LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ buzz - college bescherming persoonsgegevens misschien?

Of de politie - oplichting / afpersing.

BuzzFuzz
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 apr 2009 18:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door BuzzFuzz »

Guardian72 schreef:@ buzz - college bescherming persoonsgegevens misschien?

Of de politie - oplichting / afpersing.
die bedoel ik.
ik zie politie en oplichting niet echt, wat is de basis ?
afpersing zou kunnen omdat ze denken gelijk te hebben maar dan nog. bewijs het maar.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

IJ heeft de vordering misschien 'eerlijk' opgekocht?
Als jij een uitspraak vd vordering hebt ( van 10 jaar geleden) en je wilt het nu weer voor laten komen, is het een beetje onnodig.
Ik snap 't wel, maar de rechter vindt dan misschien dat je al eerder met die uitspraak had kunnen komen, teneinde de huidige rechtszaak te voorkomen.

BuzzFuzz
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 apr 2009 18:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door BuzzFuzz »

Jolijn schreef:IJ heeft de vordering misschien 'eerlijk' opgekocht?
Als jij een uitspraak vd vordering hebt ( van 10 jaar geleden) en je wilt het nu weer voor laten komen, is het een beetje onnodig.
Ik snap 't wel, maar de rechter vindt dan misschien dat je al eerder met die uitspraak had kunnen komen, teneinde de huidige rechtszaak te voorkomen.
daar heb je ook wel een punt. maar persoonlijk vind ik IJ wel enorm stinken. zaken kloppen daar gewoon niet. 2 zaken en allebei kloppen ze niet.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Buzz,

de basis voor oplichting is dat men, ondanks een gerechtelijke uitspraak, een onterechte vordering voor de tweede maal proberen te innen.

Een serieus bedrijf zou ook moeten onderzoeken of een en ander terecht is.
Daarnaast zou je de 'verkopende partij' (wie dat dan ook is) ook zo`n aanklacht kunnen toezenden.

Nog niet zo heel lang geleden jammerde zo`n IJ figuur in de telegraaf dat er zoveel wanbetalers waren.
Ik vraag me af - als je alle spookfacturen en onterechte incasso`s, en de 'administratieve foutjes' eruit zou kunnen halen - of het er echt wel zo veel zijn.

robinhood73
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:14

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door robinhood73 »

Ik heb ook spookfacturen gehad, juist toen ik bij mijn vriend ging wonen heel vreemd. Ook alleen maar brief dat ik moet betalen snel snel zeg maar maar geen bijlages met info nix.

Ik gebeld alles opgevraagd, krijg ik niet zolang daarna weer een brief maar dan anders. Weer gebeld voor de bijlages want leuk allemaal maar kan er niets mee.

3e x weer brief (weer anders) nu gebeld dat dit moet stoppen en als ze mij bewijzen kunnen sturen dan kunnen we verder praten. Ook vertelden ze mij informatie die niet voor mij van toepassing zou kunnen zijn. Ze spraken over een jaar tal toen ik nog niet eens wat kon bestellen (echt weard) ook over een adres met jaartal toen het huis er nog niet ston en ik er dus nog niet woonde (ook heel vreemd)

Nu dik een jaar na dato zelfde soort brieven met zelfde dreigement over rechter en/of deurwaarder en ook dat ik niet gereageerd zou hebben of contact zou hebben gezocht.

Heb vandaag heel boos opgebeld dat ik dit zat ben en dat ze maar eens met feiten moeten komen ipv loze bedreigingen daar ben ik niet van gediend en ik begin moe te worden van dit soort praktijken. Ik word al boos als ik dit van anderen lees laat staan als ik er zelf in zit.

Heb eerder zoiets mee gemaakt dat tot de rechter laten komen en bleek het een rekening te zijn voor de broer van mij ex waar hij is gaan wonen. (hoe dat kan ?)

Ik zou zo graag willen dat aan deze praktijken, ook die wrede die zijn er ook eens aan banden gelegd zou kunnen worden. :evil:

Moonflower
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2010 21:15

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Moonflower »

ahaaaah... dus ik ben dus niet de enige...

in Juli jl, kreeg ik ineens een brief van Intrum Justitia??
van Inkclub ofzo, waar ik in 2005 een bedrag open zou hebben staan van
--------------- €49,56 31-05-2005
administratiekosten: € 5,00 19-01-2006

ik woon hier pas 4 jaar!
en heb pas vorig jaar een printer?!

volgens mij wordt dat incasso bureau opgelicht!
of ze proberen mij op te lichten :(

er is op het factuur aangegeven, dat Intrum Justitia Nederland B.V. eigenaar is geworden van de openstaande vordering op mij?!

het bedrag is verhoogd, naar €130,90

hoe is het mogenlijk?
ik heb nog nooit inkt besteld?
ik vind het wel een beetje een raar verhaal, snap hem zelf ook nog niet echt!
naja ik blijf dit onderwerp volgen natuurlijk!
groetjes

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Zouden 'administratieve foutjes' kunnen zijn.

Alleen, bij Robinhood stuurt men GEEN bewijzen.

Ik zou overwegen aangifte te doen - aangezien jullie beiden zeker weten dat je geen schuld hebt.

Nynhyr
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2009 08:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Nynhyr »

kraaienest schreef:Ik zou die nota gewoon betalen en daarna een schadevergoeding
eisen wegens oplichting.

eerst betalen en dan schadevergoeding vragen voor oplichting? En dan? Vind je opmerking nog kant nog wal slaan.... :?

Nynhyr
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2009 08:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Nynhyr »

Guardian72 schreef:
Nynhyr schreef: Nou wil daar wel een opmerking over maken: geen tijd meer aanbesteden; maar denk dat het juist wel goed is om dit eens goed onder de aandacht te brengen. Want zoals ik eerder stelde: stel dat ik van zo'n brief schrik en ik het geld maar gelijk overmaak, het is een klein bedrag... Vind dit diefstal! Ik blijf met ze bellen, en mogelijk werk hier van maken! Bij hoeveel mensen doen ze dit maandelijks? Kan niet je niet zomaarzeggen; geen tijd meer aan besteden!
Probleem is nu - jij maakt kosten vanwege hun fouten.
Als de dreigbrieven niet voor jou zijn, en zij doen er, ondanks herhaaldelijk (dit begrijp ik uit je verhaal) melden niets aan - is er ook nog een andere stap.

Heb je gelijk in hoor; maar als ik IJ bel hou ik ze toch zo'n twintig minuten vast aan de lijn... Tel jij eens uit wat voor kosten ze maken met deze onzin!

Doe aangifte.
Waarom? Men dreigt om je ten onrechte tot betalen te dwingen = afpersing.
Daarnaast zou (poging tot) oplichting en/of fraude ook een optie kunnen zijn.

Je moet (vind ik) niet met die mafkezen bellen - omdat ze je telefonisch van alles kunnen wijsmaken. Daarom 'geen aandacht' maar dan richting IJ.
Een aanklacht is m.i. een betere manier.. (had ik in mijn eerdere post willen zetten.. maar was me even ontschoten).

Nynhyr
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2009 08:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Nynhyr »

Moonflower schreef:ahaaaah... dus ik ben dus niet de enige...

in Juli jl, kreeg ik ineens een brief van Intrum Justitia??
van Inkclub ofzo, waar ik in 2005 een bedrag open zou hebben staan van
--------------- €49,56 31-05-2005
administratiekosten: € 5,00 19-01-2006

ik woon hier pas 4 jaar!
en heb pas vorig jaar een printer?!

volgens mij wordt dat incasso bureau opgelicht!
of ze proberen mij op te lichten :(

er is op het factuur aangegeven, dat Intrum Justitia Nederland B.V. eigenaar is geworden van de openstaande vordering op mij?!

het bedrag is verhoogd, naar €130,90

hoe is het mogenlijk?
ik heb nog nooit inkt besteld?
ik vind het wel een beetje een raar verhaal, snap hem zelf ook nog niet echt!
naja ik blijf dit onderwerp volgen natuurlijk!
groetjes

Nou inderdaad; weer een gevalletje "inkt"schade... IJ probeerd dat gewoon; binnen is winnen... en anders pech.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heeft tros radar hun nog nooit in een uitzending gehad die Intrum Justitia ?

Nynhyr
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2009 08:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Nynhyr »

Kleine update: we zijn nu ruim een half jaar verder en ik blijf bellen: wekelijks bel ik IJ op. Blijf het schandalig vinden dat dit soort organisaties dergelijke spookfacturen mogen versturen.
Zou dan ook graag een keer in een uitzending een oproep willen zien aan mensen die onder bepaalde angst zo'n dergelijke factuur aan IJ heeft betaald met het idee maar af te zijn van het "gezeur"....
Van mij zijn ze nog niet af, want wie gezeur wil, kan dat krijgen... al moet ik er eerlijk gezegd wel even een plaatsje voor in mijn agenda voor reserveren... :D

Gali
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 dec 2011 21:54

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Gali »

Ook ik heb net voor kerst een factuur van intrum justitia gehad! Dat was ff schrikken! Binnen 7 dagen betalen, anders gaat het naar de deurwaarder. De kosten zijn dan voor ons. Ik heb meteen na kerst gebeld. Het gaat om een factuur van 2004 van TELE2. Volgens de 'aardige' dame werden alle facturen welke ze naar ons stuurden weer retour ontvangen. Het is echt niet te geloven dat zij zo mogen werken!! Wie doet er wat aan? Kunnen zij niet voor de rechter gesleept worden??

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wie doet er wat aan?
Jijzelf, bijvoorbeeld.
Als zoveel mogelijk mensen op de juiste manier omgaan met een onterechte vordering, zal het vroeger of later niet meer rendabel zijn.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik sluit me bij Jolijn aan:

Er staan een aantal stappen in diverse incassotopics zoals deze.

We hebben het over een "vermeende" factuur uit 2004. Verjaring zou van toepassing kunnen zijn.
Maar even een checklist:
1 Ben je ooit klant geweest van Tele2?
2 Ben je (eventueel, en indien ja) nog steeds klant van Tele2?

Indien je bij 1 nee kan antwoorden - zou ik niet eens meer reageren, maar direct naar de politie gaan en aangifte doen van oplichting en (poging tot) afpersing. Geef aan dat dit vaker gebeurt (print desnoods een paar IJ topics uit) - en dat het dus een criminele organisatie lijkt te zijn die afpersing/oplichting als doel heeft.

Indien je bij 1 en bij 2 JA kan antwoorden, bel dan eens met Tele2 en vraag eens waarom zij IJ op je afsturen? Het is dan tevens bewijs dat de vordering nep is, daar als je nu nog steeds klant bent, ze je goede adres weten, en bij serieuze wanbetaling echt geen diensten blijven leveren. Ook dan weer, aangifte doen, maar ook Tele2 sommeren actie te ondernemen omdat namens hen gehandeld word.

Dan, vervolg checklist:
3 - stel, je bent klant geweest. Heb je een eindfactuur ontvangen en betaald?
4 - indien ja bij 3, heb je die nog? (indien geen klant geweest, sla 3&4 over)

Indien je de eindfactuur nog hebt, einde IJ avontuur. Je kan dan aantonen dat alles juist is afgesloten en er geen openstaande posten konden zijn.

Tip: BEL NOOIT, maar dan ook echt nooit met bedrijven als IJ. Ze kunnen je van alles beloven, maar puntje-paaltje: jij kan niets bewijzen. Dus, per mail, fax of aangetekende brief - als je maar ontvangstbevestiging krijgt (en die goed bewaart) - en nooit bellen! (tenzij je kan opnemen, maar dan nog).

5 - Er zou een open factuur kunnen zijn, maar jij hebt nooit iets ontvangen qua herinnering, en bent ook nooit verhuisd?

Trek dan de bevoegdheid van IJ in twijffel. Er staan hier en daar wat voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken hiervoor. (er zijn mensen die kunnen die zo uit hun mouw schudden, met wetsverwijzingen erbij).

6 - is de vordering terecht? Dan zou het verjaard kunnen zijn.

Vraag dan, schriftelijk, bewijzen op van stuiting (de zogenaamd verzonden herinneringen) en ook bewijzen dat deze retour gezonden zouden zijn.
Zo niet, kan je je beroepen op het verjaard zijn.

Anyway - genoeg te doen lijkt me.

Tip: Lees andere IJ topics hier door, en doe er je voordeel mee.

Nynhyr
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 sep 2009 08:43

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Nynhyr »

De aanhouder wint zegt met wel eens: zoal ik eerder heb gemeld ben ik IJ blijven bellen... dat heeft zo'n irritatie bij deze club gegeven dat ik afgelopen vrijdag een mailtje kreeg waarin, opmerkelijk, dit vermeld werd:

Voor wat betreft de openstaande vordering hebben wij besloten om uw dossier bij ons kantoor te sluiten, daar wij de vordering onvoldoende kunnen onderbouwen gezien de ontstaansdatum van de facturen.

Wij gaan ervan uit uw klacht op deze manier naar behoren te hebben afgehandeld.


Mijn conclusie was dus terecht!! IJ speculeert op de angstige consument! Direct maar betalen, ben ik van het gezeur af!
Schandalig en ik ga hier uiteraard ook niet mee akkoord! Vele malen heb ik IJ gebeld, en vaak onbenullig door de medewerkers te woord gestaan. En dan het geheel afdoen met zo'n mailtje.

Zal tegen IJ aangifte doen voor poging tot oplichting.
Dit word dus nog vervolgd!!!

:D

Grondslag
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 sep 2011 16:10

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Grondslag »

Hoe Intrum Justitia ooit een kwaliteitskeurmerk van de NVI heeft kunnen ontvangen, dat is me een raadsel. Het bedrijf bestaat uit een slecht gevuld informatiesysteem met voornamelijk spookfacturen en heeft hier een callcenter met nitwits aan gehangen, die het systeem als enige leidende waarheid zien.
Ik heb er zelf ook mee te maken, de eindeloze telefoonterreur, omwille van een voorheen onbekende, maar reeds betaalde factuur. Als het zo langer door gaat, dan ga ik onderzoeken welke stappen er ondernomen kunnen worden tegen Intrum Justitia. Zo te zien, zijn er behoorlijk wat mensen met gelijke ervaringen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door puma73 »

Hoe Intrum Justitia ooit een kwaliteitskeurmerk van de NVI heeft kunnen ontvangen, dat is me een raadsel.
Is niet zo moeilijk, zijn oprichter EN voorzitter van die club. Je hebt verder niks aan die club NVI, want ze zullen nooit, maar dan ook nooit een lid afvallen. Dus dien je een klacht in heb je bij voorbaat al ongelijk.

Grondslag
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 sep 2011 16:10

Re: Spookfactuur Intrum Justitia.... Zijn er meer mensen?

Ongelezen bericht door Grondslag »

puma73 schreef:
Hoe Intrum Justitia ooit een kwaliteitskeurmerk van de NVI heeft kunnen ontvangen, dat is me een raadsel.
Is niet zo moeilijk, zijn oprichter EN voorzitter van die club. Je hebt verder niks aan die club NVI, want ze zullen nooit, maar dan ook nooit een lid afvallen. Dus dien je een klacht in heb je bij voorbaat al ongelijk.
De slager keurt dus zijn eigen vlees..

Gesloten