LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
neos
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:36

Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door neos »

Goededag,
Ik wilde wat informatie,
Als je langere tijd niet ingeschreven hebt gestaan,
en je wel weer hebt ingeschreven bij de gemeente ook daar een bevesteging van gehad,dat men ingeschreven staat
en men heeft zijn id laten maken en betaalt en heeft een afhaalbewijs,
maar de gemeente wil hem niet afgeven ivm met het paspoortwet,
weet dat het voor sommige een raar verhaal is.
maar als de gemeente dus de indentiteitsbewijs klaar heeft en dus gemaakt is de gemeente hem dan niet verplicht om het teverstrekken
iedereen is immers verplicht om een indetificatie bewijs te hebben en te kunnen laten zien


Graag wil ik wat tips en reacties of dit wel allemaal kan wat de gemeente doet
een artikel nr waarom ze hem niet willen geven geven ze niet prijs.
dus gaarne wat tips

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

kijk even of ik het goed begrijp:

u hebt lange tijd nergens ingeschreven gestaan, vervolgens hebt u zich toch bij een gemeente ingeschreven. daar hebt u een id aan gevraagd, de gemeente wilde die id ook aanmaken maar nu willen ze u die id niet geven?

Had u wel nog een identiteitsbewijs (eventueel verlopen?)

klopt het zo ongeveer?

trudy

neos
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:36

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door neos »

Klopt idd,
hoe u het zegt.
en ik had een verlopen id maar die hebben ze bij het nieuwe aanmaken meteen gehouden.
Dus als burger zijnde box je niet zomaar op tegen de Gemeente.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door WilWil »

Op grond van de paspoortwet mogen zij inderdaad weigeren een ID af tegeven. Dit betekent dat er iets meer aan de hand is dan dat je hier verteld. Heeft de gemeente ook aangegeven op basis van welk artikel is geweigerd?

Als je googled op paspoortwet, kom je ook de gronden tegen voor weigering van het afgeven van een ID.

Dat je een poosje nergens ingeschreven hebt gestaan zal ook z'n redenen hebben gehad.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door trudy81 »

klopt, er zijn verschillende redenen waarom dat zou kunnen, maar de gemeente moet wel vertellen op basis van welke reden dat is. Dus alleen de paspoortwet noemen is niet voldoende.

Het beste kunt u terug gaan naar de gemeente en vragen op grond van welk artikel u dus uw id kaart niet krijgt.

@wilwil, dat iemand nergens ingeschreven stond kan verschillende redenen hebben en dat zou eigenlijk niet uit moeten of mogen maken.

Trudy

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door WilWil »

Trudy, zo bedoelde ik dat ook niet. Maar ik heb het gevoel dat er achter deze kwestie een heel verhaal schuilt gaat. Ook juist omdat deze persoon lange tijd nergens ingeschreven heeft gestaan.

Qua wetgeving, ik heb gevraagd op basis van welk artikel het ID niet wordt verstrekt. Dit zal ongetwijveld in de afwijzingsbrief hebben gestaan.

neos
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:36

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door neos »

@WilWil
Ik vraag dit,dus tips voor een goede vriend van me,
en nee hij heeft geen wets artikel meegekregen
en kon dus ook geen bezwaar indiene omdat ie niet precies weet wat men hem ten laste legt,
ik wil niet al hem prive hier open gooien das niet de bedoeling was enkel of mensen hier tips overhadden.
Hij heeft dus lange tijd uitgeschreven gestaan nu ziet men het adres,
waar hij ingeschreven staat en waar de gemeente heb ook op heeft ingeschreven,
als een niet goedgekeurd adres foutje van de gemeente eerst inschrijven id laten maken laten betalen,
Het adres is juist en was ook voor tijdelijk dat wist men,
maar men verplicht de des betreffende pers eerder naar een zwervers plek waar ie dan zoveel nachten kan pitte en dan krijgt ie een tijdelijke postadres als ie zijn stempelkaart laat zien dat ie daar heeft geslapen,
ik probeer hem te helpen stempelkaart kom op welke tijd leven we,
Het gaat erom dat elke burger volgens de wet recht heeft op een id.
@de Gemeente zit ook zeker fout anders was ie niet inschreven,
en was het adres niet kloppend had men wel een bodemprocedure uitschrijving begonne,en dan had men zeker niet hem een id laten maken laten betalen zeggen dat ie klaar is maar hij krijgt hem pas mee als hij dus aan hun regels voldoet dus verplicht naar een pasante verblijf.
Beetje raar voor iets wat je voor betaald hebt en op dat moment allemaal goed was opeens een block op gooien.


Dus graag gerichte tips wat kan men het beste doen advocaat pakken??
andere optie zich maar uitschrijven en dan naar Den Haag of maastricht want daar geeft men een id ook al heb je helemaal geen adres.
daar vind ik het ook zo raar.

dus gaarne wat tips dan kan deze topic op slot

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door ronald g »

Over het hoe en waarom de gemeente het woonadres niet als zijnde een vast adres ziet laat ik in het midden. Iedere Nederlander dakloos of niet heeft recht op een id kaart maar daklozen kunnen enkel in Den Haag terecht. Ik persoonlijk vermoed dat direct na inschrijving de aanvraag heeft plaats gevonden.

neos
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:36

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door neos »

ronald g schreef:Over het hoe en waarom de gemeente het woonadres niet als zijnde een vast adres ziet laat ik in het midden. Iedere Nederlander dakloos of niet heeft recht op een id kaart maar daklozen kunnen enkel in Den Haag terecht. Ik persoonlijk vermoed dat direct na inschrijving de aanvraag heeft plaats gevonden.

Nope geen directe aanvraag voor id,
hij moest eerst wachten op de bevestegingsbrief van de gemeente dat ie daar ingeschreven staat een week geduurd
daarna kon ie de id aanvragen...
Dus gewone rare gang van zaken in mijn ogen dan.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door WilWil »

Ga eerst eens te achterhalen op grond van welk artikel in de paspoortwet het ID is geweigerd. Als dit bekend is weet je vriend inderdaad of het terecht is dat een ID geweigerd wordt of onterecht.

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door Toxopeus »


ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door ronald g »

@Neos, eerst staat u vraag in de ik vorm dus u bent diegene en later is het een hij vorm dan bent u het weer niet. Wat is nu waar ik of hij?
Als ik/hij zich inschrijft bij iemand woonachtig in die gemeente moet de hoofdbewoner goedkeuring geven pas dan is de inschrijving legitiem. Vervoegen hoofdbewoner en degene zich samen aan het loket dan is er niets aan de hand. De aanvraag ID kaart is in behandeling genomen en vooruit betaald, is ook nodig om gegevens te controleren dunkt me. Het niet uitgeven van de ID kaart zal met het opgegeven woonadres van doen te hebben. Als de hoofdbewoner verklaart dat ik/hij ingeschreven staat dan wordt de ID kaart alsnog verstrekt.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Gemeente geeft betaalde identiteitsbewijs niet af

Ongelezen bericht door WilWil »

Er kunnen ook andere redenen zijn waarom een ID niet wordt afgegeven. Daarom de vraag op basis van welk artikel in de paspoortwet het ID is afgewezen.

Gesloten