LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prijzen toen en nu

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Gast

prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Op internet is een site waar je oude hompages kunt opvragen, ik heb dit voor de gein gedaan met de plusmarkt, edah, spar en Albert heijn
Ik kon een pagina vinden van de aanbieding uit 2000.
Dit heb ik vergeleken met de weekaanbieding van nu:

Schouderham 150 gram (plus)
toen: Hfl. 2.39
nu: Euro 0.99

Rundergehakt (A.H.)
toen: Hfl. 14.90 500 gram
nu: Euro 14.99 kilo

Unox stevige soepenblik 800 ml (edah)
toen: Hfl. 2.72 (3 blikken)
nu: Euro 1.19 (1 blik)

Edah frisdrank div. soorten 1.5 ltr
toen: Hfl. 3.18 (4 flessen)
nu: Euro 0.55 (per fles)

Spar tomaten ketchup (fles 450 gram)
toen: Hfl. 1.69
nu: Euro 0.69

Tarwebrood (heel) (spar)
toen: Hfl. 1.99
nu: Euro 0.89

Speklappen zonder zwoerd (kilo) (spar)
toen: Hfl. 5.98
nu: Euro 3.99

Runderlappen per 500 gram (spar)
toen: Hfl. 7.98
nu: Euro 4.39

Sperziebonen 500 gram (A.H.)
toen: Hfl. 3.49
nu: Euro 0.89

Chiquita bananen kilo (A.H.)
toen: Hfl. 2.99
nu: Euro 0.89

Het is even spitten, maar dan heb je ook wat.
Het valt wel op dat ah redelijk normaal is bebleven.

G.S.T.
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2003 13:43

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door G.S.T. »

Ik vond nog een oude krant, uit de gulden tijd, met de aanbiedingen van c1000 erin, maar de stijgingen vallen echt mee.
Ik denk eerder dat mensen nu pas bewust zijn geworden van het geld.

Maar wat hier boven staat klopt wel, echt veel (schrikbarend) verschil is 't niet.

familievader
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:38

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door familievader »

als moderne huisman doe ik ook geregeld de boodschappen. En naar mijn mening zijn die zogenaamde prijsstijgingen puur psychologisch. Als je in de winkel komt is het net alsof alle prijzen een stuk lager zijn geworden, de helft of vaak nog meer lager dan toen de prijzen nog in guldens waren vermeld. Dus wordt er fanatiek ingeslagen en worden dingen gekocht die men vroeger, door de hoge prijs in guldens, had laten staan. Maar nu klinkt die prijs zo lekker dat men ook toeslaat. En dan blijkt opeens dat aan het eind van het salaris nog maand over is. en dan realiseert men zich niet dat dit niet is omdat de prijzen zoveel hoger geworden zijn, maar omdat men meer gekocht heeft omdat die prijzen zo lekker laag leken.
Wat ik mij nog herinner van de prijzen vroeger en die vergelijk met die van nu dan valt het met de prijsverschillen zat mee. Gewoon ff eraan denken dat niet alleen de prijzen zo laag lijken, maar het inkomen ook in verhouding is gedaald. Dan koopt men weer bewuster en blijft aan het eind van de maand nog geld over.

resp0019374

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door resp0019374 »

Door buren ben ik er op gewezen, dat de vleesprijzen in Duitse supermarkten veel lager zijn als in Nederland.
Uiteraard heb ik wat mij betreft ook de kwaliteit vergeleken.
Bij EDEKA super in Duitsland zijn de vleesprijzen door elkaar genomen euro 2,50 goedkoper en veel smakelijker als hier.
Ook prijzen van bv 1 broodje euro 0,15 in Dld. Bij C100o hetzelfde broodje Euro0,50.

Zeer veel artikelen zijn aanmerkelijk goedkoper en vooral in de grensstreek is het aan te bevelen daar eens de boodschapjes te doen.

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Vooral als je op de Waddeneilanden woont.

opnaaier
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 okt 2003 16:24

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door opnaaier »

het leven in de grensstreek heeft zo zijn voordelen. Een daarvan zijn de prijzen. Van electronica, cd's en blanco dvd's,cd roms en videobanden, maar bijvoorbeeld ook sterke drank en levensmiddelen. Zoals vlees. Duitsers hebben bovendien een gezondheidstic. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat vlees veel strenger wordt gecontroleerd dan in Nederland. Vlees dat je in Duitsland koopt is niet alleen goedkoper maar ook strenger gekeurd en lekkerder. Als je op de Waddeneilanden woont ben je wel dichter bij het strand, maar van lage prijzen kun je meer dagen per jaar profiteren dan van strandweer..................

Fredje

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Fredje »

Geweldig idee!!!

Mijn boodschappen ga ik op aanraden van jullie in Duitsland doen. Ik bespaar, als ik jullie moet geloven al gauw 5 euro.

Vergeten jullie soms, dat je om daar te komen extra kilomters moet rijden. Dus om 5 euro te besparen geef ik 10 euro extra uit aan brandstof.

Heel knap van jullie.

tinas

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door tinas »

Zeg Fredje, hoeveel scheelt het als ik de boodschappen in België of Frankrijk ga doen?

Want jij bent zo te zien een echt rekenwonder.

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Wij halen onze boodschappen in Polen.

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Inderdaad sommige mensen denken er niet bij na als ze boodschappen gaan doen.
Ik hoor ook wel eens van mensen dat ze in groningen boodschappen gaan doen terwijl ze in zwolle wonen.
En dan zeggen ze dat ze voor 1 week boodschappen minimaal 50 euro hebben bespaard, dhuuu.
Ze vergeten even dat ze met de auto naar groningen moeten, en dat het beestje ook wel wat benzine lust, vooral als het gaat om een 3.0 i.
Of dat ze kilometers rijden om een krop sla te halen.
Ow ken er nog een wat dacht je van 20 kratten bier en die haal je 30 kilometer verder van je op, uit een supermarkt die ook in je eigen stad staat, maar die is ongeveer 0,25 euro cent duurder.

Slim bekeken hoor.

Ow ik ga elk jaar naar indonesie, goedkoop winkelen daar, sla gelijk voor 1 heel jaar in.


Het laatste is een onzinnige opmerking maar het toont wel aan waar mensen denken dat ze kosten uit sparen, maar uiteindelijk duurderuit zijn.
Ga zo door

Fredje

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Fredje »

Alleen als limburger is het goedkoper om in belgie dingen te kopen. Als limburger krijg je daar namelijk extra korting.

Dat heeft namelijk met de betekenis van "BELG" te maken.

BertvdMeer

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door BertvdMeer »

De Prijsstijging na invoering van de Euro valt echt mee! Er is inderdaad sprake van een psychologisch effect. Na invoering van de Euro leek alles erg duur. De oorzaak: men was massaal aan het omrekenen!

Zeg nu eens eerlijk: weet u nog (uit uw hoofd) wat u vorige week voor een pakje hagelslag, een onsje roastbeef of een kilo appelen, een doosje lucifers of een paar keukenrollen, tot op de cent precies, moest afrekenen? Nee, vast niet. Daar zit het hem in: vaak worden de prijzen van veel artikelen totaal verkeerd ingeschat!

Iedereen die wel eens buiten Nederland boodschappen heeft gedaan kent het verschijnsel van vertalen van de prijzen naar de Nederlandse winkelprijzen, alsof iedereen die in zijn/haar hoofd heeft zitten! Het is zo, dat men door invoering van de Euro veel meer besef heeft van de waarde van het geld. Om die zelfde reden vallen vakantie's ook vaak veel duurder dan begroot: doordat de waarde van de vreemde muntsoort niet bekend is, m.a.w. als je iets koopt weet je eigenlijk niet of het voordelig of juist duur is ..

Wel is het absoluut waar de horeca erg duur geworden is. Een duidelijk voorbeeld zijn de broodjeswinkels op de stations: vlak voor invoering van de Euro stonden er ineens van die idiote prijzen op de kaartjes, zoals ƒ 4,82 of ƒ 5,84 ...

Maar met de invoering van de Euro had dat niets te maken, zei men..

PetraStrem
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jan 2004 00:34

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door PetraStrem »

Station Deventer:

Plassen toen = een kwartje (25 cent)
Plassen nu = 50 eurocent (1 gulden en 10 cent)

Bert Huisman
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 jan 2004 16:44

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Bert Huisman »

Ik durf de stelling te betwijfelen dat de Euro alles niet duurder zou hebben gemaakt. In mijn leven beoefen ik de nodige hobbies, en daarin merk ik echt dat alles fiks duurder is geworden! (Naast de dagelijkse boodschappen). De prijs van een bepaald merk/type modelauto was in 2000 fl. 1,49, nu in 2003 betaalde ik daarvoor € 1,99!
Haal eens een bakkie koffie bij een van de V & D's, je bent in guldens uitgerekend snel 15 gulden verder! Inderdaad is het gebruik van een toilet (topic elders) in de meeste gevallen € 0,50, oftewel Fl. 1,10. Legden wij dat indertijd op het schoteltje? Parkeren, in sommige steden betaal je zo maar € 3,00 per uur! (= fl. 6,65). En ga maar door.
Inderdaad is opmerkelijk dat in Duitse supermarkten bepaalde zaken veel goedkoper zijn dan in die van ons, ondanks alle prijsslagen tussen de diverse supers. Brood is een goed voorbeeld, maar aan de andere kant de Duitse consumenten klagen ook steen en been en spreken niet voor niets over de Teuro!! :) :(

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Biertje in cafe was 2 gulden 50, nu 1 pleuro tachtig als je mazzelt.

Smogus

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Smogus »

Friettenten dan ?

€ = Fl. !!!!!!

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

En naar de markt gaan we al helemaal niet meer. Wat vroeger 5 gulden was is nu 5 euro.

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Niet alles is duurder geworden hoor, kijk maar eens naar de aandelen, die zijn veel goedkoper geworden, je weet misschien niet hoe het kan, maar profiteer er van. :D

Liesje1966

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Liesje1966 »

Heel goed dat jullie het een en ander hebben opgezocht uit he verleden. Daar waar er toch een prijsverschil in zit dan is dat niet schrikbarend en kunnen we soms het een en ander toedichten aan inflatie of het leren omgaan met de euro.
Uitzonderingen, zoals o.a. het soft ijsje van Jamin, daar gelaten.

Wat voor ons toch wel het meest qua prijsstigingen is opgevallen zijn de tarieven in de HORECA branche.
Schrikbarend en vind het ronduit schofterig dat de politiek hier als een struisvogel heeft gehandeld.
Ik vind wel dat wij als consument eens beter op de eurocenten moeten letten en daar waar die prijsstijging onacceptabel hoog is die produkten niet moeten aanschaffen. Boycot ze maar en laat ieder dat weten.
(de horeca branche is al op tv geweest maar wassen hun handen nog steeds in onschuld)

Gast

Re: prijzen toen en nu

Ongelezen bericht door Gast »

Het werk allemaal erg frustrerend die vervelend EURO!!

Nu kunnen wij nog redelijk rondkomen maar voor de mensen met een minimum moet het maandelijks een strijd zijn om rond te komen dat kan niet anders

Gesloten