LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef:Wat mensen vergeten is dat ook als we de gulden nog hadden gehad alles duurder was geworden.
€100 in 2002 is nu nog €77 waard.
Ach, die gulden hoef ik ook niet terug; ik denk meer over de indexatie van A.O.W., pensioen, verhogingen van Belasting, verlagingen van de rente enz. Dat hakt er best in als je van bovengenoemde zaken inkomstenafhankelijk bent. Dus wat ik eerder schrijf: ik dacht werkelijk voldoende te hebben gespaard (was ook toen zo) maar nu niet meer.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Ik heb vanmiddag even een stuk terug zitten lezen. Ook van mijzelf en ik zie dat deze discussie nog niet gedoofd is. Nou, je kan zeggen wat je wil.....maar we zijn er door die € echt niet op vooruit gegaan. Ik blijf bij mijn standpunt van toen.

Wat een leuke discussie toen die tijd van vaste leden en sommigen zijn nog actief hier. Wat waren we bijdehand toen en met name....moi. :lol:

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

G7 schreef:Ik heb vanmiddag even een stuk terug zitten lezen. Ook van mijzelf en ik zie dat deze discussie nog niet gedoofd is. Nou, je kan zeggen wat je wil.....maar we zijn er door die € echt niet op vooruit gegaan. Ik blijf bij mijn standpunt van toen.

Wat een leuke discussie toen die tijd van vaste leden en sommigen zijn nog actief hier. Wat waren we bijdehand toen en met name....moi. :lol:

Eens dat we in veel zaken niet op voorruit zijn gegaan, maar daarentegen op diverse andere zaken weer wel.

1 heel groot voordeel vindt ik dat ik van dat gedoe af ben van al die verschillende munteenheden. Mede dankzij www. in heel W.Eu vrije verkeer van goederen.

Maar eens, er zijn ook diverse nadelen........ik heb mij erbij neergelegd, ik hoef de gulden ook niet terug maar destijds is er gewoonweg een verkeerde verhouding gezet, geloof tov de Duitse Mark.
1 euro was toch 1,22 gulden ? En dat had meer moeten zijn volgens de geleerden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bprosman »

2,20371 ;-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:2,20371 ;-)
De Euro is net zoveel/weinig waard als 1 $. En ik barst van de pech met mijn Engels pensioen. Dat is net een jojo: op en neer.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

G7 schreef:Ik heb vanmiddag even een stuk terug zitten lezen. Ook van mijzelf en ik zie dat deze discussie nog niet gedoofd is. Nou, je kan zeggen wat je wil.....maar we zijn er door die € echt niet op vooruit gegaan. Ik blijf bij mijn standpunt van toen.

Wat een leuke discussie toen die tijd van vaste leden en sommigen zijn nog actief hier. Wat waren we bijdehand toen en met name....moi. :lol:
Ja dat heb ik ook maar gedaan want discussie loopt al wat jaartjes.
Natuurlijk ben ik het met mezelf eens wat ik toen schreef want de Euro had ik toen ook al geaccepteerd.
Niet dat ik er ooit blij van ben geweest.
Zalm en kornuiten heeft ons gewoon g*naaid en dat voel ik nog steeds zo.
Omdat die goed is in volksverlakkerij is die ook naar een bank gegaan die daar goed in is.
Die man was gewoon niet gechikt als financieel bestuurder.
http://www.ftm.nl/exclusive/zalm-afm-he ... -zelf-ook/

Zo iemand zit dan in de regering Guldens te wisselen voor Euro's :shock:

HH

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

Ga niet meer alles teruglezen maar de vraag is: als er wel een referendum was geweest? Hadden we dan net als de Denen gekozen of toch te verblind geweest door de mooie voorstelling van zaken destijds? En laat Zalm maar zwemmen. Waarin dat ook is. Mag men zelf invullen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Volgens dit artikel was dat 70% voorstemmers.

http://www.gewoon-nieuws.nl/2011/10/eur ... LWLQ4cRa9I

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

hharteman schreef:Volgens dit artikel was dat 70% voorstemmers.

http://www.gewoon-nieuws.nl/2011/10/eur ... LWLQ4cRa9I
Wat dus al jaren duidelijk is: we zijn gewoon besodemietert, maar dat is niets nieuws. En dat heeft niets met "gevoel" te maken - mijn bankrekening zegt me meer dan dat - ; ik schat dat het niet bij 10% is gebleven maar meer dan 10%. Never mind, is niet/nooit meer terug te draaien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De gulden herinvoeren is niet haalbaar. De Griekse nul euromunt is echter wel een uitkomst:

Afbeelding

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Bob Schurkjens schreef:De gulden herinvoeren is niet haalbaar. De Griekse nul euromunt is echter wel een uitkomst:

Afbeelding
Dat lijkt me een strak plan.
Die lui daar zijn toch alleen maar aan het pot verteren en gaan ver voor hun 60e met pensioen terwijl wij nog wat langer doormogen.
Die indruk had ik al toen ik in de 70er jaren op een terrasje op Kreta ineens een vrachtwagen de hoek om zag komen met frische hunchen aus Holland op de zijkant geplakt.
Toen dacht ik al, kunnen die lui zelf geen kip slachten.
Er is in die zuidelijke landen gewoon een manana mentaliteit.
Je schuift de problemen gewoon voor je uit en geen zorgen voor morgen.
De vrouw zou met haar 62e met pensioen gaan en mag nu door tot haar 67e.
Ook daar is ze Europa heel dankbaar voor.
Europa heeft ons alleen maar nadelen gebracht.
Er wordt dan wel gezegd dat je veel gemakkelijker internationaal kan betalen.
Nou dat is mooi want als ik in Turkije op vakantie ben merk ik daar niets van.
De enkele keer dat ik in Europa op vakantie ben had ik me gulden wel kunnen wisselen.
Was minder kostbaar geweest.

Misschien moeten we alsnog uit de Euro stappen alhoewel dat een illusie zal blijven.
Wat zijn we nu eigenlijk op de kaart?
We hoeven ons echt niet belangrijk te voelen.
We zijn een landje met een aantal inwoners ter grote van een stad als Parijs of London.
In Europa lachen ze zich een bult om ons want Nederland is de Sinterklaas van Europa.
Zwarte Piet mag niet meer meekomen naar Brussel.
Misschien moeten we wel een daad stellen door ons af te keren van Europa.
Wat dat gaat brengen is koffiedik maar dan brult de leeuw tenminste een keer.
Dat is de laatste jaren maar een tam beestje geworden.

HH

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door kweenie »

Wel opmerkelijk. Als het jou uitkomt, ben je tegen ‘Europa’, maar als het jou weer beter uitkomt als er op Europees niveau wordt gedacht, vind je ineens dat er weer wel naar ‘Europa’ moet worden gekeken. En maak je volop gebruik van de veranderingen door ‘Europa’.

Eerst boos als sociale woningbouw van ‘Europa’ ook echt sociale woningbouw moet zijn. Dan zou er dus in jouw ogen niet naar ‘Europa’ moeten worden geluisterd. Vervolgens boos worden als je youngtimers door een wetswijziging ineens niet meer als oldtimer worden aangemerkt. Dan had er juist wél naar Europa gekeken moeten worden.

En dan wil je, om de schade te beperken, de auto’s in het buitenland gaan verkopen. Waarbij je dan dus volop gebruik maakt van ‘Europa’ en de vereenvoudigingen die daaruit zijn gekomen voor bijvoorbeeld het verkopen spullen in het buitenland. Vóór ‘Europa’ had je voor het exporteren en in het buitenland verkopen van je auto een telefoonboek aan formulieren nodig (en bijbehorende kosten). Goh, wat erg toch, dat ‘Europa’.

Dan geef je ook nog aan dat je je benzine en boodschappen het liefste in Duitsland haalt. Leve ‘Europa’, dus, dat je makkelijk daar je boodschappen kunt doen en niet zit met vreemde valuta of beperkingen van de import van bepaalde producten.
Die indruk had ik al toen ik in de 70er jaren op een terrasje op Kreta ineens een vrachtwagen de hoek om zag komen met frische hunchen aus Holland op de zijkant geplakt.
Toen dacht ik al, kunnen die lui zelf geen kip slachten.
Je dacht niet: goh, wat zal de papierwinkel voor die exporteur een crime zijn. En wat zal hij toch balen als de drachmes ineens in waarde dalen. Maar waarschijnlijk zou hij dat risico in zijn prijzen verwerken en zou je dus veel te veel voor die kip moeten betalen. Wat zou het toch prettig zijn als hij geen valutarisico zou lopen en als hij zijn spullen zonder problemen zou kunnen exporteren.

Want vooral bij de bedrijven zit veel van het voordeel van 'Europa'. En omdat de Nederlandse economie voor een heel groot deel drijft op de export en de handel, heeft Nederland heel veel baat bij 'Europa'.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Dan ben ik dus niet anders dan de regering die te pas en te onpas naar eigen inzicht de regeltjes opstelt.
De oldtimers hadden altijd al naar het buitenland verkocht kunnen worden ook voor de invoering en in Kleef/Emmerich namen ze ook Guldens aan.
Prijs en accijnsniveau is gewoon beter daar terwijl dat niet zo zou moeten zijn.

Het punt van de sociale woningbouw.
Er is uitgegaan tijdens de totstandkoming van bruto salarissen in Europa.
Nou houdt de Nederlander gemiddeld het minste over van zijn bruto inkomen dus betalen wij te veel.
Tel daar de extra belastingen bij op en je weet waar het door komt.
Ik huur of koop een huisje in Duitsland voor beduidend minder dan in Nederland.
Het is toch belachelijk dat je 600 of meer Euro p/m voor een hok neer moet leggen.
Als ze dan Europa willen moet er ook gelijkheid op alle gebied komen en dat is niet het geval.

Vandaag maar weer even de boodschappen doen in Rees Duitsland.
Benzineprijs E10+ 1.23 Euro/L
Maar weer even 100 liter meenemen, en gelijk de boodschappen doen voor de hele familie.

HH
Laatst gewijzigd door hharteman op 14 jan 2015 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door puma73 »

Dan ga je toch lekker in Duitsland wonen als het daar allemaal beter, goedkoper en betaalbaarder is.

Kun je gelijk je oldtimers terugkopen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Als ik wat jonger was zou ik dat zeker niet laten.

HH

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Econometrist »

hharteman schreef: Europa heeft ons alleen maar nadelen gebracht.
Mag ik jou wat vragen, hharteman?
Ik lees nu zo'n 30 pagina's geweeklaag van Jan en alleman, en dus ook van jou, maar ik vraag me dus ook iets af: Wat heb jij persoonlijk te bieden aan ons land dat een eventueel losweken van Europa tot een succes zou maken? Dus als we weer zelfstandig zouden gaan, met onze oude gulden inclusief, wat zou jij dan kunnen toevoegen aan Nederland 2.0 wat zou maken dat Saudi Arabië onze gulden überhaupt zou willen hebben en dat we daar dus olie zouden kunnen kopen?

Een eigen munt is leuk, maar als ze die in de rest van de wereld niet willen hebben dan is die niet meer waard dan geverfde schelpen. Het is niet voor niets dat als je naar de bank gaat dat je daar bijvoorbeeld geen wisselkoers zal zien voor de munteenheid van Gabon: er is in dat land toch niks dat iemand zou willen kopen, dus heeft geen mens belangstelling voor hun munt. Al sinds de Phoeniciërs voeren ze daar geen reet meer uit en zitten alleen maar te kijken wie er voor hen gaat zorgen, en in welke mate, en zo zijn ze net als zo'n beetje het hele Afrikaanse continent afgegleden naar de derde wereld.

Ik kan je nu al zeggen dat een uiteenvallen van Europa, met een terugkeer van de onderlinge schermutselingen vanwege de tegenstrijdige interne belangen, niet echt goed zou uitpakken voor ons. Waren we vroeger nog toonaangevend in de wereld op het gebied van scheepvaart en handel, die positie zijn we al lang kwijt. We bevaren de zeeën niet meer, we bouwen de schepen niet meer, en in China hebben ze tegenwoordig zelf internet om over de hele wereld te handelen, daar zijn wij echt niet meer voor nodig. We stellen in het huidige tijdperk als natie helemaal niks meer voor, en het beste zou je dat Asterix & Obelix syndroom zo snel mogelijk laten vallen. Ons enige bestaansrecht is nog de aanwezigheid van onze grote broers om ons heen, en maak je over al het andere nou volstrekt geen illusies.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door sjohie »

hharteman schreef:Als ik wat jonger was zou ik dat zeker niet laten.

HH
Wees dan een vent en dóe het dan ook, ga lekker grazen bij de spreekwoordelijke buren met het groenere gras.

Wat mij betreft toon je door te blijven profiteren van ons Nederlandse systeem, en er ondertussen zo op af te geven, een beschamende hypocrisie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:
hharteman schreef:Als ik wat jonger was zou ik dat zeker niet laten.

HH
Wees dan een vent en dóe het dan ook, ga lekker grazen bij de spreekwoordelijke buren met het groenere gras.

Wat mij betreft toon je door te blijven profiteren van ons Nederlandse systeem, en er ondertussen zo op af te geven, een beschamende hypocrisie.
Nou, niet zo snel oordelen. Misschien is H Harteman de 80 gepasseerd en dan kan men alleen nog maar over iets dromen. Ik denk ook wel eens: was ik maar weer in Engeland maar als ik dan de verhalen van mijn (stief)dochter hoor denk ik: nou, blijf toch maar hier. Zou het me ook niet (meer) kunnen veroorloven om terug te gaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door GJvdZ »

hharteman schreef: Ik huur of koop een huisje in Duitsland voor beduidend minder dan in Nederland.
Doei. Je zit dan wel in de middle of nowhere. In de bewoonde wereld is het minstens zo duur als hier (bijv. http://www.boeszoermeny.de/vermietung.p ... &objid=215). Kan je in ieder geval weer over iets anders klagen. Dat je zoveel benzine moet verstoken om boodschappen te doen...

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb ook nog steeds weleens heimwee naar vroeger , toen we nog de guldens hadden. Voor mijn gevoel hield je ook meer over aan het eind van de maand dan nu.
Het is waar dat Holland niet meer voorop loopt met handel zoals in vroeger eeuwen, maar dat wil nog niet zeggen dat we dan reddeloos verloren zouden zijn als we niet hadden meegedaan met de Euro. Kijk inderdaad maar naar landen als Noorwegen en Zwitserland.
Het blijft speculeren wat er gebeurd zou zijn als we de gulden hadden gehouden, en ongetwijfeld zouden de kosten dan ook erg gestegen zijn.

Maar nu zijn we een weg ingeslagen met de euro die maar heel moeilijk is terug te draaien. Maar het is niet onmogelijk (ook al zal het heel veel geld gaan kosten) als er een land uit de EU stapt. Of juist eruit wordt gegooid. Punt is dat veel politici de " Europese droom" hebben en ook een riant salaris hebben met allerlei privileges en daardoor geen afspiegeling vormen van de bevolking . De kloof tussen de burgers en de politiek is gewoon veel en veel te groot.

Uiteraard zitten er voordelen zitten aan 1 europa met 1 gezamenlijke munt. Maar ook heel veel nadelen. Ja je hoeft geen geld te wisselen als je op vakantie wil. Maar een flesje in Nederland gestookte Jenever kost hier duurder dan in Spanje. Een slof sigaretten is in Griekenland goedkoper dan hier. En op die producten is er dan weer geen vrij verkeer van goederen .

De nivellering die voorheen in Nederland al plaatsvond (bijv gaswinning in Groningen komt ten goede aan heel nederland) wordt verder uitgebreid naar Europa, zodat er geld gaat vloeien van de rijkere eurolanden naar de armere eurolanden. Op zich is dat niet erg als je staat voor 1 Europa . Maar daar heb je dus draagvlak voor nodig en die is ver te zoeken bij de mensen die constateren dat ze nu veel minder hebben te besteden dan voorheen.
Zolang we in Europa nog steeds te maken hebben met verschillende nationale wetten , talen en cultuur zal het nooit echt gaan werken.

En daarbij helpt het ook niet echt niet als je dagelijks in de kranten leest over geldverkwisting bij de EU en door de EU, boetes die worden opgelgd aan Nederland door de EU, onzinnige regelgeveing door de EU, miljardentransacties die plaatsvinden naar landen die er een zooitje van maken.

Gesloten