LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ineens een aanmaning....

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

Met incassokosten en dossierkosten.
Uitleg:
Had 17 aug een flashkaartje besteld, en die hoefde ik pas de 16e te betalen, dus wist niet wat me overkwam.
Blijkt dat ik het 1e kaartje die retour had gestuurd omdat hij het niet meer deed nog zou moeten betalen, dit gaat dus om een kaartje besteld in DECEMBER 2010~!!!!
Hij blijkt dus nooit teruggekomen te zijn bij de firma...

Maarrrr!!! Ze moeten toch dan herrineringen sturen ofzoiets?
Mag dit zomaar?? Bijna een jaar later???

Imco moest ik het naar overmaken en krijg nu een brief van:
call2collect...

Iemand die dit weet???
UIteraard al mails gestuurd, zelfs de firma aan de telefoon gehad, maar nog geen antwoorden!

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door hobby1 »

Blijkt dat ik het 1e kaartje die retour had gestuurd omdat hij het niet meer deed nog zou moeten betalen, dit gaat dus om een kaartje besteld in DECEMBER 2010~!!!!
Hij blijkt dus nooit teruggekomen te zijn bij de firma...
Gewoon in een enveloppe verstuurd, of aangetekend?
Briefje erbij, en gevraagd om een bevestiging?

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

Nee helaas niet, een les voor de volgende keer, volgens mij heb ik nog wel ergens de retourbrief liggen, maar weet dat ook niet zeker, t is bijna een jaar geleden!!

Maar waarom geen herrineringen dan ofzo!! Dat moet toch eerst voor de kosten?

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door hobby1 »

tetjepuijk schreef:Nee helaas niet, een les voor de volgende keer, volgens mij heb ik nog wel ergens de retourbrief liggen, maar weet dat ook niet zeker, t is bijna een jaar geleden!!

Maar waarom geen herrineringen dan ofzo!! Dat moet toch eerst voor de kosten?

Kan ik geen antwoord op geven, maar misschien hadden zij wel een herinnering gestuurd, en je hebt deze ook niet ontvangen.
Trouwens zijn zij niet verplicht, om een herinnering te sturen.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door Kulp »

hobby1 schreef:Trouwens zijn zij niet verplicht, om een herinnering te sturen.
Wél als ze aanvullende kosten zoals aanmanings-, administratie- en/of incassokosten willen innen. In dat geval is een schriftelijke herinnering wettelijk verplicht. Zie Artikel 82 - 6:82 van het Burgerlijk Wetboek.
Afdeling 8. Schuldeisersverzuim

Artikel 82 - 6:82 BW
[1] Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

[2] Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.
Als je geen verzendbewijs (meer) hebt van het verzonden flashkaartje, ben ik bang dat je in elk geval de kosten daarvoor zult moeten voldoen. Je kunt dan immers niet aantonen dat je het product daadwerkelijk retour hebt gestuurd. Als ze jou echter geen schriftelijke betalingsherinnering hebben gestuurd, hoef je de incassokosten absoluut niet te betalen. Ik neem aan dat de brief afkomstig is van een incassobureau? Laat je door hen niet intimideren, een incassobureau heeft namelijk geen enkele wettelijke bevoegdheid. Dat heeft alleen een gerechtsdeurwaarder. Vraag het incassobureau schriftelijk (nooit telefonisch!) om alle gegevens m.b.t. de vordering op te sturen. Waarschijnlijk zal daaruit blijken dat er nooit een betalingsherinnering verstuurd is.

Mensen voelen zich in dit soort situaties al snel geïntimideerd en betalen maar om van het gezeur af te zijn. Is niet nodig. Belangrijk is om je niet gek te laten maken en alles schriftelijk af te handelen.

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

ik heb mailcontact, tenminste, heb van hun nog niks terug gehoord...
Ik bewaar iig alle mails, en ben me nu rot aan het terugdenken hoe ik dat kaartje terug
getuurd heb. Waarschijnlijk via de brievenbus,, dus daar is dan geen bewijs van.
De mails van die tijd ben ik kwijt, computer gecrashed, zal je altijd zien....
Maar bedankt voor jullie antwoorden alvast, ik kan hier wel maar wat mee.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door Kulp »

Overigens zou ik eerst even contact opnemen met het bedrijf waarvan je het flashkaartje hebt gekocht, om te checken of er inderdaad nog een rekening open staat. Neem niet klakkeloos van het incassobureau aan dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Mocht je inderdaad nog moeten betalen, maak het openstaande bedrag (uiteraard zonder de bijkomende incassokosten) dan rechtstreeks aan het bedrijf over en niet aan het incassobureau.

Ik ben trouwens benieuwd wat het door jou gekochte product kostte, en hoe hoog de incassokosten zijn die worden gerekend. Kun je dat aangeven?

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door hobby1 »

tetjepuijk schreef:ik heb mailcontact, tenminste, heb van hun nog niks terug gehoord...
Ik bewaar iig alle mails, en ben me nu rot aan het terugdenken hoe ik dat kaartje terug
getuurd heb. Waarschijnlijk via de brievenbus,, dus daar is dan geen bewijs van.
De mails van die tijd ben ik kwijt, computer gecrashed, zal je altijd zien....
Maar bedankt voor jullie antwoorden alvast, ik kan hier wel maar wat mee.
Hier staan nog wat handige tips:

http://www.stopincassobureaus.nl/index.php?page=tips

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

@Kulp:,
1e kaartje was 28,93, tweede kaartje 33,92.

Dit stond er op de aanmaning:
Hoofdsom: 74,86 (wat ik al niet begrijp....)
Rente: 1,50
Incassokosten: 44,03
Dossierkosten: 25,00

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door snepke »

Incassokosten klopt ongeveer.
Dossierkosten zijn onzin(zit bij incassokosten in)

Maar hoe komen ze aan die hoofdsom, heb je soms nog meer kaartjes retour gezonden(die niet zijn aangekomen)

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

Nee, dit zijn de enigste kaartjes die ik besteld heb.
De 1e is retour gezonden.
De 2e heb ik wel in bezit, en heb die betaald binnen de 14 dagen...

Ik snap er echt niks van!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door snepke »

Vraag (schriftelijk) een specificatie waar de hoofdsom uit opgebouwd is.
Ze zijn verplicht die te geven als men daar om vraagt.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door Kulp »

De hoogte van de incassokosten kloppen, zie ook de Staffel Voorwerk II. Daarnaast mag wettelijke rente gerekend worden over het verschuldigde bedrag dus die € 1,50 zal waarschijnlijk ook correct zijn. Die € 25,- dossierkosten worden uit de grote duim gezogen en mogen door het incassobureau helemaal niet gerekend worden. Die hoef je sowieso niet te betalen.

Het belangrijkste in deze casus is: het incassobureau zal moeten aantonen dat er een schriftelijke betalingsherinnering verstuurd is. Kunnen ze dat niet, dan hoef je alleen die € 28,93 voor het kaartje aan de leverancier te voldoen. Men kan dan geen aanspraak maken op wettelijke rente en incassokosten.

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

Dank voor jullie tips!!
Heb tot op heden nog niks gehoord, maar zal zeker maandag weer mailen, mocht ik het weekend nog niks hebben vernomen.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door Kulp »

Succes!

Ik ben trouwens ook erg benieuwd hoe ze aan het bedrag van die hoofdsom ad € 74,86 komen, aangezien je daar zelfs met de kosten voor beide flashkaartjes bij elkaar opgeteld niet aan komt. Dat zal het incassobureau ook nader moeten specificeren.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

laat het jullie weten! Heb net een mail gestuurd, dus ben benieuwd!

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Voor de goede orde, het is niet noodzakelijk een ingebrekestelling te sturen om aanspraak te kunnen maken op buitengerechtelijke kosten en wettelijke rente wanneer de schuldenaar ex. 6:83 BW van rechtswege in gebreke is. Denk met name aan een overeengekomen fatale termijn.

Daarbij, de 'wettelijke status' welke een deuwaarder bezit vindt enkel toepassing in het verrichten van ambtshandelingen, niet in die van de incasso praktijk. Een deurwaarder zal vaak handelen in opdracht van een incasso bureau bij het verrichten van ambthandelingen, wanneer een deurwaarder een incasso verricht doet deze dat niet als deurwaarder, maar als incassobureau.

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

En nu even in het nederlands...;)...
Kan ik ook nog een deurwaarder verwachten dan?
Hoop dat ik toch eerst nog even normaal mailcontact krijg!...
adSolvendum schreef:Voor de goede orde, het is niet noodzakelijk een ingebrekestelling te sturen om aanspraak te kunnen maken op buitengerechtelijke kosten en wettelijke rente wanneer de schuldenaar ex. 6:83 BW van rechtswege in gebreke is. Denk met name aan een overeengekomen fatale termijn.

Daarbij, de 'wettelijke status' welke een deuwaarder bezit vindt enkel toepassing in het verrichten van ambtshandelingen, niet in die van de incasso praktijk. Een deurwaarder zal vaak handelen in opdracht van een incasso bureau bij het verrichten van ambthandelingen, wanneer een deurwaarder een incasso verricht doet deze dat niet als deurwaarder, maar als incassobureau.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Wanneer u met de verkoper een termijn bent overeengekomen waarbinnen u betaald moet hebben, is dit een fatale termijn. Na afloop van deze termijn bent u van rechtswege in gebreke, m.a.w. er hoeft niet eerst een brief zonder kosten verstuurd te worden. Een fatale termijn wordt veel toegepast.

De posting was in reactie op de onjuistheden hier en daar verkondigd in dit topic.

De berekende buitengerechtelijke kosten zijn onjuist, er is BTW bij gerekend. Ik ga er van uit dat u het kaartje bij een bedrijf hebt gekocht. In dat geval mag u geen BTW over de incassokosten berekend worden. Het bedrag dient 37 euro te zijn.
De dossierkosten hoeft u geen acht op te slaan, er bestaat geen enkele grond deze te berekenen.
De rente zal wel kloppen, althans bij de vermeldde hoofdsom, waar ik geen aanknopingspunten toe zie.

Er van uit gaande dat u niet kunt aantonen dat het eerste kaartje is terug gestuurd, ben ik bang dat u deze toch nog moet betalen.
Er van uit gaande dat het incasso bureau slechts een enkele (herhaalde) herinnering heeft verstuurd, bestaat er geen grond tot het betalen van de incassokosten.
Als u mij de datum geeft wanneer het eerste kaartje betaald had moeten zijn, geef ik u de wettelijke rente tot nu.
Het bedrag van het eerste kaartje plus de wettelijke rente kunt u dan onder vermelding van een zinnig kenmerk (liefst oorspronkelijk factuurnummer o.i.d.) per omgaande overmaken naar de verkoper i.p.v. het incasso bureau.
Het incassobureau dient u dan een briefje te sturen waarin u de hoofdsom betwist onder vermelding van de correcte hoofdsom, de correcte wettelijke rente weergeeft, de berekende BTW over de incassokosten betwist daar de schuldeiser BTW-plichtig is, de incassokosten zelf betwist daar de werkzaamheden ter inning buiten rechte deze niet rechtvaardigen, de dossierkosten betwist verwijzend naar de bijlage van rapport Voorwerk II, melding maakt dat u de correcte hoofdsom plus rente inmiddels heeft betaald aan de schuldeiser, melding maakt dat u geenszins voornemens bent nog verdere betalingen te verrichten, en melding maakt dat u geen verdere correspondentie van het incassobureau wenst te ontvangen.
Kopietje van dit briefje naar de verkoper.

tetjepuijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 sep 2011 20:31

Re: Ineens een aanmaning....

Ongelezen bericht door tetjepuijk »

dat was eind november of b,egin december vorig jaar, ik ben al druk bezig met de papieren
na te pluizen voor de bon...

Gesloten