LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

Mensen die in de Schuldsanering (WSNP) zitten/hebben gezeten.

Beste mensen,


Mijn naam is Jan Dhaenens, woonachtig in Medemblik en ben sinds kort uit de schuldsanering (WSNP). Nu heb ik geconstateerd dat er gedurende de periode dat we in de schuldsanering zaten er heel veel dingen fout gingen.

Ik ben van plan daar iets aan te doen en actie te ondernemen. Het is per slot van rekening geen pretje en als je dan bijvoorbeeld een bewindvoerder treft die jou eigenlijk verwijt dat je in de schuldsanering zit of nooit antwoord op je brieven, vragen, telefoontjes of wat dan ook, dan is dat zeer frustrerend.

Daarom wil ik alle klachten zoveel mogelijk zien te inventariseren en daarna aanbieden aan het kabinet.

Zij vinden dat alles goed gaat in Nederland, maar WIJ zullen ze laten zien dat dat niet zo is.

Help mij bij het vinden van mensen die:

-) in de schuldsanering hebben gezeten en bereid zijn hun klachten op papier te zetten;
-) mensen die er nu nog in zitten en klachten hebben over alles wat maar met de schuldsanering te maken heeft.

Het mag met van alles te maken hebben: de rechtbank; de bewindvoerder; de bereikbaarheid van de bewindvoerder; de postblokkade; budgettering; maar ook zaken die er niet bijstaan. Wees niet bang om alles op te schrijven.

Schroom niet: alles zal bij mij DISCREET worden behandeld en zonodig zal ik schrijnende gevallen niet met naam en toenaam vermelden, maar wel Uw klachten. Want samen staan we sterk en kunnen we een vuist maken.

DE POLITIEK IS NIET VAN ONS AF.

Ook als je zelf niet in de schuldsanering zit, maar wel mensen kent die erin zitten, maak ze opmerkzaam op deze oproep en laat ze hun klachten en grieven aan mij doorgeven.

Ik hoop dat het er meer dan 10.000 zullen worden, zodat we met een gedegen opzet aan kunnen komen.

Als je vragen hebt, of dus klachten, schrijf dan naar:

schuldsanering @hetnet.nl.

Mijn naam is Jan Dhaenens en je mag me altijd schrijven.

Heel veel dank en ik wacht.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Frankkk »

Of het nu wel of niet je schuld was dat je in de schulden zat, feit is dat je dankzij de WSNP nu van je schulden af bent, ook al duurde dat 3 ellendige jaren.

Als je kunt aantonen dat je benadeeld bent, is het dan niet verstandiger om er een advocaat op te zetten?

In hoeverre ben je eigenlijk benadeeld? Wat is er fout gegaan?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door roro25 »

wie heeft er voor gezorgd dat iemand in de WSNP terecht bent gekomen. Normaliter gesproken heeft degene zelf voor de schulden gezorgd. Ik heb altijd geleerd wie de billen brand moet op de blaren zitten (eventuele uitzonderingen daargelaten).

Maar er moet veel gebeuren voor iemand in de WSNP terechtkomt. Daar gaat een hele procedure aan vooraf. En ja als je drie jaar lang in de WSNP zit, is dat een periode waarin het zuur is. Gedurende drie jaar lang worden alle inkomsten via de bewindvoerder verdeeld onder de verschillende crediteuren en wordt jezelf op een minimum gezet. Maar ja altijd nog beter dan een persoonlijk faillissement. Dan ben je er niet met drie jaar WSNP, maar zit je er een tijdje langer aanvast tot dat alle schulden definief zijn terugbetaald.
Dan is de WNSP niet zo gek nog dat je na drie jaar van al je schulden verlost bent, want volgens diezelfde wet mag er geen schuldeiser van voor de WNSP meer zijn schulden op de debiteur verhalen.

Ik kan er persoonlijk niet zo goed tegen dat er een uitzondering wordt gemaakt en dat er dan ook nog eens geklaagd moet worden omdat het toch niet zo gaat zoals de schuldenaar het zou willen. Helaas als je in de WSNP zit ben je de regie kwijt en wordt er voor jou besloten. Dat is een van de vereiste van deze wet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door puma73 »

DE POLITIEK IS NIET VAN ONS AF.
Pas maar op dat die zelfde politiek je deze bevoorrechte mogelijkheid niet afneemt.

Ik weet dat er mensen zijn die alles bij elkaar rapen om hun schulden tot de laatste cent afbetalen.

Dit omdat ze dan ECHT schuldenvrij zijn.

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

je zit niet voor niets in de schuldsanering: maar dat betekend niet dat mensen (bewindvoering en Rechterlijke Macht) je maar als uitschot mogen behandelen. Mensen die maanden op hun geld moeten wachten (sommigen zelfs jaren en die dan maar bij vrienden en zelfs onbekenden geld lenen tot zij hun geld, war ze recht op hebben en wat soms maar rond de € 25,-- per persoon per week kan bedragen: IK daag U uit om dit ook eens een jaar te proberen) en dan door de bewindvoerder voor de Rechter worden gedaagd om hun schuldsanering te beëindigen, "omdat ze weer schulden hebben". Ja natuurlijk hebben ze weer schulden: omdat hun bewindvoerder zijn/haar taak niet fatsoenlijk doet. Of, omdat er een postblokkade is, wat verder prima is, maar door die postblokkade komt de post pas na 3!!! maanden bij jou aan: ondertussen heb je weer deurwaardeers aan je deur, omdat je bepaalde rekeningen niet hebt kunnen betalen, want je weet de codes van de acceptgiro's niet. Stuur je namelijk wel geld, dan kan het prima zo zijn, dat het zoek is, want men weet dan niet waar men het moet boeken.

Het is zo makkelijk te oordelen over anderen als je de achtergronden niet weet. Als je niet weet waarom iemand in zo'n situatie is terecht gekomen. Wees blij dat het jullie (nog) niet is overkomen: want je weet het maar nooit. Als je zo ineens zonder werk komt te zitten, of met een partner die zwaar ziek is en dus veel extra kost en waar je niet op in bent gesteld, of die mensen die alleen maar een bijstandje hebben en nog wat kinderen die je ook nog het goede wilt geven.

Ik zeg steeds dat het je overkomt. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het erom doen, maar ik weet dat zeker 90% van de mensen die in de schuldsanering zit of terecht is gekomen, echt veel liever op eigen kracht had willen doen.

Dat dit systeem er is, is een zegen, en ik hoop dat jullie beiden, die zulke kritiek uiten, er nooit mee te maken zullen krijgen, want het is geen pretje om 3 jaar lang onder het bestaansniveau te leven, maar iedereen zal je vertellen dat het zeer zwaar is.

Mensen die vragen er echt niet om, hoor. Maar het zou fijn zijn om als MENS behandelt te worden, want veel bewindvoerders behandelen hun hond nog beter als hun cliënten. Die staan namelijk LETTERLIJK in de kou. En dat gun ik niemand: Hen niet en U ook niet.

Denkt U daar alstublieft eerst eens over na, voordat U zulke kritiek uit. Alle kritiek is welkom, maar bedenk wat voor leed er vooraf gaat aan deze situaties. Als U in een soortgeliijke situatie komt te zitten, wilt U ook mensenlijk behandeld worden, neem ik aan.

Oordelen is goed, maar weten waar je over oordeelt is beter en er proberen iets aan te doen, is nog beter.

Voor zo ver van toepassing wens ik U gezegende Kerstdagen en een schitterend Nieuwjaar toe: iedereen (al dan niet in de schuldsanering) en iedereen die reageert: positief of negatief, hele fijne dagen.


Jan Dhaenens
Medemblik.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door roro25 »

Ik vind dat ik persoonlijk best wel een mening hierover mag geven; zeker omdat ik best veel te maken heb met personen met schulden.

Mijn visie:
Hoe ontstaan schulden over het algemeen? Mensen geven meer uit dan er inkomt. Mensen willen meer hebben en gaan dan met geleend geld nog meer kopen. Maar die lening moet ook nog terugbetaald worden. En dat vergeten een heleboel mensen.
Net zo als een ondernemer zou je als consument ook rekening moeten houden met onvoorziene omstandigheden zoals ziekte/werkloosheid/overlijden. Hiervoor kan je allemaal voorzieningen treffen in de vorm van verzekeringen of zelf een spaarpot aanleggen. Maar ja dat is op dat moment dan meestal te duur of niet nodig. Ja dan moet je achteraf niet meuten.
Mensen die maanden op hun geld moeten wachten (sommigen zelfs jaren en die dan maar bij vrienden en zelfs onbekenden geld lenen tot zij hun geld, war ze recht op hebben en wat soms maar rond de € 25,-- per persoon per week kan bedragen
Er geldt een beslagvrije voet ogv art. 295 FW jo 475d RV en die bedraagt wel iets meer dan de geschetste 25 euro afhankelijk van het inkomen dat wordt ingebracht. Tja als er weinig of geen inkomen is dan is het bedrag laag.

Schuldeisers wachten ook nog steeds op hun geld waar ze naar kunnen fluiten. Leg mij dit dan maar eens uit. Een kleine ondernemer die een vordering heeft en die niet meer betaald krijgt. Kan ook failliet gaan door dit soort geintjes. En die wordt dan dubbel getroffen. Bedrijf wordt meestal geliquideerd en privevermogen wordt ook aangesproken. Geen bedrijf meer is ook geen inkomsten meer. Het mes snijdt wel aan twee kanten.
IK daag U uit om dit ook eens een jaar te proberen) en dan door de bewindvoerder voor de Rechter worden gedaagd om hun schuldsanering te beëindigen, "omdat ze weer schulden hebben"
Ik zie daar geen uitdaging in; ik zorg wel dat ik geen schulden heb. Dan maar een keer niet op vakantie/ een nieuwe tv of de auto de deur uit.
En ja in de WSNP is opgenomen dat geen nieuwe schulden gemaakt mogen worden gedurende de WSNP op straffe van verval van de WSNP.

Ik heb een hard oordeel maar sta hier volledig achter. Wat mij vreselijk stoort is dat er heel zielig wordt gedaan omdat de regels zo zwaar zijn en dat deze aangpast moeten worden. Kom nou het is al een versoepeling op de bestaande regeling. Als je persoonlijk failliet wordt verklaard ben je veel en veel verder van huis. Dan kan je overal en gedurende langere tijd (meer dan 3 jaar van de wnsp) met je schulden worden geconfronteerd.

Mijn advies is dan ook altijd als de schulden je boven het hoofd groeien ga er met iemand over praten: Ga naar de gemeentelijke kredietbank, naar een budgetplanner, neem contact op met je schuldeisers en maak betalingsafspraken.

Maar ook fijne dagen toegewenst en een schuldenvrij 2008.

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

bedankt voor de reactie.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Mijn visie:
Hoe ontstaan schulden over het algemeen? Mensen geven meer uit dan er inkomt. Mensen willen meer hebben en gaan dan met geleend geld nog meer kopen. Maar die lening moet ook nog terugbetaald worden. En dat vergeten een heleboel mensen.
Net zo als een ondernemer zou je als consument ook rekening moeten houden met onvoorziene omstandigheden zoals ziekte/werkloosheid/overlijden
Dat is in vele gevallen wel zo, maar het kan ook anders.
Mijn advies is dan ook altijd als de schulden je boven het hoofd groeien ga er met iemand over praten: Ga naar de gemeentelijke kredietbank, naar een budgetplanner, neem contact op met je schuldeisers en maak betalingsafspraken.
En daarin zit vaak het probleem, men durft dat niet en men probeert er zelf uit te komen.

Zelf heb ik daarmee ook te lang gewacht en daardoor worden de schulden alleen maar groter.
Dit vooral door de boetes en kosten die door de incasso bureaus vaak buiten proporties in rekening worden gebracht.
Laat ik het even uitleggen hoe het is gegaan, ik ga niet op alle details in, dat heb ik in het verleden al gedaan en als je die wilt zien, dan kan dat door mijn berichten op te roepen.
Kort gezegd, ik ben jaren ondernemer geweest en een half jaar voor mijn pensioen is mijn bedrijf binnen 2 maanden 3X het doelwit van criminelen geweest. Daardoor kwamen er financiële problemen die nog waren op te lossen door er keihard tegenaan te gaan.
Maar dan moet men wel willen meewerken en dat kan je gewoon vergeten.
Bijvoorbeeld, toen de Euro kwam was het bij de bank een gekkenhuis en was het heel moeilijk om de kas opbrengsten afgestort te krijgen.
Uiteindelijk is mij dat dan toch gelukt en ook de rekeningen die moesten worden betaalt heb ik daar kunnen brengen, heeft echt dagen geduurd voordat dit mogelijk was.
Er stond oa. een post BTW bij van 6000 gulden die moest worden voldaan.
Er was op dat moment slechts één gulden te weing saldo en daarom werd deze geweigerd! (Rabo bedankt!)
Het gevolg was een naheffing van €950 door de belasting dienst.
Die moet je dan weer eerst gaan verdienen, zodat andere betalingen worden opgeschort.
Om een lang verhaal kort te houden, ik kreeg in het nieuwe jaar, ik werkte al voor div. bedrijven, een grote order met contract waarmee alle problemen in één keer konden worden opgelost en daarvoor was een kort lopende financiëring van een paar duizend Euro nodig.
De totale waarde van de order was €52000 met een contract voor 2 jaar van €15000 per jaar.
Vergeet het maar, ik kon barsten!
Daarna ging het snel berg afwaards en ben ik 2 maanden voor mijn pensioen gestopt.
Te laat heb ik WSNP aangevraagd, zodat de kosten alleen maar hoger werden.
UIteindelijk is het toch verleend en omdat het geen "verwijtbaar gedrag" was heb ik geen bewindvoerder gehad en mocht ik zelf beslissen over mijn financiën.
Wel moest mijn auto weg, een Ciroën van 1991 die toen al 12 jaar oud was en kon ik gaan lopen.
Niets was meer mogelijk, kon niet van mijn oude dag gaan genieten, hoewel ik 48 jaar vrijwel dag en nacht heb gewerkt.
Ook mijn pensioen uitkering en mijn oudedag verzekering waar ik 45 jaar premie voor betaald heb, kon ik gelijk weer tot de laatste cent inleveren, dus heb ik daar geen dubbeltje van kunnen besteden.
Daarna heb ik nog 3 jaar aan de WSNP afgelost en omdat mijn vrouw en ik niet veeleisend zijn hebben wij dat kunnen doen.
Echt zwaar, nee, omdat wij altijd al op het minimum hebben geleefd.
Dus nooit te snel oordelen over schulden, de praktijk kan vaak heel anders zijn.
Is overigens toch nog een lang verhaal geworden!

Vr. Gr. Hans.
Laatst gewijzigd door resp00112469 op 19 dec 2007 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

Mag ik dit verhaal, uiteraard met de uiterste discretie, gebruiken naar de media toe??


Jan Dhaenens.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Mag ik dit verhaal, uiteraard met de uiterste discretie, gebruiken naar de media toe??
Van mij wel, uiteraard discreet.

Vr. Gr. Hans.

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

Uiteraard, maar dat had ik al aangegeven. Alles zal met de uiterste discretie gebeuren.

Muzikale groeten,

Jan Dhaenens.

Roberto32
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2008 11:01

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Roberto32 »

het is al een oud onderwerp maar ik zie het nu pas, en ik moet zeggen wat een tipische reacties weer zeg!
Ik heb gewerkt van mijn 20e tot en met mijn 32e en toen was ik mijn branche (IT) helemaal zat! Ik was van oplan iets anders te gaan doen en werkte naast mijn baan al jaren in het weekeind in een kroeg als bedrijfsleider en vond dat ontzetten leuk. Toen ik voor mijzelf was begonnen merkte ik al snel dat ondernemer zijn toch echt iets is waar je voor gemaakt moet zijn, want ik werd aan alle kanten kaalgeplukt en spreekwoordelijk genaaid, dus ik kwam in de WSNP, of ik moest failliet willen gaan.
Nu zit iedereen hier "ik zorg wel dat ik geen schulden krijg" etcetc nou ik kan wel vertellen dat heb je niet altijd zelf in de hand!

Er zijn ook mensen die gaan kopen op afbetaling, bij Wehkamp ofzo.. Die zijn dan wel schuldig? NEE! als je daar koopt doe je dat omdat je niet direct het hele bedrag hebt, maar dat soort bedrijven zit er om te smeken dat je de maandelijkse termijnen een keer vergeet, want dat levert hen pas echt geld op! dan kunnen ze leuke rente gaan rekenen, want dat staat immers in de verkoop bepalingen..

Wat ik zeggen wil is, het is niet altijd "eigen schuld dikke bult"

Verder kan ik zeggen dat mijn ervaring met de WSNP erg vreemd is geweest. Ik had als eerste een bewindvoerder die zei, dat als er niets aan mijn persoonlijke en financiele situatie zou veranderen, was het prima, dan hoefde ik ook geen salarisstroken etc in te leveren. Maaaanden later merkte ik dat ik ineens een andere bewindvoerder had, en die verweet mij dat ik nooit salarisstroken had ingeleverd!
Als je dan zegt ja maar die en die zei dat.. dan zeggen ze gewoon ja meneer maar u weet zelf de regels..
Dus ik ben nu na 3 jaar uit de WSNP omdat ik mijn informatie plicht niet nakwam.

En wat mij erg aan het denken zet, ik heb gesproken met een kennis van mij, deze werkt bij een zeer bekend bedrijf, en is daar hooggeplaatst op de administratie. Dat bedrijf komt met ontzettend veel wsnp gevallen in aanraking, en in 1% !!!!!!!!!!!!!!!!!!! van de gevallen zien ze er wel eens een paar euro van terug...
Waar is de rest? Dat is salaris vooor de bewindvoerders! Die lopen gewoon hun zakken te vullen met de boedelafdrachten..

Mijn ervaring met die bewindvoerders is ook; ze zitten daar niet voor jou, ze zitten daar ook niet voor de crediteuren maar gewoon vooor hunzelf, en ze vinden het werk ook helemaal niets, want het zijn meestal 3e rangs advocaten die liever advocaat dingetjes doen..

Anyway.. ik ben niet erg te spreken over dit soort praktijken.

Ja, ik ben blij dat de WSNP mogelijk is, maar nee, het moet niet op deze manier.

zo, hadje gelucht, ook belangrijk af en toe

marcotvm
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2008 10:17

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door marcotvm »

Ook ik zag het nu pas...

Ook ik ben vanuit een ICT omgeving (in loondienst) een eigen zaak begonnen en dit is ook uiteindelijk mis gegaan (9/11, beurs etc).

Ik heb hier hele frappante uitspraken meegekregen toen ik probeerde de boel in orde te krijgen.

Ik kwam niet in aanmerking voor subsidies/uitkering zolang ik mijn eigen bedrijf had (op naam). Ik moest mezelf maar failliet laten verklaren zodat ik een uitkering kon krijgen. Het werd toegegeven, het is krom als anderen die in de WW etc. zitten een bak met geld kunnen krijgen om een bedrijft te starten!!! Blijkbaar is het iemand UIT de WW KRIJGEN belangrijker dan iemand UIT de WW HOUDEN.

Afijn, na lang wikken en wegen,schulden die bleven oplopen, de knoop doorgehakt en uit het bedrijf gestapt. Gevolg: ik kwam per direct in aanmerking voor een subsidie op basis van het feit dat ik in loondienst was geweest en een zelfstandigen regeling.

Ik moest wel de schuldsanering in, om er uit te komen.

Daar werd me echt letterlijk verteld dat ik mezelf eerst maar DIEPER de schulden in moest werken (huis verkopen, in huurhuis gaan zitten) voordat ze me konden helpen. Als je dan nagaat dat ik qua hypotheekkosten nog steeds lager zit dan in een huurwoning/appartement, dan snap ik gewoon weg niet wat de redenering hier achter is.

Nu vraag ik je... Niet normaal...

Ik heb besloten om deze mensen voor gek te verklaren en een eigen plan te trekken. Nu ben ik 3 jaar verder, en er zijn nog kleine puntjes die opgelost moeten worden. Dankzij familie ben ik er door heen gekomen.

Als het aan de overheid had gelegen, had ik mezelf eerst maar een diepere kuil moeten graven.

Dus, schuldsanering, praat me er niet van. Misschien werkt het voor sommige mensen, maar niet voor mij in ieder geval.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

Er zijn ook mensen die gaan kopen op afbetaling, bij Wehkamp ofzo.. Die zijn dan wel schuldig? NEE! als je daar koopt doe je dat omdat je niet direct het hele bedrag hebt
Als je het bedrag NIET hebt moet de de spullen dus nog effe NIET kopen. Deze mensen zijn dus wel zelf schuldig, het is hebzucht om te zeggen: ik heb het geld niet, ik moet de nieuwe tv wel hebben, dus moet het op afbetaling.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door kiz »

het is hebzucht om te zeggen: ik heb het geld niet, ik moet de nieuwe tv wel hebben
En als het nou je wasmachine is? Of je kooktoestel? De fiets van je 5 km verderop op school gaande kind die gejat is?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

Die kun je allemaal beter van je spaargeld kopen.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door kiz »

beetje flauw SJZ, eerst zeg je "als je het geld niet hebt moet je de spullen niet kopen" en als ik een paar zaken opnoem waar je toch lastig zonder kunt roep je "moet je maar van je spaargeld kopen".
Sja... dat was er dus niet, en daarom worden noodzakelijke goederen weleens op afbetaling gekocht, waarmee iemand die op afbetaling koopt m.i. niet persé "schuldig" is.
Sommige dingen moeten nu eenmaal wél direct vervangen worden, en dan heb ik het inderdaad niet over een flatscreen o.i.d.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

eeeeh ja, daar zit wat in. Maar ja, als je niet kan sparen, dan kun je ook niet rente betalen / aflossen. En sparen is zelfs goedkoper dan lenen, dus misschien moet ik zeggen: als je niet kunt sparen, dan lukt rente en aflossing al helemaaaal niet !

wilwelmaarkannie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2008 19:32

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door wilwelmaarkannie »

Ik zie wel dat SJZ totaal geen benul heb wat het inhoud om als een alleenstaande met kinderen rond te komen
Uit je berichten maak ik zelf een beetje op als je denkt aan aankopen doen dat het om luxe artikelen gaat
Maar zo is het niet
En daar heb inderdaad KIZ een punt wat in het bericht staat
Daar gaat het over noodzakelijke dingen zoals een kooktoestel en een fiets voor je kind om naar school te gaan
Met de bus laten gaan? wat kost een abonnement? is dat gratis ofzo
En hoe wil je aan sparen denken als je aan het eind van je geld nog een stukje maand over heb?
Het is zo makkelijk om op de laatste dag van je maandgeld bij een dampende bak koffie met een koekje te kunnen zeggen "zo ik heb een euro over om te sparen" en misschien nog wel meer ook
Maar het grote deel van de mensen kunnen daar alleen maar van dromen
Ervaar eerst zelf wat het is en geef dan een oordeel
Ik kan het weten want ik heb zelf jarenlang vn een ABW-tje rond moeten komen met kleine kinderen
En bedrijven als Wehkamp spelen daar inderdaad gretig op in

Respect voor diegene waar een gewoon koekje bij de koffie een grote luxe is

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

En hoe wil je aan sparen denken als je aan het eind van je geld nog een stukje maand over heb?
En hoe wil je aan aflossen (dat is: achteraf sparen) EN rente betalen denken als je aan het eind van je geld nog een stukje maand over heb?

Gesloten