LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] intrum word steeds brutaler

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door renegade66 »

om te beginnen voordat er commentaar komt, ja de vordering is terecht, echter is dit aan onze aandacht ontsnapt en wordt gewoon netjes betaald.

nu het volgende,
mijn vrouw wordt vanmiddag gebeld door iemand van intrum justitia. ik zal de naam nog niet noemen maar laten we zeggen mijnheer H.
hij vraagt als eerste aan mijn vrouw haar naam, dus mijn vrouw geeft netjes haar getrouwde naam.
hierop geeft mijnheer als antwoord ik spreek met **** (voornaam van mijn vrouw), hierop geeft mijn vrouw bevestigend antwoord.
toen was het, maar wat is uw meisjesnaam? waarop mijn vrouw dit netjes verteld.

was het antwoord van die persoon ineens, ja, waarom zegt u dit dan niet?
waarop mijn vrouw zegt, ik ben toch getrouwd? dus ik gebruik die naam dan ook.
tevens vraagt mijn vrouw hoe hij aan ons nummer komt?
Antwoord: dat gaat u niets aan.
dit was ronduit het toppunt. mijn vrouw heeft hierop gezegd dan gaat het u ook niks aan wanneer ik betaal en heeft opgehangen.

nu komt het grootste toppunt:
mijn vrouw wordt overstuur gebeld door haar moeder, ze had een telefoontje gehad van intrum een zekere mijnheer H. die wilde weten wat ons adres was en telefoonnummer want ze hadden een vordering van €30,-.

mijn schoonmoeder zei in eerste instantie dat ze mijn vrouw niet kende waarop de persoon gelijk antwoordde, maar u bent toch ook een (achternaam).
heeft u misschien een adres?
mijn schoonmoeder wilde hier niet aan meewerken natuurlijk.

gelijk begon die persoon te dreigen en intimideren met de woorden.
dus u wilt dat uw dochter ipv €30,- ruim €800,- zal moeten gaan betalen.
hierop schrok ze natuurlijk behoorlijk en zei dat ze wel een telefoonnummer had en heeft dit gegeven.

waarop mijn vrouw gelijk werd gebeld.

ik heb later teruggebeld en gezegd dat ik dit absoluut niet pik en aangifte zal doen tegen de desbetreffende persoon van overtreding wet op de privacy, en intimidatie.

natuurlijk werd alles door mijnheer H. ontkent.
wat ik wel weet is dat er opnamen van het gesprek zijn gemaakt voor interne trainings doeleinden.

zijn er nog meer argumenten die ik kan laten opnemen in de aangifte? bijv. poging tot afpersing o.i.d.

dit is wel het toppunt van intrum justitia.
ik wil ze echt keihard gaan aanpakken, maar hoe?
iemand suggesties?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door sephora30 »

Is het in Nederland verboden dan om mensen op te bellen :shock:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Is het in Nederland verboden dan om mensen op te bellen :shock:

Dat niet Sephora maar een incassobureau mag neem ik aan geen gegevens doorgeven aan derden en dat is er gebeurd.

Dit is gewoon te walgelijk voor woorden wat ze hier weer geflikt hebben, bah. :twisted:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ziehier het Privacy Statement van Intrum Justitia. Ofwel: wat een integere en goudeerlijke incassoboer IJ is.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... akDyb6tHCw

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door sephora30 »

maar een incassobureau mag neem ik aan geen gegevens doorgeven aan derden en dat is er gebeurd.

Van wie mag dat niet?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door bianca82 »

intimidatie mag ook niet..

ook niet om gegevens van andere te ontfutselen

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door JDII »

renegade66 schreef: ja de vordering is terecht, echter is dit aan onze aandacht ontsnapt
Joh..

En dan sturen ze accuut een incassobureau op je af...

Wat een land :lol:

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door renegade66 »

Update:

ik heb eerder gezegd dat de vordering terecht zou zijn, echter na alles nagekeken te hebben is dit niet het geval.

het gaat om een vordering van Mijn Domein.
er zou nog een factuur open staan van nov. 2011 terwijl het abbo al in 2010 is opgezegd. de website werkt ook niet eens meer.

echter de betreffende factuur hebben wij ook nooit gekregen en ook geen herinnering.
als dit wel het geval was geweest hadden we hier natuurlijk contact over opgenomen.

verder heb ik intrum al weer aan de telefoon gehad, eerst vanmorgen om half 9 werd er gebeld, ik neem op en krijg Dhr. H. van intrum aan de telefoon met de reactie; ogenblik, computer zoekt de gegevens erbij.
vervolgens hoor ik hem zeggen oh, sh!t, en hij hangt op.

vanmiddag heb ik maar weer eens gebeld en de situatie uitgelegd, en aangegeven dat Mijn Domein al administratiekosten heeft berekend en dit dus de incassokosten volgens voorwerk II overstijgt. Men kon er natuurlijk weinig mee.

ik heb aangegeven dat ik verdere correspondentie alleen nog maar via briefwisseling verwacht en niet via telefoon.
hierop werd aangegeven dat ze dit niet konden en zullen bellen wanneer ze willen.

hierop heb ik aangegeven dat ik ook hiervan aangifte stalking/lastigvallen zal doen.

waarop mij succes werd gewenst.

als ik zulke lui toch eens door die telefoon kon trekken :twisted: :twisted:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kijk dat ze irritant zijn das een feit (heb een gruwelijke hekel aan incassobureaus), maar de vraag is hier, mag het wettelijk gezien wat zij doen.

Dus heb je grond om aangifte van stalking ed te doen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door GJvdZ »

renegade66 schreef:Update:

echter de betreffende factuur hebben wij ook nooit gekregen en ook geen herinnering.
Heb je de spamfolder van je emailaccount ook gecontroleerd? Heb ik nl. ook wel eens gehad, dat een factuur ten onrechte voor spam was aangezien.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door renegade66 »

jazeker is dit strafbaar,

Artikel: 285b
Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of een geldboete van de vierde categorie.

hiertegen is dus aangifte mogelijk.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kan me je reactie goed voorstellen....wat een L*ll0 zeg, en dan druk ik me nog heel erg mild uit.

Beetje via via gegevens ontfutselen via overige familie. Je zal maar op slechte voet leven met bepaalde familie welke hierdoor lekker kunnen gniffelen / gnaffelen.

Anyway, zou zeker je kans wagen om stalking / pesterijen / oid aan te kaarten.

Je geeft zelf al aan dat de vordering terecht was, maar de manier hoe deze wordt geincasseerd gaat mij ook te ver.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als het in de wet staat dat het niet mag zou ik zeker stappen ondernemen.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door electomonteur »

brief naar oplichter en co genaamd intrum Justitia sturen meet daarin
1 directe verwijdering van uw gegevens eisen op grond van het overtreden van de wet op de privacy
2 eisen dat er per direct word gestopt met de telefoon terreur op grond van artikel 285b wet boek van strafrecht
indien dit na te bepalen datum alsnog gebeurd er direct aangifte word gedaan op grond van voornoemd artiekel en de boete per direct opeisbaar zijn
3 de vordering betwisten en melden dat u bewijs stukken wilt dat u de voornoemde vordering eerder van schuldeiser heeft ontvangen
er gelijk bij melden dat de opmerking wij hebben het verstuurd niet word geaccepteerd al zijnde bewijs

hopende dat ze direct zullen stoppen met de telefoon terreur
of de telefoon alleen in het contact stoppen als u telefoon verwacht
stopen ze van zelf weer als er geruime tijd niet op dat nummer word opgenomen

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik lees in verhaal TS ook dat IJ naar een derde belt en daar om gegevens vraagt.
Het lijkt me dat ze daar ook behoorlijk de fout ingaan - zeker als men onder valse voorwendselen probeert deze derde persoon alsnog te manipuleren om gegevens af te staan.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door renegade66 »

dit klopt volledig guardian72.

morgen om 10 uur moeten we op het politiebureau zijn voor aangifte.

ze zullen nu toch eens aangepakt moeten gaan worden.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door alfatrion »

renegade66 schreef:om te beginnen voordat er commentaar komt, ja de vordering is terecht, echter is dit aan onze aandacht ontsnapt en wordt gewoon netjes betaald.
In eerste instantie gaf je aan dat de vordering terecht was. Daarmee heeft het incassobureau een grond om je telefoonnummer te verwerken. Naar mijn oordeel is hier geen strafbaar feit mee gepleegd. Het Wbp kent slechts in beperkte maten misdrijven.
Artikel 8 aanhef en onder Wbp schreef:Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien: b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
Let er op dat voor een hoofdsom tot 250 euro in beginsel door de rechter hooguit 37 euro als buitenrechtelijke vergoeding wordt toegekend. Betaal daarom niet meer dan 67 euro. Maar het is voor mij niet zeker dat je meer dan de hoofdsom zou moeten betalen. In principe niet meer gedaan dan een eerste aanmaning c.q. herinnering verstuurd en dat komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Wat ik zo vreemd is waarom dit incassobureau via haar moeder aan jullie telefoonnummer moet komen. Normaal verkrijgen ze deze via de tegenpartij.
renegade66 schreef:ik heb eerder gezegd dat de vordering terecht zou zijn, echter na alles nagekeken te hebben is dit niet het geval.

het gaat om een vordering van Mijn Domein.
er zou nog een factuur open staan van nov. 2011 terwijl het abbo al in 2010 is opgezegd.
Is daar een ontvangstbewijs van? In dat geval is de verwerking onrechtmatig en kun je tegen de verwerking hiervan verzetten.
renegade66 schreef:zijn er nog meer argumenten die ik kan laten opnemen in de aangifte? bijv. poging tot afpersing o.i.d.
Afpersing zie ik niet omdat er niet gedreigd is met geweld. Als je ergens aangifte van wilt doen zou ik gaan voor poging tot oplichting. De politie is verplicht om hiervan aangifte op te nemen. Doet ze dat niet dien dan een klacht in bij de politie om daarna naar de ombudsman te stappen. Mijn verwachting is dat hierna het OM de zaak zal seponeren en dan kun je naar het gerechtshof in een art. 12 Sv procedure.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_12_Sv-procedure
renegade66 schreef:vanmiddag heb ik maar weer eens gebeld en de situatie uitgelegd, en aangegeven dat Mijn Domein al administratiekosten heeft berekend en dit dus de incassokosten volgens voorwerk II overstijgt. Men kon er natuurlijk weinig mee.
Heb je niet terug aangegeven dat jij op jouw beurt daar weer weinig mee kon?
renegade66 schreef:ik heb aangegeven dat ik verdere correspondentie alleen nog maar via briefwisseling verwacht en niet via telefoon.
hierop werd aangegeven dat ze dit niet konden en zullen bellen wanneer ze willen.
Ik zou dit gesprek schriftelijk bevestigen tenzij je zelf het gesprek hebt opgenomen. Dat kun je dan later gebruiken als je aangifte wilt doen van belaging. Daar is m.i. nu nog geen spraken van.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door renegade66 »

Let er op dat voor een hoofdsom tot 250 euro in beginsel door de rechter hooguit 37 euro als buitenrechtelijke vergoeding wordt toegekend. Betaal daarom niet meer dan 67 euro. Maar het is voor mij niet zeker dat je meer dan de hoofdsom zou moeten betalen. In principe niet meer gedaan dan een eerste aanmaning c.q. herinnering verstuurd en dat komt niet voor vergoeding in aanmerking.
de hoofdsom bestaat uit het originele hoofdbedrag van €29,- en €10 administratiekosten, daarover heeft IJ €37 incassokosten berekend.
dat is dus al een fout op zich. verder weiger ik om bij een eerste briefje die notabene bij het verkeerde adres is afgeleverd, die incassokosten te betalen.
Wat ik zo vreemd is waarom dit incassobureau via haar moeder aan jullie telefoonnummer moet komen. Normaal verkrijgen ze deze via de tegenpartij.
dat is eenvoudig, ze hadden ons nummer niet via de tegenpartij kunnen krijgen omdat dit niet bekend was, en ook ons adres niet omdat we verhuist zijn in aug. 2011.
Ik zou dit gesprek schriftelijk bevestigen tenzij je zelf het gesprek hebt opgenomen. Dat kun je dan later gebruiken als je aangifte wilt doen van belaging. Daar is m.i. nu nog geen spraken van.
dat gaat zeker gebeuren, de schriftelijke bevestiging wordt al aan gewerkt.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door Sage. »

renegade66 schreef:de hoofdsom bestaat uit het originele hoofdbedrag van €29,- en €10 administratiekosten, daarover heeft IJ €37 incassokosten berekend.
dat is dus al een fout op zich. verder weiger ik om bij een eerste briefje die notabene bij het verkeerde adres is afgeleverd, die incassokosten te betalen.
Indien er in de voorwaarden van het bedrijf staat dat er bij een eventuele storno of andere administratieve behandelingen de administratie kosten mogen worden berekend dan mogen zij dit gewoon in de hoofdsom opnemen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrum word steeds brutaler

Ongelezen bericht door alfatrion »

renegade66 schreef:De hoofdsom bestaat uit het originele hoofdbedrag van €29,- en €10 administratiekosten, daarover heeft IJ €37 incassokosten berekend. dat is dus al een fout op zich.
Juist. Maar geen €25 euro dossierkosten?
renegade66 schreef:verder weiger ik om bij een eerste briefje die notabene bij het verkeerde adres is afgeleverd, die incassokosten te betalen.
Het is hier niet relevant, maar... Op het moment dat de tegenpartij je adres niet heeft zal deze meer werk moeten verrichten dan slechts een eerste briefje sturen. Als je hier erg principieel in staat dan zou dit kunnen betekenen datje naast de 37 euro ook nog proceskosten moet betalen. Zeg maar de acht honderd euro waar de incassoman het over had.
renegade66 schreef:dat is eenvoudig, ze hadden ons nummer niet via de tegenpartij kunnen krijgen omdat dit niet bekend was, en ook ons adres niet omdat we verhuist zijn in aug. 2011.
ALS de vordering terecht was, dan had de incassoman je een plezier gedaan door de moeder van je vrouw te benaderen. Het alternatief kost had je meer gekost.

Gesloten