LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik ben op zich wel tevreden, maar zou best wel iets meer willen om bijvoorbeeld ook eens lekker op vakantie te gaan of wat leuke spulletjes te kopen. Maar dat gaat nu eenmaal niet.

Maar met de helft van mijn salaris minder zou ik dus echt niet tevreden zijn. Dat zal ik nooit redden. Daarom petje af voor mijn moeder die het vroeger wel redde met 1300 gulden per maand en daarvan haar zelf en 2 pubers moest onderhouden. En we zijn nooit wat tekort gekomen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Tienepien,
Wanneer is iemand tevreden..?
Mensen hier uitnodigen om hierop een antwoord te geven..?
Hoe moet men reageren? Mensen hierover na laten denken?
Wanneer heeft iemand genoeg?
Het moet je niet vreemd overkomen dat, nogmaals, jouw vraag nooit een gemeenschappelijk antwoord zal opleveren.
Ik denk dat je gelijk hebt wanneer je de eerste vraag bedoeld. Maar de tweede vraag (wanneer heb je genoeg) moet wel beantwoord worden, omdat er een minimumeis aan het inkomen gesteld moet worden en de hoogte van uitkeringen moet worden bepaald. Wanneer je zegt: die is te laag, hoeveel hoger zou het dan moeten zijn.
Ik hoef trouwens hier ook geen antwoord te horen hoor, maar het zou leuk zijn als mensen er voor zichzelf eens over nadachten.
Waar ga je vanuit, mensen die in betrekkelijke armoede leven, weinig hebben. Tevreden zouden zijn als hen ook eens eens een voordeeltje in de schoot geworpen wordt?
"Rijken" die al veel hebben, maar kijken naar hun "vrienden", die(materieel) nog meer bezitten ...?? Een beetje tevreden zullen ze ongetwijfelt wel zijn, maar toch...!!!
Ik houd hierover op, ik kan je tot mijn spijt geen bevredigend antwoord geven.
Tevredenheid is iets relatiefs zeg je hiermee als ik je zo goed samenvat? Dat lijkt me al een mooi gegeven om in je achterhoofd te houden wanneer je het hebt over bezit en inkomen.
Jij bent jij, ik ben ik, "zij" zijn "zij" en we hebben allemaal recht op een mening.
Dit kan men verwerpen, of trachten te accepteren...
Genoeg en geluk is niet onder een noemer te vangen, ook al tracht (hopelijk) de regering dit te bewerkstelligen voor de mensen hier in ons land.
Maar ja...tot nu toe?? Op dit moment schijnt de ontevredenheid te overheersen..! Wat me overigens niet zo vreemd voorkomt!
Het is voor een regering redelijk onmogelijk om voor iedereen individueel belangen te behartigen. Het is dus op een of andere manier nodig dat er gekeken wordt naar de gemiddelde behoefte van de bevolking.
Ik ben zelf erg benieuwd naar de redenen van die zogenaamde ontevredenheid. Hoe komt dit, is dit terecht? Hoe zou het anders kunnen? Maar zoals jouw bericht al aangeeft is het moeilijk om dit te bepalen...
Het is ons overlevingsinstinkt om nooit tevreden te zijn.
Wanneer je tevreden bent, betekent dat stilstand, wat weer achteruitgang in de hand kan werken.
Daarom blijft het glas altijd halfleeg zodat je het weer bij kunt vullen.

Een wijze les van S.
Daar heb jij zeker een wijs punt :) Het geeft meteen aan waarom het niet wenselijk is dat mensen tevreden zijn met een minimumloon. (Al moet het wel voldoende zijn om te overleven)

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Tienepien,
Overleven als "minima" kan zeker, maar dit gevoel van voldoening overheerst denk ik slechts maar voor een bepaalde periode, het gevoel van trots dat je het toch maar redt...
Hierna komt de tijd dat je weer om je heen gaat kijken en je ziet dat anderen ook overleven maar dan wel op een veel gemakkelijker manier dan jij...! Welk gevoel van recht/onrecht ervaar je?
De "struggle for live" lijkt dus kennelijk niet voor iedereen hetzelfde in te houden...!
Waarin resulteert dit..??
Is dit het antwoord op (on)tevredenheid?
Maar ik blijf erbij, elk individu/mens maakt dit zelf uit... ! Enkel overleven zonder "levensvreugde"(een extraatje) lijkt me nadat we in onze maatschappij die tot hier gekomen is, niet meer terug te draaien.
3e-wereldlanden ten spijt..! We leven nu eenmaal hier...!
Groetjes zonnetje.
Laatst gewijzigd door zonnetje2 op 28 mar 2006 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik denk niet dat je een mening hebt over je eigen tevredenheid. Dit is iets wat je ervaart.
Maar een regering kan geen beleid voeren op alle individuele ervaringen en moet uitgaan van iets gemeenschappelijks (zoals ik eerder al probeerde uit te leggen.)

Een minimumloon is ook niet bedoeld om in te blijven hangen neem ik aan. Daarom is het doel ervan niet om mensen tevreden te stellen, maar om hen te laten overleven en te stimuleren om een "betere" baan te zoeken...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wanneer je als taxichauffeur gesmeekt wordt om alsjeblieft bij de klant te blijven omdat die verdomde eenzaam is. Een klant die hardstikke rijk is aan geld, daarvoor ook keihard gewerkt maar zijn gezin daarvoor vaak alleen liet.
Waardoor hij zijn vrouw en kinderen verloor omdat die daar ook genoeg van hadden dan merk je dat je rijk bent ondanks het weinige aan geld.

Kortom, al had die klant meer dan genoeg om 30.000 gld op één nacht uit te geven aan ******, aan een ligbad vol champagne, aan rondjes geven in dure nachtclubs,aan iedereen vrijhouden in vroeg openende koffiehuizen en zelfs geld uitdelend aan voorbijgangers toch was die man een van de eenzaamste mensen die ik in mijn 30 jaar uiteindelijk maar bij het Hilton Amsterdam afzette en hem even eenzaam als de avond daarvoor het hotel zag in sjokken.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Sorry berichten na toevoeging mijnerzijds, hebben elkaar overlapt.
Terugkomend op jouw visie,..wat als mensen bijv. door hun leeftijd of noem maar wat.., op geen enkele manier meer in staat zijn om in een "betere" baan geacepteerd te worden? Niet meer toegerust zijn om zich opnieuw in de "strijd" te werpen? Hen rest dan kennelijk niets anders dan acceptatie.. maar terecht?: Tevredenheid met wat, terwijl het hier in Nederland kennelijk nog mogelijk is om zonder al teveel inspanning er wel met een "levensverzekering" van door te gaan.!
Dit lijkt me zo langzamerhand wel aan de orde.
Maar Tienepien, jij bent jong, aan jullie, om onze maatschappij naar jullie maatstaven te ordenen..!
De jeugd moet verder, jullie hebben het voor het zeggen..!
Hopelijk zijn jullie ervan bewust dat door hen, je de kansen gekregen hebt... de meeste ouders wilden dat hun kinderen een "goed" (beter) leven dan zij zouden hebben en hebben zich ws. naar hun kunnen ingezet.
Maar wat er nu gebeurt, de nieuwe zorgverzekering, de halvering van het inkomen door invoering van de Euro, de toenemende gemeentebelastingen, verhoging van de energiekostesten en noem nog maar een paar zijstraten, lijkt me niet bij te dragen aan het tevredenheidsgevoel.. Of je nu jong bent of oud..

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Bailey »

Een klant die hardstikke rijk is aan geld, daarvoor ook keihard gewerkt maar zijn gezin daarvoor vaak alleen liet.
Waardoor hij zijn vrouw en kinderen verloor omdat die daar ook genoeg van hadden dan merk je dat je rijk bent ondanks het weinige aan geld.
Sorry, maar dat is dan toch een beetje zijn eigen schuld hoor. Ik hoef niet gigantisch rijk te zijn. Het is wel leuk, maar dan maar via de Lotto ofzo, niet door 100 uur per week te werken. Ik wil ook nog genieten.

Maar als je het risico neemt om veel geld te verdienen door veel te werken en dus veel van huis te zijn, en daardoor je vrouw kwijtraakt, dan vind ik dat een beetje je eigen schuld.

S. ;-)

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Wanneer je van een minimum inkomen moet rondkomen, zul je er niet onderuit komen om een boekhouding bij te houden.

Wat blijft er over na aftrek van hypotheek/huur, energiekosten en zorgverzekering. Deze bedragen, daar kom je namelijk niet onderuit. Van het bedrag dat dan overblijft kun je incalculeren hoeveel geld je aan voeding uit wilt geven.
Hou je weer wat over, kun je kijken wat dan volgt.
Dus je bouwt je uitgavenlijstje op in volgorde van noodzakelijkheid.

Enneeeh, die vergelijking van euro en gulden werkt niet meer. De hele maatschappij heeft veranderingen ondergaan, het is alweer 4 jaar geleden, er zijn nieuwe producten bijgekomen etc, etc.

Wanneer je persé wilt vergelijken, kun je beter de $ of de Yen of een andere "sterke" munteenheid gebruiken, lijkt me.

robbieS
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2006 05:48

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door robbieS »

Zalm JE BENT ZO GLAD ALS EEN AAL.

DE TAMME NEDERLANDER LAAT (NOG) ALLES OVER ZICH HEEN KOMEN.
MAAR ER KOMEN ANDERE TIJDEN AAN WAARIN JE ZE NIET ALLES MEER WIJS KUNT MAKEN.
DIT LAND ZAL NET ALS IN FRANKRIJK IN OPSTAND GAAN KOMEN OP EEN ONVERWACHTS MOMENT.
ZEKER ALS BURGERS DIE ALS BIO GELDKIPPEN VOOR DE STAAT HELEMAAL LEEG ZIJN GEKNEPEN MET BV ENERGIEREKENINGEN.
STEEDS VAKER ZULLEN ZIJ OVERVALLEN GAAN WORDEN OP STRAAT DOOR PERSONEN DIE HUN LEVENSTIJL WILLEN BLIJVEN HANDHAVEN.
DE VERHARDING IN DE MAATSCHAPPIJ ZAL ALLEEN NOG MAAR TOENEMEN MET AL HET ZOGENAAMDE "ER IS GEEN GELD VOOR"

ER ZIJN NU EENMAAL VEEL PERSONEN DIE GEWOON ROSE ZALM WILLEN BLIJVEN ETEN EN GEEN STEKELBAARSJES.

ROB

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door John26 »

Een of andere Plucko of hoe heet hij?opend hier een stelling(kijk naar begin)die nergens op slaat.
Maak je niet druk als je inplaats van 2 gld, 2 euri moet betalen?
Zeker VVD!

Waar is hie trouwens die Plucko of zo ;-))

Item openen en FOETSIE is hie?... De VVD gelukkig OOK!!!!

Coruptie en zelfverijking slaat de klok...
Kijk een objectief naar de bestuurders van Nederland, voor mij lijkt het
een "klucht" Wie vertrouwd dit zootje ongeregeld nog???

WORD WAKKER NEDERLAND!!! Gho...leuk dit medium!

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

RobbieS: je capslock staat nog aan :P :wink:

energierekeningen: door hoge olieprijzen stijgt de rekening.... en waarom zijn die zo hoog?
O.A. Omdat MENSEN zo nodig aanslagen te plegen op die olieleidingen....

ik ben het met de TS eens: euro=euro
als je euro x 2.20371 =Euro doet heb je de inflatie niet...
Als een pak hagelslag 1euro kost en vroeger 1.50 Wie verplicht jou om die hagelslag te kopen? je hoeft dat niet!

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door John26 »

Inderdaad, ik hoef die hagelslag niet te kopen.
Maar dat brood en die andere "levens"middelen?!

Pas geleden 2 "gewone"broden bij bakker gekocht 4.05=9 gld!!!

OK Jou verhaal klopt ook, als de grondstoffen verhoogd ook worden zal die bakker ook zijn prijzen moeten aanpassen.inflatie=inflatie.

Maar volgens mij hebben een paar bollenbozen synoniem aan zakkenvullers hebben de euro misbruikt en daarmee alles opgedreven??
Het kan tocht niet zo zijn dat in pakweg 5 jaar de kosten om te "leven" verdubbeld(bijna).Ik ben niet meer gaan verdienen :cry: tewijl mijn inzet niet is veranderd :?

Gr, John

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat is wel een dure bakker. Je kan brood ook bij de supermarkt kopen voor 1 tot 1,5 euro.

Overigens zijn levensmiddelen juist goedkoper geworden....

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Ik snap best dat de euro veel leed heeft aangricht, maar je kan nu niet meer met de gulden vegelijken

bij een inflatie van gem 3 % (was iegenlijk iets hoger)
2001 E 1,00 = f 2.20

2002 E 1.00 = f 2.13

2003 E 1.00 = f 2.06

2004 E 1.00 = f 2.00

2005 E 1.00 = f 1.94

2006 E 1.00 = f 1.88

dus als je nu zegt ik kocht 2 broden voor 4,05 dat is 9 gulden klopt dat niet. Door de inflatie moet je nu zeggen ik kocht twee broden voor 4,05 dat is 7.61 gulden.

Dat is ook nog veel, maar brood bij de bakker is nou eenmaal duur. Maar je zit er met je berekeing dus wel bijna 16% naast.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Fac, enz.....


Je begint een jaar te vroeg met de euro. Die is per 1 januari 2002 ingevoerd, en niet in 2001.

Bovendien is 4.05 euro niet Hfl 7.61, maar hfl. 8,90. Ik neem aan dat je dat hebt teruggerekend door middel van inflatie-correctie?

Ik betaal echt geen 2 euro voor een heel brood, hoor. Bij welke bakker ga jij dan?

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

1 de waarde van de Euro is in 2001 vastgesteld

2 Wat is in Gdsnaam je berekening dat je op dat bedrag komt, Het gaat om het "gevoel tov de gulden"weer te geven. Het gevoel van de Gulden is niet onderhevig geweest aan inflatie, immers de gulden bestaat niet meer. Ik denk eerder dat deze onderhevig is aan deflatie door sentiment over de gulden. De Euro is wel onderhevig geweest aan inflatie dus... in een vergelijkingsberekening telt de inflatie van de een wel en de ander niet.

EEA heb ik nog op de MAVO geleerd (en ik ben daarna echt niet gestopt met leren)

En bij bakker Sterk kost een heel waldkorn 1,95, bij de meeste bakkers kost Waldkorn (ook in de suup) ongeveer 2 euro

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jan9 »

Zag gisteren bij de Vroom en Dreesmann een nostalgische suikerbus voor 9 euro (20 gulden!), een doos kerstballen voor 15 euro (33 gulden) en een lege kerststal voor 49.95 euro (110 gulden) dan vraag je je toch af ........
:roll: waar V&D mee bezig is.....

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Waldkornbrood is niet echt gewoon brood he?

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jan9 »

Waarom zou het toch zo stil zijn bij V&D, misschien wel door de hoge prijzen en de suffe kleding?
Vroeger ging je speciaal naar V&D voor de kerstkaarten (V&D ontwerp en veel keuze) en de kerstafdeling ( een belevenis) , dat stelt ook niks meer voor.
Advies: prijzen omlaag en meer artikelen en weer een mooie speelgoed en kerstafdeling.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door triangel »

echt omrekenen in guldens doe ik niet meer. maar ik liep 2 wkn geleden langs een groenteboer in het centrum, liggen er bloemkolen met een prijs van 3.80 euro. dan ga ik WEL omrekenen, dan heb ik een maaltijd van 8 gldn. en dan moeten er nog piepers en vlees bij.

JA DAAG :twisted:

Gesloten