LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Martin1976 »

dat zal ongetwijfeld nog wel ergens te vinden zijn, bedrijven zullen het niet doen want dan zul je een schrikbarende prijsstijging zien. 'k merk dat ik de laatste jaren veel zuiniger ben gaan leven, om hetzelfde geld over te houden elke maand...

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

dat zal ongetwijfeld nog wel ergens te vinden zijn, bedrijven zullen het niet doen want dan zul je een schrikbarende prijsstijging zien. 'k merk dat ik de laatste jaren veel zuiniger ben gaan leven, om hetzelfde geld over te houden elke maand...
Dus je hebt een oude tweedehands auto, géén mobiele telefoon, géén platte tv, géén mp3 speler en géén digitale camera?

Je leeft dan nog volledig volgens de luxe van 10 a 15 jaar geleden? Anders is het geen eerlijke vergelijking namelijk, wanneer je wél de luxe hebt, maar er niet voor zou betalen.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Martin1976 »

10 jaar geleden hadden ze ook auto's, televisies e.d. daar hing toen een prijskaartje aan en nu ook... Dat wil niet zeggen dat ik niks heb, ik zeg dat ik m'n uitgaven veel meer in de gaten houd tegenwoordig, 'k wil graag nog wat overhouden om te sparen (zodat als ik wat groters wil kopen met die dure euro van tegenwoordig, ik het gewoon kan betalen en niet hoef te lenen tegen asociaal hoge rentes)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

De reden dat ik het zeg is omdat 10 jaar geleden veel meer auto's tweedehands werden gekocht, iedereen een oude tv had en niemand liep met een mobieltje, had internet, en dat soort dingen meer. Dit soort luxe is ondertussen gewoon geworden en daardoor wordt het vaak niet meegerekend in de kosten.

Iedereen is oh zo slecht af na de euro, maar ondertussen vergeet iedereen dat ze 10 keer zoveel luxe in huis hebben en dankzij de sterke euro zijn we eerst langzaam gestegen en nu veel meer omhoog gegaan. Hadden we gulden nog gehad, in ons eentje, dan hadden we nu ook veel slechter af geweest.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Ik denk ook dat het komt, dat velen de de prijzen van euro's zien, als ware het guldens. Alles lijkt nu goedkoop, dus kopen maar.

Niet voor niets zitten er momenteel zovelen in de schulden en willen de banken tegenwoordig veel moeilijker geld uitlenen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

Volgens mij is dat omdat mensen ook zo'n platte tv als bij de buren willen hebben. En een net iets nieuwere auto. En een paar keer per jaar op vakantie naar buiten Nederland.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Waarom zouden ze dat nu juist willen en in de gulden tijd niet?

Dat het gras bij de buren altijd groener is/was, is al jaren zo. Komt echt niet door de euro, is mijn mening.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

Dan zijn we er toch? Het heeft inderdaad niets! met de euro te maken.

We leven nu wel in een kleinere wereld dan "toen", waar iedereen alles kan zien en alles mogelijk lijkt. Vroeger was het gras ook groener bij de buren, maar werd je er minder mee geconfronteerd en was het minder makkelijk om je gras ook groen te krijgen.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Dan zijn we er toch? Het heeft inderdaad niets! met de euro te maken.
Ik zie nu pas, dat dit al een oudere topic is, waar ik ook al mijn bijdrage aan had geleverd. :lol:

Maar ik vind toch nog steeds, dat veel mensen de euro voor gulden aanzien en zodoende uitgeven en daardoor echt in de problemen zijn gekomen.

Natuurlijk had men toen ook al schulden, maar bij lange na niet, wat je nu om je heen ziet en hoort. En dat komt toch echt wel door die mensen zelf en de euro. Zij kunnen er niet mee omgaan. Helaas!!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dat het gras bij de buren groener is, kan wel zijn, maar je weet ook niet wat daaronder zit.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Maar ik vind toch nog steeds, dat veel mensen de euro voor gulden aanzien en zodoende uitgeven en daardoor echt in de problemen zijn gekomen.

Natuurlijk had men toen ook al schulden, maar bij lange na niet, wat je nu om je heen ziet en hoort. En dat komt toch echt wel door die mensen zelf en de euro. Zij kunnen er niet mee omgaan. Helaas!!
helemaal mee eens G7! Als je niet oppast vliegt de euro sneller je portemonnee uit dan de gulden en da's niet leuk aan het eind van de maand! :D Maar ben het ook ermee eens dat mensen tegenwoordig steeds meer en meer willen hebben, en dan maakt het niet uit of je het geld op dat moment hebt als je een nieuwe Plasma televisie wilt hebben, dan leen je het toch gewoon "even"? Daarbij even vergetend dat je die televisie nog jaren aan het afbetalen bent, en je je blauw betaald aan rente... 'k heb nog gewoon een ouderwetse televisie (dwz, geen platte) en zolang hij het blijft doen bevalt me dat prima!

qwerty2007
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 okt 2007 13:06

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door qwerty2007 »

@magel725

ik ben zelf iemand dat idd. geen flatpanel/laptop, digitale fotocamera,
platte tv, mp3 speler heeft..
Hadden we gulden nog gehad, in ons eentje, dan hadden we nu ook veel slechter af geweest.
Fabrikanten en winkels vragen wat al dat spulwaard is. En je kunt er toch niet omheen dat die euro prijzen heel psychologisch inwerken op mensen? Het "lijkt" goedkoop. Ik vraag me af of de prijzen net zo hoog waren gestegen zoals nu als de euro nooit was ingevoerd.
Dan zijn we er toch? Het heeft inderdaad niets! met de euro te maken.
Dat er nogsteeds mensen zijn die dat ontkennen. Het bgin toch al met het afronden naar boven van de prijzen? Daardoor alleen al is alles duurder geworden. En zeker de horeca maakte daar flink gebruik van.
En dit wisten ze voor de invoering, ze hadden het er nog uitgebreid over. Toch hebben ze het doorgezet. Maarja, achterblijven op de rest van Europa is ook niets. Maar de euro heeft wel alles met een versnellingsfactor duurder gemaakt.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Fabrikanten en winkels vragen wat al dat spulwaard is. En je kunt er toch niet omheen dat die euro prijzen heel psychologisch inwerken op mensen? Het "lijkt" goedkoop. Ik vraag me af of de prijzen net zo hoog waren gestegen zoals nu als de euro nooit was ingevoerd.
Helemaal mee eens.

Ik wil hierbij wel even zeggen, ik heb WEL een lcd-tv en zelfs nog een kleinere op de slaapkamer. Heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht, hebben hier thuis 2 digitale camera's (niet de duurste) geen laptop, wel een vrij nieuwe desktop met alles erop en aan. Gaan 2 x per jaar op vakantie naar het buitenland,......... maar................ ik werk er dan zelf ook hard voor en kocht dit ook, indien nodig, in het guldentijdperk.

Dan erbij, kan ik gelukkig goed omgaan met de euro, wat niet van iedereen gezegd kan worden. Helaas. Kunnen velen ook niets aan doen. Is inderdaad vaak psychologisch. Het
lijkt goedkoop, doordat de prijzen gehalveerd zijn.

Maar je loon is ook gehalveerd en dat vergeet men vaak.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik snap dat eerlijk gezegd niet zo goed: je weet toch wat er maandelijks binnenkomt? Dan kun je daar prijzen aan relateren toch? Dan weet je toch ook wat duur is en wat niet duur is, al staat het dan in euro's aangegeven?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

Fabrikanten en winkels vragen wat al dat spulwaard is. En je kunt er toch niet omheen dat die euro prijzen heel psychologisch inwerken op mensen? Het "lijkt" goedkoop. Ik vraag me af of de prijzen net zo hoog waren gestegen zoals nu als de euro nooit was ingevoerd.
Psychologisch? Het is een munt met een waarde. Als mensen er niet mee om zouden kunnen gaan (en ik betwijfel of dat zo is) dan ligt het dus aan die mensen en niet aan de munt waarmee ze betalen.
Quote:
Dan zijn we er toch? Het heeft inderdaad niets! met de euro te maken.


Dat er nogsteeds mensen zijn die dat ontkennen. Het bgin toch al met het afronden naar boven van de prijzen? Daardoor alleen al is alles duurder geworden. En zeker de horeca maakte daar flink gebruik van.
En dit wisten ze voor de invoering, ze hadden het er nog uitgebreid over. Toch hebben ze het doorgezet. Maarja, achterblijven op de rest van Europa is ook niets. Maar de euro heeft wel alles met een versnellingsfactor duurder gemaakt.
Ja oeh, 6 jaar geleden hebben ze een paar dingen in de horeca afgerond naar boven. Ten eerste hoef je niet op een terrasje te gaan zitten en ten tweede is doe je dan net of prijzen tijdens de gulden ook nooit zijn gestegen en/of afgerond naar boven. In 1970 kostte een tros druiven Fl 0,25. Alleen leven we nu ruim 30 jaar later. Alles wordt altijd duurder. Dat is het economische stelsel op deze wereld nu eenmaal en of je nu in roebels, dollars, euro's of schelpen rekent, goedkoper wordt het zelden. Alleen is de plotselinge overschakeling naar een andere munt natuurlijk een mooie en makkelijke zondebok. Kloppen doet het echter niet en het is ook niet te onderbouwen, aangezien de munt in al die jaren VEEL STERKER is geworden. Als je de munt de schuld van iets wilt geven, dan moet je het de schuld geven dat je rijker bent geworden.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door brenda229 »

wij hadden in guldentijdperk goed leven en goed salaris, man werkt fulltime ik parttime en normale banen. We leefde een goed leven en af en teo wat luxe
Salaris is gelijk gebleven, maar alle kosten niet.
we gaan nooit meer naar terras, vakanties stuk minder, letten veel meer op het geld en kijken meer naar uitverkoop. Ook rijden we langer met de auto enz.
En nogmaals we hebben het niet slecht, maar het is wel zuur dat we door de euro een ander leven moeten leiden en echt veel beter op onze centen moeten passen.
vooral de ziektekosten is schrikbarend.

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Tja, van mij mag de gulden direct terug, nog liever gisteren dan vandaag. Onze gulden was een keiharde munt waarvan de waar de niet te lijden had onder allerlei ballast in de vorm van zwakke landen die de waarde omlaagtrekken, zolas nu het geval is. De waarde ten opzichte van de dollar is geen graadmeter, want de dollar is een zeepbel die elk moment kan knappen.

Eén ding weten we zeker: op 1 januari 2002 gingen onze inkomens met een factor van 2,20371 naar beneden en een heleboel prijzen met diezelfde factor omhoog. Resultaat is: met een factor van 4,40742 achteruit! Waarom mochten de prijzen na 1 januari 2002 niet meer in guldens op de schappen staan? Precies: omdat we dan zouden kunnen zien hoe we genaaid werden! Dat mocht niet gebeuren, want dan zakte Zalm door het ijs!

Die hele euro is één grote nepzooi, inclusief het weer ingevoerde afronden, wat ook stiekemweg vele centjes per week scheelt, als je er goed op let. Het is gewoon diefstal met een legaal sausje eroverheen.

De horeca kun je heel simpel afstraffen: wegblijven! De supermarktoorlog heeft laten zien dat zoiets héél effectief kan zijn!

Theressa
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:42

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Theressa »

ik zou ook wel de euro weer terug willen hebben dit zijn dure tijden voor ons allemaal....helemaal als je student bent met de gulden kon je meer wie die euro uit gevonden heeft:S ik vind het niks je rekent ook steeds terug maar ja wat kunnen we er aan doen



groeten Theressa

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tienepien »

pffffffffffff alsof je als je nu student bent ook maar enig besef van de waarde van de gulden had toen deze nog bestond... Toen was je een jaar of 17 en dan heeft "duur" een hele andere inhoud dan wanneer je 22 bent.

Zodra je gaat studeren gaat er enorm veel meer geld uit dan je gewend was. Maar er komt ook meer geld binnen (IBG: stufi, lening)
Studeren is nu eenmaal duur. Dat is het nu, maar dat was het ook al in de guldentijd.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

tienepien


Volgens mij was Theressa niet ouder dan 11 jaar toen de euro zes jaar geleden werd ingevoerd. Maar nu wel klagen, dit is alleen maar om te klagen.

Gesloten