LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inzage volledige bankafschriften

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door priewjet »

Het hele verhaal van kwijtschelding van belastingen valt onder het regime van de Invorderingswet 1990. Die geldt ook voor gemeentelijke belastingen. In de artikelen 58 tot en met 60 van die wet zijn de verplichtingen die u heeft als het gaat om informatieverstrekking aan de ontvanger.
Srikt genomen moet u originele documenten overleggen en geen kopieën. Bovendien moet u toestaan dat de ontvanger er desgewenst leesbare afdrukken van maakt.

De gemeente kan toestaan dat u zelf kopieën aanlevert. Die moeten dan wel leesbaar zijn. Dat men kennelijk gedurende een reeks van jaren genoegen heeft genomen met deels onleesbare kopieën, dat zij dan zo. Nu zult u toch echt met deugdelijke documenten moeten komen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Briks schreef:hai,
het word zo wel een leuk discussie punt.
toch blijf ik er bij dat ze echt niet alles hoeven te weten.
hoe ik mijn geld gebruik is toch echt prive, waar ik mijn boodschappen haal en wie ik betaal ed gaat ze toch echt niks aan.

ik krijg toch een beetje het gevoel dat ik zelfs bekeken word hoe ik poep wanneer ik slaap en zo ja hoe lang en wat ik eet, ed
ik blijf het van de zotte vinden, al tig jaar hoor je er niemand over en ineens...
ik vemoed ook dat het aan de gem. ligt hoe kleiner hoe meer tijd ze hebben om alles persoonlijk uit te zoeken.

gr Briks

ps; bedankt voor jullie antwoorden.
ik heb de vraag ook voor gelegt aan een advocaat ik hoop er snel antwoord op te krijgen dat zet ik dan wel hierbij.
Dat is dus niet zo.
Stel, u vraagt kwijtschelding aan, en vlak voor het invullen van al die papieren hevelt u € 1500,- over naar een andere rekening van een familielid, om uw saldo te drukken.
Dan mag de gemeente dat toch checken?
Anders licht u namelijk de boel op.
Ik vind dat heel normaal.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

GJvdZ schreef:Het zwart bijklussen even buiten beschouwing laten, maar het is toch vreemd dat iemand die niet met geld om kan gaan kwijtschelding kan krijgen en iemand die zuinig is en wat geld bij elkaar spaart voor "leuke" dingen geen kwijtschelding kan krijgen. Want daar komt het dan op neer.
U vergeet even de hele bevolkingsgroep die op of onder het minimumloon leeft.
Die hébben geen geld om de gemeentelijke belastingen te betalen, omdat er gewoon niet genoeg binnenkomt.
Dat heeft níks te maken met niet met geld om kunnen gaan.
Ik kan prima met mijn geld omgaan, alleen heb ik te weinig om gemeentelijke belastingen te betalen.
Uw bewering van ik dan ook iets te bout gesteld.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Ook wij hebben dit jaar kwijtschelding aangevraagd, en toegewezen gekregen, wij hebben niets te verbergen, de bankafschriften mogen ze in zien.
.
Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.Je kan het je zelf wel erg moeilijk maken door te weigeren om bankafschriften in te zien.


Het heeft trouwens niets met zuinig leven te maken,maar wel of je 50 euro in de maand extra te besteden hebt aan boodschappen. ( 50 euro is inclusief hoog heemraadschap).

En waarom komen mensen elke keer met vage vermoedens over zwart bij klussen etc?
Het wijzen met het vingertje én vooroordelen geven begint meteen weer.




Voor die paar honderd euro kwijtschelding, wel een advocaat inschakelen om advies te vragen over inzage bankafschriften? Die lui werken toch ook niet gratis?
Het is je eigen keuze, wel of geen kwijtschelding, wel of geen bankafschriften in laten zien.

Ik ga niet mee doen aan 28 pagina's vol krijgen zoals de UWV op een ander topic.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door tiptoo »

VioletPrue schreef: Stel, u vraagt kwijtschelding aan, en vlak voor het invullen van al die papieren hevelt u € 1500,- over naar een andere rekening van een familielid, om uw saldo te drukken.
ik heb geen idee hoeveel geld je mag hebben bij kwijtschelding , maar iemand ken toch gespaard hebben , dat mag toch? ik bedoel dan niet overhevelen van geld maar dat je toch iets op je rekening hebt?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tiptoo schreef: ik heb geen idee hoeveel geld je mag hebben bij kwijtschelding , maar iemand ken toch gespaard hebben , dat mag toch? ik bedoel dan niet overhevelen van geld maar dat je toch iets op je rekening hebt?
Even heel cru en kort door de bocht gezegd: Nee, dat mag dan niet of nauwelijks. Als je een beetje spaargeld hebt, heb je middelen om de belastingen te betalen. Zo redeneren de gemeenten. Waarvoor je dat spaargeld bedoeld hebt, is niet belangrijk. Als dit gereserveerd is voor een apparaat dat binnenkort kapot gaat, moet men maar weer een aanvraag doen voor bijzondere bijstand.
Dit soort dingen worden alleen kwijtgescholden als je echt zo goed als geen geld hebt en een te laag inkomen hebt.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door tiptoo »

okee dank je Emmy75 , vind dat wel krom maar als de wet zo is.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tiptoo schreef:okee dank je Emmy75 , vind dat wel krom maar als de wet zo is.
Yep, Emmy heeft gelijk.
Jammer dat je (ik roep maar wat) je eigen bijdrage voor de zorg opzij hebt gezet, je moet belasting betalen.
Dat gaat voor op andere zaken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door tiptoo »

VioletPrue schreef: Jammer dat je (ik roep maar wat) je eigen bijdrage voor de zorg opzij hebt gezet, je moet belasting betalen.
Dat gaat voor op andere zaken.
sorry ik volg je effe niet Violet Prue?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door manondoris »

VioletPrue schreef:
tiptoo schreef:okee dank je Emmy75 , vind dat wel krom maar als de wet zo is.
Yep, Emmy heeft gelijk.
Jammer dat je (ik roep maar wat) je eigen bijdrage voor de zorg opzij hebt gezet, je moet belasting betalen.
Dat gaat voor op andere zaken.
je mag een bepaald bedrag aan spaargeld hebben ! hoeveel precies weet ik niet precies ik dacht rond de 1000 euro .ik vraag het exate bedrag nog na.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door bachanaal »

in mijn gemeente hoef je uitsluitend bankafschriften te laten zien (laatste drie maanden) bij 2 jaarlijks heronderzoek van sociale zaken. alle andere zaken wordt het nooit gevraagd en is dat m.i. buiten de regels om het te vragen. kwijtscheldingen gaan hier volledig automatisch. alle wettelijke regelingen staan op internet ook de wet WWB (bijstand) waar alle regels in staan dus het is allemaal na te lezen. even zoeken op Google. veel gemeenten hebben koppelingen van bestanden waardoor ze eigenlijk alles kunnen zien.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door manondoris »

@ bachanaal mischien weet jij wat je dan nog aan spaargeld mag hebben????

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

tiptoo schreef:
VioletPrue schreef: Jammer dat je (ik roep maar wat) je eigen bijdrage voor de zorg opzij hebt gezet, je moet belasting betalen.
Dat gaat voor op andere zaken.
sorry ik volg je effe niet Violet Prue?
Geeft niet, ik volg mezelf soms ook niet! :lol:
Stel, je hebt € 180,- opzij gezet, omdat je je eigen bijdrage voor de zorg moet betalen.
Als je dan een kwijtscheldingsverzoek doet, zal je toch echt die € 180,- moeten betalen aan de belasting, want het boeit niet waar je voor spaart.
Sparen = geld en belasting gaat voor.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bachanaal schreef:in mijn gemeente hoef je uitsluitend bankafschriften te laten zien (laatste drie maanden) bij 2 jaarlijks heronderzoek van sociale zaken. alle andere zaken wordt het nooit gevraagd en is dat m.i. buiten de regels om het te vragen. kwijtscheldingen gaan hier volledig automatisch. alle wettelijke regelingen staan op internet ook de wet WWB (bijstand) waar alle regels in staan dus het is allemaal na te lezen. even zoeken op Google. veel gemeenten hebben koppelingen van bestanden waardoor ze eigenlijk alles kunnen zien.
Sorry, maar dit kán helemaal niet.
Iemand die werkt en 105% van de Wwb norm verdient, kan kwijtschelding aanvragen.
Die zal dus echt wel bankafschriften etc. moeten inleveren, want die persoon is niet bekend bij de Wwb.
Hier is het ook zo dat dingen gekoppeld zitten, maar dat geldt alleen voor Wwb cliënten, aangezien zij in het systeem zitten.
En u kunt vinden dat het vragen naar kopieën van bankafschriften buiten de regels is, maar hoe moet de gemeente dan controlleren of iemand recht heeft op kwijtschelding?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door VioletPrue »

manondoris schreef:
VioletPrue schreef:
tiptoo schreef:okee dank je Emmy75 , vind dat wel krom maar als de wet zo is.
Yep, Emmy heeft gelijk.
Jammer dat je (ik roep maar wat) je eigen bijdrage voor de zorg opzij hebt gezet, je moet belasting betalen.
Dat gaat voor op andere zaken.
je mag een bepaald bedrag aan spaargeld hebben ! hoeveel precies weet ik niet precies ik dacht rond de 1000 euro .ik vraag het exate bedrag nog na.
Voor de Wwb mag je inderdaad (ik meen iets van € 4000,-) spaargeld hebben.
Maar dan heb je mogelijk géén recht op kwijtschelding, want je hebt geld om het te betalen.
Kwijtschelding gemeentebelastingen en Wwb zijn twee heel andere regelingen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door ciske »

:lol: wat is de Wwb?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door puma73 »

wet werk en bijstand, heet volgens mij sinds kort wwi wet werk en inkomen

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

[quote="tiptoo[/quote]

ik heb geen idee hoeveel geld je mag hebben bij kwijtschelding , maar iemand ken toch gespaard hebben , dat mag toch? ik bedoel dan niet overhevelen van geld maar dat je toch iets op je rekening hebt?[/quote]

http://www.rechtopminimavoorzieningen.n ... d?pid=1421

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Vrijwel alle gemeenten verlangen alsvorens kwijtschelding van de OZB e.d. te verstrekken afschriften over een langere periode dus gewoon een open boek.
Er is namelijk gebleken dat er gesjoemeld wordt met bankafschriften omdat men tegenwoordig aan geen enkel document af te lezen valt of het echt is of namaak betreft.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: inzage volledige bankafschriften

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Briks schreef:Hallo,
Ik heb een dringende vraag, is de wet soms veranderd?

Al jaren moet ik al de formulieren invullen om kwijtscheldig van de gem.bel te krijgen, al die tijd heb ik bewerkte kopieën van mijn bankafschriften gemaakt.
Alleen laten zien wat ze willen/moeten weten meer niet want dat gaat ze niet aan, vind het ook een stukje privicy. Nooit geen problemen gehad tot nu.
Ineens wil de gemeente volledige inzage van mijn bankafschriften.. !
Ik heb dat geweigerd en opgezocht op internet, brief erbij gedaan dat ik in mijn recht stond dat ze dat niet hoefde te weten. Nu krijg ik weer een brief dat ze me dwingen anders moet ik de gem.bel. betalen.

Nu is mijn vraag heb ik gelijk of de gemeente??
gr Briks


Klik hier voor de Tien Gouden Regels
voor verwerking van persoonsgegevens
door de sociale dienst

http://www.cbpweb.nl/downloads_brochure ... regels.pdf

Gesloten