LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
rrvdbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:12

Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door rrvdbeek »

Na verhuizing naar het buitenland vernam ik van de nieuwe bewoners dat er een brief van Flanderijn was gekomen. Daarop heb ik zelf contact gezocht met Flanderijn en ontving eerst 2 maanden later de brief van hun opdrachtgever zodat ik wist waar het om ging. Drie dagen later heb ik aangegeven bereid te zijn tot betaling. Een maand later komt er een e-mail van Flanderijn dat ik nog steeds niet heb gereageerd zodat het bedrag verhoogd is met buitengerechtelijke kosten en rente.
Een reactie daarop van mij met alle betreffende data wordt wederom niet beantwoordt, reden waarom ik na 4 weken weer een e-mail heb gestuurd met een herhaling van het eerder gedane voorstel tot terugbetaling. En wederom duurt het 4 weken voor er een inhoudelijke reactie komt waarin men echter niet ingaat op alle opmerking dat van buitengerechtelijke en rente geen sprake kan zijn, doch waarin het terug te betalen bedrag wederom verhoogd is.
Wat kan ik doen om deze impasse te doorbreken; een klacht bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders, een proces starten, of starten met mijn voorgestelde terugbetaling en het bedrag aan buitengerechtelijke kosten buiten beschouwing laten??

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

rrvdbeek schreef:
14 jan 2019 21:28
Na verhuizing naar het buitenland vernam ik van de nieuwe bewoners dat er een brief van Flanderijn was gekomen. Daarop heb ik zelf contact gezocht met Flanderijn en ontving eerst 2 maanden later de brief van hun opdrachtgever zodat ik wist waar het om ging. Drie dagen later heb ik aangegeven bereid te zijn tot betaling. Een maand later komt er een e-mail van Flanderijn dat ik nog steeds niet heb gereageerd zodat het bedrag verhoogd is met buitengerechtelijke kosten en rente.
Een reactie daarop van mij met alle betreffende data wordt wederom niet beantwoordt, reden waarom ik na 4 weken weer een e-mail heb gestuurd met een herhaling van het eerder gedane voorstel tot terugbetaling. En wederom duurt het 4 weken voor er een inhoudelijke reactie komt waarin men echter niet ingaat op alle opmerking dat van buitengerechtelijke en rente geen sprake kan zijn, doch waarin het terug te betalen bedrag wederom verhoogd is.
Wat kan ik doen om deze impasse te doorbreken; een klacht bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders, een proces starten, of starten met mijn voorgestelde terugbetaling en het bedrag aan buitengerechtelijke kosten buiten beschouwing laten??
Aangeven dat je bereid bent te betalen is natuurlijk niet genoeg: om de buitengerechtelijke kosten te voorkomen, moet je daadwerkelijk betaald hebben. Als de brief die je na twee maanden ontving jou veertien dagen de tijd gaf om zonder kosten te betalen (daar lijkt het wel op als ik je tekst lees), ben je de kosten ook gewoon verschuldigd als je niet betaald hebt. Waarom zou dat niet het geval zijn?

rrvdbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:12

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door rrvdbeek »

Op de sommatie heb ik zeker gereageerd met het verzoek mij een voorstel te doen tot betaling in termijnen. Dat men er meer dan 3 maanden over doet om daar een antwoord op te geven is niet mijn fout doch hun verantwoordelijkheid. Op basis daarvan, de termijn van hun eigen afhandeling, kunnen er toch geen buitengerechtelijke kosten in rekening worden gebracht?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar heeft u dan drie maanden zitten wachten op een reactie, zonder ook maar iets te betalen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rrvdbeek schreef:
15 jan 2019 19:05
Op de sommatie heb ik zeker gereageerd met het verzoek mij een voorstel te doen tot betaling in termijnen. Dat men er meer dan 3 maanden over doet om daar een antwoord op te geven is niet mijn fout doch hun verantwoordelijkheid. Op basis daarvan, de termijn van hun eigen afhandeling, kunnen er toch geen buitengerechtelijke kosten in rekening worden gebracht?
Maar een voorstel tot betaling in termijnen is geen betaling, en daarmee zijn de buitengerechtelijk kosten uiteraard gewoon terecht in rekening gebracht en is er geen sprake van een fout of hun verantwoordelijkheid.

De verantwoordelijkheid om te betalen ligt bij jouw en de termijn waarin je dit had moeten doen is verstreken. Als je een regeling wilt is dit een gunst van de tegenpartij en geen verplichting.

Het lijkt me raadzaam eens te bellen met Flanderijn en te kijken of er nog een regeling mogelijk is om eventuele verdere verhoging van de kosten (rechtbank) te voorkomen.

rrvdbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:12

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door rrvdbeek »

Wat is er met het begrip redelijkheid gebeurd? Wat had ik dan moeten betalen, 1 euro, 2, 10 euro? Dit is onzin. Ik bied aan om te betalen en vraag om een regeling. Daar wordt niet op geantwoord. Het lijkt veel op opzet om op deze manier geld te verdienen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Begin alvast met het betalen van het bedrag wat je aanbiedt maandelijks te betalen; geen betere manier om betaalbereidheid aan te tonen...ook als je in afwachting bent van de reactie. Zeker als u de hoofdsom erkent.

Daarnaast is het in dergelijke zaken verstandig om, als je na een week nog niets hebt gehoord, telefonisch contact op te nemen. Een maand afwachten is ietswat laks naar mijn mening.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

rrvdbeek schreef:
15 jan 2019 20:57
Wat is er met het begrip redelijkheid gebeurd? Wat had ik dan moeten betalen, 1 euro, 2, 10 euro? Dit is onzin. Ik bied aan om te betalen en vraag om een regeling. Daar wordt niet op geantwoord. Het lijkt veel op opzet om op deze manier geld te verdienen.
Redelijkheid betekent ook dat dat je gewoon binnen de gestelde termijn betaalt. Ook als ze binnen één dag die regeling aan je hadden bevestigd, was je die kosten verschuldigd geweest. De enige manier om eraan te ontkomen was betaling ineens, binnen die veertien dagen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

rrvdbeek schreef:
15 jan 2019 19:05
Op de sommatie heb ik zeker gereageerd met het verzoek mij een voorstel te doen tot betaling in termijnen. Dat men er meer dan 3 maanden over doet om daar een antwoord op te geven is niet mijn fout doch hun verantwoordelijkheid. Op basis daarvan, de termijn van hun eigen afhandeling, kunnen er toch geen buitengerechtelijke kosten in rekening worden gebracht?
Het is niet uw fout dat zij 3 maanden nodig hebben om u een antwoord te geven, wel is het uw eigen verantwoordelijkheid om alvast met terugbetaling te beginnen om uw goede wil te tonen.

Zolang u dat niet doet en achterover leunt in afwachting van hun antwoord blijven de kosten alleen maar verder oplopen .
Bel ze morgen of zet het op de mail en betaal zsm de 1e termijn (en dan natuurlijk niet €1-€2-€10 :o ).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door crazyme »

Betaal de hoofdsom in elk geval eerst en direct aan de crediteur. Wanneer het incassobureau zo traag reageert en slecht omgaat met uw belangen zou ik er niet op vertrouwen dat uw schuld door hen wordt betaald.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rrvdbeek schreef:
15 jan 2019 20:57
Wat is er met het begrip redelijkheid gebeurd? Wat had ik dan moeten betalen, 1 euro, 2, 10 euro? Dit is onzin. Ik bied aan om te betalen en vraag om een regeling. Daar wordt niet op geantwoord. Het lijkt veel op opzet om op deze manier geld te verdienen.
Redelijkheid was het geweest als u na ontvangst van de factuur contact had opgenomen en het voorstel had gedaan. Nu moest het bedrijf een incassobureau inschakelen om u tot betaling toe te zetten.

Het incassobureau heeft het werk gedaan en hierna komt u met een voorstel. Dit maakt de buitengerechtelijke kosten dus terecht, lijkt me ook redelijk dat een incasso bureau hier kosten voor in rekening mag brengen. Dit had u kunnen voorkomen door het gehele bedrag te betalen.

Natuurlijk was het netjes geweest van ze om inhoudelijk te reageren maar feitelijk heeft u er niets aan, want ook bij een inhoudelijke behandeling had u de buitengerechtelijke kosten moeten betalen.

Probeer nu z.s.m. de gehele som te betalen in samenspraak met het incassobureau. Begin al met betalen om uw goede wil te tonen. Doe dit gewoon rechtstreeks aan het incassobureau, als u de opdrachtgever direct betaald zorgt dit enkel voor verwarring.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
15 jan 2019 23:02
Betaal de hoofdsom in elk geval eerst en direct aan de crediteur. Wanneer het incassobureau zo traag reageert en slecht omgaat met uw belangen zou ik er niet op vertrouwen dat uw schuld door hen wordt betaald.
Slecht advies, dat zorgt alleen maar voor extra verwarring en je hebt er geen enkel voordeel bij. Betaal gewoon aan Flanderijn.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Incassobureau Flanderijn reageert niet inhoudelijk

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

rrvdbeek schreef:
15 jan 2019 20:57
Wat is er met het begrip redelijkheid gebeurd? Wat had ik dan moeten betalen, 1 euro, 2, 10 euro? Dit is onzin. Ik bied aan om te betalen en vraag om een regeling. Daar wordt niet op geantwoord. Het lijkt veel op opzet om op deze manier geld te verdienen.
Het begrip redelijkheid, is dat je direct betaald wat je verschuldigd bent. Het feit dat er een incassobureau aan te pas komt is al onredelijk. Het feit dat u, toen u niet kon betalen, niet direct contact heeft gezocht met de schuldeiser is onredelijk.
Het feit dat u denkt RECHT te hebben op een betalingsregeling is onredelijk.

Het lijkt wel op opzet om de schuldeiser te laten wachten....

Gesloten