LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen met 1 en 2 eurocent

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
zomerhit
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2016 15:06

Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door zomerhit »

Als ik in een winkel wil betalen met 1 en 2 cent munten dan krijg ik te horen dat ze dat niet mogen aannemen.
Het zijn volgens mij nog steeds geldige munten, dus waarom mogen ze deze weigeren.
Als ze dat mogen weigeren dan moet de regering maar meteen zeggen dat ze niets meer waard zijn of de bank moet ze terugnemen.
Ik heb nog een potje vol van die munten, want in het buitenland krijg je ze nog steeds terug.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Julie4444 »

In principe is het gewoon een wettelijk betaalmiddel en moeten ze het aannemen. Het kan wel zijn dat ze dan vragen dat je in plaats van bijvoorbeeld €16,03 twee cent meer geeft omdat ze de bedragen afronden, maar ze moeten de muntjes in ieder geval gewoon aannemen.

Bij winkels als Aldi krijg je ze ook gewoon nog terug, dus daar kan je ze sowieso kwijt. Wat voor winkel weigerde ze dan?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Briefjes van € 200,- en € 500,- worden ook geweigerd. Ook dat zijn wettige betaalmiddelen. Ook staat het vaak bij de kassa aangegeven. U kunt ze altijd inleveren bij De Nederlandse Bank.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Jantje7 schreef:Briefjes van € 200,- en € 500,- worden ook geweigerd. Ook dat zijn wettige betaalmiddelen. Ook staat het vaak bij de kassa aangegeven. U kunt ze altijd inleveren bij De Nederlandse Bank.
Voor die briefjes staat het aangegeven; voor de kleine muntjes heb ik dat nog nooit gezien.
Daarnaast is er argumentatie voor: in verband met de veiligheid is het logisch dat grote briefjes niet worden aangenomen, omdat er in de kassa maar X euro aan briefjes mag zitten. Daarnaast komen deze briefjes niet uit ATMs en is het risico groter in geval van valsmunterij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
Jantje7 schreef:Briefjes van € 200,- en € 500,- worden ook geweigerd. Ook dat zijn wettige betaalmiddelen. Ook staat het vaak bij de kassa aangegeven. U kunt ze altijd inleveren bij De Nederlandse Bank.
Voor die briefjes staat het aangegeven; voor de kleine muntjes heb ik dat nog nooit gezien.
Daarnaast is er argumentatie voor: in verband met de veiligheid is het logisch dat grote briefjes niet worden aangenomen, omdat er in de kassa maar X euro aan briefjes mag zitten. Daarnaast komen deze briefjes niet uit ATMs en is het risico groter in geval van valsmunterij.
Ik heb een vergelijkbare sticker, dus net als die voor 200 en 500 euro, voor deze muntjes ook gezien in diverse winkels. Maar dat is al een poosje geleden, inmiddels is dit wel zo ongeveer gemeengoed in de retail. Het wordt ook geadviseerd en geadverteerd door diverse branche organisaties. En als dat zo is, dus die stickers zijn er, dan mag dit weigeren van 1 en 2 cent muntjes, aldus de jurofoon tenminste.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door moederslink »

Winkeliers zijn er niet bepaald happig op, hoewel het i.d.d een wettig betaalmiddel is.
Het kost hen geld nl om het in te wisselen.
Bij de Aldi kun je er mee betalen en ze betalen ook met deze centen het wisselgeld terug.

Ik spaar ze op en lever ze in bij de Aldi of gooi het in een spaarpotje. Mijn zoon heeft Rabo en daar kan het gewoon gestort worden in zo.n stortapparaat.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door grun »

Julie4444 schreef:In principe is het gewoon een wettelijk betaalmiddel en moeten ze het aannemen.
Dat wordt wel vaak gedacht maar het is niet zo. Een winkelier mag zelf bepalen hoe hij betaald wil worden, desnoods in pepernoten of schelpjes. Hij moet het alleen wel van tevoren aankondigen, door middel van raamstickers bijvoorbeeld.

Sommige winkels, denk aan tankstations, nemen geen grote coupures aan vanwege de veiligheid. Anderen ronden hun kassabonnen af op 5 cent, dus hebben ze niks aan kleinere muntjes omdat ze daar dan mee blijven zitten. Ik verwacht dat in de toekomst er steeds meer winkels zullen komen waar je helemaal niet meer contant kunt betalen, alleen maar pinnen of via een app op je smartfone.

Zie hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door puma73 »

zomerhit schreef:Als ik in een winkel wil betalen met 1 en 2 cent munten dan krijg ik te horen dat ze dat niet mogen aannemen.
Het zijn volgens mij nog steeds geldige munten, dus waarom mogen ze deze weigeren.
Als ze dat mogen weigeren dan moet de regering maar meteen zeggen dat ze niets meer waard zijn of de bank moet ze terugnemen.
Ik heb nog een potje vol van die munten, want in het buitenland krijg je ze nog steeds terug.
Er wordt in winkels net als voor het eurotijdperk afgerond waardoor de 1 en 2 cent munten, net als de cent voor de invoering van de euro niet meer nodig zijn. Het afronden is algemeen geaccepteerd en daarom wil men geen 1 en 2 centen hebben. Een enkele winkel zoals Aldi neemt ze nog aan en rond de bedragen niet af.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik werk bij een organisatie waar veel buitenlanders werken en die hechten nog best wel waarde aan de 1-en 2 centjes.
Allemaal prima, en ook wel zo eerlijk, maar je hebt hier dus ook mensen die wel heel ver gaan : Als ze een bedrag van €5,02 moeten afrekenen dan betalen ze cash en dan hoeven ze maar 5 euro te betalen . Terwijl als ze een bedrag van €4,98 moeten afrekenen dan betalen ze electronisch.... Sneu vind ik dat.
Julie4444 schreef:In principe is het gewoon een wettelijk betaalmiddel en moeten ze het aannemen. Het kan wel zijn dat ze dan vragen dat je in plaats van bijvoorbeeld €16,03 twee cent meer geeft omdat ze de bedragen afronden, maar ze moeten de muntjes in ieder geval gewoon aannemen.
Ik heb zelf helemaal geen problemen met het afronden tot op 5 cent, maar stel, iemand heeft die €16,03 precies gepast, mag een winkelier het bedrag dan nog steeds afronden en 2 centjes extra vragen ? Ik vraag het me af. Het is immers een wettig betaalmiddel, je betaalt ook niet te weinig, en meestal is er ook helemaal niet zo'n sticker die zegt dat de muntjes geweigerd worden (net zoals je die heb voor bankbiljetten van 100 en 200 euro.)

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

langste adem schreef:Ik werk bij een organisatie waar veel buitenlanders werken en die hechten nog best wel waarde aan de 1-en 2 centjes.
Allemaal prima, en ook wel zo eerlijk, maar je hebt hier dus ook mensen die wel heel ver gaan : Als ze een bedrag van €5,02 moeten afrekenen dan betalen ze cash en dan hoeven ze maar 5 euro te betalen . Terwijl als ze een bedrag van €4,98 moeten afrekenen dan betalen ze electronisch.... Sneu vind ik dat.
Julie4444 schreef:In principe is het gewoon een wettelijk betaalmiddel en moeten ze het aannemen. Het kan wel zijn dat ze dan vragen dat je in plaats van bijvoorbeeld €16,03 twee cent meer geeft omdat ze de bedragen afronden, maar ze moeten de muntjes in ieder geval gewoon aannemen.
Ik heb zelf helemaal geen problemen met het afronden tot op 5 cent, maar stel, iemand heeft die €16,03 precies gepast, mag een winkelier het bedrag dan nog steeds afronden en 2 centjes extra vragen ? Ik vraag het me af. Het is immers een wettig betaalmiddel, je betaalt ook niet te weinig, en meestal is er ook helemaal niet zo'n sticker die zegt dat de muntjes geweigerd worden (net zoals je die heb voor bankbiljetten van 100 en 200 euro.)

Zie de link, ja dus mits staat aangegeven.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5-eurocent

stofzuigertje

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Enkele Aldi vestigingen hebben nu sticker bij de kassa en voordeur dat ze afronden......

En een collectebus is meestal extra zwaar gevuld met 1 en 2 cent maar ook de 5 en 10 komen bovengemiddeld voor.
Veel arm klachten voor weinig geld waar we vanaf moeten....

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door langste adem »

Teunbosseman schreef:
langste adem schreef:Ik werk bij een organisatie waar veel buitenlanders werken en die hechten nog best wel waarde aan de 1-en 2 centjes.
Allemaal prima, en ook wel zo eerlijk, maar je hebt hier dus ook mensen die wel heel ver gaan : Als ze een bedrag van €5,02 moeten afrekenen dan betalen ze cash en dan hoeven ze maar 5 euro te betalen . Terwijl als ze een bedrag van €4,98 moeten afrekenen dan betalen ze electronisch.... Sneu vind ik dat.
Julie4444 schreef:In principe is het gewoon een wettelijk betaalmiddel en moeten ze het aannemen. Het kan wel zijn dat ze dan vragen dat je in plaats van bijvoorbeeld €16,03 twee cent meer geeft omdat ze de bedragen afronden, maar ze moeten de muntjes in ieder geval gewoon aannemen.
Ik heb zelf helemaal geen problemen met het afronden tot op 5 cent, maar stel, iemand heeft die €16,03 precies gepast, mag een winkelier het bedrag dan nog steeds afronden en 2 centjes extra vragen ? Ik vraag het me af. Het is immers een wettig betaalmiddel, je betaalt ook niet te weinig, en meestal is er ook helemaal niet zo'n sticker die zegt dat de muntjes geweigerd worden (net zoals je die heb voor bankbiljetten van 100 en 200 euro.)

Zie de link, ja dus mits staat aangegeven.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5-eurocent
OK, maar in de link staat niet duidelijk dat het bedrag dan alsnog naar boven afgerond mag worden als je precies gepast betaalt : Ik lees alleen dat de winkel geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld hoeft te geven (mits aangegegeven dat ze afronden).
Verder staat dat er dat je gewoon met de muntjes kunt afrekenen omdat het een wettig betaalmiddel is,

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door grun »

langste adem schreef:Verder staat dat er dat je gewoon met de muntjes kunt afrekenen omdat het een wettig betaalmiddel is,
In de link staat onderaan inderdaad het volgende:
De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen.

Maar als je op 'wettig betaalmiddel' klikt, zegt diezelfde overheid:
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moet hij duidelijk aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Met andere woorden, dat iets een wettig betaalmiddel is, is nog geen garantie dat het ook geaccepteerd wordt.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

langste adem schreef:
OK, maar in de link staat niet duidelijk dat het bedrag dan alsnog naar boven afgerond mag worden als je precies gepast betaalt : Ik lees alleen dat de winkel geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld hoeft te geven (mits aangegegeven dat ze afronden).
Verder staat dat er dat je gewoon met de muntjes kunt afrekenen omdat het een wettig betaalmiddel is,

Dan zou ik de link nogmaals lezen. Uit de header van d etekst.

Mogen winkeliers betalingen afronden op 0 eurocent of 5 eurocent?

Wanneer u contant betaalt, mogen winkeliers in Nederland het totaalbedrag afronden op 0 eurocent of 5 eurocent. Zij moeten wel duidelijk aangeven met raamstickers of kassastickers dat ze de afrondingsregel toepassen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5-eurocent


Veel duidelijker zal het niet worden.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Herkenbaar! Sinds ik een telefoonhoesje heb waar mijn pasjes inzitten, heb ik geen portemonnee meer bij me en pin ik alleen maar. Ideaal! Bijkomend voordeel is dat je gelijk veel meer inzicht hebt in waar je geld naartoe gaat.

En je bent gelijk van je kleingeldissue af :wink:

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door lichtstad »

In dit topic is er al een discussie gevoerd over de enkele centen.

viewtopic.php?f=1&t=147488&hilit=eurocenten

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Herkenbaar! Sinds ik een telefoonhoesje heb waar mijn pasjes inzitten, heb ik geen portemonnee meer bij me en pin ik alleen maar. Ideaal! Bijkomend voordeel is dat je gelijk veel meer inzicht hebt in waar je geld naartoe gaat.

En je bent gelijk van je kleingeldissue af :wink:
Maar je geeft ook veel sneller te veel uit of meer dan je eigenlijk wilt. Voor mensen met geld problemen is het beter een vast bedrag per week te pinnen en vervolgens alle boodschappen daarvan te betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wettig betaalmiddel houdt in dat tenzij je afspreekt met wat anders te betalen de euro altijd het afgesproken betaalmiddel is. Alle euro munten en biljetten van over het hele euro gebied (met uitzondering van herdenkingsmunten) zijn in alle euro landen geldig. Dus ook de 1 en 2 cent munten. Als bij contante betaling wordt afgerond op 0 of 5 cent mag je alsnog het werkelijke bedrag betalen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:Wettig betaalmiddel houdt in dat tenzij je afspreekt met wat anders te betalen de euro altijd het afgesproken betaalmiddel is. Alle euro munten en biljetten van over het hele euro gebied (met uitzondering van herdenkingsmunten) zijn in alle euro landen geldig. Dus ook de 1 en 2 cent munten. Als bij contante betaling wordt afgerond op 0 of 5 cent mag je alsnog het werkelijke bedrag betalen.
Als een winkel de prijzen afrond op 5 en 0 dan hoeft men geen 1 en 2 cent munten te accepteren. Net zo goed dat in winkels papiergeld van 200 en 500 euro niet worden geaccepteerd.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen met 1 en 2 eurocent

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:Wettig betaalmiddel houdt in dat tenzij je afspreekt met wat anders te betalen de euro altijd het afgesproken betaalmiddel is. Alle euro munten en biljetten van over het hele euro gebied (met uitzondering van herdenkingsmunten) zijn in alle euro landen geldig. Dus ook de 1 en 2 cent munten. Als bij contante betaling wordt afgerond op 0 of 5 cent mag je alsnog het werkelijke bedrag betalen.
Als een winkel de prijzen afrond op 5 en 0 dan hoeft men geen 1 en 2 cent munten te accepteren. Net zo goed dat in winkels papiergeld van 200 en 500 euro niet worden geaccepteerd.

Uit mijn eerder gegeven link van onze overheid zelf, zie ik nergens staan dat als een winkelier afrond deze geen 1 of 2 eurocenten hoeft te accepteren, wel lees ik ik dat de winkelier geen 1 of 2 eurocenten als wisselgeld hoeft te geven.

Ook dient een winkelier aan te geven dat deze afrondt en bepaalde biljetten van bv 100, 200, 500 euro niet accepteert.

1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.

Gesloten