LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Arnold van de Poll

100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Arnold van de Poll »

We komen net terug van Amersfoort, even lekker gewinkeld, nou ja lekker, het geld vloog er uit, op een gegeven moment waren we door de 50 euro biljetten heen, en had inmiddels al bij de Forecast winkel met 2 biljetten van 100 afgerekend zonder probleem. Als laatste liep ik even de ICI PARIS binnen omdat ik door mijn douchegel heen was, ik zocht een lekkere uit van Christian Dior en nam meteen de eau de toilette er bij, dat was een actie, toen ik bij de kassa stond moest ik 54 euro afrekenen, maar tot mijn grote verbazing werd mijn 100 euro biljet geweigerd !!! Ik heb daar de chef op een gegeven moment bij laten halen, want ik be nvan mening dat dit gewoon een WETTIG BETAALMIDDEL is, maar niets hielp, ik kon zonder spullen de winkel verlaten !!! We hadden de pinpas thuisgelaten (anders maak je namelijk nog meer op, je kent het wel) dus ik kon ook niet even pinnen. WIE WEET OF IK IN MIJN RECHT STOND TOEN IK BEWEERDE DAT EEN BILJET VAN 100 euro EEN WETTIG BETAALMIDDEL IS ???? Gaarne een reactie, want ik kan hier echt niet goed tegen, de nederlandse bank heeft die dingen toch niet voor niets gedrukt ? Wat moet je dan met een biljet van 100, 200 of 500 euro doen als je die toevallig in je bezit hebt ????

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Het klopt dat het een wettig betaalmiddel is, maar een winkelier mag zelf bepalen of hij biljetten van mee dan € 50 accepteert.......
Dit door de vele valse briefjes die al in omloop zijn.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 17 Apr 2004 18:26 door !!!!


--------------------------------------------------------------------------------

Het klopt dat het een wettig betaalmiddel is, maar een winkelier mag zelf bepalen of hij biljetten van mee dan € 50 accepteert.......
Dit door de vele valse briefjes die al in omloop zijn.
Grote onzin. Er zijn ook valse briefjes van 50, 20, 10 en 5 euro in omloop.
Die zouden dus ook geweigerd mogen worden?

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Het is heel simpel.een winkelier mag elk wettig betaalmiddel weigeren. ( hij heeft zich zelf ermee als hij bv ook vijfjes weigert , hij verkoopt niets meer). Dit geldt voor het papierengeld en ook muntgeld.
Het zou alleen de winkelier sieren als hij dit aangeeft voordat u de winkel ingaat bv op de voordeur. Eigenlijk een rare discussie dit want bv benzinepompen hebben nog nooi 100 en 200 biljetten geaccepteerd ( staat hier ook aangegeven )

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Grote onzin. Er zijn ook valse briefjes van 50, 20, 10 en 5 euro in omloop.
Die zouden dus ook geweigerd mogen worden?
Klopt, maar een vals briefje van € 5,- brengt minder risico voor de ondernemer dan een briefje van € 100,- of € 200,-

Het is overigens zeker geen onzin dat de winkelier zelf mag bepalen welk betaalmiddel hij wel en welke hij niet accepteert........

Verdiep je eens in dingen voordat je commentaar op iets levert......
Het is namelijk absoluut geen onzin wat ik verkoop.....
Wat jij verkoopt wel!

gerrie1

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gerrie1 »

als het goed staat aangegeven mag een winkel al het papier geld weigeren,ook met zakken vol kleingeld mag hij dat doen ,ik weet niet precies hoeveel munten van een soort het maxium is ,maar bij de bank weten ze dat wel.

Arnold van de Poll

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Arnold van de Poll »

Ze hebben toch ook een apparaat dat kan zien dat je briefjes echt zijn. Ze verkopen nou eenmaal geen dingen van een euro, maar de topmerken die zij verkopen zijn nu eenmaal prijzig. Ik begrijp dat je bij de Jamin niet je dropveter kan betalen met 500 euro, ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft meegemaakt, het is knap lullig dat je bij de kassa staat en je "kunt niet" betalen! Ik betaal toch niet met roebels ??? het is gewoon een geldig 100 eurobiljet dat ik bij een bank heb opgehaald. Dus omdat er valse biljetten in de omloop zijn, word er maar van uitgegaan dat ik een crimineel ben ? Dus als er valse acceptgiro's in de omloop zijn, hoef ik geen rekening meer te betalen, weet je hoe snel ik dan een deurwaarder aan de deur krijg ? Als particulier trek je gewoon aan het kortste eind.

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Je wordt niet bij voorbaat als crimineel gezien, maar winkeliers treffen wel voorzorgmaatregelen en staan dus in hun recht wanneer ze een biljet van € 100,- weigeren.

Overigens zegt het niks dat het biljet uit de pinautomaat van de bank komt.
Schijnt dat het zeer regelmatig voorkomt dat er valse briefjes in de automaten zitten.......
Glippen er ongemerkt doorheen.....

gertkel

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gertkel »

Dit is toch Nederland op zijn smalst, iets internationaals invoeren, jaren bezig om de nodige beveiligingen aan te brengen, dit tegen slimme gasten, enorme ontwikkelingskosten en het werkt toch niet. Met het paspoort had men destijds ook het zelfde probleem, nu is het eenvoudige legitimatiebewijs al voldoende om naar het buitenland te kunnen gaan. Nou misschien een troost, wanneer blijkt dat de euro geen betrouwbaar betaalmiddel blijkt te zijn, waarmee je goederen of diensten kunt betalen, komt het misschien weer zover dat je met de oude vertrouwde gulden kunt betalen. Een positieve bijkomstigheid is dan dat die gulden alleen in Nederland is uit te geven en het niet loont om deze in een ver ver land te gaan namaken. Hebben ze er bij de invoering dan niet op gerekend, dat alles na te maken is en er eventueel te controleren is, ooh ik vergat een belangrijk iets EUROPA wordt vermoedelijk één, ja dan wordt het inderdaad moeilijk. Dus nog maar enkele jaren met 50 euro betalen, kun je ook niet teveel uitgeven. :lol:

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

En dat is dus wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Er waren ook genoeg valse guldenbiljetten hoor.....
Maar volgens jou waren die dus ook in een land ver weggemaakt, want in Nederland gebeuren die dingen niet.....
Open je ogen eens zou ik zeggen.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Verdiep je eens in dingen voordat je commentaar op iets levert......
Het is namelijk absoluut geen onzin wat ik verkoop.....
Wat jij verkoopt wel!
Een wettig betaalmiddel IS en BLIJFT een geldig betaalmiddel. Een winkelelier MAG dat niet weigeren!

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Een winkelier mag alles weigeren wat hij zelf wil....
Wettig betaalmiddel of niet.......
Hij bepaald zelf het beleid in zijn eigen zaak.

gerrie1

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gerrie1 »

voor gaande gast heeft helemaal gelijk,mits zoals al eerder is gezegd het maar duidelijk word aangegeven,dit geld dus voor papier geld ,voor munten gelden er dus weer andere regels. en vals geld kan niet altijd met de licht lampen gezien worden,ook de banken zien niet alles ,vandaar dat het ook uit de automaat kan komen,dus alle biljetten van €50.00 en hoger afschaffen zijn we er van af.

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Dan ben je er nog niet van af.....
Vals geld zal namelijk altijd blijven bestaan.
Het risico wat de ondernemer lijdt zal alleen kleiner worden, omdat het over kleinere bdragen zal gaan.....

gertkel

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gertkel »

En dat is dus wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Er waren ook genoeg valse guldenbiljetten hoor.....
Maar volgens jou waren die dus ook in een land ver weggemaakt, want in Nederland gebeuren die dingen niet.....
Open je ogen eens zou ik zeggen.
Toch leuk zo'n reactie en zo overtuigend. Voorheen had ieder land zijn eigen betaalmiddel en werd er zeker ook hier vals geld gemaakt. Maar nu men de euro heeft ingevoerd en dit ook in meerdere landen als wettig betaalmiddel wordt gebruikt, is de kans nu op vervalsingen vele malen groter dan voorheen en zijn er zelfs winkeliers in NEDERLAND die een biljet van 100 euro niet meer willen aannemen. Dit weigeren is niet tengevolge van een briefje van 100 gulden, maar van een (mogelijke vervalsingen) van het biljet 100 euro en waarmee mensen grote moeite hebben. Wanneer dit biljet namelijk niet meer wordt geaccepteerd als wettig betaalmiddel, kan men dit vreemde biljet beter uit de rolatie halen. Discussie over in welk land de meeste criminaliteit heerst is mischien wel op een ander forum te vinden.

gertkel

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gertkel »

Een winkelier mag alles weigeren wat hij zelf wil....
Wettig betaalmiddel of niet.......
Hij bepaald zelf het beleid in zijn eigen zaak.
Ja zeker, deze week in de aanbieding voor 100 euro, komen er een boel klanten op af en dan zeggen sorry ik neem geen 100 eurobiljet aan. Waar is het geld eigenlijk voor uitgevonden, toch om te kunnen betalen voor iets wat je wilt kopen of moet je het dan weg geven. In het laatste geval, wedden om 100 euro, dat hij dan niet geweigerd wordt. :lol:

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Ook zijn er heel heel veel vervalsingen van briefjes van € 50,- en € 20,- en zelfs van € 10,- en € 5,- op de markt, maar een winkelier weet ook wel dat het niet erg snugger is om deze ook te wiegeren.
Ook is het risico van 1 van deze briefjes aannemen en dan mogelijk een vervalsing in de hand gedrukt krijgen kleiner dan bij een briefje van € 100,- , € 200,- of € 500,-

Neem alleen maar het voorbeeld van de persoon die deze topic heeft geopend.

Deze wilde een artikel van € 54,- afrekenen met een briefje van € 100,-
Stel dat dit een vals briefje was (ik zeg overigens niet dat dit een vals briefje was), dan heeft hij een strop van
a. het briefje van honderd die vals is en waar hij dus niks mee kan.
b. € 46,- dat hij terug heeft gegeven aan wisselgeld.
c. € 54,- van het product dat hij niet betaald heeft gekregen.

Een schadepost van € 200,- dus.

Bovendien hoorde je vroeger tijdens de gulden niemand klagen toen je in veel winkels ook niet kon betalen met een briefje van fl. 250,- of fl. 1.000,-
Dat vond iedereen heel normaal.
Terwijl dit officieel ook wettige betaalmiddelen waren.

Dit werd ook om veiligheidsreden gedaan.
Nu er met de euro het zelfde wordt gedaan staat iedereen meteen weer op zijn achterste poten......

gjkelder

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door gjkelder »

Deze wilde een artikel van € 54,- afrekenen met een briefje van € 100,-
Stel dat dit een vals briefje was (ik zeg overigens niet dat dit een vals briefje was), dan heeft hij een strop van
a. het briefje van honderd die vals is en waar hij dus niks mee kan.
b. € 46,- dat hij terug heeft gegeven aan wisselgeld.
c. € 54,- van het product dat hij niet betaald heeft gekregen.
Als ik bij de slager 25 kilogram vlees wil kopen voor 100 euro, vertrouw ik er op dat het vlees vers is en loop ik misschien ook wel een risico. Of is het nu zo dat iemand die geen ondernemer is (niet dat ik zeg dat het vals is) en zo'n briefje ontvangt geen risico loopt. Het is mij allemaal te eenzijdig, wist je trouwens dat met vals geld betalen strafbaar is en dat men hiervan aangifte kan doen!!. Of is de kassaproduktie anno 2004 zo hoog, dat men zelfs geen tijd meer heeft om het geld eventueel te controleren op echtheid.

!!!!

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door !!!! »

Niet alle vervalsingen zijn zo slecht dat ze meteen te controleren zijn en wanneer een ondernemer dan pas later ontdekt dat hij een vals briefje in zijn hand geduwd heeft gekregen weet hij echt niet meer door wie........
kan je aangifte doen, ja.....
Maar denk jij dat degene die hem heeft uitgegeven dan te traceren is?

en wat jij zegt over een slager met zijn vlees.
Wanneer het vlees niet deugd mag je zeker van een slager verwachten dat wanneer je ermee terug komt je je geld terug krijgt.
Ik heb dit ondermeer met appels gehad die rot van binnen waren.
Het ligt er dan natuurlijk wel aan hoe je jezelf opstelt in zijn/ haar zaak.

Ik heb gewoon netjes gewacht tot de andere klanten uit zijn zaak waren en heb er ff achter met hem over gesproken....
Niks geen probleem.
Ben er namelijk niet om iemands zaak kapot te maken, zoals heel veel andere consumenten.

Gast

Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 18 Apr 2004 11:58 door !!!!


--------------------------------------------------------------------------------

Een winkelier mag alles weigeren wat hij zelf wil....
Wettig betaalmiddel of niet.......
Hij bepaald zelf het beleid in zijn eigen zaak
'Zo'n winkelier zal dan wel veel personeel in dienst hebben i.v.m. de drukte in zijn winkel....hahahahahahaha :lol: :lol:

Gesloten