LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
FA
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2003 19:29

Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door FA »

Globaal aangenomen denk ik dat we ook iets belangrijks uit het oog verliezen:

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat een vergelijking van prijzen (euro t.o.v gulden) vaak niet helemaal klopt.

Vergeet niet dat inflatie er toe leidt dat prijzen altijd stijgen. Een product vergelijken uit 2000 met de prijzen van nu, moet dus eigenlijk verrekend worden met de inflatie. Bijvoorbeeld: Wat kostte een brood in:

- 1997 (misschien 1,50 a 1,75 gulden?)
- 2001 (misschien 2,25 a 2,50 gulden ?)
- 2004 (3,30 gulden ?? = Euro 1,50)

* dit is een globaal voorbeeld !

Dus om een brood uit 2001 te vergelijken met 2004 is niet helemaal eerlijk (de euro heeft het wel iets duurder gemaakt, maar prijzen stijgen altijd in de loop der jaren)

Ten tweede zijn veel producten (bijvoorbeeld groente,fruit, vlees etc) erg afhankelijk van marktomstandigheden. Het is goed mogelijk dat een kilo appels in augustus 1995 duurder was dan in augustus 2000 ... (een grote vraag en een klein aanbod kan leiden tot een tot een stijging van prijzen op de korte termijn)


Natuurlijk zijn er excessen mbt prijsstijgingen, maar vergeet niet dat een vergelijking van vooral etenswaren (bijv.) wel vaak mank loopt gezien mensen te snel concluderen dat de euro de zaak duurder heeft gemaakt...

Vergeet ook niet dat gemiddeld gezien het 'absolute' inkomen ook elk jaar stijgt (soms lager, soms hoger dan de inflatie). Natuurlijk zijn er loonbevriezingen in vele sectoren, maar dit is o.a. om te voorkomen dat de inflatie toeneemt (en dus de prijzen duurder maakt)

Misschien een wat economisch verhaal, maar ik was benieuwd of jullie ook zo denken. En dat de genoemde punten in mijn verhaal over vooral etenswaren, niet eens zover de plank misslaat?!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Jan1 »

Bravo, U bent een van de zeer weinigen die de euro objectief beoordeelt. Het probleem is meestal dat de goederen zo goedkoop lijken, je geeft de euro wat gemakkelijker uit. Probeer met je gedachten ongeveer 25 jaar terug te gaan, bijna alles wat toen een gulden kostte kost nu een euro. Het inkomen was ongeveer navenant.

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Het is goed mogelijk dat een kilo appels in augustus 1995 duurder was dan in augustus 2000 ... (een grote vraag en een klein aanbod kan leiden tot een tot een stijging van prijzen op de korte termijn)
Appels die nu in de winkel liggen kunnen goed van de oogst van vorig jaar zijn (worden bewaard in ruimtes gevuld met stikstof)
Het aanbod is hoog, tóch dalen de prijzen niet!

Uiteraard zijn artikelen gestegen (duurder) geworden door inflatie.
Echter het lijkt erop dat hier handig gebruik gemaakt is van de omzetting van gulden naar euro.
Zelf Duisenberg heeft toegegeven dat de invoering van de euro toch tot hogere prijsaanpassingen heeft geleid dan gepland.
En daar waren heel veel burgers al veeel eerder achter gekomen, maar dat werd in de wind geslagen. Vertrouwen moest men!
Maar het zijn wél mensen van de dagelijkse praktijk.!

Ik ben van mening dat de invoering van de euro wel degelijk heeft geleid tot een duurder leven.
Kijk maar eens naar de landen Spanje of Griekenland bijv.
Waren voorheen toch landen waar je relalief goedkoop op vakantie kon gaan. De mensen daar klagen nu ook steen en been dat door invoering van de euro alles duurder is geworden en dat is meer dan inflatie-correcties!

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

Meer loon is 1 van de grootste oorzaken van dit geheel.

Stop dan met meer te vragen :idea:

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 26 May 2004 12:07 door aansteker


--------------------------------------------------------------------------------

Meer loon is 1 van de grootste oorzaken van dit geheel.

Stop dan met meer te vragen
Vermeld even waar u werkt, uw naam, evt. personeelsnummer, etc.
Dan kunnen wij bovenstaand bericht doorzenden aan uw werkgever.

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

Ik werk niet.

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 26 May 2004 17:10 door aansteker


--------------------------------------------------------------------------------

Ik werk niet.

Dan is het wel lekker makkelijk om over een ander z'n portemonnee te beslissen.

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Als al die "economen" nu eens aan het werk gaan in plaats van hier op dit forum rond te neuzen, dan zou dit tot meer productiviteit leiden en wordt die tijd niet doorberekend in de produkten die de consumenten afnemen.

Hoeft bijv. een brood gemiddeld geen € 1,50 te kosten!

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

Maar ook door Diefstal wordt je broodje duurder !!!!!!

Prof P.F

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Prof P.F »

Het is absoluut waar dat de inflatiecorrectie ook toegeslagen heeft, maar zoals eerder al aangegeven: dat is slechts een deel van het effect.
De Euro is een vorm van politieke diefstal en de Nederlander die het goedgekeurd heeft dat we daaraan meedoen dient berecht te worden!!

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 27 May 2004 14:09 door aansteker


--------------------------------------------------------------------------------

Maar ook door Diefstal wordt je broodje duurder !!!!!!
Dat heb ik toch ook gezegd?

Als je in de baas z'n tijd zit te "forummen" (nieuw Nederl. woord?)
is dat ook diefstal!

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

Maar ik werk niet.

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

en de appels van verleden jaar zijn altijd duurder dan die van dit jaar want ze zijn er nog niet :!:

Kevvin

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Kevvin »

Zelfs al zou je een inflatie hebben van 10%, wat belachelijk veel is, dan zou je krijgen
1997 f1,50
1998 f1,65
1999 f1.82
2000 f1.99
2001 f2,20
2002 f2,42
2003 f2,66
2004 f2,92 = EUR 1,32
Dit is nog steeds niet de EUR 1,50 waar jij het over hebt. Bovendien als de inflatie 8 jaar lang meer dan 10% zou zijn geweest dan zouden er echt wel extreme maatregelen moeten worden genomen, want dat is echt belachelijk.
Ik snap wat je wilt uitleggen, maar geef dan ook realistische cijfers, want de inflatie komt in Nederland echt niet boven de 3% uit hoor!

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 27 May 2004 15:09 door aansteker


Maar ik werk niet.
Dat is aan uw reactie(s) ook wel te merken.
Geplaatst op 27 May 2004 15:13 door aansteker


en de appels van verleden jaar zijn altijd duurder dan die van dit jaar want ze zijn er nog niet
Misschien een idee, omdat je toch niet werkt, om je eens te gaan verdiepen of er dit jaar al wél appels zijn.

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

De appeltjes en de peertjes zijn bij ons al aan de boompjes.Heb ik even mazzel :!: :!: :wink:

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

De appeltjes en de peertjes zijn bij ons al aan de boompjes.Heb ik even mazzel
Vertel dat maar niet aan Aansteker, heeft ie dadelijjk weer niks te doen en komt ie hier weer vervelen.
Laat 'm dat maar lekker zelf uitzoeken, is ie even bezig.
Maar gezien zijn reacties schat ik in dat dat wel eens heeeeeel lang kan gaan duren.
:lol:

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

O,Ja voor ik het vergeet.Ook de pruimen zijn aanwezig.Goede grond hier.Heb ik in iedergeval fruit.Ook de druiven doen het goed.Ik heb een smultuintje,scheelt mij weer euro;s Moos n

aansteker

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door aansteker »

En zijn ze al rijp voor comsumptie :cry:

maar ff wat anders ik heb twee linker handen dus dat wordt niks met plukken.

Inflatie is volgens mij puur diefstal en daar doen jullie aan mee. Mijn inkomen loopt al jaaaaaaaaaaaren achteruit, maar ik niet alleen ook 1,5 miljoen anderen.

Gast

Re: Inflatie ... Wat vinden jullie hier van?

Ongelezen bericht door Gast »

Inflatie is volgens mij puur diefstal en daar doen jullie aan mee. Mijn inkomen loopt al jaaaaaaaaaaaren achteruit, maar ik niet alleen ook 1,5 miljoen anderen.
Hé aansteker, ik dacht dat jij niet werkte, dus geen inkomen.
Toch maar verder fantaseren dan...?

Gesloten