LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Ik weet dat op hun site staat dat de boete in 1 keer betaald moet worden.
Maar nu wil het geval dat mijn zoon een boete heeft gekregen, en hij deze onmogelijk in 1 keer kan voldoen.
Omdat hij dan de rest van zijn rekeningen moet laten liggen, en zodoende daarmee met die rekeningen in de problemen komt.
Het kan toch niet zo zijn dat het de bedoeling is dat je door hun regels in de problemen komt, en met extra kosten opgezadeld word.
En wij zijn ouders ook niet bij machten zijn om hem daarmee te helpen.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen, zonder dat er word gezegd dat ik komma's, etc moet plaatsen. Of dat mijn vraag niet duidelijk is.
Mocht de vraag niet duidelijk zijn, vraag dit dan op een normale manier aan mij, en leg uit wat je niet snapt aan de vraag.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door Frans75 »

Eerst de simpelste vraag: Was de boete terecht?

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Gaat het om een Mulder boete (verkeersovertreding)?? Als dat zo is heeft uw zoon, na het ontvangen van de beschikking, 8 weken de tijd om te betalen. Waarom heeft uw zoon niet de helft bijv. vorige maand opzij gelegd en het restant deze maand om zo op tijd te betalen?

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Eerst de simpelste vraag: Was de boete terecht?

Hij heeft vorig jaar september een scooter ongeluk gehad.
Zal proberen de situatie uit te leggen.
Hij reed met zijn scooter op een fiets/brommer met aan 1 kant een flat, en aan de ander een weg. Aan beide zijden met bosjes begroeid, aan het eind van het fiets/brommerpad kom je uit op een weg, waar zowel van links verkeer kan komen als van voren. (je rijd direct de weg op als je van pad komt)
Maar de weg is niet goed te zien vanaf het pad. Dus eigenlijk een gevaarlijk onoverzichtelijk stuk, en waar je niet hard uit kan rijden. Omdat er van links ook auto's kunnen komen en het zelfmoord zou zijn als je daar hard uitkomt.
Op de weg voorruit stond iets verder een auto stil ten hogte van een huis voor de oprit op de weg.
En de auto stond zo dat als er een auto de hoek was omgekomen deze er niet langs kon, omdat aan de andere kant parkeervakken staan en lantaarnpaal.
Nadat hij van het pad kwam kon hij de auto dus niet ontwijken, anders was hij tegen de lantaarnpaal gekomen.
Hij kwam dus tegen de auto aan, en ging onderuit en kwam onder de auto terecht. Zijn kameraad reed achter hem en reed ook nog over zijn borst heen en kwam op de motorkap van de auto terecht, en viel er weer vanaf, dit zonder letsel.
Voor mijn zoon is de ambulance geroepen omdat hij buiten westen was, en nergens op reageerde.
Hij is uiteindelijk met e ambulance naar het ziekenhuis gebracht ivm met pijn op borst, en in zijn buik. Hij is er uiteindelijk goed vanaf gekomen, met alleen flinke kneuzingen, en een wond aan zijn been die gehecht is.
Zijn scooter was totallos en is uiteraard voor onderzoek naar het politiebureau gebracht. Waaruit is gekomen dat de scooter is opgevoerd tot ik meen 65 á 70 kilometer.

Wij zijn dus van mening dat het niet terecht is, omdat hij de boete heeft gekregen wegens gevaarlijk rijgedrag. De situatie kent de rechter niet, en kan dus eigenlijk niet goed oordelen(maar dat is mijn mening).

Volgens mijn mening is het het al raar om te spreken van gevaarlijk gedrag als ervan links ook auto's kunnen komen, en waarvoor je moet stoppen of heel langzaam rijden, omdat je door de bosje die daar stan geen overzicht hebt, of er iets van links kan komen,of dat je duiddelijk de weg voor je kan zien. En het dus zlefmoord zou zijn als je gewoon uit het pad komtzonder te kijken, dit geld ook als hij op de fiets was geweest. En er van links ook fieters kunnen komen.

De bosjes vormen daar al jaren een onveilige situatie voorzowel voetgangers, fietsers, en scooters. Nadat het ongeluk was gebeurd zijn dan ook diezelfde week de bosjes gekortwiekt door de gemeente.


Ik hoop dat ik duidelijk ben, anders hoor ik dit graag

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Waarom heeft uw zoon niet de helft bijv. vorige maand opzij gelegd en het restant deze maand om zo op tijd te betalen?
Omdat hij deze vrijdag binnen heeft gekregen en dus niet wist wat de boete zou zijn.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Geloof dat de zaak hier nu even wordt omgedraaid! Hij komt door zijn eigen overtreding in de problemen
Denk niet dat je kan oordelen door te zeggen zijn eigen overtreding, als je de situatie niet kent.
Zie hierboven.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Omdat jij al bijvoorbaat hebt over zijn eigen overtreding, voordat je weet waarvoor hij een boete heeft gekregen.

Hij snapt zelf ook dondersgoed dat hier gevolgen aan zitten, hij heeft zefs de jongen van de auto zijn welgemeende excuses gemaakt, voor het feit dat zijn auto was geschadigd. Ondanks dat hij heel veel pijn had. En dit zelfs meerdere keren.
En dat hij zijn scooter heeft opgevoerd, daarvan weet hij ook dat hij daar een boete voor kan krijgen.
Dat risico wist hij toen hij hem opvoerde, en dat weet een ieder de meeste jongeren voeren hun brommer op, zodat ze harder kunnen.
Maar daar gaat het hierin niet eens om.

De politie is er idd ook bij geweest, en van hun heeft hij nooit een bekeuring gehad, en is zijn verklaring pas na een week of 3 opgenomen.
Deze werd zelfs verhaast opgenomen, omdat de agent haast had omdat hij al was uitgelopen en weg moets. Dus heeft hij ook nog eens maar een halve verklaring af kunnen leggen.

Terwijl de tegenpartij een uitgebreide verklaring heeft afgelegd.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door __oi__ »

Over welk bedrag hebben we het?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door SJZ »

Nadat hij van het pad kwam kon hij de auto dus niet ontwijken
Als je een auto niet kan ontwijken dan ga je toch gewoon snelheid matigen / remmen? Of is dat teveel gevraagd?
of heel langzaam rijden
Als hij langzaam reed kon hij toch gewoon stoppen?

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door ik77 »

Hij heeft iig hoop ik een wijze les geleerd wáárom brommers en scooters een max. snelheid hebben.

Om eerlijk te zijn, is dit zoals je zelf ook al zegt volledig zijn eigen schuld. En ik zou geen reden zien om in termijnen te mogen betalen.

En hoe je het verhaal ook opschrijft hoe het gebeurt is, hij zat fout. punt. geen discussie mogelijk. Dáárom heeft hij ook een brommerrijbewijs moeten halen, om zulke situaties te kunnen overzien.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Fout hij heeft geen brommer rijbewijs moeten halen, hij is 19 jaar en toen had je dat nog niet.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Hij kon de auto niet ontwijken, omdat het onoverzichtelijke situatie was.

En hij reed niet tehard omdat ik zoals ik mijn verhal vertelde, er aan beide zijden hoge bosjes stonden, en er van links ook verkeer kon komen.
En hij dus zijn snelheid heeft aangepast naar ong 15 á 20 km, omdat zoals jullie niet lezen het een zelfmoord poging is als je daaruit komt met een snelheid van meer dan 20 kom per uur, en dit geld ook voor fietser of voetganger die daar vandaan had gekomen.

Maar daar gaat het ook helemaal niet om of hij schuldig is of niet, ook daar word weer overheen gelezen. Dat laat ik over de politie die daar bij is geweest.

Mijn vraag was en is of er toch de mogelijkheid bestaat, om dit in 2á3 termijnen te kunnen betalen.
Het bedrag is € 340,00, en hij heeft een salaris van € 600,00, waarvan hij ook ander verplichtingen heeft die hij maandelijks moet betalen.


En nee hij gaat bijna nooit uit en gebruikt geen drugs of alcohol, en gokt ook niet. Voordat dat dat ook weer gesuggereerd word.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door kweenie »

In het algemeen zijn de boetes van het CJIB 'beschikkingen'. Als je die betaalt, dan hoeft het allemaal niet door de rechter beoordeeld te worden, wat een hoop rompslomp scheelt. Als je het er niet mee eens bent, of als je bv. het bedrag niet in een keer kunt betalen, dan kun je het ook laten voorkomen bij de rechter. Maar omdat ook justitie daar niet op zit te wachten, kun je misschien ook zelf (binnen de termijn) vragen of het in termijnen kan worden betaald.

Ik zou dus een brief schrijven waarin je aangeeft dat je op zich de boete best wilt betalen (als je dat natuurlijk wilt...), maar dat je dat niet in een keer kunt betalen. Ik denk dat er dan misschien wel wat mogelijk is, al zal het in totaal iets duurder zijn dan in een keer betalen. Als je zo'n brief berouwvol schrijft en op een nette manier aangeeft dat je de fouten inziet, dan is er vaak meer mogelijk dan bij boze brieven. Als ze er niet mee akkoord gaan, dan kun je het wellicht toch (pro forma) laten voorkomen, zodat de rechter een oordeel moet geven. Wellicht houdt die meer rekening met je financiële situatie en kun je dan wel in termijnen betalen?

(Dit staat allemaal natuurlijk los van de vraag in hoeverre je zoon 'schuldig' zou zijn of niet. Want dat is een heel andere vraag, waar ook hele discussies over kunnen komen, maar waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten.)

Succes!

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Thnx kweenie,

dat is een duidelijk antwoord, maar hij heeft deze boete gekregen ndat hij bij de rechter voor moest komen. Hij had een oproep gehad en daarin stond niet duidelijk vermeld wat de schuldelast was.

Dan wil ik toch weten of je dan alsnog in termijnen kunt betalen.??

Hij heeft overigens de situatie uitgelgd aan de rechter die op dat moment van toepassing was, zoasl ik al had beschreven.
Hij is niet boos geworden, hij heeft alles netjes uitgelegd, maar de rechter concludeerde gewoon.
Zodanig gedrag dat gevaar op weg wordt/kan worden veroorzaakt/verkeer op weg gehind.
Als bestuurder v/e bromfiets rijden tw. bromfiets max.constr.snh.>31 km/h of meer
:? :? wat mij zeer bevreemd er stond een auto die daar niet stil mag staan. En dus eigenlijk de auto bestuurder de weg heeft geblokkerd en gehinderd.

Na uitleg van mijn zoon hoe de situatie was heeft de rechter gewoon geconcludeerd. En hij blijft altijd echt netjes (weet dat ieder ouder dat zou zeggen over zijn kind) maar mijn zoon is iemand die alles probeerd netjes af te handelen. En niet in discussie gaat als hij ergens op gewezen word, als hij iets fout heeft gedaan.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Een aangetekende brief sturen met bewijsstukken erbij dat je zoon niet zo'n hoog inkomen heeft. Duidelijk vermelden dat hij wil betalen maar dat hij ook zijn andere verplichten moet betalen omdat hij anders daarmee in de problemen gaat komen.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door Frans75 »

Afgaande op de site van CJIB geef ik je weinig kans.
Ben bang dat jouw zoon toch op èèn of andere manier aan het geld moet komen (hoe sneller hoe goedkoper voor hem).

Maar bel ze anders even op, misschien dat er toch nog iets mogelijk is.

stofzuigertje

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet zijn rijgedrag is de boete maar het harder kunnen rijden....

Na controle is gebleken dat het voertuig opgevoerd was en als U deze terug had laten bouwen (ring tussen uitlaat kost €0,50 ex montage) had U deze boete niet gekregen.

U kreeg een boete wegens opgevoerd voertuig en niet voor de rijstijl of gereden snelheid.
Als U op een opgevoerde brommer gaat rijden loopt U dit risico en U had bij de plaatselijke Politie een vrijwillige controle na aankoop kunnen vragen.
U krijgt dan meestal de tijd om deze aan te passen en 2e keer nogmaals zonder boete te testen.
Zo weet je dat je na montage ringetje dat deze wel goed is.
Ik mocht van Politie gereedschap lenen en ring monteren van €0,50 en toen kreeg ik 48 Km op teller rollenbank, geluid was goed.

Dus hoewel in onderweg er na toe door Motoren daar naartoe werd gestuurd liet ik uitnodiging zien en mocht zelf verder rijden...
Dus de Politie zal niet iedereen gelijk een boete geven als je vrijwillig voor een test vraag.
De eerste meting kwam met 86,4 Km wel erg hoog uit, en het verbruik is ook flink gedaald.
Dus ik was blij nooit een boete gekregen te hebben.
Zo kan het dus ook.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door mar42 »

Dank jullie wel voor jullie reacties. :wink:

En zal toch proberen via brief om culance voor het betalen in 2 termijnen.

Ik hoop alleen dat rechters voortaan, als iemand je oplicht dan ook deze conclusie zal trekken, en een straf zal opleggen, met het feit dat de olichter had kunnen weten door iemand op te lichten, de gedupeerde daardoor in de problemen zou kunnen geraken.
Maar dat terzijde.

Ik ben in ieder geval blij dat hij die vervelend scooter niet meer heeft, want hij is er uiteindelijk goed vanaf gekomen, het had ook fataal afgelopen kunnen zjn. Mijn jongste heeft gezegd dat hij geen scooter gaat rijden, en hoop dat hij dit blijft volhouden, :wink: anders wrijf ik het gebeuren nog wel eens onder zijn neus. :lol:

zomaar_2008
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2008 18:28

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door zomaar_2008 »

Heel simpel.

Betaal het schikkingsvoorstel niet. Vervolgens komt je zaak voor de rechter en geef je aan de boete niet in 1 keer te kunnen betalen en of het in termijnen mag.

Vervolgens krijg je van de rechter de mogelijkheid om in termijnen te betalen, zonder een verhoging van de boete.

Ik heb het zelf ook meegemaakt, dus no problemo.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Boete CJIB in 1 keer betalen, kan dit ook anders??

Ongelezen bericht door gravedigger »

Zomaar
Lees voortaan eerst een topic vóór je onzinnig commentaar levert :|

Gesloten