Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
bobdetuinkabouter

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter » 17 jul 2019 12:10

Ntr 1980 schreef:
17 jul 2019 11:53
Ik ga als het moet in ieder geval door tot aan een rechtszaak. De tijd zal leren wie er gelijk krijgt.
Wordt tijd dat mensen die een hobby of sport beoefenen op de openbare weg hier verplicht een verzekering voor moeten afsluiten. What's next? Dat ik als automobilist aansprakelijk ben voor de schade aan een kogel door mijn achterruit omdat mijn buurman besluit dat de rijbaan een mooie plek is om zijn nieuwe hobby kogelstoten te beoefenen?

Een oma of kind op de fiets kan ik nog plaatsen onder zwakkere deelnemer aan het verkeer. Iemand op een racefiets niet.

Ps, als de topicstarter gelijk heeft is het ook terecht dat de schade vergoed wordt. Ik doel alleen op de morele kwestie. Als je doelbewust met een groep fietsers gaat racen (30 km/u is niet een normaal gemiddelde voor een fietser) dan neem je ook doelbewust een bepaald risico met bijbehorende verantwoording. Dat die verantwoording er kennelijk nog niet is vind ik lastig te verteren.
Laatst gewijzigd door bobdetuinkabouter op 17 jul 2019 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 17 jul 2019 12:12

Ntr 1980 schreef:
17 jul 2019 11:53
Ik dank ieder voor de reacties.
Ik ga er vooralsnog ook vanuit dat in ieder geval een deel van mijn schade vergoed zal gaan worden.
Verzekering wijst aansprakelijkheid af omdat bestuurder aangeeft dat hij stilstond (dat stond hij ook gelukkig, maar wel op het fietspad en wel te laat, hij zag ons immers over het hoofd) anders had hij ons alledrie aangereden waarschijnlijk.
Ik laat deze zaak over aan mijn rechtsbijstand, zij zullen een verweer schrijven. Ik ga als het moet in ieder geval door tot aan een rechtszaak. De tijd zal leren wie er gelijk krijgt.
Dan beweert hij in feite dat hij disculperend stilstond. Oftewel, lang genoeg zodat jullie er op konden anticiperen. Dat kan hij, denk ik, staven doordat nummer 1 er omheen kon, en nummer 2 op tijd kon remmen. Daar zullen jullie iets mee moeten.

Geeft hij zelf aan dat hij jullie over het hoofd zag, of is dat jullie conclusie?

Of het tot een rechtszaak zal komen is koffiedik kijken. Houdt er rekening mee dat de rechtsbijstandsverzekeraar de schade zelf gaat vergoeden, omdat de kosten van procederen niet opwegen tegen de hoogte van het schadebedrag en de kans op succes.

Hazetzon

Ongelezen bericht door Hazetzon » 17 jul 2019 12:35

Bob Schurkjens schreef:
14 jul 2019 22:35
Ben benieuwd naar de snelheid van de racefietsers. Ze fietsten hopelijk geen 50 waar je maar 30 mag.
Zeg mij eens waar het staat van die maximale snelheid van fietsers ??
zie art. 19-20 en 21 van het RVV1990

Willemzelf

Ongelezen bericht door Willemzelf » 17 jul 2019 12:40

Wat een onzin verhalen !
De auto is niet geraakt, en heeft geen schade.
Het uitwisselen van gegevens is dus niet nodig.
Zelfs als fietser 1 op de auto was geknald dan is fietser 3 schuldig aan zijn eigen schade.
Hij hield geen afstand.
Een verzekering aansprakelijk stellen is zinloos.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 » 17 jul 2019 12:47

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=29365

mn de stukjes mbt snelheid die genoemd worden zijn denk ik relevant in dit verhaal.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 » 17 jul 2019 12:50

stukje wetstekst eruit gelicht:
2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Je kan er dus over discussiëren of ze toch niet te hard op een onoverzichtelijke kruising af reden. want deze regel staat los van voorrang.
nr 1 en 2 konden ontwijken, waarmee al is aangetoond dat positie auto op zich geen reden was voor aanrijding, anders waren ze alle 3 op auto geklpat of ten val gekomen op zn minst. 2 is aangereden door 3. Die reed dus duidelijk harder dan hij aankon en dan de omstandigheden toelieten.
dat auto stilstond pleit al voor hem. Ik denk ook dat dat ten grondslag ligt aan de afwijzing van de claim door verzekeraar.
Ik ben van mening dat verzekeringstechnisch auto geen rol heeft, en dat beide fietsers het onderling moeten regelen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 17 jul 2019 13:23

criticus2 schreef:
17 jul 2019 12:50
Je kan er dus over discussiëren of ze toch niet te hard op een onoverzichtelijke kruising af reden. want deze regel staat los van voorrang.
nr 1 en 2 konden ontwijken, waarmee al is aangetoond dat positie auto op zich geen reden was voor aanrijding, anders waren ze alle 3 op auto geklpat of ten val gekomen op zn minst. 2 is aangereden door 3. Die reed dus duidelijk harder dan hij aankon en dan de omstandigheden toelieten.
dat auto stilstond pleit al voor hem. Ik denk ook dat dat ten grondslag ligt aan de afwijzing van de claim door verzekeraar.
Ik ben van mening dat verzekeringstechnisch auto geen rol heeft, en dat beide fietsers het onderling moeten regelen.
Het maakt eigenlijk niet eens wat de oorzaak is geweest. Nu is het een auto, maar er kan ook een dier oversteken of een rem actie van een bestuurder vooraan waardoor er een hamonicaeffect optreed. Nu waren het 3 fietsers, wat als het er 50 waren en nummer 50 klapt op nummer 49, is dan nog steeds die automobilist verantwoordelijk te houden?

Ik ben wel benieuwd met de voortgang via de rechtsbijstand.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 17 jul 2019 13:34

Ts heeft rechtsbijstand ingeschakeld dus laten die advocaten het maar uitzoeken toch!. Ik acht de kans op succes vrij klein maar als er geen getuigen zijn geweest die de verkeersfout van de autobestuurder hebben gezien wordt het een welles nietes verhaal want de auto bestuurder verteld zijn verhaal en die zal zijn dat hij/zij geen schade aan een ander heeft berokkend en niet kon weten dat er meerdere fietsers op de fietsstrook aanwezig waren die door eigen toedoen op elkaar gebotst zijn. De autobestuurder kan simpelweg niet verwachten dat de fietsers in kwestie in een groep redelijk hard rijden terwijl ze hadden kunnen weten dat er verkeer uit een zijstraat zou kunnen komen. In dit geval heeft de autobestuurder wel goed uitgekeken en heeft een ongeval met de eerste fietser kunnen voorkomen maar de autobestuurder kon niet weten dat er twee fietsers met een hoog snelheidstempo zouden volgen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 17 jul 2019 13:53

Wel knap hoe je van dit
snuffel1 schreef:
17 jul 2019 13:34
Ts heeft rechtsbijstand ingeschakeld dus laten die advocaten het maar uitzoeken toch!
naar dit gaat in 1 adem
snuffel1 schreef:
17 jul 2019 13:34
In dit geval heeft de autobestuurder wel goed uitgekeken en heeft een ongeval met de eerste fietser kunnen voorkomen maar de autobestuurder kon niet weten dat er twee fietsers met een hoog snelheidstempo zouden volgen.
Fietser 1 en 2 hebben de auto kunnen ontwijken. Hoe je dat in je gedachte verdraait naar 'de autobestuurder heeft een ongeval voorkomen door goed uit te kijken' is mij een raadsel :lol:

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu » 17 jul 2019 14:45

Ntr 1980 schreef:
14 jul 2019 11:47
Goedemorgen,

Een aantal weken geleden fietste wij (groepje van 3) met de racefiets op een voorrangsweg, op de fietsstrook. Van rechts kwam een auto welke ons over het hoofd zag. Fietser 1 kon nog net op tijd uitwijken, fietser 2 moest vol in de rem, kon hierdoor wel de auto ontwijken. Fietser 3 kwam tegen zijn voorganger aan en kwam hierdoor hard ten val. Gelukkig waren er alleen oppervlakkige verwondingen, echter is wel zijn fiets total loss.
Mijn inziens is de auto aansprakelijk, hij gaf ons immers geen voorrang en hinderde ons de weg (hij stond met zijn neus een meter op de fietsstrook).
Klopt dit? En kan ik de schade op hem verhalen?
Nee, dit klopt niet en u kunt de schade niet verhalen op de automobilist. Misschien was de automobilist ook wel verrast door een aantal malloten die met onverantwoorde snelheden de fietspaden onveilig maken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jul 2019 16:17

Het blijft mooi om te zien welke ongenuanceerde en niet-onderbouwde stevige statements er langs blijven komen :mrgreen:

16again

Ongelezen bericht door 16again » 17 jul 2019 16:38

16again schreef:
16 jul 2019 19:59
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... Artikel185
Uitgaande van deze interpretative:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_1 ... erkeerswet:
betaalt automobilist sowieso 50% van de schade van fiets 2 en 3
Mogelijk draait fiets3 op voor resterende eigen schade , en resterende schade aan fiets2
Uit eerdere wiki link uitgelicht:
Er moet sprake zijn van een verkeersongeval tussen een motorrijtuig en een niet-motorrijtuig; een botsing met het motorvoertuig is niet vereist, voldoende is dat het motorvoertuig bij het verkeersongeval betrokken is;

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 17 jul 2019 16:42

En als die auto geparkeerd stond, dan was hij ook bij het verkeersongeval betrokken?

Ntr 1980

Ongelezen bericht door Ntr 1980 » 17 jul 2019 16:47

Moneyman schreef:
17 jul 2019 16:17
Het blijft mooi om te zien welke ongenuanceerde en niet-onderbouwde stevige statements er langs blijven komen :mrgreen:
Er is in ieder geval duidelijk dat wielrenners niet bij een ieder geliefd zijn.
Ik ben nog steeds van mening dat de auto aansprakelijk is, immers had hij gewoon voorrang verleend en dus bij de haaientanden gestopt was er niks aan de hand geweest en hadden wij onze weg gewoon kunnen vervolgen.

Maar er zit niks anders op dan de reactie op ons verweer af te wachten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jul 2019 16:49

witte angora schreef:
17 jul 2019 16:42
En als die auto geparkeerd stond, dan was hij ook bij het verkeersongeval betrokken?
Als die geparkeerde auto een rol speelt in het ongeval? natuurlijk.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 17 jul 2019 16:52

Ntr 1980 schreef:
17 jul 2019 16:47
Moneyman schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat de auto aansprakelijk is, immers had hij gewoon voorrang verleend en dus bij de haaientanden gestopt was er niks aan de hand geweest en hadden wij onze weg gewoon kunnen vervolgen.

Wij kennen de situatie daar niet, dus als de auto een stukje moest oprijden om de weg goed te kunnen overzien en op tijd gestopt is, dan is er wel geldelijk voorrang verleend. Dat de fietsers schrikken van een neus van een auto op het fietspad en door de snelheid niet tijdig kunnen anticiperen, dan is dat in dat geval niet de schuld van de automobilist.
Het blijft dus koffiedik kijken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jul 2019 17:10

Ntr 1980 schreef:
17 jul 2019 16:47
Moneyman schreef:

Klopt. En dat is niet zo gek, als je ziet hoeveel overlast van wielrenners er ervaren wordt. Helaas verpest een deel het voor de groep. Maar dat sentiment mag in de schuldvraag geen rol spelen natuurlijk.

Inderdaad is de automobilist aansprakelijk, Daar kan geen twijfel over zijn. De enige vraag blijft in welke mate de schuld aan de fietser toegerekend wordt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jul 2019 17:15

NeoDutchio schreef:
17 jul 2019 16:52
Wij kennen de situatie daar niet, dus als de auto een stukje moest oprijden om de weg goed te kunnen overzien en op tijd gestopt is, dan is er wel geldelijk voorrang verleend.
Dat is natuurlijk gewoon feitelijk onjuist, en dat is al meermaals aangetoond.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 17 jul 2019 17:19

NeoDutchio schreef:
17 jul 2019 16:52
Wij kennen de situatie daar niet, dus als de auto een stukje moest oprijden om de weg goed te kunnen overzien en op tijd gestopt is, dan is er wel geldelijk voorrang verleend. Dat de fietsers schrikken van een neus van een auto op het fietspad .....
Uit Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Fietser 1 moest flink uitwijken.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 » 17 jul 2019 17:24

eerlijk gezegd kan daar weldegelijk twijfel over zijn. Wel is hij in het nadeel, 3 fietsers tegen zijn woord. Er zijn genoeg kanttekeningen te plaatsen, en wij horen alleen de versie van een van de betrokkenen. En de eigen ervaring bij aanrijdingen leert dat ""de tegenpartij"" weleens een andere versie van het verhaal kan hebben. en er soms ter behalen eigen gelijk (en financieel voordeel) de waarheid niet zo nauw genomen wordt.
En bij gebrek aan wederhoor heb ik per definitie twijfel. Meewegend dat het gros van de wielrenners zodra ze niet alleen zijn er niet heel fijn verkeersgedrag op na plegen te houden. mn het rekening houden met andere weggebruikers wordt behoorlijk nagelaten. Sterker nog: men eist meestal behoorlijk de weg op voor zichzelf, en waag het daar commentaar op te hebben...

Moet zeggen dat ik het ook een mooie actie vond van politie in mn oude woonplaats een keer een fuik op te zetten waar alle wielrenners die niet netjes op het voor hen bestemde fietspad reden in terecht kwamen. en allen bekeurd werden..(meerdere grote groepen die dag..)
nu weet ik dat je niet mag generaliseren en uit moet gaan van net rijgedrag in een dergelijk verhaal door een betrokkene. Maar de statistiek leert mij dat deze TS dan wel een behoorlijk zeldzaam net weggedrag erop na houdt . Pleit dan wel voor hem en zn companen.

Plaats reactie