LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paspoort en vingerafdrukken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Miss M »

Ik begrijp niet waarom iemand de moeite zou doen om de vingerafdrukken uit een ingewikkelde database te halen. Ieder mens laat toch dagelijks honderden vingerafdrukken achter? Op glazen, deurkrukken, computers, en ga zo maar door. Je vingerafdrukken liggen dus al op straat...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Miss M schreef:Ik begrijp niet waarom iemand de moeite zou doen om de vingerafdrukken uit een ingewikkelde database te halen. Ieder mens laat toch dagelijks honderden vingerafdrukken achter? Op glazen, deurkrukken, computers, en ga zo maar door. Je vingerafdrukken liggen dus al op straat...
Dit is zeker niet serieus? Op straat staat je naam er niet bij.

ManBearPig
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2011 03:25

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door ManBearPig »

Nu huilen jullie maar zodra er ingebroken wordt bij je thuis en de dader word opgepakt door zijn vingerafdrukken is het opeens wel een goed idee.
En ja, heb jij wat te verbergen ofzo? Of ben je soms een V.I.P.?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tiptoo »

ManBearPig schreef: En ja, heb jij wat te verbergen ofzo? Of ben je soms een V.I.P.?

tuurlijk zijn we V.I.P :mrgreen: en dacht jij nou werkelijk dat ze elke inbreker pakken doordat er vingerafdrukken zijn afgenomen????? jij gelooft nog in sprookjes ook zeker?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door witte angora »

tiptoo schreef:
ManBearPig schreef: En ja, heb jij wat te verbergen ofzo? Of ben je soms een V.I.P.?

tuurlijk zijn we V.I.P :mrgreen: en dacht jij nou werkelijk dat ze elke inbreker pakken doordat er vingerafdrukken zijn afgenomen????? jij gelooft nog in sprookjes ook zeker?
Geloof jij nu echt dat de politie er voor jou is? Zelfs de ministers worden in hun hemd gezet. In Amsterdam weigeren ze het komende boerkaverbod te handhaven, en ondanks een verbod op bonnenquota gaan sommige korpsen er gewoon mee door.

Dus wat kun je nog verwachten als burger zijnde als zelfs de overheid straal genegeerd wordt?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tiptoo »

witte angora schreef:
Dus wat kun je nog verwachten als burger zijnde als zelfs de overheid straal genegeerd wordt?

zeer weinig , algemeen bekend bij de overheid.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Athoz »

Dus, eigen rechter spelen :P

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door keizerin »

Ben het geheel met creatura eens. Het opslaan van vingerafdrukken in een database, zou niet mogen.
Ook ik heb niets te verbergen...maar als een hacker MIJN gevens gaat gebruiken voor een crimineel, wat dan??? Ga me niet vertellen dat een database niet te kraken is. Een identiteits kaart ,wat ik ergens las, is leuk voor mensen die nooit buiten Nederland komen. Als je op vakantie naar bijvoorbeeld Amerika gaat, zal je echt een paspoort nodig hebben!
Niet wij ,maar de overheid doet of we potieele criminelen zijn. Want al voor we iets onwettigs gedaan hebben, moeten we al onze vingerafdrukken laten opslaan.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door lostlovey »

Stapje in de goede richting:
http://www.nu.nl/politiek/2438044/opsla ... kamer.html

Ik ga zo lang mogelijk wachten met de verlenging van mijn paspoort, hopelijk is het tegen die tijd dan definitief van de baan.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door lostlovey »

Dat was mij ook wel duidelijk hoor. Heb ook niets tegen de vingerafdruk maar wel tegen de (centrale) databaseopslag.

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Twosocks »

@creatura:

Helemaal met uw stelling eens! Om die reden heb ik ook alleen een rijbewijs. Dit voldoet in veel gevallen. Helaas heb ik momenteel wel een conflict met de WestlandUtrecht Bank, die weigert om de gegevens van mijn rijbewijs te accepteren voor een online spaarrekening met tegenrekening. Argument dat ze aanvoeren is, in het kort, dat de pasfoto makkelijk vervalst kan worden (bij het papieren type rijbewijs). Grappige is dat de pasfoto bij online tegenrekening-controle, geen enkele rol speelt. (Hier heb ik overigens ook een draadje over lopen op dit forum en een klacht ingediend bij het CBP).

Een goede uitleg over de bezwaren vond ik in een uitzending van het programma "Netwerk": http://www.youtube.com/watch?v=b3YPlu3NeIY

Zoals in de uitzending gesteld lijken de mensen te slapen. (Niet respectloos bedoeld!)

Er zijn gelukkig wel wat initiatieven genomen. https://www.hetnieuwerijk.nl/petitie.php bijvoorbeeld.

Het wordt tijd dat men wakker wordt en protesteert.

Opslag in database is absoluut niet veilig! Ik ben zelf programmeur en technicus en weet derhalve waar ik het over heb! Mensen die roepen dat het allemaal wel meevalt, bezitten mijns inziens, met alle respect, niet over de vereiste kennis om die bewering te staven.

Overigens heb ik niet alleen grote bezwaren tegen de data-opslag. Ik vind het gebruik van de RIFD techniek ook zeer gevaarlijk. (Kijk naar OV-Kaart!)
In Netwerk is ook al te zien wat daarvan het probleem is.

Gelukkig zag ik in dit draadje al enkele zeer goede argumenten om tegen te zijn.

Ik zou overigens nog eens willen wijzen op het feit dat we al eens een paspoortaffaire gehad hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementa ... ortaffaire

Er zijn ook nu natuurlijk personen/bedrijven die financieel belang hebben bij deze nieuwe paspoorten en bijbehorende hardware, c.q. service zoals dataopslag. Die zien liever geen protest. Ook de personen die graag onze data opslaan, zien dit liever niet.

Ik voorzie dan ook een nieuwe paspoortaffaire, die ons uiteindelijk weer handen vol geld kost.

Mijn advies stoppen ermee, zo snel mogelijk.

Tot slot: mensen, protesteren helpt uiteindelijk wel......

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Twosocks »

In de nacht van vrijdag 21 januari op zaterdag 22 januari is om 0.00 uur de Britse identiteitskaart afgeschaft. Op korte termijn zal ook het 'National Identity Register’ vernietigd worden: de overheidsdatabase waarin persoonsgegevens en vingerafdrukken opgeslagen zijn.

Schandalen met datalekken, inbreuk op de privacy van burgers en een kostenbesparing van honderden miljoenen zijn belangrijke redenen geweest om te stoppen met deze overheidscontrole.

Home Office Minister Damian Green over de biometrische ID card: "Het was opdringerig, intimiderend, niet effectief en duur en het toonbeeld van het slechtste wat de overheid kan doen. De regering moet de macht van de staat verkleinen en burgervrijheden herstellen. Dit is pas de eerste stap."

www.homeoffice.gov.uk - ID cards no longer valid 21/01/2011
www.homeoffice.gov.uk - ID cards consigned to history 22/12/2010


Terwijl de regering in Engeland het licht heeft gezien en ook meteen daad bij het woord voegt, rijst de vraag of Nederland dit goede voorbeeld volgen zal?

Er is de afgelopen tijd veel gebeurd in Het Nieuwe Rijk, hieronder een update:
Bron: https://www.hetnieuwerijk.nl/nieuwsbrief201102.html

Twosocks
Berichten: 114
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Twosocks »

Waarom is privacy belangrijk?

Privacy beschermt ons tegen misbruik door de machthebbers, ook als we op dat moment niets verkeerds doen. Privacy is een fundamentele menselijke behoefte.

Want als we worden waargenomen in alle zaken, zijn we constant onder dreiging van correctie, oordeel of kritiek. We worden kinderen, gevangen onder een alziend oog, voortdurend bang dat geregistreerd gedrag ons zal achtervolgen, doordat een willekeurige autoriteit zich richt op ons (onschuldig) privéleven. We verliezen onze individualiteit, want alles wat we doen, is waarneembaar en wordt geregistreerd.

Dit is het verlies van vrijheid dat we ervaren als onze privacy ons wordt afgenomen. Dit is het leven in het voormalige Oost-Duitsland, of in het Irak van Saddam Hussein. En dit is onze toekomst als we een steeds opdringeriger oog toelaten in ons persoonlijke en privéleven.

Velen denken ten onrechte dat het een keuze is tussen veiligheid of privacy. Maar de echte keuze gaat tussen vrijheid of controle. Tirannie, of het nu ontstaat onder dreiging van een terroristische aanslag of door een dictatoriaal bewind, is nog steeds tirannie. Vrijheid vereist veiligheid zonder inbreuken, veiligheid inclusief privacy. Grootschalig (politie-)toezicht en registratie is de definitie van een politiestaat.

En daarom moeten we privacy voorop stellen, zelfs als we niets te verbergen hebben.
Bron: http://www.privacybarometer.nl/

Gesloten