LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronding 1 en 2 Eurocenten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Bravo, Kokopelli! Afronden is diefstal en Nederlanders zijn brave, gezagsgetrouwe schapen die alles slikken wat ze door de strot wordt geduwd. Ik verheug me ook alweer op de komende tijd dat ik een aantal weken in Frankrijk zal zijn en lekker relaxed iets van 98 cent kan kopen zonder voor 2 cent te worden bestolen omdat ik toevallig alleen maar een vaste euro in mijn zak heb.

Het enige positieve aan de euro (voor mij dan) was dat het afronden van de baan was, en toen kwamen ze in 2004 al met een proef. Waar waren wij toen met z'n allen? Waarom hebben we niet geprotesteerd? Zijn we dat na de 80-jarige Oorlog afgeleerd, of zijn we geschrokken van het succes? :D

Ik probeer gewoon een beetje terug te stelen, om principes te onderhouden heb ik niet genoeg geld. Ik doe het zo:

tegenwoordig zorg ik er weer voor contant geld bij me te hebben.

als het eindigt op 1,2,6 of 7 betaal ik contant.

als het eindigt op 3,4,8 of 9 dan pin of chip ik, afhankelijk van de grootte van het bedrag.

uit winkels waar ze de treurige moed hebben om voor pinnen geld te vragen probeer ik zoveel mogelijk weg te blijven. BTW: ik was een tijdje geleden in een Blokker en heb daar zonder kosten 1,99 euro gepind.

als ik voor iets kleins (98 cent of zo) gepast geld neerleg en ze beginnen te zeuren, dan pak het ding mee en loop weg. Knappe kop die me achterna komt, want ik heb geen strafbaar feit gepleegd! Ik heb immers betaald wat er voor het artikel aangegeven stond en ik heb dat met wettig betaalmiddel gedaan. Op welke grond zouden ze me dan staande moeten houden?

Behalve met het afronden worden we door de handel met nog veel meer dingen bestolen, want de lage dollarkoers zien we ook niet terug in de prijzen van Amerikaanse dingen. Ik weet werkelijk niet waarom ik hier in Nederland 18 EURO ( = 27,90 DOLLAR) moet betalen voor een pakje gitaarsnaren dat ginds nog geen 8 dollar kost. Gelukkig kennen we mensen die ze af en toe voor ons meebrengen, dan hebben we zeven pakjes voor de prijs van twee!

Ribery
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2008 12:07

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Ribery »

Winkeliers maken inderdaad in sommige gevallen misbruik van het afronden van prijzen, maar ik vind het zelf wel een stuk gemakkelijker met betalen eerlijk gezegd. Ik ben op moment al een paar maanden in Duitsland waar ze dit niet doen. Ik moet zeggen dat ik het irritant vindt, mijn portomonnee zit vol met 1 en 2 centen, en met afrekenen is het ook vervelend.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Pruim »

Ga gewoon pinnen, dan betaal je gewoon het bedrag in centen.

En een vraag aan die mensen die tegen het afronden zijn, gaan jullie ook klagen als het totaalbedrag op 1 of 2 cent eindigt en het naar beneden wordt afgerond?

depichi
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2008 23:05

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door depichi »

ja ik wel! :roll: zo blijf ik met al die centen zitten :cry: :cry:

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door opgelucht! »

@ Pruim:
En een vraag aan die mensen die tegen het afronden zijn, gaan jullie ook klagen als het totaalbedrag op 1 of 2 cent eindigt en het naar beneden wordt afgerond?
Dat heb ik eerder al gezegd: zie mijn bijdrage hierboven, als het in mijn voordeel uitvalt pak ik dat, bij kleine aankopen mik ik het uit dat het zo uitkomt. Zo pak ik een héél klein beetje terug van de diefstal die euro heet en waar ik nooit om heb gevraagd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

even een heel late reactie hierop. Ik heb het echter ook al eerder aangegeven, in de tijd dat hier die copycat Karr-2 nog rondwaarde, die al mijn berichtjes stelselmatig tegensprak:

Het totale nadeel zal op jaarbasis nog geen euro bedragen, wanneer je kijkt naar het volgende voorbeeld:

Stel, je gaat wekelijks boodschappen doen, en moet daarvoor steeds een bedrag betalen dat achter de komma eindigt op 98.

Even afronden op 50 weken, dan zit je op een nadeel van 1 euro. Let wel: op jaarbasis.

Het maximale voordeel dat je op deze manier hebt, is evenwel ook slechts 1 euro. Dan heb ik het over bedragen die steevast eindigen op 02 achter de komma. dus bij 50 keer 10,02 euro heb je op jaarbasis 1 euro in je zak kunnen houden.

Ja, je ergert je weliswaar voor een veelvoud van dat bedrag, maar je hebt die supermarkten toch mooi te grazen genomen. :twisted: :twisted:

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door mattie »

Ik wou bij een drogist iets betalen van € 198,ik had dat geld toevallig gepast,ik heb daar met verbazing gestaan omdat de verkoper het bedrag weigerde.
Het werd altijd afgerond naar boven zei hij,dus moest ik met 50 € betalen die ik bij me had??
Het gaat me niet om die 2 cent,maar vind dit toch wel erg raar!

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@bodejosm43: als je dus 50x naar beneden afrond en 50x naar boven (50 pinbetalingen voor wat naar boven wordt afgerond, 50x contant voor wat naar beneden wordt afgerond) heb je dus al 2 euro!!!!! Dat is toch maar mooi een kopje koffie (die je overigens ook gratis kan halen in de supermarkt, hoef je tenminste geen moeite te doen met afronden...)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

theoretisch heb je gelijk. maar ik gaf ook een theoretisch voorbeeld.

Op de eerste plaats, als jij de supermarkt in gaat, loop je daar dan voortdurend met de gedachte rond om die ene of twee cent goedkoper uit te zijn dan wat de kassa aangeeft, of loop je daar voor je boodschappen te halen?

Op de tweede plaats, bedenk een wat voor moeite het je kost om op deze verzuurde manier boodschappen te doen. Niet in iedere supermarkt is de koffie gratis hoor, ik ben dat alleen bij Albert Heijn en de Jumbo tegengekomen. En dat zijn niet bepaald de goedkoopsten in de branche, dus ook daar betaal je via je kassabon gewoon voor je kop koffie.

Mijn voorbeeld gold een zuiver theoretische situatie. In de praktijk zul je het namelijk nooit zo treffen dat je altijd bedragen hebt die eindigen op 8,9, 3 of 4.

En wat, als net het brood is uitverkocht dat jij wilde hebben? Dan ligt er een naast dat 30 cent duurder is, maar jij laat dat dus liggen......1

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Ik overdreef jouw voorbeeld nog een beetje om te laten zien dat het idd iets is wat nergens over gaat. We zijn het gewoon eens alleen mijn overdrijving kwam niet helemaal uit de verf :) sorry daarvoor.

Ik ben het dus helemaal met je eens.
ps. er is meestal geen brood dat 30 cent duurder is dan het brood dat ik wil hebben....
ps2. bij de hoogvliet hebben ze ook koffie :)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ah, ik dacht al even dat je een ''kloon'' van karr-2 was.

Geloof me, daar kun je beter niet mee worden vergeleken. Overigens sinds december 2006 niets meer van vernomen.


Wat jij zegt, dat is ook mijn insteek. Mensen die dag in dag uit aan het schrapen zijn voor die ene eurocent, verslijten wel 10 cent per dag aan de zolen van hun schoenen, maar daar hoor je ze niet over.

Retuow
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2010 19:47

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Retuow »

De enige reden waarom ook nu weer de 1 en 2 (euro)cent is ingevoerd is om het bedrijfsleven te bevoordelen. Vroeger hadden wij de 1 en 2 guldencent en ook toen bleek dat deze betaalmunten onhandig zijn. Dat er nu weer gekozen is voor het invoeren van een 1 en 2 (euro)cent kan maar een ding betekenen: het bedrijfsleven het excuus geven om weer de prijs op te voeren door de prijzen naarboven af te ronden. Politici hebben werkelijk (bewust?) niet van het verleden geleerd.

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door atesli »

Retuow schreef:De enige reden waarom ook nu weer de 1 en 2 (euro)cent is ingevoerd is om het bedrijfsleven te bevoordelen. Vroeger hadden wij de 1 en 2 guldencent en ook toen bleek dat deze betaalmunten onhandig zijn. Dat er nu weer gekozen is voor het invoeren van een 1 en 2 (euro)cent kan maar een ding betekenen: het bedrijfsleven het excuus geven om weer de prijs op te voeren door de prijzen naarboven af te ronden. Politici hebben werkelijk (bewust?) niet van het verleden geleerd.

2 guldencent munten??
Heel heel vroeger hadden we 2,5 cent gulden munten

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Het is gewoon een groot complot van het bedrijfsleven, de banken en de overheid tegen ons eenvoudige consumenten om onze centjes af te troggelen.

Was Pim Fortuyn er nog maar...die zou er iets aan doen!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nee hoor, Geert wilders, DIE gaat ons redden, die gaat ons land terugbrengen naar de tijd van de zilverlingen en de florijnen.


Geloof je het zelf?

alexanderpas
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 14:53

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door alexanderpas »

Weten = Weten

http://www.dedetailhandel.nl/images/pdf/11.pdf

Geen sticker = Geen afronding.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alexanderpas schreef:Weten = Weten

http://www.dedetailhandel.nl/images/pdf/11.pdf

Geen sticker = Geen afronding.

Nieuw leven inblazen??

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ocent.html

Bestaat al sinds 2004 !!

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Bij Etos en Gamma in Hoorn NH geen sticker gezien. Uiteraard wel afronden.
De Aldi rondt in Hoorn nog steeds niet af, dus zo lastig zijn die 1 en 2 eurocentmunten nou ook weer niet.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kees_1000 schreef:Bij Etos en Gamma in Hoorn NH geen sticker gezien. Uiteraard wel afronden.
De Aldi rondt in Hoorn nog steeds niet af, dus zo lastig zijn die 1 en 2 eurocentmunten nou ook weer niet.

Aldi is Duits en daar ronden ze niet af.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Jan1 »

[quote][Aldi is Duits en daar ronden ze niet af./quote]



Lidl is ook Duits, daar ronden ze wel af. Ik heb er trouwens geen enkele moeite mee.
Bovendien pin ik bijna alles, winkels waar niet gepind kan worden, die mijd ik zo veel mogelijk.

Gesloten