LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] instrum justitia / oxxio

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
gezin
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:25

instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door gezin »

We hebben een vordering van Oxxio lopen bij justitia.Dit gaat over een voorschots bedrag van stroom en gas.Helaas wilde Oxxio een te hoog bedrag per maand hebben om deze voorschot te betalen waar we niet aan konden voldoen, en niet eens weten of we dit bedrag ook gebruikt hebben eind van het jaar, meestal krijgen we juist geld terug. Oxxio gaf aan dat we geen afspraak konden maken voor te betalen tijdens telefoongesprek, een maand later wordt er gewoon een bedrag afgeschreven , wat blijkt een eenzijdige betalingsafspraak waar ze ons nooit van op de hoogte hebben gebracht. Toen we navraag gingen doen bij Oxxio bleek dat ze het meteen door hebben gestuurd naar Instrum Justitia. In dat telfoongesprek werd ons verteld dat er geen incassokosten bij kwamen. Wat Instrum Justitia dus wel bleek te doen. Toen wilde instrum justitia het bedrag ineens hebben binnen een paar dagen, ja dat gaat niet. Toen werden er betalingsvoorstellen gedaan die veel te hoog waren, waar ze goed van op de hoogte waren waar we niet aan konden voldoen. Toen er eenmaal een afspraak kon gemaakt worden, hebben ze die zelf weer ineens terug getrokken, om onbekende redenen. Toen wilde ze weer een hoger bedrag afspreken want dat kon wel weer. Daarna hebben ze een afspraak gemaakt maar nooit bevestigd dat deze accoord was. We hebben die wel voldaan enkele keren. Nu kunnen we weer een hoger bedrag gaan betalen voor een regeling. Terwijl wij ze mailen hoe het overgemaakt moet worden met de oude regeling, krijg je na 4 weken pas een reactie. In die reactie schrijven ze dat ze op 2 jan een brief hebben gestuurd, als ik vraag naar een kopie van de brief ( brief niet ontvangen) sturen ze me een email met daarin een getypt stukje tekst. Wat iedereen kan doen. We hebben weer gemaild en gevraagd om uitleg over deze zaken maar ook over dat het bedrag niet overeen komt met Oxxio. De man ( meneer van bladel) belde hiervoor terug, om dingen te bespreken, maar in dit gesprek mochten we niets vragen of vertellen, en de man was ronduit onbeschoft. Ook kon meneer het niet laten om te dreigen met maatregelen. Ik heb meteen na het gesprek gemaild, en toen kregen we meteen na 10 minuten al antwoord terwijl meneer aangeeft dat wij niet de enige zijn als excuus dat het 4 weken duurde voor een reactie.
Kortom we hadden een regeling van 28.14 pm ( die hun hebben voorgesteld) daarna weer ingetrokken , betalingsregeling van 34.50 p.m en nu moeten we weer 60 euro pm gaan betalen. Het ergste is dat we niet eens weten of we dit bedrag wat we moeten betalen gebruikt hebben.

Er is gewoon weg geen fatsoenlijke communicatie mogelijk met Instrum Justitia. Helaas is dit normaal voor instum justitia.

Even ter aanvulling bovenstaande stuk.
Om 17.30 stond er een man aan de deur ( erg onverzorgde man) die een brief had , hij zei dat hij niet van Oxxio was, zowel instrum justitia. Maar een partij die nu vandaag was ingeschakeld.
Naam wilde hij niet zeggen.
In de brief staat dat er binnen 5 dg betaald moet worden het volledige bedrag. € 624.61 ( bedrag is ook niet juist en zijn namelijk dubbele kosten gerekend terwijl die al betaald zijn, duidelijk door betalingsbewijzen, maar ook daar wilde instrum justitia niet naar luisteren.
Wordt het niet betaald worden we afsloten van stroom en gas ( terwijl ze iedere maand de voorschot automatisch afschrijven en dit is ookal voor deze maand gebeurd)
Of we moeten een kaart invullen en retour sturen binnen 5 dg.
Keuze op de kaart zijn :
*Ik heb schulden en kan niet betalen. Oxxio mag me aanmelden voor schuldenbemiddeling.
* Ik heb schulden en ben reeds aangemeld bij schuldbemiddeling. Vul instantie in.
* ik ben in bezit van een medische verklaring van een arts, niet zijde mijn behandelende arts, waarin staat dat afsluiting zeer ernstige gezondrisico’s tot gevolg heeft. Een kopie van verklaring toevoegen.
* Oxxio mag mij niet aanmelden voor schuldbemiddeling. Ik accepteer dat ik kan worden afgesloten van energie.

In de brief stond :
27-01-2012 ( dus dat hebben ze vandaag en de vorige dagen ook weer verzwegen aan de telefoon)

Kortom het gaat gewoon nergens over. Als we nu weg gaan bij oxxio krijgen we geld terug voor alles wat we niet gebruikt hebben, want het is een voorschot berekening.

Daarbij zitten we met een kind die longpatiënt is, dus afsluiten is geen optie.


maar goed ik heb dus nu kassa gemaild want die zoeken dus mensen met problemen met incassoburo's .

ik zal morgen reageren op hun brief van vandaag. verder zal ik ook juridische hulp gaan zoeken.......

iemand tips suggesties ??? ( als ik kon betalen ineens had ik het gedaan, wij hebben steeds ons aan de afspraak gehouden, maar instrum niet)

valt me ook op hoeveel mensen er klagen over instrum justitia....

Met vriendelijke groet,

gezin
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2012 20:25

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door gezin »

dan nog iets .. de brief die vandaag om 17.30 werd afgegeven staat dagtekening op van 27-01-2012 ( binnen 5 dg) dan kom je op 01-02-2012 ( morgen dus ) heb de brief pas uren in huis. daarbij wist instrum justitia heel goed vandaag al dat die brief opgemaakt was. dus ze liegen je ook nog voor...........

met een beetje pech dus zonder energie met 2 kleine kinderen waarvan 1 longpatient ??????

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door renegade66 »

met een beetje pech dus zonder energie met 2 kleine kinderen waarvan 1 longpatient ??????
nee, ze mogen je niet afsluiten ivm de winterperiode, en nu al helemaal niet met deze kou.

dit weten ze heel erg goed, en zijn sowieso loze dreigementen.
een incassobureau kan dat niet zomaar even besluiten. het loopt nog "maar" bij een incassobureau en nog niet bij en deurwaarder.

verder kunnen ze niet afsluiten omdat je wel bereid bent om die achterstand te betalen, ook al is het een klein beetje. doe dit ook gewoon elke maand.

en die vent aan de deur kun je gewoon vergeten, die mag aan de deur komen om een briefje te geven en meer niet.

als de rest qua kosten e.d niet kloppen en je kunt dit bewijzen, doe aangifte bij de politie van poging tot oplichting.

heel veel succes.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door sephora30 »

Gewoon overstappen naar een ander voordat ze gaan afsluiten.

Ondertussen probeer je het met Oxxio/IJ te regelen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef:Gewoon overstappen naar een ander voordat ze gaan afsluiten.

Ondertussen probeer je het met Oxxio/IJ te regelen.
Als er ergens een rekening openstaat kan je niet overstappen

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Bel anders vandaag nog je gemeente of kredietbank. Zij kunnen jou helpen dat je in ieder geval niet wordt afgesloten en met evt. alles weer op de rails te krijgen. Misschien niet het leukste om te doen, maar omwille van je kinderen en hun gezondheid iets waar je je dan overheen moet zetten. Heel veel sterkte ermee!!

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door JXV »

renegade66 schreef:
verder kunnen ze niet afsluiten omdat je wel bereid bent om die achterstand te betalen, ook al is het een klein beetje. doe dit ook gewoon elke maand.
Dit is niet helemaal waar. Ik wil overigens niemand bangmaken, maar bereid zijn om een achterstand te betalen wil niet zeggen dat men geen maatregelen kan treffen. Een regeling moet je samen overeenkomen. Als men 60 euro per maand wil zien, dit bevestigt en vervolgens betaal je 'maar' 35 euro per maand; ervan uit gegaan dat het een lopend contract is, kan zoiets best vervelend worden. Dit is in het algemeen gesproken dus.

Het mag duidelijk zijn dat het slecht is dat men snel een vordering uit handen geeft, echter klinkt dit ook wel weer redelijk volgens het boekje. Je spreekt min of meer een betalingsregeling af en ergens in dit proces is er onenigheid ontstaan over de hoogte van de aflossing. Zij sturen een brief waarbij voor hen de regeling komt te vervallen en jouw kwestie gaat de grote molen in. Het is een bedrijf en men heeft procedures. Ik heb dit al eerder gepost in situaties; voor schrijnende, moeilijke of gewoon afwijkende gevallen is het belangrijk dat men bereikbaar is, zodat je het mano o mano kan uitleggen en samen tot een oplossing kan komen.

Praktijk leert echter dat dit erg moeilijk is, zeker bij de grotere jongens (Intrum etc). Ik zou toch het verhaal helemaal samenvatten, vervolgens een zo goed mogelijk voorstel formuleren, dus een realistische aflossing voor jouw gezinssituatie en inkomen en dan onderbouwd en wel, liefst in persoon fysiek aldaar, opnemen met Oxxio tesamen met alle eerdere correspondentie. Dit zou een beroep zijn op de sociale kant van Oxxio, blijkt dan ook meteen of ze dat hebben.

Anderzijds kun je ook de brieven/correspondentie op een rij zetten; als men een regeling had bevestigd, jullie die regeling nakomen en men tijdens dit proces opeens de regeling verhogen zonder dat dat vooraf was afgesproken en bevestigd, hebben ze helemaal niet het recht jullie verder lastig te vallen. Ik weet echter niet of het verhaal daadwerkelijk helemaal zo in elkaar steekt qua data, termijnen, betalingen en afspraken natuurlijk.

Sowieso veel succes, zeker in deze zoals men het op de radio vanochtend noemde Syberische tempreraturen !

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Net effe nagevraagd... Een bekende heeft zoiets ook aan de hand gehad. Die heeft toen contact opgenomen met de gemeente en kon dezelfde dag nog langskomen met de openstaande vorderingen. Gemeente heeft de energie/water/gas-leverancier gebeld met de mededeling dat het zou worden opgelost. De gemeente heeft toen de openstaande vorderingen betaald en dit werd dan een renteloze lening. Persoon in kwestie ging dus elke maand een bedrag aan gemeente betalen, maar was wel weer "bij" met de betalingen. Hij was toen zelfs al afgesloten!! Dus effe door de zure appel heen en neem contact op met ze. Alles beter dan met 2 kinderen in de kou zitten. Zeker als er ook nog 1tje longpatiënt is!!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door sephora30 »

snepke schreef:
sephora30 schreef:Gewoon overstappen naar een ander voordat ze gaan afsluiten.

Ondertussen probeer je het met Oxxio/IJ te regelen.
Als er ergens een rekening openstaat kan je niet overstappen
Echt wel, zelf 2x gedaan.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door sephora30 »

@autimama,

Klopt, heb ik zelf ook een keer gedaan. Had een achterstand van 700 euro, de gemeente heeft toen contact opgenomen met de energieleverancier, die heeft de rekening on hold gezet (ik zou dus niet afgesloten worden) en de gemeente heeft een tijdje later de rekening betaald.
Ze zeiden dat ik het terug moest betalen maar heb er nooit meer iets van gehoord.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Guardian72 »

sephora30 schreef:Ze zeiden dat ik het terug moest betalen maar heb er nooit meer iets van gehoord.
Nog niet.. als je kan, spaar maar vast..
Want gemeenteambtenaren hebben een heel, heel lang geheugen :)

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste gezin,

Naar aanleiding van uw bericht geven wij u hierbij een reactie vanuit Oxxio. U geeft aan dat u niet op de hoogte te zijn geweest van uw voorschotbedrag. Verder geeft u aan dat Oxxio zonder enige kennisgeving, een niet betaald voorschotbedrag direct heeft overgedragen aan ons incassobureau.

Kennisgeving voorschotbedrag
Als Oxxio een nieuwe aanmelding ontvangt, wordt er binnen twee dagen een bevestigingsbrief verzonden en binnen zeven werkdagen een welkomstmap. In deze welkomstmap zit onder andere een zogenaamde "switchbrief". Op deze brief staat vermeldt wat uw standaard jaarverbruik is, gebaseerd op verbruiksgegevens van uw netbeheerder, en wat uw voorschotbedrag bij Oxxio zal worden.

Overdracht naar ons incassobureau
Oxxio incasseert bedragen altijd middels een automatische incasso. Indien een automatische incasso mislukt, stuurt Oxxio een e-mailbericht met de mededeling dat de automatische incasso is mislukt. In dit bericht wordt ook aangegeven wanneer Oxxio opnieuw zal proberen te incasseren. Indien er geen e-mailadres bij Oxxio bekend is, zal deze informatie schriftelijk worden verzonden.

Als een bedrag alsnog onbetaald blijft, stuurt Oxxio een herinnering. Vervolgens een aanmaning. Als een betaling vervolgens uitblijft, worden alle openstaande bedragen overgedragen aan ons incassobureau. Dit proces kan al snel een paar maanden in beslag nemen.

Als een dossier is overgedragen, zal Oxxio in principe niet meer inhoudelijk ingaan op betaalafspraken. Echter, als blijkt dat er fouten zijn gemaakt bij de bovengenoemde procedure, dan kan een dossier worden ingetrokken.

Als laatst geeft u aan dat u onbeschoft te woord bent gestaan door het incassobureau. Graag vernemen wij van u hoe en wanneer dit gesprek heeft plaatsgevonden. Wij kunnen dit dan bespreken met het incassobureau.

Graag zou ik voor u willen uitzoeken of alle procedures goed zijn opgevolgd. Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected]. We zullen onze conclusie in dit topic plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker
Laatst gewijzigd door deoxxiomedewerker op 01 feb 2012 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ oxxiomedewerker,

even off topic - maar..
Gezien de klachten met name over HOE IJ te werk gaat, zou het voor het imago van Oxxio niet beter zijn om een redelijk incassoburo in de arm te nemen, danwel een paar mensen intern dit te laten regelen?

Want, een eerlijk en serieus bedrijf zou er goed aan doen geen zaken met zo`n vage en oneerlijke club (lees diverse topics hier, en andere consumenten forums er maar op na) te willen doen.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Guardian72,

We kunnen ons goed voorstellen dat gesprekken met een incassobureau als negatief worden ervaren. Na een herinnerings- en aanmaningstraject van een opdrachtgever, zal een incassobureau meer aandringen tot betaling.

Uiteraard vindt Oxxio dat klanten altijd correct en met respect moeten worden behandeld. Om deze reden verzoeken we de topicstarter ook haar ervaring aan ons door te geven, zodat we dit met IJ kunnen bespreken.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door JDII »

sephora30 schreef:
snepke schreef:
sephora30 schreef:Gewoon overstappen naar een ander voordat ze gaan afsluiten.
Als er ergens een rekening openstaat kan je niet overstappen
Echt wel, zelf 2x gedaan.
Je zult wel trots zijn op jezelf sephora
Van dit soort volk gaat nederland dus kapot

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Chocomelk »

deoxxiomedewerker schreef:Beste Guardian72,

We kunnen ons goed voorstellen dat gesprekken met een incassobureau als negatief worden ervaren. Na een herinnerings- en aanmaningstraject van een opdrachtgever, zal een incassobureau meer aandringen tot betaling.

Uiteraard vindt Oxxio dat klanten altijd correct en met respect moeten worden behandeld. Om deze reden verzoeken we de topicstarter ook haar ervaring aan ons door te geven, zodat we dit met IJ kunnen bespreken.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker
Een 'geweldige' manier tot aandringen :
gezin schreef:Om 17.30 stond er een man aan de deur ( erg onverzorgde man) die een brief had , hij zei dat hij niet van Oxxio was, zowel instrum justitia. Maar een partij die nu vandaag was ingeschakeld.
Naam wilde hij niet zeggen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Succes met bespreken - maar de ervaring van velen op dit forum is dat IJ erg onbeschoft richting hun 'klanten' (degenen op wie een vordering is dus) handelt, tot en met telefonisch stalken aan toe.

Alleen al daarom zou ik geen zaken met ze willen doen, en me twee keer bedenken alvorens ik in zee ga met een bedrijf dat IJ gebruikt.

Dit gezegd hebbende, ik ben momenteel zelf oxxio klant.. als er een leuk aanbod van iemand anders komt zal ik dat zeker overwegen nu ik dit weet.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door bianca82 »

een incassoburo is nooit leuk echter is IJ best agresief en doet ook vaak dingen die tegen het illegale zit..

er zijn betere incassoburo's die het wel netjes en wettelijk doen

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door Guardian72 »

bianca82 schreef:een incassoburo is nooit leuk echter is IJ best agresief en doet ook vaak dingen die tegen het illegale zit..

er zijn betere incassoburo's die het wel netjes en wettelijk doen
Precies, en daar zouden opdrachtgevers ook eens naar moeten kijken.

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: instrum justitia / oxxio

Ongelezen bericht door JXV »

Ik wil niemand verdedigen, want er worden gewoon veel fouten gemaakt. Ik ben ook absoluut geen fan van Intrum, heb zelf in verleden(ruim 10 jaar geleden inmiddels) ook zaken met hen gedaan daar een van mijn klanten toen een traject met Intrum wilde starten, maar er speelt natuurlijk veel meer dan deze situaties. Welke overigens allen individueel erg vervelend zijn.

De situatie moet ook vanuit de andere stoel worden bekeken. Een groot bedrijf heeft veel contacten, een (meestal) landelijke dekking door haar netwerk en bieden scherpe prijzen aan om vorderingen namens hun klanten te incasseren. Een schuldenaar is voor Intrum overigens geen klant, maar een debiteur, de opdrachtgever (in dit geval Oxxio) is de klant en daar vinden waarschijnlijk op hele andere manieren gesprekken plaats dan aan de deur bij een debiteur.

Zeker in deze tijd van economische drama's is iedereen op zoek naar 'goedkoop', want we zitten allemaal op de centjes. Bij massa's handelingen gaan gewoon dingen fout, daar zijn helaas mensen vaak de dupe van. We praten over honderduizenden facturen per maand die door 'de Nederlander' niet of niet tijdig worden betaald. Hier gaan gewoon dingen mis!

Wat je wel vaak mist als je zaken doet met zo'n grote partij is kwaliteit. Je bent als klantje, maar zeker als debiteur slechts een nummer. Je legt je naam dus wel te grabbel als er dan fouten in jouw zaken worden gemaakt door het bewuste incassobureau. Ik denk dat het netjes is van Oxxio om de klacht grondig te onderzoeken en te kijken wie die man precies was die niet eens aan wilde geven waarvan hij was (echt schandalig!) en de mensen op die manier aan de deur lastig valt.

Veel kwesties ontstaan ook uit de welbekende: de goeden lijden onder de slechten. Vaak als mensen hier op het forum komen, komt dat voort uit het feit dat hun onrecht is aangedaan. Dit is slechts een heeeeeel klein deel, want de andere meeste gevallen hebben mensen er daadwerkelijk een (financiele) bende van gemaakt en iedereen begint meestal zijn of haar verhaal met: het is niet mijn schuld. Terwijl er vaak wel degelijk wat hiaatjes in het verhaal zitten.

Het is desondanks jammer(lees: schandalig, maar we kijken er niet eens meer van op) dat je eerst je hier moet melden om aandacht te krijgen, voordat je individuele zaak die voor jouw als persoon heel belangrijk is steeds zelf moet aanslingeren, alvorens het balletje gaat rollen. Maar het feit dat Oxxio in dit geval contact zoekt en de kwestie met de bewuste incassopartner wil onderzoeken, lijkt mij verder netjes.

De ijdele hoop dat Intrum haar zaakjes wat socialer gaat aanpakken of dat men collectief besluit met zijn allen geen zaken meer met hen te doen, lijkt me na al deze jaren helaas een utopie.... Dat wil overigens niet zeggen dat er gestopt moet worden met klagen :)

Gesloten