LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Bedankt. Ik zie dat mijn topic heel veel gelezen is en hierom ben ik blij dat ik mensen hierover heb kunnen informeren.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik heb een vrijwillige ziektewet verzekering bij het UWV. Je krijgt inderdaad pas na 6 weken met terug werkende kracht uitbetaald. Dit staat ook in hun voorwaarden zo ver ik weet. Maar deze verzekeringen sluit je meestal af als ondernemer (ik dus ook) en als ondernemer is het altijd verstandig om een aantal maanden in je reserve potje te hebben.. Ik vind dat niet meer dan normaal..

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Je hebt hierin gelijk hoor. Maar veel mensen weten dit niet. In K3CR (het antwoord programma voor de klant adviseur bij het UWV 09009294 callcenter) hebben deze kennis niet paraat. Praktijk leert dat veel mensen geen spaar buffer hebben. Maar wat mijn punt is dat je werkgever na 3 dagen te laat is met betalen je al een vordering hebt en als uitkeringsgerechtigde heb je dat niet. Ik vind dat dit gelijk moet getrokken worden. De rechtspositie van een uitkeringsgerechtigde is dus minder.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ja, vreemd is het inderdaad wel. Ik was/ben er ook niet blij mee, maar het is niet anders..

Mij is wel bij het aansluiten van de verzekering en een tijd geleden toen ik me ziek melde door het UWV verteld dat ze 6 weken wachttijd hebben. Dit is me dus wel meerdere malen duidelijk verteld.. Alleen verstond ik hieronder dat je 6 weken geen uitkering ontvangt, maar je krijgt je uitkering met terug werkende kracht. Dus na 6 weken ontvang je in 1x voor 6 weken en daarna elke week.

Alleen de uitkerings afdeling van het UWV weet hier inderdaad niets vanaf, dat heb ik wel gemerkt.

Waar ik wel tegen aan liep is dat ze me nooit verteld hebben dat er zo gigantisch veel van je verzekerde bedrag af gaat. Ik verzeker namelijk alleen wat ik minimaal bij ziekte nodig heb en daar ging ik dus wel behoorlijk de mist in. Maar gelukkig had ik een reservepot..
Het kon ook pas per 1 januari volgend jaar recht getrokken worden, mits ik op dat moment niet ziekgemeld zou zijn :(

Gelukkig ben ik dan ook weer beter en kan mijn wijziging alsnog in gaan, maar blij werd ik er niet van..

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Beste Nicky,

Je kunt je toch ook laten verzekeren bij een andere instantie dan het UWV?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door bianca82 »

ww toevallig vandaag binnengekregen (week later dan normaal)

begin maart vorig jaar raakte ik 1 van mijn 2 banen kwijt (ja ik werk graag) doordat mn contract wegens zwangerschap (uiteraard ontkennen ze dit) niet doorging (andere baan een 0 uren baan gelukkig niet kwijtgeraakt) en omdat ik daar al een x aantal tijd werkte kreeg ik WW, teminste dat was de bedoeling...

blijkbaar is het uitzondelijk dat men 2 banen heeft want het heeft (terwijl ik alles netjes opgestuurd had) samen met meerdere telefoontjes van uwv kant (ja ze snapte het echt niet) naar mij tot mei geduurd.. toen kreeg ik eindelijk mn ww.. en kon ik ook gelijk met zwangerschapsverlof :lol: (tijdens zwangerschapsverlof wordt ww overigens opgeschort tot na verlof)

heeft in totaal meer dan 3 maanden geduurd voordat ik dat geld kreeg (was ik blij dat ik nog een 0 uren contract had zodat ik teminste mn vaste lasten kon betalen)

(nu overigens nog steeds aan t werk bij 0 uren contract maar ook druk zoekend naar stabiel werk van minimaal 20 uur)

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Beste Bianca,

Als je 2 banen hebt, waarvan je 1 baan verliest en vervolgens WW dan mogen ze je die uren niet korten op je WW uitkering op gewerkte uren van je huidige baan. Het gaat bij het UWV weleens mis namelijk als je die uren invult op het inkomsten formulier en toch nog gekort gaat worden.

Als je tenminste je baan die je nog hebt al een geruime tijd hebt gehad. UWV gevraagd wat geruime tijd inhoudt. Dat betekent minstens 26 weken. Hou dat wel in de gaten dat ze je niet onterecht gaan korten!

Dus stel je hebt 2 banen: 1 baan van 20 uur en nog een andere baan van 10 uur. Je raakt werkloos vanuit je tweede baan en je verliest dus 10 uur. Je komt in de WW voor 10 uren vervolgens. Die andere 20 uur mogen ze je dan niet korten. Dat gebeurd weleens als je bijvoorbeeld vakantie hebt opgegeven en je vervolgens onbedoeld een inkomstenformulier krijgt en daarop je 20 uren op in vult. Dit moet in het WWO systeem gezet worden dat je vrijgestelde uren hebt op je WW. Als ze dat vergeten zijn om dit in WWO te zetten dan gaat 't mis.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door bianca82 »

hmm dan moet ik toch gaan bellen want gekort wordt ik al maanden
elk uurtje dat ik werk bij mijn 0 uren contract moet ik doorgeven en krijg ik ook gekort

morgen is even bellen.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Nicky_The »

student538 schreef:Beste Nicky,

Je kunt je toch ook laten verzekeren bij een andere instantie dan het UWV?
Dat kan inderdaad, maar het UWV was de goedkoopste voor mij omdat ik uit een dienstverband kwam.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

BESTE MEDE FORUMMERS!

Kijk nu eens wat of iedereen schrijft! Het UWV beleid is toegespitst op de wetgeving en laat UWV geen ruimte om zes weken te wachten met het uitbetalen van een uitkering. Het kan zes weken duren omdat het maximaal zes weken mag duren voordat een uitkering voor het eerst wordt betaald maar dat is iets anders. Dat betekend dat je zes weken voordat jouw werkgever de deur voor je dicht houdt WW moet aanvragen. Als je WW hebt en je diend jouw inkomstenformulier keurig op tijd in dan beschik je binnen veertiendagen nadien over geld. Dit topic gaat helemaal nergens over, waarom reageert hier dan iemand op?

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Chanmaster schreef:BESTE MEDE FORUMMERS!

Kijk nu eens wat of iedereen schrijft! Het UWV beleid is toegespitst op de wetgeving en laat UWV geen ruimte om zes weken te wachten met het uitbetalen van een uitkering. Het kan zes weken duren omdat het maximaal zes weken mag duren voordat een uitkering voor het eerst wordt betaald maar dat is iets anders. Dat betekend dat je zes weken voordat jouw werkgever de deur voor je dicht houdt WW moet aanvragen. Als je WW hebt en je diend jouw inkomstenformulier keurig op tijd in dan beschik je binnen veertiendagen nadien over geld. Dit topic gaat helemaal nergens over, waarom reageert hier dan iemand op?
Dat is 9 van de 10x inderdaad zo als je bij een werkgever werkt, maar niet als je zelfstandig ondernemer bent! Dus voor jou geldt deze topic dan waarschijnlijk niet, maar voor mij als ondernemer wel!

Bovendien is het niet altijd zo dat je je geld als medewerker optijd van het UWV vangt. Zo is mijn vriend in de ziektewet beland en zijn werkgever had hem niet optijd ziekgemeld bij het UWV, waardoor wij 2 maanden zonder inkomsten van zijn kant zaten...

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door bianca82 »

bij mij heeft het toch echt maanden geduurd terwijl ik toch alles netjes (zelfs 2x) alles heb ingestuurd.

oke bij mij was het een aparte situatie omdat ze blijkbaar niet snapte dat men 2 banen (o en 20 uur) kan hebben.. en dat heb ik meerdere keren moeten uitleggen via de telefoon, gelukkig belde zij mij op omdat ze het niet snapte.

en ja ik had de formulieren correct ingevuld.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Chanmaster schreef:BESTE MEDE FORUMMERS!

Kijk nu eens wat of iedereen schrijft! Het UWV beleid is toegespitst op de wetgeving en laat UWV geen ruimte om zes weken te wachten met het uitbetalen van een uitkering. Het kan zes weken duren omdat het maximaal zes weken mag duren voordat een uitkering voor het eerst wordt betaald maar dat is iets anders. Dat betekend dat je zes weken voordat jouw werkgever de deur voor je dicht houdt WW moet aanvragen. Als je WW hebt en je diend jouw inkomstenformulier keurig op tijd in dan beschik je binnen veertiendagen nadien over geld. Dit topic gaat helemaal nergens over, waarom reageert hier dan iemand op?
Normaliter wordt de WW om de 4 weken uitbetaald. Maar soms doordat er fouten gemaakt worden is dat helaas niet altijd het geval. Het inkomstenformulier moet je op tijd invullen alvorens je de betaling krijgt dat klopt. Als blijkt dat je niet naast je uitkering werkt of steeds dezelfde aantal uren werkt kan je WW op automatisch uitbetalen gezet worden. Als je een vakantie doorgeeft wordt er soms per abuis je uitkering niet meer op automatisch gezet. Als je dan terug komt van je vakantie blijkt dat je bijvoorbeeld zwaar in de min staat. Dat gebeurd. Of dat je op je vakantie adres opeens niet meer kunt pinnen. Niet verstandig maar goed je had dan meer spaar geld naar je betaal rekening moeten boeken.

Zo was mijn WW uitkering geblokkeerd en kon het kantoor mij niet meer uitbetalen. De reden hiervoor was dat ik een bezwaarschrift had ingediend. Maar die bezwaar ging niet eens om de betalingen of wat dan ook. Uiteindelijk 3 weken mijn WW uitkering mogen ontvangen.

Dat deze topic nergens overgaat ben ik niet met je eens. Deze topic is al heel veel keer gelezen blijkbaar heeft het de uitkeringsgerechtigde wel hun interesse.

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

bianca82 schreef:bij mij heeft het toch echt maanden geduurd terwijl ik toch alles netjes (zelfs 2x) alles heb ingestuurd.

oke bij mij was het een aparte situatie omdat ze blijkbaar niet snapte dat men 2 banen (o en 20 uur) kan hebben.. en dat heb ik meerdere keren moeten uitleggen via de telefoon, gelukkig belde zij mij op omdat ze het niet snapte. en ja ik had de formulieren correct ingevuld.
Gelukkig dat het weer goed gekomen is. Dat de klant adviseur je niet snapt kan mogelijk met de hoge tijdsdruk te maken hebben. Dat ze hebben bij de callcenter van het UWV. Maar dat is geen excuus. Als het goed is herhaald men jouw worden met "Als ik u goed begrijp.....".

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door bianca82 »

klopt... maar nog snapte ze het niet..

heb het verhaal 3 keer verteld elke keer weer op een andere manier... tot hij eindelijk snapte wat er aan de hand was.. (hij had begrepen dat ik ook ontslagen was bij mijn 0 uren baan wat niet het geval is... hoe zo iets kleins tot miscommunicatie kan komen)

student538

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door student538 »

Mocht je de dure 09 kosten vanaf een GSM willen omzeilen je kunt ook bezwaar aantekenen via het formulier van de website van het UWV. Of een klacht indienen. Je wordt dan terug gebeld.

chinafreed
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 12:43

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door chinafreed »

Ik heb per 1 november een uitkering aangevraagd bij UWV. Nu is het maart, zonder een geldige verklaring van UWV nog steeds geen cent ontvangen.

Het zou goed zijn als er door de politiek en als dat niet gebeurt de media ingrijpen bij UWV. Bemoeienis door de ombudsman heeft tot nu toe dit probleem niet opgelost. De mensen hier op het forum lijken me dan ook niet de enigen. Het lijkt structureel beleid om op of na de uiterste datum te betalen. UWV zoekt de laatste tijd zelfs de grens op door na de uiterste datum over te maken. UWV overschrijdt hiermee wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Natuurlijk kan een individuele uitkeringsgerechtigde zijn/ haar geld via de rechter krijgen, met een eventueel voorschot. Maar dan is er al allerlei leed, zoals aanmaningen, deurwaarders, uitzettingen op je afgekomen. In mijn geval is dit zelfs na de 6 weken die "wettelijk" onterecht zijn toegestaan.

De regering is van de situatie op de hoogte, weet wat het "beleid" van UWV is. Maar budgeteair komt het mooi uit, want je hebt een kapitaal aan later betaalde uitkeringen. Minister Kamp verzaakt m.i. zijn rol als toezichthouder UWV verschuilt zich achter toegenomen administratieve last, terwijl het aantal werklozen daalt.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door ppp333333 »

daarnaast wat angora zegt klopt niet helemaal
ken toevallig iemand waar de dochter bij het uvw werkt en die meneer heeft nog nooit een ww briefje ingevuld

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

chinafreed schreef:Ik heb per 1 november een uitkering aangevraagd bij UWV. Nu is het maart, zonder een geldige verklaring van UWV nog steeds geen cent ontvangen.

Het zou goed zijn als er door de politiek en als dat niet gebeurt de media ingrijpen bij UWV. Bemoeienis door de ombudsman heeft tot nu toe dit probleem niet opgelost. De mensen hier op het forum lijken me dan ook niet de enigen. Het lijkt structureel beleid om op of na de uiterste datum te betalen. UWV zoekt de laatste tijd zelfs de grens op door na de uiterste datum over te maken. UWV overschrijdt hiermee wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Natuurlijk kan een individuele uitkeringsgerechtigde zijn/ haar geld via de rechter krijgen, met een eventueel voorschot. Maar dan is er al allerlei leed, zoals aanmaningen, deurwaarders, uitzettingen op je afgekomen. In mijn geval is dit zelfs na de 6 weken die "wettelijk" onterecht zijn toegestaan.

De regering is van de situatie op de hoogte, weet wat het "beleid" van UWV is. Maar budgeteair komt het mooi uit, want je hebt een kapitaal aan later betaalde uitkeringen. Minister Kamp verzaakt m.i. zijn rol als toezichthouder UWV verschuilt zich achter toegenomen administratieve last, terwijl het aantal werklozen daalt.
Na zo'n termijn had U allang een klacht moeten indienen, bij de Klachtenafdeling UWV, die gaan zewer grondig te werk. Binnen 6 weken moet er een beschikking afkomen. Heeft U zelf al contact met UWV gehad, vooor hetzelfde geld is uw aanvraag nooit verwerkt, en dan bent U helemaal de klos, toon maar aan dat de aanvraag is ingediend....

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: UWV beleid: uitkering mag 6 weken te laat betaald worden!

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

student538 schreef:Mocht je de dure 09 kosten vanaf een GSM willen omzeilen je kunt ook bezwaar aantekenen via het formulier van de website van het UWV. Of een klacht indienen. Je wordt dan terug gebeld.
of het juiste nummer opvragen bij VraagAlex.het alternatieve nummer.....

Gesloten