LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt

Ongelezen bericht door J&L »

Ik zal over enige tijd ook een VAR aan moeten vragen en dit bericht stemt mij niet bijzonder hoopvol.

In de kamer zijn enige tijd geleden ook al vragen gesteld omtrent de beoordeling van de VAR-aanvraag, door iemand van Groen Links dacht ik. Een team van zo'n 30 belastingmedewerkers zou belast zijn met de beoordeling van de aanvragen en van willekeur zou geen sprake zijn... De vraagstelling en de beantwoording door de minister zijn op internet terug te vinden, maar ik weet niet meer precies waar ik deze nu vond, vermoedelijk op de site van het Min. van Fin.

Ik moet voor 2011 een VAR aanvragen en zocht vooral naar info over de aanvraag. Lancelots.nl en higherlevel.nl geven veel info over de VAR. Misschien zou je op deze fora je vraagstelling eens moeten plaatsen. Als de bezwaartermijn verstreken is, kun je de VAR dan niet laten intrekken en een nieuwe aanvragen? Of is dat te simpel gedacht?

Ik onthoud in ieder geval de tip om bezwaar aangetekend te verzenden want ik verwacht, gelet op de vraagstelling, ook niet direct een WUO.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door SJZ »

En zo'n bezwaar werd na navraag, na de beslistermijn van 6 weken gewoon gedementeerd
Een bezwaar wordt gedementeerd? Moet ik arts of jurist zijn om dat te kunnen begrijpen?
met als motivatie, dat het bezwaar aangetekend verstuurd had moeten worden
Sja, da's echt onzin, ik heb nog nooit iemand van de belastingdienst horen zeggen of schrijven dat bezwaren aangetekend verstuurd moeten worden. Ben je niet een beetje in de war?

@J&L
Ik zal over enige tijd ook een VAR aan moeten vragen en dit bericht stemt mij niet bijzonder hoopvol
Och, laat je toch niet bangmaken door al het onheil dat Venantius op dit forum, hij is een bekende probleemzoeker (weet je nog zijn problemen met het UWV: hij vond het schandalig dat hij voor het verkrijgen van zijn uitkering zelf de postzegels moest betalen).

Als jij voor 2011 een VAR nodig hebt dan vraag je die gewoon begin september 2010 aan. Als je echt WUO geniet dan krijg je die VAR heus wel.
ik verwacht, gelet op de vraagstelling, ook niet direct een WUO.
Dat zou wel een probleem kunnen zijn. Ben je misschien helemaar geen ondernemer en wil je toch een VAR-wuo hebben? Dan zul je 'm waarschijnlijk niet krijgen.

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door J&L »

SJZ, dank voor je commentaar.

TS, sinds wanneer mag je bij de belastingkamer procederen zonder verplichte procesvertegenwoordiging? En bedoel je verder bij wijze van een voorlopige voorziening wellicht een kort geding? Ook voor een kort geding bij de rechtbank is procesvertegenwoordiging verplicht. Dit zouden al met al kostbare procedures worden, zeker als je die verliest en ook nog een in de proceskosten zou worden veroordeeld... Ik zou dan toch wel vrij zeker willen zijn van mijn standpunt en daarnaast is een afweging van het financieel belang ook raadzaam.

Heb je zelf enig idee waarom er een ROW is afgegeven ipv een WUO? Niet voldoende uren? Meerdere opdrachtgevers, minimaal 3 etc.? Ik begreep verder dat de belastingdienst bij startende ondernemers coulant is, een startende ondernemer voldoet immers vaak niet bij aanvang al aan alle criteria. Als je na een jaar nog steeds maar 1 of 2 opdrachtgevers hebt of onvoldoende uren aan je onderneming zou besteden, waarom zou de belastingdienst dan een WUO hebben af te geven? Misschien ligt hier de reden dat de belastingdienst eerder een WUO af heeft gegeven en nu een ROW? Was er eerder sprake van een startende ondernemer?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door SJZ »

TS, sinds wanneer mag je bij de belastingkamer procederen zonder verplichte procesvertegenwoordiging?
Pfoe, sinds wanneer, wat maakt dat uit sinds wanneer dat is? Voor zover ik weet (maar ik ben nog maar een veertiger) was dat altijd al zo.

Waarom wil je weten of dat sinds 1950, sinds 1900 of sinds 1672 is?

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door J&L »

Sorry, SJZ je hebt gelijk. Deze veertiger ging uit van de gebruikelijke civiele zaken waarin procesvertegenwoordiging verplicht is. Voor de verzoekschriftprocedures bestaan natuurlijk idd diverse uitzonderingen.
Ik zie daarnaast dat er ook veelal geen sprake is van een proceskostenveroordeling. Dit maakt de drempel voor een beroepsprocedure idd wel aantrekkelijk laag :-)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door SJZ »

Uiteraard was de groningse motivatie voor het dementeren van goede ontvangst
dementeren is geestelijk aftakelen, m.n. door ouderdom. Heeft zo'n bezwaarschrift dan hersens die kunnen aftakelen?

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door J&L »

Venantius, bij deze sorry, sorry, sorry, vreselijk sorry, en nogmaals sorry, alhoewel mijn reactie niet als "aanval" was bedoeld.

Als iedereen in jouw casus aantoonbaar aan alle ondernemersvoorwaarden voldoet, dan ben ik ook wel benieuwd om welke reden toch ROW's zijn afgegeven.

In mijn geval weet ik wel waar de evt. knelpunten zouden liggen en ja, die kan ik in mijn "voordeel" uitleggen, maar ik ben mij er evenzo van bewust dat de BD deze in mijn nadeel zou kunnen uitleggen. Vandaar dus mijn vraag, heb je zelf enig vermoeden om reden waarvan in jouw gevallen ROW's ipv WUO's werden afgegeven. Er zullen toch wel enige aanwijzingen zijn, behalve het onderdeel reclame?

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door J&L »

Het leek mij voor de hand liggen dat de BD de ontvangst van een bezwaarschrift zou bevestigen onder mededeling van de termijn waarbinnen op het bezwaar zal worden beslist. Als dat niet zo is dan is het idd wel verstandig om het bezwaar aangetekend te verzenden; bij de post gaat trouwens ook wel eens iets mis.

Heb je wel eens inzage in het dossier gekregen? En zo ja, heeft dat dan duidelijkheid geschept?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door ruitenheer »

venantius schreef:Voorafgaand aan de beslissing op bezwaar heb je wel, in tegenstelling tot de VAR-aanvraagprocedure, - in geval een negatieve beslissing wordt overwogen - in elk geval recht, om door die behandelend bezwaar-ambtenaar te worden gehoord, welker bezwaar-ambtenaar m.i. niet dezelfde mag zijn, als de ambtenaar die in eerste aanleg de VAR-wuo niet wilde afgeven, hoewel het wellicht collega's zijn.
Valt de VAR-procedure onder het fiscaal recht? In dat geval word je alleen gehoord indien je er zelf om vraagt. En als de ambtenaar zelf het bestuursorgaan is, mag hij zelf horen.
venantius schreef:Stel, dat er 40 var-ambtenaren zijn, en dat voortaan elke van de (al dan niet) onrechtmatig misschien wel honderdduizenden afgewezen var-wuo-aanvragers, mijn genoemde procedure gaat volgen, dan wordt var-groningen, alleen al door het capaciteitsvraagstuk gedwongen, voortaan enkel nog maar zeer duidelijk ongegronde var-wuo's af te wijzen, ipv nu elk detailtje te kunnen aangrijpen.
Ik verwacht dat de rechtbank eerder zal bezwijken onder de werkdruk. Dat is zeer goed nieuws voor de var-ambtenaren en slecht nieuws voor jouw doelgroep.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door ruitenheer »

venantius schreef:De voorlopige-voorziening-noodzaak zou er niet zijn, als VAR-Groningen bezwaarschriften supersnel afhandelt, maar daar mag je niet op te rekenen..
Uitspraak moet binnen 6 weken na de afloop van de bezwaartermijn worden gedaan. Daarna kun je het bestuursorgaan in gebreke stellen, en mogelijk al 1260 euro belastingvrij verdienen.
venantius schreef:Aangezien het om voorlopige voorzieningen gaat, feitelijk dus een soort kort gedingen, zullen deze zaken toch echt met voorrang behandeld moeten worden..
En dan blijven de overige beroepszaken liggen. Jammer voor degenen bij wie het bezwaarschrift is afgewezen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door SJZ »

30 ambtenaren voor 400.000 jaarlijkse VAR-aanvragen/bezwaren etc. niet genoeg is,
Lijkt me meer dan zat. De meeste VAR's zijn gewoon automatisch door de computer gegenereerde verleningen. Alleen de nieuwe gevallen hoeven beoordeeld te worden. Hoeveel zouden dat er zijn, 50.000 of zo? Waarvan de meeste zo duidelijk zijn dat je ze binnen 1 minuut kan beoordelen. Blijven een paar duizend probleemgevallen over?

En 30 ambtenaren kunnen vast wel 40.000 uur per jaar werken.
En je kan het - volgens 'goed koopmanschap' handelende zzp-ers -, waartoe ze notabene wettelijk verplicht zijn,
Nee hoor, je hoeft geen goed koopman te zijn. De fiscus mag niet beoordelen of iemand een goede of slechte ondernemer is. Als jij een veel te duur telefoonabonnement neemt met te weinig belminuten en een slecht toestel ben jij een slechte ondernemer. Maar de kosten blijven aftrekbaar.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Ik had eindelijk na 3 jaar een VAR-wuo, voorheen werd het telkens afgewezen omdat ik in Belgie woon maar mijn onderneming in Nederland heb.
Toen ik vorig jaar overschakelde naar een andere boekhouder kreeg ik eind Oktober mijn eerste VAR die maanden ervoor aangevraagd was, de VAR voor 2011 had ik 5 dagen na aanvraag al binnen.
Gelukkig lukt het nu en de VAR komt van Groningen, voorheen vroegen ze hem in Eindhoven of Heerlen aan en iedere aanvraag kwam bij dezelfde inspecteur terecht dus telkens werd die afgewezen. :evil:
Nu werk ik vrijwel nooit voor een aannemer omdat ik het meest eigen werk heb maar de keren dat ik wel voor een aannemer werkte was de VAR telkens een probleem dus voor mensen die vrijwel altijd voor een aannemer werken is het een erg groot probleem als de VAR wordt afgewezen.

Groeten.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Roelant1 »

@Venantius,

Ik huur in Nederland een kantoor en ben Nederlands belastingplichtig, de bedrijfsauto staat op nederlands kenteken en ik betaal ook belasting in Nederland.
Vreemd was daarom ook telkens de afwijzing van de VAR omdat ik niet binnenlands belastingplichtig zou zijn. :?
Inmiddels heb ik in Belgie ook een onderneming en voor de omzet die ik daar maak ben ik in Belgie belastingplichig en voor de omzet die ik in Nederland maak ben ik in Nederland belastingplichtig en ik krijg voortaan keurig een VAR.

Groeten.

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Inderdaad een VAR-wuo maar ik ben geen Belg, ik ben een Nederlander die net over de grens in Belgie woont vandaar dat ik ook een kantoor huur in Nederland.
Het hele VAR gebeuren blijf ik maar vreemd vinden, ik had ruim 50 verschillende klanten per jaar en deed aan alle verplichtingen en toch werd het telkens afgewezen.
Vorig jaar in mei startte ik ook in Belgie een onderneming en aan het eind van 2010 viel mijn eerste VAR in de bus voor 2010, de nieuwe van 2011 had ik 5 dagen na aanvraag al binnen.

Groeten.

Mart1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:06

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Mart1980 »

@Venantius:

Dat verwijderde bericht was dus mijn bericht!
Ik verbaas mij er ook zeer over dat dit bericht ineens verwijderd is!!!!

Ook vreemd: het is nu 13 januari 2011 23:53 en jouw laatste bericht staat te lezen met het tijdstip 14 januari 2011 00:30 .... kan toeval zijn...

Maar goed, ik begrijp dat u al een zaak heeft lopen tegen de belastingdienst?! 23 Roemenen! Ik houd mij graag aanbevolen om hierover verder te praten, wellicht dat mijn vriendin de 24e is en ik misschien ook nog wel een 25e en een 26e Roemeen weet!!

Graag hoor ik van u hoe wij (via email bijvoorbeeld) contact kunnen krijgen!

Met vriendelijke groet,
Martijn

Mart1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:06

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Mart1980 »

Ok, kan ik ook nog proberen idd.

Ook ik heb '1x gescoord': de VAR-loon van mijn vriendin in 2010 is uiteindelijk een VAR-ROW geworden. Hier heeft ze nog steeds helemaal niets aan, want opdrachtgevers vinden dit teveel risico!

Maar hoe komt u aan "gemachtigdensalaris"? Of is dit door de betreffende Roemeen betaald?

Mart1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:06

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door Mart1980 »

Ok, vandaar.

Ik overweeg sterk of ik ook niet een rechtszaak zal beginnen. Ik denk dat ik mijn hele verhaal eerst eens voor ga leggen aan iemand van het juridisch loket.

Bedankt voor je info en ik houd je op de hoogte!
Succes ook in jouw rechtszaken!!

kenfien
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:49

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door kenfien »

Ik ben sinds 11 jaar bezig als zelfstandig financieel interim manager. Na 7 jaren heb ik controle van de BD gehad mbt de VAR. Alles was toen in orde. Vorig jaar viel ik opeens weer in de steekproef. Zag er in eerste instantie goed uit volgens de ambtenaar die mij bezocht heeft, maar hij werd teruggefloten door zijn meerdere die vond dat de opdrachtomschrijving te globaal was en er gezagsverhouding moest zijn en derhalve geen sprake is van WUO maar van loon uit dienstbetrekking. Gevolg: onlangs ontving ik een correctie van de belastingaangifte 2009 waarin alle aftrekposten geschrapt werden. De volgende stap wordt de intrekking van de VAR en dan hoogstwaarschijnlojkk ook een naheffing 2010 en 2011. Ook al heb je dus een VAR, het blijft uitkijken, de BD kan dit herroepen. Ik heb nu een fiscaal adviseur in de hand genomen en ga in bezwaar. Heeft nog iemand hier ooit mee te maken gehad? Ik voel me echt gejaagd wild om na zoveel jaren goede opdrachten en een goed netwerk te hebben opgebouwd, zo behandeld te worden en waarom ? Heeft iemand nog tips of ook deze nare ervaring meegemaakt?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ambtelijke willekeur belasting Groningen coordinatiepunt VAR

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook al heb je dus een VAR, het blijft uitkijken, de BD kan dit herroepen.
Nou, als de WERKELIJKE situatie afwijkt van hoe je het in je var-aanvraag hebt ingevuld / waar die voor afgegeven is dan kun je 'm niet gebruiken. Eerst als ondernemer een VAR aanvragen, vervolgens ergens in loondienst treden en dan geen premies betalen / profiteren van ondernemersfaciliteiten zou voor iedereen leuk zijn, maar zo werkt het niet.

Gesloten