LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Joost1712
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2016 01:20

Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Joost1712 »

Ik heb 3 maanden geleden een ongelukje gehad met een kennis van mij. We deden met 4 mensen een drankspelletje, waarbij deze kennis de opdracht kreeg om een glas water in mijn gezicht te gooien. Dit ging niet helemaal goed, het glas kwam tegen mijn kies aan en er is een flink stuk van deze kies afgebroken. Het deed/doet geen pijn, maar er is wel een groot stuk afgebroken. Er was dus wel drank in het spel, hoewel ik zelf slechts een kleine hoeveelheid alcohol heb gedronken. Deze kennis voelde zich erg schuldig en drong direct aan dat eventuele schade vergoed zou worden. Aangezien het geen pijn veroorzaakte en de kapotte kies niet opvalt, vond ik het niet urgent genoeg om direct de tandarts te raadplegen. 3 maanden later heb ik bij mijn halfjaarlijkse controleafspraak een begroting aangevraagd bij de tandarts. Er komt een kroon op, deze behandeling kost ruim 800 euro. Dit heb ik aan de kennis laten zien en die vind nu dat ik te lang heb gewacht, zij wil geen aansprakelijkheidsverzekering aanspreken en laat mij met de rekening zitten. Kan ik haar aansprakelijk stellen en de schade op haar verhalen? Hoe gaat dit in zijn werk?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 nov 2016 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast: meer specifiek gemaakt

Repel-steel
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:47

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Repel-steel »

Joost1712 schreef:Ik heb 3 maanden geleden een ongelukje gehad met een kennis van mij. We deden met 4 mensen een drankspelletje, waarbij deze kennis de opdracht kreeg om een glas water in mijn gezicht te gooien. Dit ging niet helemaal goed, het glas kwam tegen mijn kies aan en er is een flink stuk van deze kies afgebroken. Het deed/doet geen pijn, maar er is wel een groot stuk afgebroken. Er was dus wel drank in het spel, hoewel ik zelf slechts een kleine hoeveelheid alcohol heb gedronken. Deze kennis voelde zich erg schuldig en drong direct aan dat eventuele schade vergoed zou worden. Aangezien het geen pijn veroorzaakte en de kapotte kies niet opvalt, vond ik het niet urgent genoeg om direct de tandarts te raadplegen. 3 maanden later heb ik bij mijn halfjaarlijkse controleafspraak een begroting aangevraagd bij de tandarts. Er komt een kroon op, deze behandeling kost ruim 800 euro. Dit heb ik aan de kennis laten zien en die vind nu dat ik te lang heb gewacht, zij wil geen aansprakelijkheidsverzekering aanspreken en laat mij met de rekening zitten. Kan ik haar aansprakelijk stellen en de schade op haar verhalen? Hoe gaat dit in zijn werk?
Natuurlijk kan je haar aansprakelijk stellen. Je stuurt haar een briefje waarin je haar aansprakelijk stelt. Op het www zijn genoeg voorbeeld brieven te vinden zie bv voorbeeldbrief

Of je de schade op haar kan verhalen is nog maar de vraag.
  • Ten eerste: Ze heeft al aangegeven geen medewerking te verlenen
    Ten tweede: Zij moet wel aansprakelijk zijn en dat is nog maar zeer de vraag.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe kan een glas nu tegen een kies aankomen, en dan met zo'n kracht dat er een dusdanig stuk afbreekt dat er een kroon op moet? Terwijl het er alleen om ging dat je water in je gezicht kreeg?

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voordat je formele brieven gaat sturen en daarmee de zaak op scherp gaat zetten, zou ik eerst een informele e-mail sturen. Zet hierin hoe het in jouw beleving destijds is gegaan en dat je vind dat zij je tegemoet moet komen. Als je met haar gaat praten inverteer dan in een opname apparatuur en neem het gesprek stiekem op.

Je had direct een afspraak met de tandarts moeten maken. Ik kan me voorstellen dit in negatieve zin heeft bijgedragen aan de huidige staat van je gebit. Wat heeft je tandarts daarover aangeven?

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Jetsertje »

alfatrion schreef:Als je met haar gaat praten inverteer dan in een opname apparatuur en neem het gesprek stiekem op.
:lol:

Een goede manier om van vriendschappen af te komen..

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou de verzekering moeten betalen voor dit soort "spelletjes?" TS deed er zelf aan mee, en dit lijkt me ook een stuk eigen verantwoording

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door berndv »

Jetsertje schreef:
alfatrion schreef:Als je met haar gaat praten inverteer dan in een opname apparatuur en neem het gesprek stiekem op.
:lol:

Een goede manier om van vriendschappen af te komen..
diegene aansprakelijk stellen als aansprakelijkheid wordt ontkent zal ook niet erg bijdragen aan de vriendschap.
alfatrion schreef:Je had direct een afspraak met de tandarts moeten maken. Ik kan me voorstellen dit in negatieve zin heeft bijgedragen aan de huidige staat van je gebit. Wat heeft je tandarts daarover aangeven?
dit kon nog wel een lastig puntje worden denk ik. Voor omdat er 3 maand tussen heeft gezeten. Misschien kan Vroem hier nog een antwoord op geven. Maar ik kan mij voorstellen dat als de kies beschadigt is, deze beschadiging in 3 maand nog wel ergen kan worden. Wellicht was het bij directe actie nog mogelijk geweest om te lijmen/repareren en is nu alleen een kroon nog een optie.
witte angora schreef:Maar hoe kan een glas nu tegen een kies aankomen, en dan met zo'n kracht dat er een dusdanig stuk afbreekt dat er een kroon op moet? Terwijl het er alleen om ging dat je water in je gezicht kreeg?
Drank is vaak niet zo heel erg bevorderlijk voor je coördinatie. Maar ik vind het wel een hele vreemde manier van het gooien van water.

Nog wel een geluk dat het spelletje alleen was om een glas water in het gezicht te gooien. Moet je nagaan wat er was gebeurd als het een emmer was geweest, dan had er geen tand meer in zijn mond gezeten.
Joost1712 schreef:Er was dus wel drank in het spel, hoewel ik zelf slechts een kleine hoeveelheid alcohol heb gedronken.
sure :roll:

mh73

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door mh73 »

Als je toestemt in het spel is het waarschijnlijk eigen verantwoordelijkheid. Als je wist dat er alcohol in het spel was, had je ook kunnen bedenken dat er wat fout zou kunnen gaan.
Wij hebben zelf jaren geleden een dergelijke situatie gehad en zo ging de verzekeraar ermee om.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Maar lijkt me dat je ook verzekerd bent,kRoon kost ongeveer 500 zeg 600 ,je verzekering ik bv cz geeft mij 75% vergoeding...komt hojn met 500 op 12 5 en 600 op 150 zoiets.
Kan zijn je geen av hebt,maar een kies!! Bedoel je kleine kiesje zijkant..

Ja drie mnd wachten ook wel lang voor zelfde geld en zal verzekering ook zeggen is er in die tijd wat anders gebeurd..


Tja leuke spelletje...met alcohol...maakt meer kapot dan je lief is ,je kies en je vriendschap zo

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door BL2 »

Gewoon het bedrag delen lijkt me de beste oplossing. Dat de watergooier niets wil bijbetalen zegt al wel iets over de vriendschap.
Samen lol, samen dokken.
Maar om een kies zo erg te beschadigen dat er een kroon op moet....... Een kies zit achter je wang, dus dat moet wel met een forse klap zijn gegaan.
De kies op de hoek heet hoektand, en is dus geen kies.
Of is de tandarts al aan het sparen voor de wintervakantie, dat komt ook nog al veel voor.

Of zo als Stofzuiger zou zeggen, zelf meegemaakt. Ik moest 23 jaar geleden een kroon, GEWEIGERD, en nog steeds gewoon een vulling in de kies.....
Zo kan het dus ook !
Laatst gewijzigd door BL2 op 10 nov 2016 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
alfatrion schreef:Je had direct een afspraak met de tandarts moeten maken. Ik kan me voorstellen dit in negatieve zin heeft bijgedragen aan de huidige staat van je gebit. Wat heeft je tandarts daarover aangeven?
dit kon nog wel een lastig puntje worden denk ik. Voor omdat er 3 maand tussen heeft gezeten. Misschien kan Vroem hier nog een antwoord op geven. Maar ik kan mij voorstellen dat als de kies beschadigt is, deze beschadiging in 3 maand nog wel ergen kan worden. Wellicht was het bij directe actie nog mogelijk geweest om te lijmen/repareren en is nu alleen een kroon nog een optie.
In dat geval moet naar ratio worden betaald (art. 6:101 BW).
BL2 schreef:Gewoon het bedrag delen lijkt me de beste oplossing. Dat de watergooier niets wil bijbetalen zegt al wel iets over de vriendschap.
Samen lol, samen dokken.
Eens. In het verlenen zelf ook zo gedaan.

Mucha

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door crazyme »

Mucha schreef:
16again schreef:Waarom zou de verzekering moeten betalen voor dit soort "spelletjes?" TS deed er zelf aan mee, en dit lijkt me ook een stuk eigen verantwoording
Mee eens.
Drinkspelletjes als deze zijn geen normaal gedrag. Daar is de verzekering niet voor bedoeld.
Is het dan zo dat de verzekering alleen van toepassing is op nuchtere mensen ?

Dat is nieuw voor mij. En ik geloof er geen snars van.

Ik zie geen enkele reden voor de dader om niet te proberen de claim uitbetaald te krijgen.
Tenzij het verhaal van ts niet helemaal volledig is uiteraard.

En me drank in het spel weet je dat maar nooit...

Repel-steel
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:47

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Repel-steel »

crazyme schreef:

Is het dan zo dat de verzekering alleen van toepassing is op nuchtere mensen ?

Dat is nieuw voor mij. En ik geloof er geen snars van.

Ik zie geen enkele reden voor de dader om niet te proberen de claim uitbetaald te krijgen.
Tenzij het verhaal van ts niet helemaal volledig is uiteraard.

En me drank in het spel weet je dat maar nooit...
TS neemt deel aan het alcoholisch drinkspelletje waarbij men een glas water in elkaars gezicht moet gooien. De oog-hand coördinatie neemt af na mate er meer alcohol in het spel is.

Waar het om gaat is dat er sprake is van een "sport en spel situatie" / "ongelukkige samenloop van omstandigheden". Tijdens sport- en spelsituaties geldt een verhoogde drempel voor aansprakelijkheid. Typisch geval van het ontbreken van aansprakelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
berndv schreef:
alfatrion schreef:Je had direct een afspraak met de tandarts moeten maken. Ik kan me voorstellen dit in negatieve zin heeft bijgedragen aan de huidige staat van je gebit. Wat heeft je tandarts daarover aangeven?
dit kon nog wel een lastig puntje worden denk ik. Voor omdat er 3 maand tussen heeft gezeten. Misschien kan Vroem hier nog een antwoord op geven. Maar ik kan mij voorstellen dat als de kies beschadigt is, deze beschadiging in 3 maand nog wel ergen kan worden. Wellicht was het bij directe actie nog mogelijk geweest om te lijmen/repareren en is nu alleen een kroon nog een optie.
In dat geval moet naar ratio worden betaald (art. 6:101 BW).
Hm, op zich heb je gelijk, maar... het wordt voor TS wél lastig om het vereiste causale verband aan te tonen. In die drie maanden kan er nog veel meer gebeurd zijn waardoor die kies is afgebroken. Ik denk dat TS wel eens het deksel op zijn neus zou krijgen als hij in rechte zou gaan.
BL2 schreef:Of is de tandarts al aan het sparen voor de wintervakantie, dat komt ook nog al veel voor.
Hm. Dit soort generalisaties vind ik een zwaktebod. Hoezo, "komt nogal veel voor"? Je zet een hele beroepsgroep onterecht in het verdomhoekje zo.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door BL2 »

BL2 schreef:Of is de tandarts al aan het sparen voor de wintervakantie, dat komt ook nog al veel voor.
Hm. Dit soort generalisaties vind ik een zwaktebod. Hoezo, "komt nogal veel voor"? Je zet een hele beroepsgroep onterecht in het verdomhoekje zo.[/quote]

In de tandheel kunde worden veel behandelingen gedaan en adviezen gegeven waarbij je moet bedenken dat ze niet nodig zijn, zoals het dringende advies van 23 jaar geleden (!) om twee dure kronen te nemen. Ik heb het niet gedaan en ook nu nog zijn de kiezen prima. De toenmalige tandarts ging verhuizen, en wilde duidelijk nog even wat bijverdienen.

Ooit is mij dringend geadviseerd om een zeer dure (>3000,00 euro) behandeling aan mijn tandvlees te laten doen.
Nu ruim tien jaar later is er (nog) niets met mijn tandvlees aan de hand............

Zonder off-topic te gaan (.....), de tandarts tarieven voor de gewone burger liggen toch wel behoorlijk hoog. Voor een relatief simpele behandeling van 3 gaatjes kreeg ik onlangs een rekening van E 280,00 euro.
Een behandeling welke niets speciaals is, welke bij tienduizenden worden gedaan door elke tandarts, elk jaar op nieuw.
Aardig te zien is dan dat bv 5 minuten tandenpoetsen (M03) euro 23,70 kost. Tanden poetsen kan iedereen........
Maar voordat iedereen medelijden krijgt, ook ik begrijp dat de drie vullingen slechts Euro 15,00 kosten samen, en dat de rest overheadkosten zijn.

Nu even nadenken hoe lang (lees dagen..) ik moet werken om E 280,00 bruto te verdienen in een beroep waar ik ook met mensenlevens bezig ben en een mega grote verantwoordelijkheid heb.........

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door vroem »

BL2 schreef:
BL2 schreef:Of is de tandarts al aan het sparen voor de wintervakantie, dat komt ook nog al veel voor.
Hm. Dit soort generalisaties vind ik een zwaktebod. Hoezo, "komt nogal veel voor"? Je zet een hele beroepsgroep onterecht in het verdomhoekje zo.
In de tandheel kunde worden veel behandelingen gedaan en adviezen gegeven waarbij je moet bedenken dat ze niet nodig zijn, zoals het dringende advies van 23 jaar geleden (!) om twee dure kronen te nemen. Ik heb het niet gedaan en ook nu nog zijn de kiezen prima. De toenmalige tandarts ging verhuizen, en wilde duidelijk nog even wat bijverdienen.

Ooit is mij dringend geadviseerd om een zeer dure (>3000,00 euro) behandeling aan mijn tandvlees te laten doen.
Nu ruim tien jaar later is er (nog) niets met mijn tandvlees aan de hand............

Zonder off-topic te gaan (.....), de tandarts tarieven voor de gewone burger liggen toch wel behoorlijk hoog. Voor een relatief simpele behandeling van 3 gaatjes kreeg ik onlangs een rekening van E 280,00 euro.
Een behandeling welke niets speciaals is, welke bij tienduizenden worden gedaan door elke tandarts, elk jaar op nieuw.
Aardig te zien is dan dat bv 5 minuten tandenpoetsen (M03) euro 23,70 kost. Tanden poetsen kan iedereen........
Maar voordat iedereen medelijden krijgt, ook ik begrijp dat de drie vullingen slechts Euro 15,00 kosten samen, en dat de rest overheadkosten zijn.

Nu even nadenken hoe lang (lees dagen..) ik moet werken om E 280,00 bruto te verdienen in een beroep waar ik ook met mensenlevens bezig ben en een mega grote verantwoordelijkheid heb.........[/quote]

Ik zie het topic nu pas, derhalve een late reactie.
Helaas staat in bovenstaande weer van alles als feit terwijl het onjuist is of niet na te gaan vanwege gebrek aan inzage dossier..
5 minuten M03 kost geen 23,70 maar de helft , tenminste in dat jaar , er is dus echt meer dan 5 minuten aan besteed (is overigens geen tandenpoetsen maar gebitsreining, oa tandsteen verwijderen wat met poetsen alleen echt niet lukt, anders zat het er niet..) .

mbt tarief voor gaatjes: snap de uitleg niet dat de vulling (het materiaal?) dan 15,- kost en de rest overhead kosten is..??

Al met al: de tandarts heeft de gaatjes niet veroorzaakt..waarom zo afgeven op de reparateur terwijl in 99% van de gevallen de gaatjes voorkomen hadden worden door eigen leefwijze (vaak op meerdere punten) aan te passen..
een beetje dit soort verwijten , ook over tarieven (welke tot de laagste in west europa behoren..) zo rondstrooien zegt meer over de schrijver ervan dan over degeen waar het over gaat m.i....Ik heb er geen problemen mee dat iemand geen kennis van zaken heeft, maar heb dan ook geen mening , die in de meeste gevallen dan een onjuiste is...
Dat 23 jaar geleden een kroon een goed plan leek, en de kiezen zonder nu nog steeds functioneren kan mede eraan liggen dat inmiddels ook de vulmaterialen veel beter geworden zijn (wat toen nog niet voorspelbaar was) waardoor de indicatie voor een kroon verder weg is komen te liggen..
De toenmalige tandarts ging verhuizen, en wilde duidelijk nog even wat bijverdienen.
lijkt mij stug waar omzettechnisch maken van 1 of 2 kronen minder interessant is dan in dezelfde tijd gaatjes behandelen bv..
om E 280,00 bruto te verdienen
u begrijpt duidelijk het verschil niet tussen omzet (waar die 280 onder valt) en winst (die zich in dit voorbeeld in de buurt van de 2 cijfers , en niet 3 zal bevinden) ... jammer weer dat er niet verder nagedacht wordt dan de neus lang is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Kies kapot door ongelukje bij drankspel

Ongelezen bericht door vroem »

een off topic reactie idd op een op zichzelf ook al off topic reactie. so what?? en erg laat idd, stelde ik zelf ook al..maar aangezien de inhoud van de reactie waar ik op reageerde niet aan een verloopdatum onderhevig was lijkt dat mij geen probleem.

voor de vraag van TS zelf is het toch al veel te laat. Nog naast dat dat eigenlijk op zich al afdoende beantwoord was, binnen de (beperkte) info die er was. Om een echt oordeel te geven had de staat van betreffend element voor ongeluk meegewogen moeten kunnen worden, en die is niet bekend. Naast dat gezien het bedrag er ook een wortelkanaalbehandeling aan de orde was, waarvan het zeer waarschijnlijk is dat die nodig is geweest vanwege de lange periode onbehandeld laten, want die is lang genoeg om een goede bacteriële infectie van de zenuw te krijgen ook al ligt die zelf niet bloot.

Gesloten