LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Plucko
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2006 12:21

Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Plucko »

Heel veel Nederlanders vergelijken de Euro met de Gulden. Niet doen. De Euro is de Euro, de Gulden is de Gulden. De Euro is meer waard dan de Gulden. 1 Euro is 1 Euro en 1 Gulden is 1 Gulden. Ik denk niet, 1 euro.. hoeveel gulden was het ook alweer?? Maar ik denk gewoon 1 euro. Dus als iets 2 euro kost wat eerst 2 gulden kostte, doe ik niet moeilijk. Maar sommige mensen kunnen hier zo moeilijk over doen.. :?

Tag65
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2006 06:51

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Tag65 »

Je moet gaan solliciteren als woordvoerder van Zalm......

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jonjo »

En wat probeer je hier mee te zeggen? Ten eerste is een euro geen 2 gulden maar 2,20371. Scheelt niet zoveel hoor.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jonjo »

@ Tag65. Ik vind dit geen goed advies van je. Zit er dadelijk nog zo,n figuur die ten eerste niet kan rekenen en ten tweede de uitkomst altijd in zijn voordeel uit te laten komen. Ik adviseer hem eerst maar eens goed op te gaan letten op school. Zeker met rekenen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik en nog wat anderen roepen al tijden lang dat mensen eens op moeten houden met het gezanik over de euro en het feit dat ze zogenaamd genept zijn etc. Maar ja, het blijft roepen in de woestijn, want er luistert niemand naar.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Vreemd he karr, "roepen in de woestijn" heeft hier toch geen zin, we leven nou eenmaal in Nederland, de woestijn.. hier??
Wat echter als de Euro ook hier als zand door onze vingers glipt en de waarde van deze "munt" t.o.v. de gulden toch echt bewijsbaar gehalveerd is...??
Zeg het maar...!! Geef het tegendeel maar eens duidelijk aan, vertel maar welke "zegeningen" de invoering gebracht heeft...!
Geen omwisselingskoersen als ik in de "Europese Unie" op vakantie ga, tja..? Meer kan ik echt niet bedenken, ik ben nml. geen importeur, geen handelsonderneming, vertel eens welk voordeel het verder heeft gebracht voor ons (mij) als gewone Nederlandse consument.!
Gedane zaken nemen geen keer, maar het verdriet hierover hebben we kennelijk nog niet verwerkt,
Blij dat jij wel zover bent....!!! Ga maar rustig slapen!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zegeningen van de invoer van de Euro :

* Stabielere wisselkoers
* Inderdaad niet meer omwisselen aan de grens
* Prijzen zijn onderling gemakkelijker te vergelijken
Wat echter als de Euro ook hier als zand door onze vingers glipt en de waarde van deze "munt" t.o.v. de gulden toch echt bewijsbaar gehalveerd is...??
Beide uitspraken zijn fabels en dat weet je zelf ook wel. Ala de euro als zand door je vingers gaat dan moet je je uitgavenpatroon wijzigen, niet gaan schelden op de euro die er niets aan kan doen dat jij teveel uitgeeft. Dat de euro in waarde gehalveerd is t.ov. de gulden was misschien zo bij de introductie, maar dat is jaren geleden en niet meer toepasbaar op de situatie van tegenwoordig.

Zouden de prijzen lager zijn als we nog steeds de gulden hadden? Ik denk het niet.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

karr,
Zeker weten dat ik voor een bosje tulpen in 2002 (4 jaar geleden en voor mij geen "jaren" geleden) niet meer dan ong. Fl 2.99 betaalde.
Nu betaal ik Euro 2.99... = dus omgerekend naar de ons voorgeschotelde waardebepaling (destijds) van de gulden: Fl 6.59..
Ik weet het niet hoor.. Een bloemenman die teveel rekent..jij kan tulpen goedkoper krijgen, ik moet geen bloemetje kopen??

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Of doodgewone inflatie, gecombineerd met minder aanbod op de bloemenmarkt waardoor de prijzen stijgen.

prijzen van nu vergelijken met die van 4 jaar geleden is, zoals Karr ook al zegt, zinloos. Er zit geen enkel verband tussen de hoge prijzen en de euro, absoluut uitgesloten.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

da's allemaal makkelijk lullen maar de prijsstijgingen op het ogenblik van invoering van de euro is gewoon een feit. Veel produkten en diensten zijn gewoon duurder geworden, zo simpel is dat. Deels toe te schrijven aan de inflatie en zeker ook deels aan de euro.

Maar goed, onze goede vriend Dilbert ervaart wel meer situaties anders dan 99% van de rest van de bevolking. Geeft niets, we laten hem in z'n waarde!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben je vriend niet, heb ik ook geen enkele behoefte aan. En als jij alleen het anders ziet dan mij, vertegenwoordig jij 99 % van de bevolking?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar goed, stel dat we aannemen dat alles duurder is geworden. Wordt het leven dan goedkoper door alles steeds maar weer om te rekenen naar euro's?
karr,
Zeker weten dat ik voor een bosje tulpen in 2002 (4 jaar geleden en voor mij geen "jaren" geleden) niet meer dan ong. Fl 2.99 betaalde.
Nu betaal ik Euro 2.99... = dus omgerekend naar de ons voorgeschotelde waardebepaling (destijds) van de gulden: Fl 6.59..
Ik weet het niet hoor.. Een bloemenman die teveel rekent..jij kan tulpen goedkoper krijgen, ik moet geen bloemetje kopen??
Hmmz.. Ik werk nu al een aantal jaar in een bloemenwinkel (een goedkope!) en bij ons waren de tulpen gemiddeld 3 gulden 95 per bos. Alleen als ze erg goedkoop waren, kostten ze rond de 3 gulden. Tegenwoordig is een bos tulpen gemiddeld 2 euro (bij ons), over het algemeen zijn bloemen en planten inderdaad duurder geworden.

Maar goed, zoals ik al een aantal keer op dit forum heb uitgelegd, heeft dit alles te maken met veilingprijzen. In de guldentijd waren de stappen 1 cent. Tegenwoordig wordt er ook geveild met stappen van een cent. Die stappen zijn dus veel groter geworden. Daarnaast gaat het kopen ontzettend snel en gaat vaak op routine. Daardoor werd er in het begin net wat te duur ingekocht. Maar wat bleek? Mensen hadden die hogere prijs er voor over. En zo verschuift de maximale prijs die de inkoper voor een partij over heeft steeds meer naar boven. (Op zich is daar niet heel veel mis mee, wanneer je bedenkt dat de prijzen van bloemen en planten in de guldenjaren nauwelijks zijn toegenomen, maar soms denken wij ook bij onszelf: dat zouden wij hier nooit voor over hebben gehad in de guldentijd)

Waar je met bloemen en ook fruit rekening mee moet houden is de export. Het grootste deel van wat er op een veiling verkocht wordt, gaat naar het buitenland. De hoeveelheid bloemen die geexporteerd wordt is behoorlijk toegenomen.

Op dit moment zijn de prijzen van de bloemen en planten hoog, omdat er te weinig zon is geweest sinds het begin van dit jaar. Daardoor rijpen de bloemen bij de kwekers minder snel (zie ook de Keukenhof) en is het aanbod veel lager. Wanneer straks de zon weer gaat schijnen is er een grote kans dat de prijzen rap omlaag gaan...

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door G7 »

Ik weet niet in welke winkel jij dan werkt, maar ik vind dat de prijzen van bloemen en planten echt wel fors gestegen zijn. Ze hebben naar mijn idee, net als vele andere artikelen gewoon de gulden in euro's veranderd.

Moest laatst een plantje voor iemand hebben om te versturen. Nou, zo'n bakje met een paar van die prutplantjes erin en opgemaakt met een waxinehoudertje met kaarsje, was ik even € 17 euro voor kwijt en dan nog de € 5 bezorgkosten. Onder de € 15 heb je bijna niks bijzonders meer. En dan ja sorry, maar dan reken ik toch nog wel om in guldens hoor!

Daar had ik voor dat geld, toendertijd echt wel wat mooiers voor. De enige die hier nog wel wat leuks en betaalbaars heeft, is de Bloemensteeg! :oops: Mag geen reklame maken!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dan moet je dus lekker naar de Bloemensteeg gaan. Het is nog altijd je eigen keuze om een prutplantje te kopen voor 17 euro, wat is er mis met een bos bloemen van 2 euro?

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Het gaat erom dat je voor een leuk fatsoenlijk bosje bloemen tegenwoordig een bedrag op tafel moet leggen waar je 10 jaar terug voor uit eten kon! 'k vind het ook niet normaal dat je bij de bloemenzaak op de hoek eigenlijk niet meer 'voor de leuk' een bos bloemen kan gaan halen voor een redelijke prijs.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door G7 »

Je hoeft je niet aangesproken te voelen door mijn bericht hoor Dilbert29! Het was niet specifiek aan jou gericht, maarja jij moest toch weer wat zeggen, is het niet? Geeft niks hoor! Ik heb een hele brede rug!

Zeg jij dan maar even, waar ik nog voor € 2 een leuk bosje bloemen kan kopen?

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Je zult misschien best nog ergens een bossie bloemen voor die prijs kunnen halen, alleen is de kwaliteit dan vaak ook erg laag.
Bij Appie Heyn staan ook vaak bosjes rozen en tulpen e.d., maar die gaan niet zo lang mee als de bosjes die je bij een goede (en vaak ook duurdere) bloemenzaak kunt kopen.

Maar dit is eigenlijk off-topic, want de prijs van een bos bloemen is in mijn ogen maar bijzaak.
Halfje waldcorn bij de echte bakker was eerst Fl. 1,10, nu betaal ik €0,95. Bijna het dubbele.
En ga nu niet allemaal lopen roepen dat ik dan maar bij een supermarkt mijn brood moet gaan halen, want dat vind ik persoonlijk niet om te pruimen (alleen op de dag dat je het koopt smaakt het, de dag erna kun je er al vaak iemand z'n hersenpan mee inslaan..)
Het gaat erom dat veel mensen sinds de invoering van de euro ineens niet meer in staat zijn om rond te kunnen komen. En dat heeft niet altijd te maken met het feit dat sommige de euro als een gulden uitgeven. Er zijn genoeg mensen die tijdens de gulden elk dubbeltje om moesten draaien en nu met de euro moeten ze dat zelfde dubbeltje 2 keer omdraaien.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

dat klopt helemaal, er hebben zich gewoon absurde prijsstijgingen voorgedaan die lang niet allemaal met de inflatie te maken hebben maar met de euro waar we niet om gevraagd hebben. 'k kan genoeg prijsvoorbeelden geven van produkten die binnen een jaar tijd met 50-60% in prijs zijn gestegen.

Maar toch blijf je van die figuren houden die roepen dat het allemaal niks met de euro te maken heeft en dat dat allemaal onzin is. Ik vraag me sterk af op welke planeet zij de laatste 4 jaar doorgebracht hebben!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Op de planeet Aarde, in de woonplaats waar ik al bijna 30 jaar woon, nog steeds dezelfde vrienden, kennissen en familie heb en gewoonweg midden in het leven sta.

Maar hoor je mij klagen over normale prijsstijgingen en de euro? Nee hoor, ik leef gewoon door zoals ik altijd heb gedaan.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Maar hoor je mij klagen over normale prijsstijgingen en de euro? Nee hoor, ik leef gewoon door zoals ik altijd heb gedaan.
Ik leef ook gewoon mijn leven en ik klaag ook niet, maar als er over gediscussieerd wordt, doe ik mee.
Het feit dat niet iedereen de hele dag loopt te klagen wil nog niet zeggen dat het leven niet een stuk duurder is geworden. Mede dankzij de euro.

Gesloten