LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] euro duur...patatje

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
smorrie

euro duur...patatje

Ongelezen bericht door smorrie »

:cry: euro prijzen , wat zou er gebeuren, als ieder bedrijf of winkel, bij zijn europrijs, ook weer de guldenprijs moest neer zetten, net als het eerste jaar !
Dat word schrikken, de levens behoefte (supermarkten ) is niet gestegen, nee, niet het brood, maar er is nog zoveel meer, die je niet op boodschappenlijstjes ziet staan, wel eens plakband of batterijen gekocht ? wenskaartje ?, bloemen ? etc.
Met zijn achten even weg, patatje eten onderweg, moest ik € 2.50 en €0.50 voor mayo betalen, ik zei "ik wil je zaak niet kopen !"
Dan zou ik 8 x 3 = €24,= omgerekend ruim 52 gulden, sorry hoor, dat is te gek voor woorden !
En op teletext las ik vandaag dat de snackbars weinig verdienen, vind je dat gek
kroketje €1,50
kopje koffie met appelgebak (fabrieksfabrikaat) € 5.90

sb

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door sb »

Met dank aan ene heer Zalm, want die beweerde dat de invoering van de euro gunstig zou zijn voor de economie!

disney

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door disney »

niet normaal die prijzen!!
ik blijf me verbazen hoor!
ergens wat drinken 12 euro ofzo!!
nou ze kunnen daar in den haag wel zeggen dat niks duurder is geworden maar dat is het dus wel absoluut!! :evil:

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

wat zou er gebeuren, als ieder bedrijf of winkel, bij zijn europrijs, ook weer de guldenprijs moest neer zetten, net als het eerste jaar !
Laat ze het aub doen, dan ziet iedere hollander dat het best meevalt.

Bij mij in de snackbar kost een patatje met mayo € 1.15, da's een normale prijs!

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

En dan staat daar dhr. Duisenberg te verkondigen dat de invoering van de euro een succes is geweest... Ik vraag me af wat er zou gebeuren als dergelijke heren (en hun mogelijke partners) es een jaartje weer op modaal niveau zouden moeten gaan leven. Volgens mij zijn ze 't contact met de werkelijkheid verloren hoor! Kijk ook es naar speelgoed (jaja de Sint kom er weer aan): een houten knikkerbaan heb ik in 2000 nog voor 15 GULDEN gekocht, nu staat-ie bij dezelfde speelgoedwinkel te koop als AANBIEDING voor 15 EURO!! Nou ja!! :(

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Vorig week nog een patatje gekocht bij de snackbar in ons dorp. Prijs € 1,65. plus een frincandelletje speciaal deze was € 1.90 te samen was ik dus € 3,55 kwijt. Omgerekend naar de ouderwetse glulden is dat ƒ 7.80. Ik weet dat ik voordat de euro ingevoerd ongeveer ƒ 5,00 kwijt was. Een verschil van ƒ2.80. Maar ja de aardappels ed zijn natuurlijk ook duur geworden en :lol: :lol:

En dan inderdaad in de krant dat de frikandel op zijn retour is. Logisch zo'n ding is in verhouding megaduur

ricardo1

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Was vorige week ook weer eens in de snackbar bij mij in het dorp. Een bamihapje koste €1,20. Eerst dacht ik.... valt best mee. Maar toen ik er later een beetje pindasaus bij bestelde kostte dan maar liefst €0,60 .... Omgerekend 1,32 in guldens voor een klein beetje satesaus..... Werkelijk belachelijk veel..... hfl 3,96 voor een bamihapje met satésaus.... Het is dat ik thuis geen zin heb in een frituurpan, maar je gaat je zo wel bedenken.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Kijk die stumperds nou eens alles omrekenen naar de gulden, zielig hoor. Ze leven helemaal in het verleden.

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Sonja »

ik was bij de bakker,

halfje maisbrood, daar stond ik met mijn eurotje.

1 euro en 12 cent aub....

tja.. betalen maar.

bij de supermarkt was het ook schreeuwend duur allemaal.

ben voor de groente maar weer naar het vertrouwde groentewinkeltje
gegaan, die gaan nog voor normale prijzen.
een goede paprika en een goede prei, samen voor 80 cent.

Dat noem ik pas prijs.
maakte alles weer goed he.
maar wat een tijd gaat erin zitten, alles overal anders kopen.
heb ik ook niet altijd tijd voor.

gr. sonja. :roll:

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Gast van 12 oktober 2004 die ons stumperds vind. Ik leef niet in het verleden hoor ik wil het gewoon aanschouwelijk maken van hoe duur iets geworden is en dat ik het dan omreken naar een gulden is niet omdat ik een stumperd ben, maar gewoon slim :lol: Laten we nou eerlijk zijn hoe er ook op gehamerd wordt dat veel zaken niet duur geworden zijn als je het omrekent naar een gulden (goh) dan blijkt dat veel zaken toch wel in verhouding in prijs omhoog zijn gegaan.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Ooit van inflatie gehoord...........?

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

ach mensen gooi die gulden toch weg uit je hoofd.
Je kan daar nu niet meer mee vergelijken, we leven in 2004 en niet meer in de vorige eeuw.

In het guldentijdperk werd alles ook duurder, alleen had je toen geen benul van geld, maar nu, door de euro, besef je pas wat je al jaren uitgeeft.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Laten we nou eerlijk zijn hoe er ook op gehamerd wordt dat veel zaken niet duur geworden zijn als je het omrekent naar een gulden (goh) dan blijkt dat veel zaken toch wel in verhouding in prijs omhoog zijn gegaan.

En wat word je er nou wijzer van dat je zou weten dat het duurder is, je zal er genoegen mee moeten nemen. De gulden krijg je er GOddank niet mee terug, je plaagt er alleen maar jezelf mee. Berust er in dat maakt het leven een stuk gemakkelijker, in het verleden leven is zo moeilijk. Het heden met de euro heeft de toekomst.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

ach mensen gooi die gulden toch weg uit je hoofd.
Je kan daar nu niet meer mee vergelijken, we leven in 2004 en niet meer in de vorige eeuw.
Mag ik er even op wijzen dat de Euro op 1 januari 2002 is ingevoerd, dus pas 2,5 jaar geleden! En alles is duurder geworden. Ik reken niet continue om, maar in 2002 betaalde ik voor een onsje smeerleverworst voor op de boterham van de honden tussen de 0,85 en 0,99 guldencenten. Nu kost diezelfde smeerleverworst 0,99 Eurocent (ja, en 2 jaar geleden 1,18 €). Broodbeleg is niet meer te krijgen onder de 1 Euro, terwijl tot 2002 er zat soorten vleeswaren te koop waren voor minder dan Hfl. 2,20.

Wie heeft het hier over inflatie? Inflatie 110%??

Ik kan nog veel meer voorbeelden geven. Het is gewoon belachelijk duur geworden. Geen wonder dat de Aldi en Liddl een steeds groter marktaandeel krijgen.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

Onze bestuurders die het voor het zeggen hebben declareren hun presentatiekosten, zakenreizen, lunches en diners.
Hebben echt geen benul wat iets kost.
Dus voor hun is het ook niet duurder geworden.
Krijgen in de toekomst 30% loonsverhoging.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

dus pas 2,5 jaar geleden!
Mag ik erop wijzen dat het ruim 2.5 jaar geleden is, zeg maar bijna 3 jaar.
Alles wordt duurder, maar dit heeft mede te maken met, bezuinigen, economie etc.
Vroeger was je blij met 500 gulden in de maand, daar kon je de huur van betalen en ook nog een heel gezin van onderhouden>

Wij NLders zij de laatste tijd verwend, financieel ging het erg goed. maar een stap terug is moeilijk, dat willen wij niet.

Gast

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Gast »

gast van 15 okt 15.45 uur bij A-H kun je euroshopper vleeswaren in de gele pakjes kopen en die zijn spot goedkoop ,ook de gewone gekookteworst en andere soorten zijn er onder de een euro, niet alles is duur je moet er dan wel even naar kijken en niet zo maar wat pakken.

Gerrie

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door johannaweb »

Toen we nog met onze vertrouwde gulden leefden kon ik goed rondkomen van het loon dat mijn man verdiende, wij hebben 2 kinderen en ik heb bewust gekozen om niet te gaan werken en dat was dus geen probleem.
toen kwam de euro en sindsdien heb ik regelmatig te weinig eten in huis, moet mijn dochter met water naar school sturen i.p.v. limonade en kan helemaal geen nieuwe kleding meer kopen voor mijn 2 kids.
zelfs de schoenen zijn belachelijk duur.

nu kocht ik altijd wel goede schoenen, want ik was altijd rond de 50 euro kwijt voor 1 paar schoenen maar tegenwoordig ben ik voor precies hetzelfde paar schoenen ineens 60 euro kwijt, das toch te gek voor worden.

net als kleding bij de zeeman of de hans textiel of de wibra, waar ik eerst 10 gulden betaalde moet ik nu ineens bijna 15 euro betalen.

En das nog niet alles, sinds 2003 krijgt mijn man geen loonsverhoging meer, maar wat dacht je??? de huren stijgen wel, de benzine stijgt, de verzekeringen worden duurder, en noem maar op, het hele leven wordt duurder, maar zonder loonsverhoging ben je helemaal nergens meer, is het nog krapper leven en nog minder leuke dingen doen.

ging ik met de gulden nog regelmatig een pretparkje bezoeken kan ik dat nu niet meer betalen, dankzij het feit dat wij en geen loonsverhoging krijgen en het feit dat de meeste pretparken van een guldenteken een euroteken hebben gemaakt.

Piet81
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jul 2004 11:28

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door Piet81 »

Je overdrijft Johannaweb.
Sommige dingen zijn idd duurder geworden, maar dat zijn vaak luxeproducten als idd een dagje dierentuin of horeca. Dat soort dingen zijn idd duur geworden. Maar dingen als eten zijn zelfs goedkoper (ondanks de inflatie!!!) geworden de afgelopen jaren en dat wordt vooral veroorzaakt door de prijzenoorlog, die nu al een jaar woedt. Tis alleen zo dat Hollanders niet snel tevreden zijn met dat soort dingen of dat gewoonweg niet doorhebben.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: euro duur...patatje

Ongelezen bericht door johannaweb »

hoi piet,

De winkels waar ik mijn boodschappen haal zijn echt niet goedkoper geworden hoor over het afgelopen jaar tijdens de prijzenoorlog, mijn boodschappen die ik haal betaal ik echt niet minder om.
Misschien als je altijd gewend bent om dure dingen te kopen, of merkdingen te kopen dat je dan kunt zeggen: he dat pak koffie is 50 cent goedkoper of iets dergelijks.

wat mij ook opvalt is dat als het ene product ineens goedkoper is geworden dat dan een ander product van mijn boodschappenlijstje duurder wordt.
zo is het brood wat ik koop ineens met 2 centen gestegen, de kipfilet of kippepootjes zijn ineens een stuk duurder, gehakt daarentegen is weer ietsjes goedkoper, maar het weegt niet tegen elkaar op.
waar ik eerst voor 100 euro een hele maand boodschappen kon doen heb ik nu 150 euro nodig of meer, dus ja het is duurder ook de supermarkten, de toko's, de viswinkels.
ik betaal hier nu voor 250 gram kibbeling 8,75, dus ik laat dat mooi liggen, vroeger was het 5 gulden voor 250 gram.

dat alles iets duurder wordt i.v.m. inflatie oke, daar twijfel ik niet aan en daar klaag ik niet over, ik klaag over het feit dat 9 van de 10 winkeliers gewoon van het guldenteken een euroteken gemaakt hebben, want je betaald vaak het dubbele of meer voor een product.

want je kunt mij niet wijs maken dat een winterjas die in guldens 15 gulden was nu ineens na 3 jaar 15 euro is en dat dat alleen maar aan de inflatie te weiten valt, want dan is de inflatie wel heel erg gestegen in de 3 jaar terwijl het normaal maar iets van 2 tot 4 % per jaar is.

Groetjes Johannaweb

Gesloten