LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

Hallo,

na een paar brieven over en weer.
kreer ik een mailtje terug met dit.

Totaal te voldoen: Euro 75,04

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw reactie met betrekking tot de
inkassokosten-berekening kunnen wij u het volgende mede-
delen. Wij berekenen de kosten op basis van het rapport
voorwerk II (zie voor de staffel: http://www.rechtspraak.nl).
Volgens de normen van de NVI berekenen we tevens een opslag
ad 25,00 Euro aan registratiekosten. Uit coulance zullen wij
een bedrag ad E 25,00 (registratiekosten) in mindering
brengen. Wij verzoeken u het resterende bedrag ad E 50,00
binnen 5 werkdagen te voldoen.


Hoogachtend,


klopt dit of mag het gewoon niet hoger zijn als 44.03 cent.
want betaal liever cent cent te veel.

alvast bedankt weer

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Is er rente berekend?

Dit schreef ik eerder :

Als je geen aanmaningen hebt ontvangen, klopt dat niet met wat op se site van VGZ staat. http://www.vgz.nl/service/veelgestelde- ... anmaningen
Handel 1 en ander schriftelijk (mail) af, zowel naar VGZ als incasso unie toe.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

B.O.Z. schreef:Hallo,

na een paar brieven over en weer.
kreer ik een mailtje terug met dit.

Totaal te voldoen: Euro 75,04

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw reactie met betrekking tot de
inkassokosten-berekening kunnen wij u het volgende mede-
delen. Wij berekenen de kosten op basis van het rapport
voorwerk II (zie voor de staffel: http://www.rechtspraak.nl).
Volgens de normen van de NVI berekenen we tevens een opslag
ad 25,00 Euro aan registratiekosten. Uit coulance zullen wij
een bedrag ad E 25,00 (registratiekosten) in mindering
brengen. Wij verzoeken u het resterende bedrag ad E 50,00
binnen 5 werkdagen te voldoen.


Hoogachtend,


klopt dit of mag het gewoon niet hoger zijn als 44.03 cent.
want betaal liever cent cent te veel.

alvast bedankt weer
Je moet vooral nog eens deze discussie aan gaan. De volgende aanmaning, met nog hogere kosten ligt binnen de kortste keren op de mat, maar goed, als je geen cent te veel wilt betalen, je moet het allemaal zelf weten.

Accepteer gewoon dat je te laat bent met betalen en dat daar consequenties aan vast zitten.

B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

witte angora schreef:
B.O.Z. schreef:Hallo,

na een paar brieven over en weer.
kreer ik een mailtje terug met dit.

Totaal te voldoen: Euro 75,04

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw reactie met betrekking tot de
inkassokosten-berekening kunnen wij u het volgende mede-
delen. Wij berekenen de kosten op basis van het rapport
voorwerk II (zie voor de staffel: http://www.rechtspraak.nl).
Volgens de normen van de NVI berekenen we tevens een opslag
ad 25,00 Euro aan registratiekosten. Uit coulance zullen wij
een bedrag ad E 25,00 (registratiekosten) in mindering
brengen. Wij verzoeken u het resterende bedrag ad E 50,00
binnen 5 werkdagen te voldoen.


Hoogachtend,


klopt dit of mag het gewoon niet hoger zijn als 44.03 cent.
want betaal liever cent cent te veel.

alvast bedankt weer
Je moet vooral nog eens deze discussie aan gaan. De volgende aanmaning, met nog hogere kosten ligt binnen de kortste keren op de mat, maar goed, als je geen cent te veel wilt betalen, je moet het allemaal zelf weten.

Accepteer gewoon dat je te laat bent met betalen en dat daar consequenties aan vast zitten.
Zit volgens mij beetje anders als u denk.
betaal al jaren automatische geen probleem tot deze keer.
dus vind u reaktie een beetje vreemd.
net zoals de incasso, als hun in hun recht zouden staan dan gaan ze ineens geen 25 euro in mindering brengen volgens mij.

de andere mensen heel erg bedankt voor uw reaktie anders was ikal niet zo ver geweest.

groetjes

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

B.O.Z. schreef:klopt dit of mag het gewoon niet hoger zijn als 44.03 cent.
want betaal liever cent cent te veel.
Het rapport voorwerk II is geen wet, dus theoretisch mag een rechter een hoger bedrag toe kennen. De praktijk leert dat ze dit maar zelden doen. Daarmee komen we op een bedrag van 37 euro als ze BTW plichtig zijn en 44 euro en 3 cent als ze dat wel zijn.

Aan de normen van de NVI kan men geen rechten ontlenen en hoef jij je niets aan te trekken. Overigens klopt het dat zij als norm hanteren dat er boven op het rapport voorwerk II nog eens 25 euro aan opslag mag worden gehanteerd. Maar goed ze geven je hier een korting uit 'coulance'.

Let er op dat als het bedrijf zelf ook al administratiekosten of iets dergelijks heeft gerekend dit ook uit het potje van de 37 c.q. 44.03 euro hoort te komen.

B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

alfatrion schreef:
B.O.Z. schreef:klopt dit of mag het gewoon niet hoger zijn als 44.03 cent.
want betaal liever cent cent te veel.
Het rapport voorwerk II is geen wet, dus theoretisch mag een rechter een hoger bedrag toe kennen. De praktijk leert dat ze dit maar zelden doen. Daarmee komen we op een bedrag van 37 euro als ze BTW plichtig zijn en 44 euro en 3 cent als ze dat wel zijn.

Aan de normen van de NVI kan men geen rechten ontlenen en hoef jij je niets aan te trekken. Overigens klopt het dat zij als norm hanteren dat er boven op het rapport voorwerk II nog eens 25 euro aan opslag mag worden gehanteerd. Maar goed ze geven je hier een korting uit 'coulance'.

Let er op dat als het bedrijf zelf ook al administratiekosten of iets dergelijks heeft gerekend dit ook uit het potje van de 37 c.q. 44.03 euro hoort te komen.
was zo opgebouwd
incasso 62 + 11.78 BTW + 1.26 rente = 75.04

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zou je a.u.b. mijn berichten niet integraal willen overnemen? Met de wijzigknop kun je bericht aanpassen.

Wat je hier neer zet is m.i. slechts de helft van het verhaal. De hoofdsom en de specificatie daarvan ontbreekt. En de rente kan met de hoofdsom te maken hebben.

B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

ik doe gewoon op Quote drukken om op uw verhaal de reageren.
maar nu heb ik dat niet gedaan :wink:

de Hoofdsom was 1 maand febr. en dus 108.0 euro.

groetjes

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Sage. »

Jolijn schreef:
alfatrion schreef:
Frantic2 schreef:Ga eens een weekje op een willekeurige debiteuren afdeling werken en je krijgt een compleet andere kijk op de zaken!
Ik wil nog wel aannemen dat van de groep wanbetalers er een gedeelde is die aanmaningen wel hebben ontvangen, maar dat levert geen rechtvaardiging om maar aan te nemen dat post altijd aankomt. Dat doet het niet. Hoe moet iemand dan weten dat hij iets moet betalen? Daarbij is het voor de verzender wel mogelijk om te weten of het is aangekomen door in het track & trace te kijken of de klant heeft getekend voor ontvangst.
Daarbij komt TS niet op mij over als een wanbetaler, normaal gesproken wordt het bij hem automatisch afgeschreven, maar is dat niet gelukt omdat er een keer vergeten is geld over te boeken naar de rekening waarvan dit gebeurd.
Zo ik de berichten van TS lees, komt het niet op me over alsof het hem wel heel goed uit kwam om een betalingsherinnering te 'missen'.
Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...

Kortgezegd vind ik het terecht dat de factuur uit handen is gegeven. Naar mijn inziens dien je dus ook gewoon de incassokosten te betalen. Uiteraard wel naar redelijkheid en billijkheid. Advies: betaal de nota, rente plus incassokosten.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Sage. schreef: Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...

Kortgezegd vind ik het terecht dat de factuur uit handen is gegeven. Naar mijn inziens dien je dus ook gewoon de incassokosten te betalen. Uiteraard wel naar redelijkheid en billijkheid. Advies: betaal de nota, rente plus incassokosten.
Net zoals dat gewone opzeggingen per gewone post verzonden ook nooit aankomen, zo typisch?

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Sage. »

Guardian72 schreef:
Sage. schreef: Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...

Kortgezegd vind ik het terecht dat de factuur uit handen is gegeven. Naar mijn inziens dien je dus ook gewoon de incassokosten te betalen. Uiteraard wel naar redelijkheid en billijkheid. Advies: betaal de nota, rente plus incassokosten.
Net zoals dat gewone opzeggingen per gewone post verzonden ook nooit aankomen, zo typisch?
Deze komen waarschijnlijk ook gewoon aan maar er zijn bepaalde bedrijven die er bewust voor kiezen dit te negeren.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Sage.Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...
Dit lijkt mij niet zo in het geval van TS.

Er zijn rechters die de menig hebben dat voor het in rekening brengen van de incassokosten, er ook daadwerkelijk iets moet zijn gedaan.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Sage. »

Jolijn schreef:Sage.Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...
Dit lijkt mij niet zo in het geval van TS.
Het was niet persoonlijk bedoelt maar meer een opmerking uit het oogpunt van de incasso. Ik hoor namelijk ook 100 keer per dag dat de alle brieven van de klant niet worden ontvangen maar onze brieven wel..
Jolijn schreef:Er zijn rechters die de menig hebben dat voor het in rekening brengen van de incassokosten, er ook daadwerkelijk iets moet zijn gedaan.
Daar heeft het aanmaningsproces van de klant geen toepassing op. Heeft meer betrekking op de werkzaamheden die het incassokantoor verricht. Dus niet alleen het sturen van een herhaalde sommatie etc..

B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

Sage. schreef:
Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...
en dat zou dan allemaal in 29 dgn opgestuurd zijn ?????

Kortgezegd vind ik het terecht dat de factuur uit handen is gegeven. Naar mijn inziens dien je dus ook gewoon de incassokosten te betalen. Uiteraard wel naar redelijkheid en billijkheid. Advies: betaal de nota, rente plus incassokosten.
zou het terecht vinden als het van paar x was, maar niet in de zelfde mnd na de incasso.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sage. schreef:Ik vind het als incassomedewerker wel altijd zooo typisch dat de factuur/aanmaning/2e aanmaning nooit wordt ontvangen maar de incasso brief wel...
In deze casus staat helemaal niet vast dat er een factuur, een aanmaning en een tweede aanmaning zijn verstuurd.
Jolijn schreef:Er zijn rechters die de menig hebben dat voor het in rekening brengen van de incassokosten, er ook daadwerkelijk iets moet zijn gedaan.
Dat vinden ze bijna allemaal. De kamer stukken van de aankomende wet geeft geen aanleiding om anders te vermoeden.

B.O.Z.
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012 12:00

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door B.O.Z. »

hallo,

ik heb aan de inkasso unie € 44.03 overgemaakt.
en krijg ik een brief dat ik de restand van €31.01 moet overmaken.
anders gaat het na de kantongerecht..
in hoeverre zou ik kans maken bij de kantongerecht ?
alweer bedankt voor jullie reaktie alvast.

mvg

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Jolijn schreef: Als je geen aanmaningen hebt ontvangen, klopt dat niet met wat op se site van VGZ staat. http://www.vgz.nl/service/veelgestelde- ... anmaningen
Handel 1 en ander schriftelijk (mail) af, zowel naar VGZ als incasso unie toe.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hier nog een antwoord.
alfatrion schreef:De kosten van 75 euro zijn te hoog. Tot een hoofdsom van 250 euro mag dit mag maximaal 44 euro en 3 cent zijn, omdat een verzekeraar niet BTW-plichtig is.

Op welke datum had welk bedrag betaald moeten zijn?
Wat staat er in de algemene voorwaarden over te laat betalen bij automatische afboekingen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Webcare VGZ schreef:Hallo B.O.Z.,
Wat een vervelende situatie!
Ik werk bij het webcare team van VGZ en graag zoek ik een en ander voor u uit.
Mail mij alstublieft uw klant en telefoonnummer naar [email protected]
Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Melvin Boender
Webcare VGZ
Wat is hier uit gekomen?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Echt niet normaal, wie weet raad!!!!

Ongelezen bericht door Jolijn »

B.O.Z. schreef:hallo,
ik heb aan de inkasso unie € 44.03 overgemaakt.
en krijg ik een brief dat ik de restand van €31.01 moet overmaken.
anders gaat het na de kantongerecht..
in hoeverre zou ik kans maken bij de kantongerecht ?
alweer bedankt voor jullie reaktie alvast.
mvg
De antwoorden heb je al gehad voor je dit bericht plaatste.

Gesloten