LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] euro biljet geweigerd

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
damaria
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:47

euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door damaria »

Ging in oktober 2007 naar Albert Heyn, kon niet met 200,- biljet betalen.
Ging daarna tanken, kon niet met eurobiljet betalen, kreeg formulier voor uitgestelde betaling mee, wat ik moest invullen en moest bij betalen stond er 3,- boete betalen. Daar beginnen ze dan maar een procedure voor, want die heb ik natuurlijk niet betaald.
Ging daarna naar de Lidl, daar werd mijn 200,- biljet geweigerd.
Thuisgekomen ben ik gaan zoeken op internet en vond van de Nederlandse NSZ dit volgende:
In essentie zijn er twee weigeringsgronden : de onevenredigheid en de uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsredenen. De verkoper mag van een onevenredigheid uitgaan indien het te betalen bedrag minder dan 50 % van de waarde van de gebruikte coupures bedraagt. Van problemen inzake veiligheid is er sprake indien er één of meerdere overvallen of diefstallen bij de verkoper of in zijn naaste omgeving zijn geweest.
Deze leidraad heeft weliswaar geen afdwingbaar karakter maar helpt de handelaars bij de beslissing om al dan niet biljetten te weigeren.
WAAROM maakt onze regerin nog steeds biljetten van 100, 200, 500, als men niet kan betalen ermee.
En WAAROM geeft de bank deze uit aan zijn clienten.
En WAAROM weigert dezelfde bank ze niet te aanvaarden als deze ze wel uitgeeft?

Ik kan mij voorstellen dat je niet bij 10,- aankoop je met 200,- moet betalen, maar geld is geld naar mijn mening. En men moet als winkelier maar een aparaatje op de toonbank nemen om het geld tecontroleren. Zo duur zijn die niet hoor.
Banke hebben die trouwens altijd, die kunnen naar mijn mening dan ook niet weigeren. Het is gods geklaagd wat er in dit landje allemaal gebeurd, zonder dat er de juiste regels voor getroffen worden.
IK HEB DUS BUITEN MIJN WIL OM ILLEGAAL GETANKT EN DE VOLGENDE KEER NEEM IK MIJN BOODSCHAPPEN MEE, ZONDER TE BETALEN DENK IK.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Pruim »

:?

Kijk je hier nu nog van op? Dit is al jaren zo. Sterker nog, dit was zelfs 'vroeger' al zo, toen er nog guldens waren.
En als je gewoon geld gaat pinnen, dan zul je nooit 200 euro biljetten uit de automaat krijgen.
En een bank zal die biljetten wel aannemen, gewoon naar je eigen bank gaan.

Dit is jezelf opwinden om niets. Relax, dan leef je langer.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door caruso »

DE VOLGENDE KEER NEEM IK MIJN BOODSCHAPPEN MEE, ZONDER TE BETALEN DENK IK.
Ga dat maar proberen, zit je op problemen te wachten?

Doe wat de vorige spreker je adviseert: Relax....
of lees de topics over dit onderwerp eens door, hoef je deze vraag niet onnodig nog eens te stellen!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door hharteman »

Eigenlijk is het om te huilen hier.
Onlangs in Turkije wat kleding gekocht bij een marktkraam.
Moest 20 euro afrekenen, en trok voor de grap een biljet van 500 euro tevoorschijn.
Je zult het niet geloven maar het werd zonder blikken of blozen aangenomen en gewisseld.
Kunnen ze hier nog wat van leren.
In het buitenland betalen met grotere biljetten is geen probleem.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Pruim »

's Lands eer, 's lands wijs.

In het guldentijdperk hoefde je ook niet te proberen te betalen met een 250 gulden biljet bij een supermarkt. Laat staan een biljet van 1000 gulden.

Als ik bij mijn bank een groot bedrag aan contanten ga halen, dan wordt mij altijd gevraagd in wat voor biljetten ik het wil hebben.
Ik geloof de topicstarter niet zo, dat hij zomaar een 200 euro biljet krijgt, en ik geloof al helemaal niet dat zijn bank het niet aan zou nemen.

Ik denk een klein beetje dat het een schreeuw om aandacht is.

Dianek
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 okt 2007 20:01

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Dianek »

Wij hebben door de verkoop van een auto ook een aantal 200 euro biljetten gehad. volledig bonafide handelaar overigens, niks vals bij, gelukkig mogelijkheid tot checken bij een (van ons) bevriende winkel. We konden ze bij een gehuurde bus tijdens ons huwelijk inleveren. Dit was natuurlijk ook een danig groot bedrag. Maar we hadden er nog twee 'over'. Die dachten we op het postkantoor te wisselen. Dat mogen ze helaas niet meer, alleen bij je eigen bank. Maar je kunt daar wel met die biljetten betalen. Dus manlief een kaartje gekocht van 1 biljet en ik een staatslot van het andere en alles was gewisseld. maar ze komen echt niet zo uit de pinautomaat rollen!

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Wellicht ten overvloede, maar bedenk ook dat een kassier niet ongelimiteerd wisselgeld kan teruggeven. Als ik vier klanten achter elkaar krijg voor een pakje sigaretten, en dat allemaal met eur 50,- betalen (want dat komt uit de automaat of ze zijn te belazerd contant geld uit hun broekzak te vissen), dan ben ik dus ca. eur 180,- wisselgeld kwijt. Het houdt een keer op nietwaar? Zeker als je bedenkt dat de meeste kassalades niet meer dan eur 300,- bevatten. Bovendien moet een winkelier de bank flink betalen voor wisselgeld.

En bovendien, als je al weet dat het overal moeilijk is om met zo'n biljet te betalen, waarom vraag je het dan niet even netjes van tevoren? Een kassier zal in dat geval een stuk toeschietelijker zijn dan wanneer je hem/haar voor een voldongen feit plaatst.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Mijn mening:
alle hogere briefjes vanaf 200 euri's zijn allen WETTIGE betaalmiddelen.
ze dienen dit maar te accepteren anders laat ik de spullen staan en ga ik naar een winkel waar ze het wel willen aannemen en dus zo omzet willen maken. (in alle redelijkheid uiteraard, ik ga ook geen 10 euri's afrekenen met een biljet van 500)

Jaensj
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 feb 2006 10:51

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Jaensj »

Marktkenner


vanaf 200 euri's zijn 10 euri's afrekenen met een biljet van 500)
Prietpraat, welk kind loopt met dergelijke biljetten op straat. Daar mag wel foti van gemaakt worden, pas maar op dat je niet onder de auti komt.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door roerganger »

Geplaatst op 20 Dec 2007 12:47 door Marktkenner


--------------------------------------------------------------------------------

Mijn mening:
alle hogere briefjes vanaf 200 euri's zijn allen WETTIGE betaalmiddelen.
ze dienen dit maar te accepteren anders laat ik de spullen staan en ga ik naar een winkel waar ze het wel willen aannemen en dus zo omzet willen maken.
Aangezien biljetten van 200 en 500 euro bijna nergens geaccepteerd worden zal het voor jou wel heel lastig worden om nog aan je boodschappen te komen, denk ik zo.

Waarom doe je nou zo moeilijk? :?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat een gemiep zeg. Wanneer jij een winkel betreedt dan hangt er een sticker dat aangeeft dat zij niet terug hebben van 200 en 500 euro biljetten. Dit houdt dus in dat zij deze brieven niet hoeven te accepteren. Wanneer jij waarschijnlijk voor 200 euro of 500 euro boodschappen gaat doen dan zullen zij deze wel weer aannemen. Echter gezien het feit dat de meneer of mevrouw achter de kassa niet alle mogelijkheden heeft om het geld te controleren zal de hoofdcassiere erbij gehaald worden. Hij of zij gaat dan kijken of het echt is. Wanneer jij met zeer groot geld gaat betalen kun je ook eerst eens aankloppen bij de hoofdkassa en hier je probleem neerleggen. Wellicht kunnen zij je helpen. De winkeleigenaar mag zelf bepalen welk geld hij of zij aanneemt. Dit is aan hem te bepalen. Jij doet er een koop en gaat dus akkoord met de voorwaarden. Hier kun je hem juridisch niet op aanpakken. Het wordt anders wanneer de dienst reeds is verleent. Dus bijvoorbeeld bij de kapper. De kapper mag dan bij het afrekenen bijvoorbeeld 100 euro biljetten weigeren. Ga je hier niet mee akkoord en weiger je dan kan hij je weer wel voor de rechter slepen wegens het weigeren van betaling van verleende diensten. Hij heeft recht op het geld en jij dient hem te betalen naar zijn voorwaarden. Anders had jij niet bij hem of haar de winkel in moeten stappen. Het is namelijk nog steeds zo dat je, zodra je een aankoop ergens doet, jij automatisch akkoord gaat met de staande voorwaarden.

Verder wat elders ook al is geschreven. De cassiere heeft voor veiligheid een beperkte kas. Gemiddeld zit hier ongeveer 500 euro in. De rest ligt in de kluis of staat op de bank.

Nu kun jij wel roepen van: Het is een wettig betaal middel!!, maar waarom haal je dan zulke bedragen uit de pinautomaat. Deze apparaten geven dit maar zelden uit en als je zoveel vraagt en hij kan het geven, vraagt deze ook hoe jij het wilt hebben. Je doet het jezelf aan.

Ook ik snap trouwens niet wat je met zoveel geld op zak moet. Ik heb enkelt mijn pinpas in mijn portemonee en wat kleingeld. Meer niet. Ik pin 9 van de 10 keer. Daarbij vind ik het persoonlijk nog al willen opvallen hoeveel geld je hebt, maar goed dat laat ik maar achterwege.

Ander voorbeeld. Wanneer jij in de winkel 55 euro wilt gaan betalen met 55 losse 1 euromunten dan mogen zij zelfs dat weigeren. Het is een wettig betaalmiddel en veel kleiner, maar de muntwet stelt dat betaling met 51 of meer dezelfde munten geweigerd mag worden.

Dus wat jij met groot hebt, kun je ook met klein hebben en dan nog staan zij in hun recht. Trouwens denk je nu echt dat jij hen daarmee hebt. Man je wordt uitgelachen door heel de winkel. Jij staat voor schut man. Heb je daar al eens aan gedacht. Dus hierbij dezelfde woorden: R E L A X

ondernemer-
Berichten: 234
Lid geworden op: 01 nov 2007 08:29

Re: euro biljet geweigerd

Ongelezen bericht door ondernemer- »

Was laatst in een wnkel en moest iets van 43,- betalen.
Had alleen een briefje van 100 bij, kon ik niet mee betalen!!
Werd niet geaccepteerd volgens de dame.

Nou het moet niet gekker worden.

Gesloten