LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afronding 1 en 2 Eurocenten

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
fjetopee

Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door fjetopee »

Ik vraag mij af of de afronding op 5 eurocent in de winkels gebazeerd is
op wetgeving. Zo dit niet het geval is dan is hier n.m.m. sprake van
prijsafspraken tussen winkel(keten)s en dus van kartelvorming. De
Nederlandse Mededingings-Autoriteit zou dan een onderzoek moeten instellen en zij kan dan bij een positieve bevinding tot verbod en boete overgaan. Het NMA kan zo aantonen dat zij onafhankelijk en eerlijk, zonder "aanschijns des persoons", opereert.

Huismeid

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Huismeid »

Wat ik me nu afvraag is? De meeste winkels viel mij, hebben nu een sticker bij de kassa met van: hier rond men af enz.

Ik kocht gister enkel een komkommer à € 0,39 bij de groentenman. Ik haal dus die € 0,39 uit mijn portemonee maar, hij zei, dat is dan € 0,40.

Ik weer van, hè? Toen ging die me een heel verhaal ophangen over als je meerder artikelen koopt en dan uitkomt op dat en dat bedrag, mogen wij dat afronden. Maar ik zei, ik hoef op dit moment alleen maar een komkommer. Dus moest ik toch € 0,40 betalen. Ook zei ik nog van waarom zet je dan geen € 0,40 op dat bord? Daar had hij ook weer een heel verhaal over. Maar dat voert te lang om dit allemaal hier te vertellen.

Mijn vraag is dus, kan en mag dit? Ik lees toch wel kranten en kijk het nieuws en heb wel wat gehoord over afronden enzo, maar die centen blijven voorlopig wetteljjke betaalmiddelen. Wat heb ik gemist dan?
Huismeid.

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

dat klopt de centen zijn een wettig betaal middel,maar afronden is een ander verhaal en je groenteman had gelijk.

Huismeid

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Huismeid »

Maar wat moet ik dan met die 1 en 2 euromunten doen als ze toch gaan afronden? Het blijven nog betaalmiddelen maar als niemand ze meer aanneemt, wat moet ik er dan mee?
hm

Huismeid

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Huismeid »

1 en 2 eurocenten :oops:

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Huismeid, die 1 en 2 eurocent blijven gewoon geldig, en je kunt die muntjes dus gebruiken om je boodschappen af te rekenen.

Alleen, het bedrag dat je betaalt wordt wel afgerond. Da's een heel ander verhaal.

Huismeid

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Huismeid »

Okè. Dus als ik bv. € 0,35 moet betalen, mag ik ook 3 van 10 cent en 5 losse centen geven? Dan begrijp ik het geloof ik nu wel. Bedankt hoor!
hm

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, dat klopt.


En over een tijdje zijn de 1 en 2 centen natuurlijk wel "uitgestorven".

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Dus even voor alle duidelijkheid ! We worden weer bestolen !

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Dat kun je wel zeggen, ja!

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

onzin want 0.32 word 0.30 , dus de ene krijg je en de andere keer betaal je ,op termijn blijft het gelijk ,dus al die flauwe kul van diefstal of bestolen worden is grote onzin

marcel 38

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door marcel 38 »

over bestolen gesproken . de winkeliers kunnen dus iets wat nu op 2 cent eindigt verhogen met 1 cent en dan mogen ze het afronden naar 5 cent dus wordt je gewoon voor 6,6 cent bestolen .
en wat zijn wij blij met die ****** euro`s

marcel 38

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door marcel 38 »

ps mocht je het niet geloven let dan de komende tijd heeeel eerg goed op , op die 2 centen prijzen

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

ONZIN!!!!!!

Gast

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gast »

Nou, ik ben het wel met Marcel eens. Het wordt opletten!
Maargoed, ik kijk niet op een tientje! :lol:


likmevestje

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door likmevestje »

Is dit misschien een idee? Betaal bij 3/4 en 8/9 gewoon met je betaalpas, al is het bedrag nog zo klein (mits men natuurlijk geen kosten berekent)!

Gasr100

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Gasr100 »

Waar ik me nog het meest aan stoor is dat gedoe om die centen ed heen...

De ene rond wel af en de ander weer niet.
De ene accepteerd wel gepaste contant(bijv 0,28cent) en de ander niet.
De ene accepteerd de centen nog wel en de andere weigert ze volledig.

Ik vind dat de overheid naar iedereen toe hele duidelijke regels kenbaar moet maken.
Wat mag nu wel en wat niet.

Ik heb het gevoel dat de consument aan het kortste eind trekt, want je moet niet kopen in die winkels die afronden of die jou centen niet wil accepteren.

Er moet veel meer duidelijkheid komen.

rene45

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door rene45 »

wacht maar af die 2 cent zal je nog hard nodig hebben. ik heb dit al in 2000 voorspeld, en die euro is het beging van het einde. we gaan er aan te gronde.

Peter uit Assen

Re: Afronding 1 en 2 Eurocenten

Ongelezen bericht door Peter uit Assen »

ik gebruik altijd Mascotte floei en die haal ik dan in een doosje van 10 stuks die Euro 2,02 kosten meestal haal ik er 2 maar door de afronding haal ik er nu 3 - dat is wel is waar Euro 6.06 maar dat word door de afronding Euro 6.05 toch mooi 1 cent verdient :idea: :idea: :idea: :wink:

Gesloten