats waar de man zijn auto daarnaast had staan.

De vrouw werd vervolgd door het plegen van een misdrijf omdat nu eenmaal wegrijden na een schade veroorzaakt te hebben zo'n misdrijf is.

Echter, de enige schade die de vrouw had was een oude kleine verfvlek op de wielkast van haar auto wat jaren wat jaren geleden was gebeurd op de parkeerplaats te Bergen a/z.
Volgens de verklaring van de man had mevrouw echter een forse deuk in zijn portier hebben gereden.

De desbetreffende agent heeft zonder enig onderzoek de verklaring van die man als waar opgeschreven terwijl bij een onderzoekje had kunnen blijken dat het dus een valse aangifte betrof omdat op de bumpers van de vrouw geen sporen van die "aanrijding" te zien was hetgeen wel te zien zou moeten zijn.
Immers, er zouden op de zijkanten van de bumpers in dat geval toch sporen zichtbaar moeten zijn geweest die bovendien gelijk zou moeten zijn aan de "schade"bij die tegenpartij.

In dit geval heeft dus deze politieambtenaar door geen nader onderzoek gepleegd te hebben (of door de technische recherche dit te laten onderzoeken) een ambtsmisdrijf gepleegt door een verklaring te ondertekenen die duidelijk onjuist is geweest en enkel gebaseerd op een "verklaring"van een burger die heeft geprobeerd (en met succes) de zaak op te lichten
De zaak is voorgeweest bij de rechtbank en zij is weliswaar vrijgesproken maar hoe zit dit met die desbetreffende agent?
Hij heeft immers een verklaring opgesteld die aantoonbaar onjuist is!

Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 05 aug 2007 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik vind het ook zo grappig. Het over de stoep rijden vind ik toch anders dan de stoep oprijden en gelijk of binnen zeer korte tijd tot stilstand komen. Wanneer je nu met een scooter of een fiets een halve winkelcentrum overrijdt om bij de winkel voor de deur te komen dat vind ik echt over het trottoir rijden. In dit geval reed mijn vrouw het trottoir op en parkeerde direct de scooter en wilde lopend haar weg vervolgen naar de winkel waar zij moest zijn.

Maar ja gezien het feit er in de wetgeving niet wordt gesproken over een minimaal aantal meters voor een dergelijk feit neemt dit niets af van de gekregen bekeuring en zullen wij deze op dat punt gewoon moeten betalen, maar enkelt het feit dat de ambtenaar gezien zou hebben dat zij over het trottoir reed, vind ik erg vaag, want zij heeft het niet gezien, maar de stadswacht. Ik weet niet in hoeverre een dergelijk geconstateerd feit door een stadswacht rechtsgeldig is, maar ja nogmaals, stel dat de stadswacht BOA is dan mag zij dat wel. Dan werken zij samen met de politie met het opsporen van strafbare feiten en vervolgens wenken zij de agent met wie zij zijn, maar of de agent dan ook klakkeloos dit mag overnemen alszijnde dat zij het gezien of geconstateerd heeft, weet ik niet.

De volledige omschrijving luidt alsvolgt:

Ik ambtenaar, zag dat op genoemde datum, tijdstip en plaats door betrokkene met het omschreven voertuig de volgende gedraging werd verricht: Als bromfietser bij ontbreken bromfietspad niet de rijbaan gebruiken.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door D1RK »

Als Motorrijder heb ik hetzelfde probleem,
een parkeerplaats wil ik niet, dit verspild ruimte en ik kan het kaartje niet veilig tonen!
Omdat ik met rugklachten niet de motor op de stoep kan duwen, en naast lopend minder controle heb, doe ik het ook zo!

Door het wel voor te laten komen leren die stadswachten ook wat redelijk is, vaak zijn het laag opgelijde, met spoedcursus!

De agent heeft slechts een verklaring achteraf en was er niet bij!
Als je rustig het voetpad oprij, is dat normaal!
Alleen mensen die heel ver over het voetpad rijden horen ze te pakken!
Voor enkele meters is dit toegestaan, ook een brommertje!
De Politie motoren doen altijd hetzelfde, dus geven zo het voorbeeld.

Het is 80% zeker dat je word vrijgesproken, niet het geld maar het recht is belangrijk, laten ze de stuntende brommers zonder nummerplaten eens aanpakken, durven ze blijkbaar niet!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ben ik het nu helemaal mee eens.

Enne wat betreft die stuntende scooters. Helaas hebben wij die in onze straat ook. Een groepje Antilianen rijden hier regelmatig continue op en neer om hun scooters beter af te stellen. Je wordt daar letterlijk doodziek van. Telkens maar weer heen en weer crossen dan weer op de achterwiel, dan weer met hun voeten en benen op het zadel, zonder helm en zonder kentekenplaat..stoer hoor. Wanneer je dan de politie belt, komen zij als je geluk hebt even langs, spreken zij hun aan en vervolgen hun weg weer. Hierna zie je hen uren niet meer en vrolijk begint alles weer van voren af aan. Deze jongens worden zelden tot nooit gepakt en als ze dan gepakt worden is het stoer. Grote monden hoor je dan, maar de scooter wordt niet in beslag genomen tenzij de politie de jongens zien rijden op een scooter zonder kentekenplaat, want scooterrijders hoeven zolang zij niet op de openbare weg rijden en enkelt staan of hun scooter aan de hand vooruit duwen niet voorzien te zijn van een kentekenplaat. Nu wordt mijn vrouw in dezelfde wijk bij het winkelcentrum gezien en hoppa een bekeuring.

Dat geld intresseert mij nogmaals geenzins en wij hebben beide zoiets van: oke bij het plegen van een verkeersovertreding gewoon betalen, maar wij vinden de manier hoe zoiets gaat, wel belangrijk. In dit geval vind ik persoonlijk het feit overdreven genomen en dat zij eens bij ons in de straat ditzelfde mogen doen, maar inderdaad ik heb samen met mijn vrouw het vermoeden dat zij dat niet durven daar er in deze straat veel Antilianen wonen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Maarten 1234,

Film het eens, en geef het bewijs aan de Politie, op heterdaat, en liefst ook het Politie optreden filmen, niets zeggen en als er niets gebeurde gewoon doorsturen naar gemeente!

Wedden dat ze dit puber gedrag door volwassenen niet leuk vinden, ook op www.youtube.nl kun je deze film zetten mits het niet traceerbaar is van welk huis, dus vanaf staat filmen...


Dus die telefoon camera's methode gebruiken...
heb ik als oudere grijze man toch nog iets leuks geleerd van hun.

Wel een link naar de Youtube pagina hier plaatsen!
Helaas is mijn filmpje na de rechtszaak gewist, op verzoek van rechter.
Dus daarom geen link naar deze helaas!

Dus als ik bel gaat er groot alarm bij de Politie, niet alleen de pubers waren dus boos.
Een tevreden winnaar, die zelfs van de gehele gemeente raad en wijkoverleg diverse complimentjes kreeg.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door gravedigger »

Voor enkele meters is dit toegestaan
Nou ben ik erg benieuwd op welk wetsartikel je dat baseert. Zeg het maar

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Er is geen wet die dit toestaat, ook niet voor een paar meter. Het feit is en blijft in feite hetzelfde. Wel kan de ambtenaar hier soepeler mee omgaan en het per geval bekijken en niet alles hetzelfde opvatten.

Neemt niet weg dat mijn vrouw strafbaar is, maar de mate van handelen acht ik overdreven en onnodig, maar goed dat betalen wij nogmaals wel. Geen probleem mee. Echter laat ik het wel via een bezwaar mijn ongenoegen over de manier van handelen blijken.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wordt dus later vervolgd 8)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door D1RK »

Volgens de wet is het verboden, maar ik mag met de auto ook niet op troitoir rijden, maar hoe kom ik dan in mijn garage?

Door zowel Uw vrouw nogmaals voor de camera deze overtreding te laten zien, en tevens de pubers graag...

Wedden dat U alleen maar een boete kreeg omdat ze overlast gevende brommers moesten aanpakken, en die pubers durven ze niet aan te pakken!

Door indien mogelijk ook gezichten en geen nummerborden te filmen is nog beter bewijs.
Om wraak aktie's te voorkomen kunt U ook een in uw buurt een onbekende laten filmen, liefst een puber, die vallen niet op, en even camera testen mag toch?
Zelf iemand gevraagt die zelfs een gesprek filmde....
we konden zien dat enkele niet geschoren waren, zo close....

Dus vermoedelijk zeggen ze nu dat ze enkele hebben opgeschreven, en doen niets meer aan de overlast.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik vraag me nou af hoe je dan met je brommer op de stoep moet komen om hem neer te zetten. Je mag op een rijbaan in principe toch ook niet lopen? Of mag dat dan weer wel? Als dat niet mag dan mag je dus niet op de rijbaan je brommer uitzetten en de laatste meter lopen. Maar ja mag ook niet 1 meter de stoep op, dus hoe moet je het dan doen?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door D1RK »

Gozik, de geniale gek ging tijdens aanhouding bij snelheidskontrole ook langzaam door, want er staat een stopverbod!

Ze werden helemaal gek, en moesten hijgend alles noteren!
Hij stopte bij benzine pomp ruim 200 M verder, en is vrijgespoken voor doorrijden, ook de snelheidsboete is toen geseponeerd, de rechter kreeg alleen de slappe lach, en juridisch had hij gelijk, ze hadden ook vlak voor de pomp iemand kunnen staande houden op een veel veiliger plek, dus deze halve zool kreeg zelf nog gelijk....

Omdat je als onbekende,(hij is Rus) weet je niet hoe stevig de berm is, en op de weg blokkeer je alles en veroorzaak je een gevaarlijke situatie.
Daarom dus dubbel succes, en laat de Politie ook eens in het stof bijten!

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door caruso »

D!RK zuigt wel meer zaken uit zijn duim! Bijvoorbeeld het feit dat agenten ook op de stoep rijden, misschien hebben ze wel ontheffing? Zou zomaar kunnen, geldt tevens voor het overschrijden van de maximum snelheid....?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Scooter op het trottoir

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik ken er nog een die wel meer uit zijn duim zuigt. De politie, brandweer en ambulance kunnen volgens jou dus wel raak scheuren?

Gesloten