LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
jargagpu
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2007 19:32

Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door jargagpu »

Leek me wel een leuke nieuwe service van Bol.com, 2dehands boeken kopen en verkopen via bol.com. Zeker aangezien ik veel lees en mijn boekenkast geregeld overstroomt van de boeken. Dus ik dacht hier wat extra geld mee te verdienen door de boeken te verkopen die ik niet van plan was nog een 2e keer te lezen. Maar degene die er het meeste aan verdient is Bol.com zelf. Want zowel jij als de koper betalen bemiddelingskosten aan Bol.com. En bovendien moet je als verkoper opdraaien voor de verzendkosten. Waardoor je misschien 5€ overhoudt aan een boek dat je voor 10€ verkoopt. En zeker als het een dik boek is wat niet door de brievenbus past, blijft er helemaal niets over.
Dus klinkt leuk, maar levert weinig/niets op. Ik ga mijn boeken maar weer via marktplaats verkopen.

Wat vinden anderen hiervan? Ik ben erg benieuwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, zo gaat dat bij winkels. Er is altijd een marge tussen inkoop en verkoop. Als je het boek via marktplaats voor een hogere prijs kunt verkopen, dan kun je dat natuurlijk prima doen, maar ik denk dat mensen die op zoek zijn naar gewone boeken (dus geen oude of bijzondere boeken) eerder bij Bol kijken dan op marktplaats.

Als een boek via marktplaats niet wordt verkocht, of maar 3 euro oplevert, dan ben je met die 5 van Bol puur financieel toch beter uit. (Al zul je aan het marktplaats boek een beter gevoel overhouden.)

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door Moppentappers »

verzend kosten kan bol.com natuurlijk niets aan doen, jij mag eigenlijk in hun winkel je spullen neerleggen en verkopen
bol.com moet die dienst onderhouden, maar voert geen reclame
er zijn natuurlijk nog tal van andere zaken waar bol.com onkosten mee maakt
bij marktplaats moet je natuurlijk ook voor een hoop dingen betalen, als je reclame voor je product wilt of een product in een bepaalde categorie wilt verkopen

ilojem
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:30

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door ilojem »

jargagpu, ben het met je eens. Vaak kun je niet eens concurreren met de prijzen van bol.com zelf, zeker wanneer mensen nieuwe boeken in zendingen combineren, iets wat met 2e handsboeken niet gaat omdat de verzendkosten in de gegeven prijs meeberekend moeten zijn.

Vind het ook jammer. Ook jammer dat je als verkoper op kopers geen feedback mag geven. Sommige kopers klagen, maar blijken dan gewoon niet goed gelezen te hebben. Je geeft iets duidelijk aan in de omschrijving en toch krijg je een negatieve feedback.

De pakketbijdrage is een lachertje. Sommige boeken komen er niet voor in aanmerking terwijl ze echt duidelijk dikker dan 3.2 cm zijn en bij andere boeken krijg je het kado. En het is inderdaad een bijdrage die op geen enkele manier bij werkelijke kosten voor pakketverzending komt.

smurfja
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2006 19:22

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door smurfja »

Ik heb ondertussen ook al mijn lesje geleerd! Mijn tips:
- verkoop geen boeken dikker dan 6,4 cm (inclusief verpakking).
- leg een dik boek open om de dikte te halveren, verpak deze vervolgens goed (met plastic bedekken, tegen evt. vocht). Op deze manier heb je wel de 2,95 extra bijdrage, maar geen extra verzendkosten.
- dikke boeken moeten een minimale prijs hebben van 15 euro. anders gewoon bewaren of de papierbak in.
- ik heb ook wel eens gehad, dat ik netjes alles had verstuurd en NIETS betaald heb gekregen omdat er problemen waren met de koper. Bijna 10 euro kwijt!

Onthoud: de enige winnaar is Bol.com!

ilojem
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:30

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door ilojem »

- ik heb ook wel eens gehad, dat ik netjes alles had verstuurd en NIETS betaald heb gekregen omdat er problemen waren met de koper. Bijna 10 euro kwijt!
Bol.com gaat dan toch wel een incassotraject in? Dat had ik tenminste begrepen van bol.com zelf. Klopt niet?

En dat plat versturen is wel een goede tip maar of de koper dat nou echt op prijs gaat stellen, kan je je afvragen.

ilojem

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Tweedehands boeken verkopen op Bol.com

Ongelezen bericht door solleila »

Als je veel verkoopt krijg je een garantiebedrag.
Maar dan moet je meer dan 10 boeken hebben verkocht.
Als de koper niet wil betalen. Ze komen dan inderdaad in het incasso traject. Ik vind het ook wel jammer dat je je boeken voor veel geld moet verkopen. Want anders hou je niets over. Dikke boeken die je niet door de brievenbus kunt doen, moet je dus meer dan 15 euro vragen. Je krijgt er dan 3 euro bij dat is 18 euro Dan je commissie die je betaalt en dan je verzendkosten van 6.20
Ik vind het ook raar dat je geen feedback terug mag geven. Ik had een keertje een slechte recensie omdat mevrouw het boek niet aanstond. Ja daar kan ik toch niets aan doen? Ook heb ik een paar gehad dat ik boeken had die ik verkocht had en dan blijkt het systeem dat nog niet hebben afgeschreven. Waardoor ik weer een koper krijg,met hetzelfde boek. Ik moet of annuleren of bol.com opbellen a 15 eurocent per minuut,terwijl het de fout bij hun in het systeem ligt. Moet volgende keer maar ook commissie in rekening brengen. Of de boel de boel laten,niet leuk voor de klant. Want die krijgt een herinnering van bol.com
Maar het zal ze dan wel leren om er iets aan te doen.

Gesloten