LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenzijdig ongeval??

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
bmwdiel
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:52

Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door bmwdiel »

Goedenmiddag,

via deze weg hoop ik in te kunnen schatten wat de waarde is van een eventuele inschakeling van een letselschade-advocaat. De situatie waarover het gaat is als volgt:

Afgelopen vrijdag heeft mijn zusje een ongeluk gehad met haar scooter waarbij ze met een kniefractuur in het ziekenhuis is beland. Ze reed op een straat waar ook tegemoetkomend verkeer aanwezig was. Op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer stond een TPG-post busje geparkeerd die hoogstwaarschijnlijk bezig was met laden en lossen. Op het moment dat mijn zusje rechtdoor wilt rijden komt er vanaf de andere kant een auto om het busje heen die via de weghelft waarop mijn zusje rijdt langs het busje wilt rijden. Het gevolg is dat mijn zusje uit moet wijken voor de auto, in een slip raakt en ten val komt met bovenstaande gevolgen van dien. Belangrijk punt hierbij is dat ze de auto niet geraakt heeft.
Vervolgens moet er een ambulance aan te pas komen en wordt ook de politie ingeschakeld. Het vreemde hierbij is dat er GEEN proces verbaal is opgemaakt door de dienstdoende agent aangezien hij verklaart dat het een eenzijdig ongeval betreft aangezien mijn zusje de auto niet heeft geraakt. Naar mijn idee zijn er toch gewoon twee partijen bij de aanrijding betrokken (mijn zusje en de auto waar ze voor moet uitwijken) en moet er in een dergelijk geval altijd een proces verbaal opgemaakt worden? Ik vind het dan ook erg vreemd dat de agent het ongeval weg wuift met de mededeling dat het eenzijdig is aangezien de auto niet geraakt is. De auto is toch uiteindelijk de schuldige aangezien hij voorrang had moeten verlenen aan mijn zusje?

Graag zie ik jullie reactie op bovenstaande vraag en of het nut heeft in dit geval alsnog een letselschade-advocaat in te schakelen die de situatie reeel kan beoordelen.

Alvast bedankt.

fubar01
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:56

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door fubar01 »

plaats je berichtje ook eens op :wink: www.medischadviseur.nl

Hans V
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 jun 2005 07:32

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door Hans V »

Het is (inderdaad) niet van belang of de auto wel of niet is geraakt.
De politie is overigens niet verplicht om altijd proces verbaal op te maken.
Van meer belang is de vraag of de door jou beschreven toedracht wel of niet bewezen kan worden. Daarvoor is het noodzakelijk dat de verklaring van je zusje wordt ondersteund door verklaringen van getuigen.
Ik neem verder aan dat de tegemoetkomende auto onbekend is gebleven.
Als dat zo is en je zus beschikt over getuigen dan kan een vordering worden ingediend bij het waarborgfonds

bmwdiel
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:52

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door bmwdiel »

Hans, bedankt voor de reactie.

De tegemoetkomende auto is gewoon bekend bij de poltie, daar deze verder wel gewoon gestopt is. Mijn ouders zijn momenteel ook druk bezig met het navragen naar getuigen (bijv. de chauffeur van de TNT bus). Er is wel al contact opgenomen met de rechtbijstandverzekering om de situatie nader te bepalen en te bekijken wiens schuld het nu is.

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door hanz »

Hoi D,

Als de tegemoetkomende auto bekend is bij de politie kun je toch contact opnemen met de eigenaar/bestuurder?
Als die bevestigd dat door zijn/haar inhaalmaneuvre de bromfiets wel moest uitwijken om een aanrijding te voorkomen lijkt mij de zaak helder.
Overigens, hoe is het met je zusje? Kom,t die knie weer goed of was door nog niets over te zeggen?

Mvgr en sterkte/beterschap voor je zus.

Hanz

bmwdiel
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:52

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door bmwdiel »

De eigenaar is bekend. Maar is echt zo'n iemand die het belangrijker vond dat zijn dure auto niet beschadigd raakte dan dat mijn zusje gewond aan de kant lag. Typische uitspraak van hem was dan ook: "mij treft geen blaam aangezien er geen daadwerkelijke aanrijding plaats heeft gevonden" :?..
Mijn moeder heeft hem meermaals proberen te contacteren en voicemail ingesproken maar hij belt gewoonweg niet terug. De rechtsbijstand is inmiddels ingeschakeld en daar hopen we binnenkort meer van te horen. Op de politie kunnen we helaas ook niet rekenen aangezien het voor hun ook een 'afgeronde' zaak is.
Mijn zusje gaat inmiddels gelukkig iets beter. De knieschijf was door het ongeluk losgekomen van d'r onderbeen en deze is met een operatie weer vastgezet met schroeven zodat het weer moet genezen. Wel nog flink wat weken in het gips en daarna nog een flink revalidatietraject maar de ergste pijn heeft ze gelukkig gehad.

hanz
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:57

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door hanz »

Hoi,

Fijn om te horen dat het met je zusje weer de goede kant opgaat.
Hopelijk geen blijvende directe of secundaire gevolgen op lange termijn.
De reactie van die bestuurder is nogal stompzinnig. En die van de politie ook. Als immers vastaat dat er tegemoetkomend verkeer was mag je niet "inhalen" als je daarmee het tegemoetkomende verkeer in gevaar brengt en ook al had de bestuurder dat tegemoetkomende verkeer niet gezien dan nog is het zijn/haar fout dat het temoetkomende verkeer MOEST uitwijken en daardoor ten val kwam.. Of mis ik iets?

Mvgr,

H

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door cherokee »

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het GEEN eenzijdig ongeval betreft.
Enkele jaren geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt , gelukkig zonder gewonden , maar met zeer veel materiële schade.
Ik reed in een rijtje van zeven auto's op een provinciale weg , toen er van de andere kant twee vrachtauto's naderden , en de ene de andere ging inhalen.
Dat kon op geen stukken na , en wij alle zeven , die geen zin hadden in een frontaaltje met een truck , weken dus uit en kwamen allemaal in de vangrail terecht.
Twee auto's total loss en vijf zwaar beschadigd.
Maar , en daar gaat het om , NIEMAND van ons had de inhalende truck geraakt. Er was dus geen aanrijding met de veroorzaker van het ongeval geweest , en hij gebruikte dat ook als argument om zijn onschuld te bewijzen.
Het heeft een tijdje geduurd , en er moest wel rechtsbijstand aan te pas komen , maar uiteindelijk is hij wel schuldig verklaard aan het veroorzaken van het ongeval en heeft zijn verzekering alle directe en indirecte schade moeten betalen.

Dus , rechtsbijstand inschakelen en doorzetten , je zusje is op geen enkele manier schuldig aan het ongeval. En aangezien hier ook nog niet te zeggen is of ze later nog hinder zal ondervinden van haar verwondingen , is het belangrijk dat je dit op een goede manier aanpakt , dus via je rechtsbijstandverzekering.

Ik wens je zusje veel sterkte en spoedige beterschap.

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door bromtol »

Bij mijn weten moet de poitie proces-verbaal opmaken bij letselschade en ernstige zaakschade. Daar bestaat ook een instructie voor agenten voor. De overheid kun je houden aan het eigen vastgestelde beleid.

Als de politie weigerachtig blijft, moet je klagen bij korpsleiding.

Voor de aansprakelijkheid is volstrekt irrelevant of beiden elkaar geraakt hebben. Je kunt ook niet de conclusie trekken dat de tegemoetkomende automobilist voorrang heeft verleend, uitsluitend omdat ze elkaar niet geraakt hebben.

Je kunt toch ook niet beweren dat je niet te hard hebt gereden als je niemand geraakt hebt?

SdeG
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:04

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door SdeG »

Mag ik vragen hoe dit ongeluk verzekeringstechnisch is afgelopen?
Zelf zit ik in een soortgelijke situatie.

Recoco2007
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2008 14:42

Re: Eenzijdig ongeval??

Ongelezen bericht door Recoco2007 »

Let op met al deze goed bedoelde adviezen blijkbaar is niet ieder die op deze site reageert jurist.

Ik wijs u even op onder andere de navolgende artikelen uit de Wegenverkeerswet waar in artikel 5 en 6 bijvoorbeeld staat:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de
weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

"Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat."

Wat mij betreft dient de politie een proces-verbaal op te stellen zelfs op verzoek, omdat het een weerslag is van de feiten zoals die geconstateerd werden (je kunt het bijvoorbeeld later voor de verzekering nodig hebben). Ik zou dus ook niet volstaan met het ontwijkende antwoord van de politie maar schriftelijk aandringen op het benodigde proces-verbaal.

Succes,

mr. D. Bos CCO
juridisch adviesbureau Recoco
www.recoco.nl

Gesloten