LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kikiwong84
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2010 13:06

Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door kikiwong84 »

Beste mensen,

Even een vraag. Een lange tijd geleden kreeg ik een brief binnen van de VvE met daarin de vraag of ik de openstaande kosten wilde betalen. Dit heb ik toen gedaan. Vervolgens heb ik elke zelf aan het einde van de maand geld naar de VvE overgemaakt, terwijl zij het volgens mij aan het begin van de nieuwe maand wil incasseren.

Goed, met als gevolg: aanmaningskosten.

Het begon met 132,52, ik betaalde 130,52 (vraag me niet waarom)
Vervolgens 43,05, ik betaalde 45,24 (verschil van vorige keer - blijkbaar liep ik op dit moment al een maand achter)
Toen 10 euro aanmaningskosten, vervolgens 2x 43,05 waarvan ik 63,05 betaalde..

Goed, dit gaat zo nog oneindig lang door.. Al met al kwam het neer op een bedrag van
623,06 wat ik had moeten betalen (zonder de aanmaningen) met aanmaningen kom ik op een bedrag van 894,96.

Uiteindelijk heb ik zelf in totaal 583,21 betaald, zonder de aanmaningen meegerekend. De VvE gooide er namelijk elke week een tientje bij leek het wel. Terwijl er inmiddels een vrij duidelijke lijn was dat ik eind van de maand de VvE kosten voldeed ipv begin van de maand.

Goed, als je bekijkt dat 623,06 - 583,21 = E 39,85

Uiteindelijk is 39,85 het werkelijke bedrag wat ik nu nog opensta. Dit bedrag is inmiddels 520,- geworden omdat zij er een advocaat bij hebben gehaald. Na de aanmaningen zijn ze op een gegeven moment overgegaan op sommatiekosten, om vervolgens de zaak bij een advocaat (? is dit gebruikelijk ?) neer te leggen.

Mag je aanmanen op aanmaningen vraag ik me dan af? Overigens bestaat deze 39,85 voor een groot deel uit een verrekening die de VvE heeft gemaakt omdat zij vanaf januari te weinig in rekening hebben gebracht bij ons. Deze kosten zijn 29,40.

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen. Ik zit namelijk in een financieel erg ongunstige situatie en kan deze 520 euro helemaal niet betalen. Ik heb de VvE al 2x een mail gestuurd waarin ik ze vriendelijk verzoek om de kosten kwijt te schelden (ben zwanger geweest en ben na mijn bevalling in een zwart gat belandt met alle gevolgen van dien) echter de VvE heeft de zaak wederom doorgezet naar 't advocatenkantoor. Die overigens na mijn mail besloot dat de kosten niet 500 euro waren, maar 520,-?!

Kan iemand mij helpen??!

Dank en vriendelijke groet,

Kiki

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door crazyme »

kan deze 520 euro helemaal niet betalen.
Ik zou me dan niet druk gaan maken om de rekenkundige juistheid maar contact zoeken met de vve om het probleem te bespreken. Je kunt dan ook vragen naar de wijze waarop het is berekend.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door 53o »

Ik neem aan dat er gerechtelijke procedures zijn gestart door de schuldeiser en gewonnen? Er moet dus minimaal een kantongerecht aan te pas zijn gekomen?

Er is denk ik veel meer informatie nodig voordat de personen op dit forum met de expertise op dit gebied jouw informatie kunnen geven.

CarolineL
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2011 14:47

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door CarolineL »

Beste Kiki,

Ook advocaten mogen incasso's doen. Zij hebben hierbij zelfs een betere positie dan de gewone incassobureau's, omdat zij zelf dagvaardingen mogen maken en zaken aan kunnen brengen bij de rechtbank.

Of aanmanen of aanmanen mag, is ook jouw vraag. Ten eerste is het door alle betalingen niet meer duidelijk wat nu precies de hoofdsom is. Daarom kan de totale vordering zonder problemen als hoofdsom worden beschouwd.

Je kan de proef op de som nemen en inderdaad wachten tot de advocaat de zaak aanbrengt bij de rechtbank. Dan worden in eerste instantie meer kosten van jou verwacht, ook de VvE en de advocaat maken immers kosten om de vordering betaald te krijgen. Als je dan een heel goed verhaal hebt (je mag schriftelijk of mondeling bezwaar aantekenen tegen de vordering), heb je kans dat de rechter de vordering niet toewijst. Wees er echter op voorbereid dat de kans wel degelijk bestaat dat de vordering wél wordt toegewezen, en je naast alle huidige kosten ook nog proceskosten moet vergoeden!!

Ik wijs je erop dat het een lange kwestie kan worden en wellicht dan nog meer geld gaat kosten. Je zou eventueel kunnen proberen een betalingsregeling af te spreken.

Overigens vind ik € 500,00 incassokosten erg hoog voor een vordering van een paar tientjes. Een aanmaningsbrief kost in de meeste gevallen niet zoveel...

In elk geval succes!

Groet, Caroline

CarolineL
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2011 14:47

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door CarolineL »

@53o

Er hoeft geen sprake te zijn van een vonnis. Een vonnis geeft alleen meer mogelijkheden. De zaak hoeft dus niet altijd aangebracht te zijn bij de kantonrechter.

Groet, Caroline

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik ben bang dat deze aanmaningskoten inderdaad steeds in rekening mogen worden gebracht. Zoals jezelf al zegt betaal je aan het eind van de maand en wil de VVE de rekening innen aan het begin van de maand. Als de VVE iedere keer een herinnering moet sturen, mogen zij daar administratiekosten in rekening brengen. Ik zou de advocaat vragen wat er nu precies openstond per 1 februari en dat je kan aantonen dat er iedere maand wel betaald is dus dat er geen sprake is van onwil en dus ook niet van een ingebrekestelling en dat je het berekende openstaande bedrag wel wil voldoen, maar niet de advocaatkosten.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door ArneLH »

Tenzij er bij een vergadering anders is besloten dient er aan de VVE vooruit te worden betaald. Maar het is onredelijk om, als zich het patroon vormt van elke maand aan het eind betalen, steeds opnieuw buitengerechtelijke kosten te rekenen. Ik zal kijken of ik de betreffende uitspraak nog kan terugvinden.
CarolineL schreef:Zij hebben hierbij zelfs een betere positie dan de gewone incassobureau's, omdat zij zelf dagvaardingen mogen maken en zaken aan kunnen brengen bij de rechtbank.
Dit volg ik niet..

EDIT:
5.2 Het is en blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van [GEDAAGDE] om ervoor te zorgen dat hij de huur tijdig voldoet. Dat neemt niet weg dat het de plicht is van Woon-Winkelfonds om haar schade te beperken. Nu de huur telkens wel in de loop van de betrokken maand wordt betaald, heeft het zenden van een aanmaning geen nut. Kennelijk behoeft [GEDAAGDE] wat dat betreft geen aansporing om tot betaling over te gaan. Zoals uit de overgelegde specificatie blijkt, is de huur over oktober 2003 op de eerste van die maand door Woon-Winkelfonds ontvangen. Het is onder deze omstandig-heden niet redelijk om iedere maand buitengerechtelijke incassokosten te maken en die bij [GEDAAGDE] in rekening te brengen.
Sector kanton Rb Haarlem, 19-11-2003, LJN: AO1225

CarolineL
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jan 2011 14:47

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door CarolineL »

CarolineL schreef:Zij hebben hierbij zelfs een betere positie dan de gewone incassobureau's, omdat zij zelf dagvaardingen mogen maken en zaken aan kunnen brengen bij de rechtbank.
Dit volg ik niet..


Incassobureau's mogen technisch gezien niets en baseren hun werkzaamheden met name op intimidatie. Indien je een beschikking wilt waarmee je beslag kan leggen bij de schuldenaar, dan is daar een vonnis voor nodig. Dat beslag kan vervolgens wel door een gerechtsdeurwaarder worden gedaan (niet door een regulier incassobureau). Voordat je de beschikking krijgt, moet je een dagvaarding schrijven en betekenen. Dat kan & mag een advocaat wel, maar een gewoon incassobureau niet...

Groet, Caroline

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door ArneLH »

CarolineL schreef:Voordat je de beschikking krijgt, moet je een dagvaarding schrijven en betekenen. Dat kan & mag een advocaat wel, maar een gewoon incassobureau niet...
Een advocaat kan geen dagvaardingen betekenen, dat doet de deurwaarder. Dagvaardingen schrijven mag iedereen (doe ik zelf ook).

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door Sage. »

CarolineL schreef:Ook advocaten mogen incasso's doen. Zij hebben hierbij zelfs een betere positie dan de gewone incassobureau's, omdat zij zelf dagvaardingen mogen maken en zaken aan kunnen brengen bij de rechtbank.
Echt onzin, vaak is het incassobureau gewoon een deel/verlengstuk van het deurwaarderskantoor..
CarolineL schreef:Incassobureau's mogen technisch gezien niets en baseren hun werkzaamheden met name op intimidatie. Indien je een beschikking wilt waarmee je beslag kan leggen bij de schuldenaar, dan is daar een vonnis voor nodig. Dat beslag kan vervolgens wel door een gerechtsdeurwaarder worden gedaan (niet door een regulier incassobureau). Voordat je de beschikking krijgt, moet je een dagvaarding schrijven en betekenen. Dat kan & mag een advocaat wel, maar een gewoon incassobureau niet...
Een beschikking is iets héél anders dan een vonnis....

Daarnaast kan een dagvaarding gewoon door een incassobureau opgesteld worden, zoals Arne als zegt dit kun je ook zelf doen. Voor het uitbrengen en bijvoorbeeld om als gemachtigde op te treden (zoals een advocaat) in kanton zaken volstaat een gerechtsdeurwaarder. Dit kan een incassobureau inderdaad niet doen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door ArneLH »

Sage. schreef:Een beschikking is iets héél anders dan een vonnis....
Jep, het verschil tussen een dagvaardings- en verzoekschriftprocedure.
Sage. schreef:Daarnaast kan een dagvaarding gewoon door een incassobureau opgesteld worden, zoals Arne als zegt dit kun je ook zelf doen. Voor het uitbrengen en bijvoorbeeld om als gemachtigde op te treden (zoals een advocaat) in kanton zaken volstaat een gerechtsdeurwaarder. Dit kan een incassobureau inderdaad niet doen.
Optreden als gemachtigde kan in kantonzaken het incassobureau ook gewoon doen. Alleen voor het betekenen en NAW controle in de GBA is een deurwaarder nodig, maar deurwaarders treden ook vaak als gemachtigde op ja.

kikiwong84
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2010 13:06

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door kikiwong84 »

Beste allen,

Dank voor alle reacties!
Hartstikke fijn dat iedereen een beetje meedenkt.

Ik heb op dit moment nog niets gehoord van het advocatenkantoor danwel de VvE zelf. Ik ben erg benieuwd wat hun reactie is op mijn mail.

Nogmaals is het zo dat ik echt niet de beroerdste ben om te betalen, en ik ben ook best bereid om evt. gemaakte kosten inderdaad te betalen, alleen 500 euro op een bedrag van 40 euro vind ik echt wat overdreven.

Ik wacht het af en hou jullie op de hoogte.

Nogmaals dank!

Gr. Kiki

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag je aanmanen op aanmaningskosten??

Ongelezen bericht door olaf79 »

kikiwong84 schreef:Beste allen,

Dank voor alle reacties!
Hartstikke fijn dat iedereen een beetje meedenkt.

Ik heb op dit moment nog niets gehoord van het advocatenkantoor danwel de VvE zelf. Ik ben erg benieuwd wat hun reactie is op mijn mail.

Nogmaals is het zo dat ik echt niet de beroerdste ben om te betalen, en ik ben ook best bereid om evt. gemaakte kosten inderdaad te betalen, alleen 500 euro op een bedrag van 40 euro vind ik echt wat overdreven.

Ik wacht het af en hou jullie op de hoogte.

Nogmaals dank!

Gr. Kiki
Volgens mij is het vrij simpel. Als je iedere maand eind van de maand betaald loop je in feite 1 maand betaling achter. Ik stel het even zo. Stel je hebt 3 maanden, jan, feb maart. De betalingen geschieden 31 jan, 29 feb en 31 maart. In feite heb je dan op 31 jan betaald voor de maand februari, op 29 feb voor de maand maart en op 31 maart voor de maand april. De VvE heeft alleen nog een vordering voor januari want die heb je niet betaald.

Gesloten