LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Marti81
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2011 13:01

Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Marti81 »

Hallo allemaal,

Ik zal vanaf het begin beginnen.

Vorig jaar in december kwam de postbode een Bart Smit pakketje leveren. Mn man en ik waren beiden thuis, echter hebben wij niks bij de Bart Smit besteld en het was ook nog eens aan ene J. de Jong geadresseerd wel ons adres maar de naam klopt niet. Wij hebben uiterraard dit pakketje niet aangenomen en de postbode heeft deze weer meegnomen. Er moest ook getekend worden voor het pakketje wat we dus niet gedaan hebben want we hebben het niet aangenomen. Paar weken later begonnen we facturen te krijgen van Bart smit die wij terug gestuurd hebben zonder ze open te maken met de vermelding erop dat hier geen J. de Jong woont. Dit is dus herhaaldelijk gebeurd. Sinds een paar maanden krijgen we nu post van Lindorf een incasso bureau deze hebben we wel open gemaakt en gebeld om te zeggen dat wij geen J. de Jong zijn en het pakketje van bijna 1 jaar geleden nooit hebben aangenomen. Dit begrepen ze zeiden ze ze zeiden zelfs ''dit gebeurd vaker'' Ze zouden het gaan afsluiten. Maar vandaag krijgen we weer een brief gericht aan J. de Jong dat er voor 30 nov. een bedrag van 222,78 betaald moet worden. Ik word er gewoon niet goed van! Ze zouden het afhandelen! Ik heb net gebeld maar heb na 20 min maar opgehangen want ik kreeg steeds een bandje te horen met ''alle medewerkers zijn in gesprek'' 20 min lang hé. Dus heb ik net maar een boos mailtje gestuurd met de vraag of ze nu eens willen ophouden met ons lastig te vallen en ze maar met Bart smit moeten uitzoeken waar het pakketje gebleven is want, het lijkt mij dat het pakketje niet terug is gegaan naar Bart smit anders zouden ze ons toch niet lastig vallen erover?

Ohw ja en voor zover wij weten heeft hier nooit een J. de Jong gewoond!

Wat moeten we nou doen om dit op te laten houden?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Advies vragen bij jullie rechtsbijstand of juridisch loket.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Lees maar even de topics over incasso, Lindorff, Intrum Justitia. :)
Dan kom je d'r wel uit.
En bij de home page vind je aan de linkerkant: voorbeeldbrieven. Kijk bij: incassokosten.

Is heel vervelend, het aanhouden van Lindorff, maar het kwartje zal daar wel een keer vallen.

Marti81
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2011 13:01

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Marti81 »

Dank jullie wel ik heb net een mailtje gestuurd naar [email protected]
Ik ben benieuwd.

En heb mn man ook net gezegd dat hij ons rechtsbijstand verzekering moet gaan benaderen.

thankz :wink:

EdvanWit
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:22

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door EdvanWit »

Ik heb hetzelfde meegemaakt en na het retour zenden van 5 aanmaningen is het nu een tijdje stil dus misschien is in mijn geval het kwartje bij Lindorff wel gevallen :) . Ik weet dat de post die retour gestuurd wordt aankomt en ik vermoedt daarom dat er genoeg onterechte vorderingen betaald worden (vanwege het gezeur) om dit voor Lindorff winstgevend te maken :evil: .

Wat er aan de hand is dat ergens in de vervoersketen van verzender naar ontvanger iemand spullen besteld en kan onderscheppen. Bijvoorbeeld iemand die op een expeditieknooppunt werkt of als chauffeur bij die pakketdienst. De verzender onderzoekt niet (of wil het niet onderzoeken) waarom dat de facturen retour komen en geeft vervolgens de vordering uit handen.

Het kan geen kwaad om op het gemeentehuis te controleren of de geadresseerde niet ingeschreven staat op uw adres. Uit de diverse onderwerpen van dit forum denk ik dat het niet verstandig is om eigen persoonsgegevens, telefoonnummers en email adressen aan Lindorff te verstrekken omdat dan de tereur pas echt op gang kan komen.

Zolang de aanmaningen niet op uw naam binnen komen is er volgens mij niets aan de hand. Hoe vaak dat de post retour moet weet ik niet, ik heb een tijd geleden op het internet een foto gevonden van een aanmaning die meer dan dertig keer teruggegaan was. Mogelijk is er een deskundige op dit forum die weet na hoeveel keer dit soort post de vuilnisbak in kan.

Sanne26
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:29

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Sanne26 »

Nou ja, als het alleen aan jullie adres gericht is maar met een andere naam erboven heb je weinig te vrezen lijkt mij??

J@@N
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:01

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door J@@N »

U heeft niets te vrezen, immers kunt u heel makkelijk bewijzen dat u die persoon niet bent. In Nederland geld eigenlijk het gezegde; "Wie eist die bewijst".
En dus kunnen zij niet bewijzen dat u die persoon bent, u kunt wel bewijzen dat u die persoon niet bent. Dus 2:0 voor u.

Zij kunnen niet bewijzen dat u dat pakketje ontvangen hebt. 3:0 voor u.

U kunt bewijzen dat de betreffende persoon niet op u adres (in)woont. Dus 4:0 voor u.

Zoiets hen ik ook gehad met een modebedrijf "Bonprix", via die onbeschofte hufters van "Contentia". Zij hadden een incasso brief naar mijn adres gestuurd, betreffende een andere klant naam. Natuurlijk heb ik mij tot beide gewent, volgens Bonprix was ik GEEN klant en dat klopt. Zij konden niets voor mij doen ik moest het maar met Contentia regelen. Diverse keren gebeld, telefoon schrijnen ze daar niet op te nemen. Uiteindelijk een email gestuurd en nooit meer wat van gehoord.

In de betreffende email heb ik gevraagd om een "Bevestiging van correcte", maar ja die aso 's laten niets meer van zich horen!

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Toen ik in mijn huis kwam wonen regende het incasso briefjes van diverse bedrijven.
Er is maar 1 remedie tegen incasso briefjes die niet aan jou gericht zijn.
1 Open en maken en lezen, met dikke vilfstift
"is geen bewoner /eigenaar of ingeschrevene op dit adres."
"verder wens ik u veel sucses met uw zoektocht naar de debiteur"

2 Met flinke zwarte viltstift "RETOUR AFZENDER" op de envelop zetten en liefst dezelfde dag nog in de brievenbus wippen.

De koplopers waren Lindorff en IJ.
Bij Lindorff heeft het bijna 3 jaar geduurd dat ze stopten met elke 2-3 maand briefjes te verzenden.

TIP
Geef NOOIT dus NOOIT uw gegevens als telefoon/naam
IJ preseerd het dan bv om de vordering op een andere naam te zetten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

J@@N schreef: In Nederland geld eigenlijk het gezegde; "Wie eist die bewijst".
<knip> . Dus 4:0 voor u.
Dat klopt, maar voor iedereen in deze situatie geldt wel dat men moet blijven opletten. Sommige (meer malafide) bureau's hanteren ook nog wel eens de truc om ineens de tenaamstelling op de vordering te wijzigen als u netjes een brief of e-mail stuurt dat de persoon er niet (meer) woont en gaan vervolgens vrolijk over tot dagvaarding. Dan moet gedaagde wel komen opdraven en het verhaal uitleggen.

Sjors_B schreef: Er is maar 1 remedie tegen incasso briefjes die niet aan jou gericht zijn.
1 Open en maken en lezen...
1 klein probleempje... dat mag niet.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Marti81 schreef:Sinds een paar maanden krijgen we nu post van Lindorf een incasso bureau deze hebben we wel open gemaakt en gebeld om te zeggen dat wij geen J. de Jong zijn en het pakketje van bijna 1 jaar geleden nooit hebben aangenomen. (...) Maar vandaag krijgen we weer een brief gericht aan J. de Jong dat er voor 30 nov. een bedrag van 222,78 betaald moet worden.
Ik zou een (niet-aangetekende) brief sturen waarin je te kennen geeft a) geen overeenkomst te hebben met hun cliënt, Bart Smit, en b) geen pakketje van hun cliënt aan de deur te hebben geaccepteerd. Daarna reageer je gewoon niet meer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:Ik zou een (niet-aangetekende) brief sturen waarin je te kennen geeft a) geen overeenkomst te hebben met hun cliënt, Bart Smit, en b) geen pakketje van hun cliënt aan de deur te hebben geaccepteerd. Daarna reageer je gewoon niet meer.
Denk dat het wel verstandig is deze niet te ondertekenen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Aangetekend lijkt me onnodig, dit brengt immers extra kosten met zich mee en anders gewoon lekker met een tegeneis komen voor door de ts gemaakte kosten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Emmy75 schreef:
Sjors_B schreef: Er is maar 1 remedie tegen incasso briefjes die niet aan jou gericht zijn.
1 Open en maken en lezen...
1 klein probleempje... dat mag niet.
Toch kan dat makkelijk per ongeluk gebeuren, want je gaat er van uit dat de post die op de mat ligt, voor jezelf is.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Aangetekend lijkt me onnodig, dit brengt immers extra kosten met zich mee en anders gewoon lekker met een tegeneis komen voor door de ts gemaakte kosten.
Kijk!. Jij snapt het. Wordt er niet gereageerd op je letter,dat geadresseerde niet op dit adres woont, breng dan 25 euro in rekening voor elke brief die je ze weer moet sturen om dit uit te leggen. Leuk, kan je ze ook gaan pesten met sommaties.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Emmy75 schreef:Denk dat het wel verstandig is deze niet te ondertekenen.
Voor iedereen en altijd, de handtekening altijd door de naam heen zetten. liefst in een andere kleur.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door grun »

adSolvendum schreef:Voor iedereen en altijd, de handtekening altijd door de naam heen zetten. liefst in een andere kleur.
[nieuwsgierig] Is daar een speciale reden voor? Tot nu toe doe ik dat nooit.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door snepke »

Ja, er zijn bedrijven die je handtekening dan kopieeren en onder een of ander contract zetten

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door grun »

snepke schreef:Ja, er zijn bedrijven die je handtekening dan kopieeren en onder een of ander contract zetten
En als je je handtekening door je naam zet kan dat niet meer? Ze kunnen ook het geheel kopieeren, dan klopt het nog steeds. Handtekening en naam samen bedoel ik.


Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onterechte incasso...wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Emmy75 schreef:
Sjors_B schreef: Er is maar 1 remedie tegen incasso briefjes die niet aan jou gericht zijn.
1 Open en maken en lezen...
1 klein probleempje... dat mag niet.

Sorry, maar dat kan er bij mij niet in. Post welke niet op mijn naam staat maar wel zelfde adres zou ik NIET mogen openen ???

Heb toen ik huis kocht diverse post opengemaakt van deurwaarders en zelfs politie / belastingdienst aan de deur gehad van vorige bewoners en alles opengemaakt om een ieder erop te wijzen datde genoemde persoon niet op dit adres woont........kreeg nog grote afblaffende bek ook.....zal niet herhalen wat ik toen heb gezegd maar heb er nooit meer last van gehad.

Ik zou graag willen weten waarom ik dit soort post niet zou mogen openmaken?

Gesloten