Radar

toggle menu

Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.

RE: Loonbeslag via werkgever zo snel mogelijk afschaffen!!!

door barabas » 13 jun 2018 15:57

Statler schreef:en het zijn geen 11 kantjes met vragen maar 11 vragen

Om precies te zijn betreft het 14 A4-tjes met tekst waarvan 7 pagina's vol met vragen.

Als je vraag 5a t/m 5z beschouwd als 1 vraag, zou je kunnen zeggen dat je enigszins gelijk hebt, want dan bedraagt het totaal aan vragen slechts 6
Loonbeslag-6.pdf
(1.48 MiB) 31 keer gedownload
Loonbeslag-6.pdf
(1.48 MiB) 31 keer gedownload
. Zie voorbeeld in bijlage! Voor mij is dit zware kost! Maar zoals gezegd: ik vul ze meestal niet in. In plaats daarvan stuur ik de laatste 3 loonstroken + kopie arbeidscontract. ZOEK JE INFO ZELF MAAR BIJ ELKAAR DEURWAARDER!!!

Dat brengt me op de vraag: ben ik verplicht de vragen van deurwaarder te beantwoorden? Zo ja, voldoe ik aan mijn verplichting door domweg 3 loonstroken en een arbeidscontract als antwoord te sturen in plaats van de vragenlijst in te vullen die je in de bijlage ziet?
barabas

door barabas » 13 jun 2018 16:03

stofzuigertje schreef:Tot April 2017 heb ik enkele contant uitbetaald en wist deze regels niet, nu is bedrijf overgenomen en gaat het per bank.

Maar de fooienpot in Horeca, gaan ze die storten en per bank uitbetalen?

Wel vind ik het niet netjes dat schulden bij werkgever en soms gehele personeel bekend worden omdat een medewerker vaak de salaris administratie doet!

Vis de bank dit geld ophalen is beter, sommige deeltijd werkers hebben meerdere kleine baantjes en als meerdere werkgevers niet weten hoever de beslagvrije voet dan is?
De 11 pagina's niet geteld maar ik heb geen zin om dit te lezen.
Gewoon overgeplaatst naar ander bedrijf en opgelost.

Helaas kan niet elke werkgever dit doen, maar ik doe de administratie en dat is veel werk.
Nog extra werk voor een Deurwaarder uitvoeren en je mag er niets voor rekenen, maar voor mij is dit extra werk en uitzoeken!

Verder weet ik van werkgevers die niets van administratie weten en het aan een boekhouder uitbesteden.
Dan betaal je per uur en dit extra werk is dus een boete voor die groep werkgevers en die mag nergens geclaimd worden!

Verder zie ik nog een probleem, als een werknemer alles mag inleveren zal deze niet vooraan staan als er overgewerkt moet worden.
Dan word ik als werkgever dus benadeeld omdat de wanbetaler overwerk gaat weigeren voor zover in CAO mogelijk is of later in vrije uren laat uitbetalen!

En wat moet een werkgever doen als er straks een 2e deurwaarder met zelfde verhaal komt?
Als de Deurwaarder roept, U moet meewerken, U is dat wettelijk verplicht.

Maar als ik om wettelijk bewijs vraag in wetboek waar dat staat geschreven onder welke voorwaarden ik moet meewerken, kreeg ik niets, alleen een pak papier met onleesbare tekst en de dwang om binnen 3 dagen het geld over te maken!
Bij maand salaris is binnen 3 dagen nooit mogelijk en ook ik bepaal de uitbetaal datum en niet een willekeurige Deurwaarder die alleen maar roept en vooral nauwelijks antwoord geeft.

Mijn bedrijf heeft ondanks de overplaatsing nog steeds geen beloofde dagvaarding gekregen en we zijn nu 1 jaar en 8 maanden verder!

Ja, ook ik ben voor afschaffen van deze regels die veel werk en dus geld kosten en niets opleveren en alleen maar personeel demotiveren!

Bedankt Stofzuigertje... jij bent werkgever. Dus jij snapt het!
barabas

door barabas » 13 jun 2018 16:18

Lady1234 schreef:Helemaal niets mis met loonbeslag. Als u daar niet mee geconfronteerd wilt worden moet u uw werknemers een full-time vaste baan aanbieden met een fatsoenlijk salaris en niet zeven man in dienst nemen waarvan één in vaste dienst, de rest op oproepbasis en allemaal deeltijd. Daarmee kan een normaal mens niet in zijn onderhoud voorzien. En werk je schulden in de hand.

Als je nieuw en laaggeschoold personeel in dienst neemt, betaal je niet de hoofdprijs. In enkele jaren tijd heb ik tientallen personeelsleden aangenomen en weer laten gaan: niet geschikt. Goed volk vind je nauwelijks en je moet altijd maar afwachten of een werknemer goed gaat functioneren of niet. Dus je bent wel gek als je meer dan minimum betaald. Pas na enkele jaren, nadat je je laaggeschoolde werknemer op niveau hebt gebracht, weet je of hij goed zal blijven functioneren en durf je zo iemand in vaste dienst te nemen. Bovendien: minimum loon is overheidswege gezien een prima loon. Waarom zou je me daarop bekritiseren?

Lady1234 schreef:De werkgever is overigens alleen verplicht het bedrag tot de hoogte van het minimumloon giraal uit te betalen. Alles wat een werknemer meer verdient, mag ook contant,

Bedankt voor deze tip, alhoewel ik betwijfel of het klopt, want zoals je kunt lezen in het artikel van de khn dat ik eerder in deze discussie op pagina 3 heb ingebracht, moet je volgens hen alle inkomen via de bank overmaken en niet alleen minimum.

KHN zegt: "Vanaf 1 januari 2016 geldt de plicht om voor al uw medewerkers het nettobedrag van de loonstrook uitsluitend via een bankbetaling over te maken."
.
Dus ja, dat lijkt me tegenstrijdig met wat jij zegt. (By the way: ik tutoyeer iedereen op forums uit automatisme. Ik wil daarmee niet onbeleefd lijken.)
barabas

door barabas » 13 jun 2018 16:26

stofzuigertje schreef:Indien de vragenlijst niet (tijdig) wordt geretourneerd, loopt de werkgever het risico dat hij wordt gedagvaard. De werkgever kan dan door de rechter worden veroordeeld tot betaling van de vordering als ware de werkgever zelf schuldenaar. Indien de werkgever onjuiste informatie verschaft, kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de daardoor veroorzaakte schade bij de deurwaarder en schuldeiser.

Precies stofzuigertje, dat zwaard hangt je als werkgever ook nog eens boven het hoofd. Je krijgt vragenlijsten voor je neus waar je je geen raad mee weet. Als je geen medewerking verleent, kun je zelf aansprakelijk worden gesteld. Maar als je vergeet of bewust verzaakt, en je wordt als werkgever aansprakelijk gesteld, dan mag jij in plaats van werknemer/schuldenaar gaan betalen en dat geld mag je op jouw beurt (als ik het goed heb) NIET meer op je werknemer (de echte schuldenaar) verhalen. Zwaard boven je hoofd..., mes op je keel.
barabas

door Lady1234 » 13 jun 2018 16:50

Giraal en of contant uitbetalen van loon.

https://www.gfactueel.nl/Home/Blogs/201 ... -2872105W/
Lady1234

door Statler » 13 jun 2018 16:52

Ts, ik zie 3 kantjes met vragen ipv 11 en meeste van deze vragen worden door een loonstrook beantwoord, vraag 3 is niet van toepassing voor u.
Mocht er zich een andere deurwaarder melden kunt u die naar de eerst deurwaarder verwijzen.
Tevens hoeft u alleen alles boven de beslagvrije voet af te dragen en moet het deurwaarderskantoor de afdrachten bijhouden en op uw verzoek een overzicht geven van wat er nog open staat, Dit kunt u natuurlijk ook zelf herleiden adhv wat er openstaand in de brief die ze u hebben gestuurd.

Daarnaast moet u in uw achterhoofd houden dat uw eigen werknemer schuldig is aan dit alles, niet de deurwaarder die voor een ander persoon of bedrijf geld moet innen wat uw werknemer aan hem of haar is verschuldigd vanwege een dienst op produkt.
Wanneer u iemand kosten in rekening wilt brengen voor uw meerwerk leg dit dan neer bij uw werknemer.

En de schuld mag u verhalen op uw werknemer.
Statler

door yan » 13 jun 2018 16:58

barabas schreef:
Statler schreef:en het zijn geen 11 kantjes met vragen maar 11 vragen

Om precies te zijn betreft het 14 A4-tjes met tekst waarvan 7 pagina's vol met vragen.

Als je vraag 5a t/m 5z beschouwd als 1 vraag, zou je kunnen zeggen dat je enigszins gelijk hebt, want dan bedraagt het totaal aan vragen slechts 6
Loonbeslag-6.pdf
Loonbeslag-6.pdf
. Zie voorbeeld in bijlage! Voor mij is dit zware kost! Maar zoals gezegd: ik vul ze meestal niet in. In plaats daarvan stuur ik de laatste 3 loonstroken + kopie arbeidscontract. ZOEK JE INFO ZELF MAAR BIJ ELKAAR DEURWAARDER!!!

Dat brengt me op de vraag: ben ik verplicht de vragen van deurwaarder te beantwoorden? Zo ja, voldoe ik aan mijn verplichting door domweg 3 loonstroken en een arbeidscontract als antwoord te sturen in plaats van de vragenlijst in te vullen die je in de bijlage ziet?

De eerste 6 pagina's zijn informatie en toelichting: ze maken in ieder geval goed duidelijk wat de bedoeling is.

Vraag 1: heel simpel, A of B: De genoemde persoon krijgt niets van u (A) of wel (B)
bij een werknemer dus B. en dan vul je uit war voor verschuldiging je aan de genomede persoon hebt, ook niet zo lastig: dienstverband dus.
Vraag 2: kan je zo overnemen van de loonstrook
Vraag 3: niet van toepassing tenzij de werknemer een lening/rekening bij u heeft.
Vraag 4: ook niet van toepassing: dat is enkel als er nog een andere verhouding is om deze toe te lichten
Vraag 5: Eventueel even invullen wat er verder reeds voor loonbeslag is gelegd, dat moet je vast ook ergens beschikbaar hebben.

Feitelijk hoef je dus 2 vragen te beantwoorden,
2 bolletjes te markeren,
Je loonstrook te kopieren en een handtekening te zetten.

wat een werk allemaal he... :evil:
yan

door Lady1234 » 13 jun 2018 17:24

En als u dat soms drie keer per jaar met een werknemer hebt, is het helemaal een eitje.
Lady1234

door barabas » 13 jun 2018 18:03

Statler schreef:Ts, ik zie 3 kantjes met vragen ipv 11

Ik ga meteen op een telcursus!

Statler schreef: en meeste van deze vragen worden door een loonstrook beantwoord, vraag 3 is niet van toepassing voor u.

U overziet dit kennelijk snel. Ik niet!

Statler schreef:Daarnaast moet u in uw achterhoofd houden dat uw eigen werknemer schuldig is aan dit alles.

Mijn werknemer heeft de wet niet gemaakt. Bovendien ga ik niet oordelen over zijn manier van met geld omgaan. De overheid heeft het innen van schulden afgescheept op de werkgever en belast daarmee zowel werkgever als werknemer als de verstandhouding tussen beiden.
barabas

door barabas » 13 jun 2018 19:16

Lady1234 schreef:Giraal en of contant uitbetalen van loon.

https://www.gfactueel.nl/Home/Blogs/201 ... -2872105W/

Mij is de tekst waar je naar refereert niet helemaal duidelijk en voor meervoudige uitleg vatbaar. Bovenaan staat: "Sinds die datum is het dus niet meer toegestaan om de werknemer contant uit te betalen." En het woordje 'niet' laat in mijn ogen geen ruimte voor uitzonderingen. Maar al snel volgen alsnog uitzonderingen.

Er wordt gezegd dat je overuren contant mag uitbetalen, maar dan wordt er in de tekst geswitcht met WML (Wettelijke Minimum Loon), waardoor voor mij niet eenduidig is beschreven of je boven WML contant mag uitbetalen en/of alleen overuren.

Voor mij is dit niet zo belangrijk om precies te weten hoe dit zit, want ik betaal alleen giraal en wil dat graag zo blijven doen.

Wel zou ik graag willen weten hoe het zit met km-vergoeding. Wat als werknemer eigen auto gebruikt voor de zaak. Dan betaal je 19 cent per gereden km. Moet je dat giraal betalen of mag je dat ook contant betalen?
barabas

door Lady1234 » 13 jun 2018 19:49

U vroeg waar ik het vandaan had.
Lady1234

door Statler » 13 jun 2018 20:15

Mijn werknemer heeft de wet niet gemaakt. Bovendien ga ik niet oordelen over zijn manier van met geld omgaan. De overheid heeft het innen van schulden afgescheept op de werkgever en belast daarmee zowel werkgever als werknemer als de verstandhouding tussen beiden.

Nee uw werknemer heeft deze situatie gecreerd, door iets te kopen met geld wat hij niet had.........
Innen van schulden gebeurt door deurwaarders ( belasting- en gerechts-) dus de overheid heeft niets op u afgescheept....
En wederom de verstandhouding word enkel belast door de keuzes van uw werknemer.

Mag ik vragen hoe u uw uitstaande schulden laat innen...??? Of schrijft u deze af??

Verder denk ik dat u beter op andere fora ( higher level), voor bedrijven, uw stelling kunt neerleggen.
Statler

door 036-010 » 13 jun 2018 21:26

barabas schreef:
Statler schreef:Ts, ik zie 3 kantjes met vragen ipv 11

Ik ga meteen op een telcursus!

Statler schreef: en meeste van deze vragen worden door een loonstrook beantwoord, vraag 3 is niet van toepassing voor u.

U overziet dit kennelijk snel. Ik niet!

Statler schreef:Daarnaast moet u in uw achterhoofd houden dat uw eigen werknemer schuldig is aan dit alles.

U bent ondernemer en heeft werknemers in loondienst. Het meewerken aan een loonbeslag van 1 van uw werknemers is niets meer dan onderdeel van ondernemingschap. Daar heeft u zelf voor gekozen.

Verder is het formulier vrij eenvoudig in te vullen. De meeste informatie is van de loonstrook af te halen, en de BVV wordt door de deurwaarder vastgesteld. Komt u er niet uit? Dan kunt u altijd contact opnemen met de deurwaarder. In uw beeldvorming komt deze over als een boeman, maar is graag bereid u te helpen.

Vergeet verder niet dat voorafgaand aan een loonbeslag een traject van ongeveer 6 maanden aan vooraf is gegaan waar uw werknemer meerdere kansen op een minnelijke regeling heeft gehad, maar of niet gereageerd heeft, of zijn afspraken niet is nagekomen.
036-010

door Revoked » 14 jun 2018 01:46

Statler schreef:
Mijn werknemer heeft de wet niet gemaakt. Blablabla....

Mag ik vragen hoe u uw uitstaande schulden laat innen...??? Of schrijft u deze af??

....

Zoals ik al eerder aangaf heb ik (nog steeds) niet het idee dat TS daadwerkelijk werkgever is. TS probeert de schuldenaar teveel vrij te pleiten... Verder is dit forum beslist niet geschikt voor dergelijke vraagstukken. Ook dat weet ondernemend Nederland....
Revoked

door kweenie » 14 jun 2018 06:52

Bedankt voor het uploaden van de vragenlijst. Dan weet iedereen waar het om gaat. Eerlijk gezegd vind ik het niet bepaald een heel spannend of ingewikkeld formulier. Helemaal eens met Yan. Het gros van de vragen zal gewoonlijk ook niet van toepassing zijn. Als je als ondernemer hier al van in de stress raakt, dan zul je het niet makkelijk hebben met andere formulieren waar wel ingewikkelder vragen worden gesteld.
kweenie

door barabas » 14 jun 2018 09:31

kweenie schreef:Bedankt voor het uploaden van de vragenlijst. Dan weet iedereen waar het om gaat. Eerlijk gezegd vind ik het niet bepaald een heel spannend of ingewikkeld formulier. Helemaal eens met Yan. Het gros van de vragen zal gewoonlijk ook niet van toepassing zijn. Als je als ondernemer hier al van in de stress raakt, dan zul je het niet makkelijk hebben met andere formulieren waar wel ingewikkelder vragen worden gesteld.

Precies, je slaat de spijker op zijn kop. Ik ben geen lezer, geen boekhouder maar een doener. Bij elke vraag die je mij stelt over boekhouding of over wetten, sta ik meteen met mijn mond vol tanden. En ik wed dat ik niet de enige ondernemer ben die er zo in staat. Ik denk dat veel vaklui er zo in staan.

Je kiest er voor om ondernemer te worden, daarmee accepteer je dat je boekhouding moet bijhouden en dat je allerlei regels moet kennen. Maar als een klus op je wordt afgeschoven die helemaal niet bij je thuis hoort, die de verstandhouding met je werknemers belast en waarvan je niet weet hoe je daar goed mee om moet gaan, maakt dat boos. Als je aan 'gewone' mensen zonder bedrijf verteld dat je schulden moet innen van werknemers omdat de wet dat eist, reageren ze heel verbaast. Als je nog geen ondernemer bent en je overweegt het ondernemerschap, is dit één van de vele beren die je op je weg ziet waardoor je terugdeinst.

Wil je een beter ondernemersklimaat?
    Wil je dat mensen met schulden ECHT worden geholpen?
    Wil je dat schuldeisers hun geld echt ontvangen?

Zoek dan naar een betere oplossing. Ik heb er al een aangedragen!
barabas

door v.d.Heyden » 14 jun 2018 09:36

barabas schreef:
kweenie schreef: ..... Maar als een klus op je wordt afgeschoven die helemaal niet bij je thuis hoort, die de verstandhouding met je werknemers belast en waarvan je niet weet hoe je daar goed mee om moet gaan, maakt dat boos.

Sec gezien belast de werknemer, doordat hij zijn schulden niet betaald, de werkgever.
Ligt dat aan de werkgever of aan de werknemer.......

v.d.Heyden
v.d.Heyden

door yan » 14 jun 2018 10:16

Dan besteed je de loonadministratie dus uit, of heb je hier een ander wel kundig personeel voor in dienst?
Dan kunnen die ook even de vragen beantwoorden....

Het kan zo simpel zijn allemaal.
yan

door barabas » 15 jun 2018 17:38

barabas schreef:En sinds er misschien deskundigen meepraten: hoe zit dat met vakantiegeld? Als een werknemer minder dan beslagvrij voet verdient. In mei krijgt hij vakantiegeld, maar dat geld is eigenlijk uitgesteld loon van voorgaande maanden. Kan het dan zo zijn, dat wanneer je dat vakantiegeld uitsmeert over alle maanden, en je zit dan nog steeds onder de beslagvrije voet, dat werknemer dan zijn vakantiegeld mag houden, dus dat zijn vakantiegeld dan niet hoeft te worden overgemaakt naar de deurwaarder?

JA dus!

Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden: ik heb deurwaarder alle loonstroken van werknemer van 2018 + jaaropgave 2017 toegezonden en heb daarbij de vraag gesteld: "Naam Werknemer" zit onder de beslagvrije voet. Als je zijn vakantiegeld uitsmeert over de periode waarin hij heeft gewerkt, zit hij nog steeds onder de beslagvrije voet. Volgens mij mag er niets worden betaald. Ik wens graag duidelijkheid in deze zaak.

Hun antwoord: "U dient niks aan ons over te maken, daar debiteur ook inclusief het vakantiegeld onder de beslagvrije voet valt."
barabas

door Lady1234 » 15 jun 2018 17:48

barabas schreef:
barabas schreef:En sinds er misschien deskundigen meepraten: hoe zit dat met vakantiegeld? Als een werknemer minder dan beslagvrij voet verdient. In mei krijgt hij vakantiegeld, maar dat geld is eigenlijk uitgesteld loon van voorgaande maanden. Kan het dan zo zijn, dat wanneer je dat vakantiegeld uitsmeert over alle maanden, en je zit dan nog steeds onder de beslagvrije voet, dat werknemer dan zijn vakantiegeld mag houden, dus dat zijn vakantiegeld dan niet hoeft te worden overgemaakt naar de deurwaarder?

JA dus!

Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden: ik heb deurwaarder alle loonstroken van werknemer van 2018 + jaaropgave 2017 toegezonden en heb daarbij de vraag gesteld: "Naam Werknemer" zit onder de beslagvrije voet. Als je zijn vakantiegeld uitsmeert over de periode waarin hij heeft gewerkt, zit hij nog steeds onder de beslagvrije voet. Volgens mij mag er niets worden betaald. Ik wens graag duidelijkheid in deze zaak.

Hun antwoord: "U dient niks aan ons over te maken, daar debiteur ook inclusief het vakantiegeld onder de beslagvrije voet valt."

Ik heb u op 8 juni 20.50 uur daar al antwoord over gegeven. :D
Lady1234

VorigeVolgende
Sorteer op

Keer terug naar Incasso