LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
CAPSAICINEE
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 10:49

Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door CAPSAICINEE »

Eind september 2011 een brief gekregen van Flanderijn over een betaalachterstand van de hypotheek bij Reaal. Daar op gereageerd per mail op 7 oktober waarin de situatie uitgelegd werd en de vraag of er een betalingsregeling kon worden getroffen. De mail twee weken later opnieuw verstuurd wegens het uitblijven van een reactie. In november contact gehad met Reaal over de hypotheek en een overeenkomst mee getroffen.
Half december belt Flanderijn met de boodschap dat er betaald moet worden. Uitgelegd dat ik sinds oktober contact zoek, maar geen respons heb gekregen. Ook verteld dat er een overeenkomst is gesloten is met Reaal. Flanderijn wist van niets. Het telfoongesprek werd pushender en onbeschoft, zelfs na al 10 keer herhaald te hebben dat we willen betalen, dat we contact gezocht hebben en dat we dit opgelost willen hebben. Na het telefoongesprek een e-mail verstuurd met een klacht over de onprofessionaliteit van de dame die we aan de lijn hadden, maar ook opnieuw over een betalingsregeling begonnen. Daarbij aangegeven dat we zelf niet konden bellen ivm alleen een prepaidtelefoontje.
1 week later: geen reactie
2 weken later: geen reactie, de mail opnieuw verstuurd
3 weken later: geen reactie, weer opnieuw de mail verstuurd
4 weken later (half januari): geen reactie, langs gegaan bij het kantoor van Flanderijn
Daar na lang wachten weer van het kastje naar de muur gestuurd met de boodschap dat we dezelfde middag terug zouden worden gebeld.
Vervolgens is dit niet gebeurd. Dag erna ook niet en hetzelfde gold voor de week erop. Wel twee brieven binnen gekregen met het verschuldigde bedrag wat opeens 3 maal over de kop is gegaan (13.000) vergeleken met de brief in september plus een brief over executieverkoop van het huis en beslaglegging op het salaris. HOE IS DIT IN GODSNAAM MOGELIJK?!
Dag erna direct naar het kantoor gegaan met vragen over de brieven en waarom er geen respons komt!! Weer weggestuurd met de boodschap dat we gebeld zouden worden. Nu gebeurde dat wel. Een jonge mevrouw (met r&b muziek op de achtergrond???) zegt doodleuk dat ze alle e-mail al sinds oktober heeft ontvangen maar het niet de moeite vond er op te reageren. Daarbij zegt ze dat we in oktober al telefonisch contact met een collega van haar hebben gehad en dat diegene ook heeft ge-e-maild. Ik vertel haar dat dat onwaar is. Hoe kan het zijn, dat als we in oktober al contact gehad hadden, we 4 maanden door zijn gegaan met zeuren om een reactie??? Als we contact gehad hadden, was er toch al een betalingsregeling geweest?! Ook vermeld ze dat ze nu verwacht dat de hele hypotheek in 6 termijnen wordt terugbetaald. Normaal betalen we alleen de rente en dit hebben we een aantal maanden niet gedaan. Volgens ons is er daarom ook een achterstand van maximaal 5000/6000 euro. Mevrouw komt via de telefoon opeens niet met het in de brief genoemde bedrag van 13.000, maar met 145.000 euro!!! Dat is de hele hypotheek en dat moet in 6 termijnen worden afgelost. Is dit realistisch? Is dit de normale gang van zaken? Dit is toch onmogelijk???

Kortom; de samenwerking met Flanderijn is nihil, de communicatie en respons is buitengewoon slecht en er wordt niet professioneel gehandeld.

Wat kunnen we eraan doen om onder die executieverkoop + beslaglegging uit te komen?? Naar het juridisch loket?

Ik hoop op een aantal goede tips!!

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik ben bang dat je er niet zomaar onderuit komt, ik neem aan dat de bank al een paar herinneringen heeft gestuurd voordat Flandrijn een brief stuurde. Maar je hebt een overeenkomst met de hypotheekverstrekker, dan zou ik die voorleggen aan Flandrijn en dan zal de hypotheekverstrekker de zaak moeten afmelden bij Flandrijn

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door JXV »

een tip (beetje mosterd na de maaltijd): als men steeds niet reageert op je voorstellen en je dus wel wil gaan aflossen omdat de vordering terecht is; betaal je eigen voorgestelde regeling (die naar redelijkheid is opgezet op basis van je eigen inkomenssituatie) ondertussen terwijl je steeds contact probeert te zoeken. Mocht de zaak een juridisch vervolg dan krijgen, kun je al je welwillendheid daarmee aantonen (moeite om steeds contact te zoeken en je wil tot aflossen).

Dit is een algemene stelling, maar kan in je voordeel werken. Staat dus uiteraard los van het feit dat men blijkbaar niet het fatsoen heeft normaal op je verzoeken te reageren. Maar goed, dat zal ook de reden zijn dat je hier een post hebt aangemaakt :)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door Jolijn »

Handelt Flanderijn & van Eck als incassobureau of deurwaarder?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door aardjee »

@Jolijn als er een brief is over beslaglegging loon en executieverkoop dan ga ik er vanuit dat flanderijn en van Eck beiden deurwaarders bezig zijn met het executeren van een vonnis. Ik zou dus eigenlijk de vraag willen stellen of er een dagvaarding is ontvangen en of een vonnis is betekend. Ik denk dat wanneer een bank de vordering uit handen geeft, er niet direct door de bank een betalingsregeling wordt aangeboden. Dan zou de vordering ingetrokken moeten worden

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door Jolijn »

@ aardjee bedankt.

TS, voor klachten betr. deurwaarders kun je terecht bij http://www.kbvg.nl/index.php?id=130

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik kan je maar twee adviezen geven :

1. alles (maar dan ook alles) schriftelijk vastleggen. Al jouw acties en het gebrek aan reactie van de tegenpartij. Aangetekend. Ze sturen aan op een escalatie dus rechter.

2. Juridisch advies inwinnen.

Sterkte.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door renegade66 »

flanderijn op zich is al een dubieus bedrijf,
ik kreeg laatst een aanmaning voor een kleine achterstand bij enexis, ( nooit geweten omdat alles naar het oude adres werd gestuurt terwijl het nieuwe bekend was) blijkt dat flanderijn doodleuk informatiekosten berekent omdat ze in de incassofase het GBA hebben geraadpleegd.

hierop heb ik ze gewezen en duidelijk gemaakt dat dit alleen mag bij een ambtelijke handeling, dus alleen in geval van uitreiken vonnis of dagvaarding.

hier hebben ze gewoon schijt aan. volgens hun klopt dit niet.

echter overtreden ze hiermee artikel 98 van de Wet gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door aardjee »

@renegade misschien hebben ze wel voor je oude adres op de stoep gestaan en om er zeker van te zijn waar je nu woont het GBA geraadpleegd lijkt me niet echt heel vreemd. Sterker, als ze dat niet hadden gedaan had je pas bij een dagvaarding geweten dat je nog iets moest betalen en was je nog meer kosten verschuldigd geweest

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door renegade66 »

als je goed had gelezen zitten ze nog in de incassoprocedure, dit houd in dat ze als incassobureau optreden.
iets beter lezen dus, en een incassobureau mag wat mij betreft aan elke deur gaan staan, maar dat neemt niet weg dat ze dan informatiekosten/leges mogen berekenen.

informatiekosten mag alleen indien er ambtelijke handelingen zijn verricht zoals een dagvaarding uitbrengen. en dit is nog niet gebeurd. is ook aangegeven.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik ben van mening dat het incassotraject al voorbij is als er loonbeslag wordt gelegd en executieverkoop en het volledig bedrag opeisbaar is, maar goed die vraag is gesteld maar geen reactie op ontvangen.

Oh ja renegade ik reageerde op jouw stukje
Laatst gewijzigd door aardjee op 08 feb 2012 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door Jolijn »

renegade66 schreef:als je goed had gelezen zitten ze nog in de incassoprocedure, dit houd in dat ze als incassobureau optreden.
iets beter lezen dus, en een incassobureau mag wat mij betreft aan elke deur gaan staan, maar dat neemt niet weg dat ze dan informatiekosten/leges mogen berekenen.

informatiekosten mag alleen indien er ambtelijke handelingen zijn verricht zoals een dagvaarding uitbrengen. en dit is nog niet gebeurd. is ook aangegeven.
Ze of jullie?

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door JXV »

Hmmm

GBA moet genomen voor de ambtshandeling, dus als men voornemens is te gaan dagvaarden (reeds 2 sommaties gestuurd en reactie is uitgebleven), dan wordt de GBA genomen. Als dan blijkt dat het adres wat men eerst had onjuist is, dan zal men opnieuw die sommaties moeten gaan sturen. Zo heb je dan dus legitieme GBA-kosten, terwijl je nog geen ambtshandeling hebt uitgevoerd.

Maar goed, weet niet of het zo in dit geval gegaan is natuurlijk :)

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door renegade66 »

ze treden op dit moment nog op als incassobureau en niet als deurwaarder, dus behoren de informatiekosten bij de incassokosten inbegrepen te zitten.

zou een beetje heel eenvoudig zijn om dit soort acties toe te laten. dan kunnen dit soort bureau's altijd informatiekosten bijvoegen door te zeggen, wij wisten het adres niet en we zijn voornemens de debiteur te dagvaarden dus is het toegestaan.

sorry is een beetje te eenvoudig.

er staat heel duidelijk, informatiekosten zijn alleen toegestaan als men een dagvaarding of exploot o.i.d wil afgeven.

JXV
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 dec 2011 10:31

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door JXV »

Renegade,

Een incassobureau mag helemaal geen GBA nemen, dus ik volg de strekking verder niet. Ik wilde slechts die kennis daarover even delen, dus dat de situatie an sich wel degelijk zou kunnen voorkomen.

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door wiltin »

Topic starter, je schrijft in je openings topic: In november contact gehad met Reaal over de hypotheek en een overeenkomst mee getroffen.

Als jij een overeenkomst met je hypotheek verstrekker hebt getroffen en deze ook nakomt is er mijn inziens niets aan de hand. De hypotheekverstrekker is opdrachtgever en moet in dit geval Flandrijn terug roepen.

CAPSAICINEE
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 10:49

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door CAPSAICINEE »

De overeenkomst in november is gesloten tussen Reaal, mijn vriend en de makelaar. U hoort het dus al, een overeenkomst tot gedwongen verkoop.

Sinds ik dit topic startte zijn de ontwikkelingen (zoals ik gewend ben van Flanderijn) minimaal. We hebben een inkomsten- en uitgaven verklaring opgestuurd plus een directe mail ter bevestiging, maar horen al ruim 3 weken (!!!!!) niets. Ondertussen langs geweest bij het Juridisch loket voor advies (zij raden aan om zo snel mogelijk een afspraak met de hypotheekvertrekker te maken) en zodoende pogingen gedaan tot contact met Reaal. De hypotheek wordt sinds vorige maand gewoon weer betaald en we hopen dat Reaal het dossier bij Flanderijn terug haalt en we een regeling met Reaal zelf kunnen treffen. We hebben een specificatie ontvangen en het gaat in totaal om een achterstand van 5600. Maar dit is de achterstand. Ze zeggen dat we de achterstand + de hele lening moeten betalen wat bij elkaar iets minder is dan 160.000.
Terwijl, als de hypotheek vanaf nu gewoon weer elke maand betaald wordt en daarnaast we een betalingsregeling kunnen treffen voor die 5600, dat dan toch genoeg moet zijn? 5600 is naar mijn mening niet zo veel om helemaal tot executie verkoop over te gaan!
Nu laat Reaal helaas ook weinig van zich horen. Na elke week sinds 6 februari ge-e-maild en gebeld te hebben eindelijk afgelopen vrijdag iemand aan de lijn gehad. Onze contactpersoon was helaas niet aanwezig. Ze zou gisteren worden ingelicht door degene waar we mee hebben gebeld dus ik hoop op een spoedige reactie!! Zodat we eens om de tafel kunnen zitten en het WEL op een normale manier kunnen afhandelen.

Iemand vandaag Zembla gezien? http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... a56a92ea1a

Ik zag veel herkenning!! Banken zouden inderdaad hun klanten eens tegemoet kunnen komen met bijvoorbeeld een tijdelijk lage hypotheek aflossing ipv het snel te kunnen afhandelen met een executieverkoop! En zeker in de beginfase goed overwegen welke hypotheek er het beste past bij de klant!

CAPSAICINEE
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2012 10:49

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door CAPSAICINEE »

Terzijde; we hebben ook een klacht ingediend bij Flanderijn over de gang van zaken en over onze zogenaamde contactpersoon daar. Grappig dat zij zelf de klacht moet verwerken en telefonisch heeft aangegeven dit niet te doen omdat ze het er niet mee eens is.

Flanderijn, of in ieder geval onze contactpersoon werkt je alleen maar tegen, echt!!

Gdwdh
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2012 21:13

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door Gdwdh »

@ Renagade. De deurwaarder hoeft in deze zaak niet over te gaan tot dagvaarden. De hypothecaire akte is door de hypotheekverstrekker Aegon uitgegeven voor 1e grosse en dit is een executoriale titel volgens de wet. Met deze titel mag er dus over worden gegaan tot het leggen van beslag e.d. De deurwaarder moet voor het betekenen van deze titel een gba nemen.

jacobb
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:54

Re: Flanderijn & Van Eck Rotterdam

Ongelezen bericht door jacobb »

Even voor de duidelijkheid:

Bij een hyphotheek is de overeenkomst bekrachtigd door een notaris.

Een notariële akte is een grosse van een executoriale titel. Tussenkomst van de rechter is in deze niet noodzakelijk.

Als je het niet eens bent met de tenuitvoerlegging hiervan (executieverkoop etc. ) kun je altijd een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank.

Gesloten