LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewonnen..hoe verder?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Hanscn »

Onlangs als gedaagde in een incassoprocedure in het gelijk gesteld.
Had -eigenlijk meer uit baldadigheid- ook een reconventionele vordering ingesteld, die gedeeltelijk is toegewezen.
Uitkomst: ik krijg een paar tientjes van de partij die ten onrechte de incassoprocedure tegen me begon.
Hoe verder?
Dat ik naar een gerechtsdeurwaarder moet voor betekening en executie weet ik.
En de betrokken partij is ook goed voor z'n geld (beursgenoteerde onderneming).
Maar heeft het allemaal wel zin als het om een paar tientjes gaat? Als zo'n deurwaarder eerst een dossier aanlegt en daar EUR 37 voor in rekening brengt, sta ik al op verlies..
Wat kan je in zo'n geval het beste doen?

MAXIEM

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Hanscn

Wellicht weet je een incassobureau dat je kunt inschakelen en dat werkt op n.c.n.p-basis.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 02 mei 2012 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door boef530 »

Genieten van de zaak die je gewonnen hebt, laat die paar tientjes maar wat ze zijn. Wie weet ooit krijg je ze alsnog.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik zou zelf een brief sturen met een kopie van het vonnis erbij + termijn van betaling en .......de rest van je gegevens

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hanscn schreef:Als zo'n deurwaarder eerst een dossier aanlegt en daar EUR 37 voor in rekening brengt, sta ik al op verlies..
Deze kosten worden dan toch juist verhaald op degene die zou moeten betalen ? Toen u brieven kreeg van een deurwaarder / incassobureau werden dit soort kosten toch ook bij u in rekening gebracht.

De vraag is eigenlijk van wanneer is het vonnis ? En zal de tegenpartij nog in hoger beroep (kunnen) gaan ?

U kunt ook eens bij een juridisch loket informeren over hoe het een en ander nu aan te pakken. Persoonlijk denk ik wel dat u de tegenpartij ook een kans moet bieden om tot betaling over te gaan alvorens de zaak over te dragen aan een deurwaarder, bv dmv het sturen van een brief waarin u hen de kans geeft om binnen x termijn het bedrag over te maken op uw rekening xxx.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door snepke »

Ik heb ook zoiets meegemaakt.
Ik heb een brief "via dit forum" gehad.
Misschien heb jij er ook iets aan.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=120

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door boef530 »

Als je de verliezende partij gaat stangen/dagvaarden krijg je een dagtaak, leuk maar kost een paar centen. De briefwisseling die je eerst zelf moet doen, herinneringen, aanmaningen en dreigen met een incasso opdracht zijn de sop in de kool niet waard. Een no cure no pay malloot rekent de hoofdprijs want die gaat geheid winnen. Zo dom om voor een paar euro's zo ver te gaan.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Sage. »

Zodra het dossier naar de deurwaarder gaat komen er geen kosten meer bij. Er is immers al vonnis, hetgeen wat in het vonnis is bepaald kan gevorderd worden.

Dagvaarden is ook niet nodig, er is immers al een vonnis/uitspraak. Dus zoals Jolijn al aangeeft, brief sturen met betalingstermijn en aangeven dat indien zij niet overgaan tot betaling jij het vonnis zal laten betekenen en tot executie zal overgaan.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Sage. schreef:Zodra het dossier naar de deurwaarder gaat komen er geen kosten meer bij. Er is immers al vonnis, hetgeen wat in het vonnis is bepaald kan gevorderd worden.
Niet waar, de deurwaarder rekent afwikkelingskosten voor de executie van een vonnis, tenzij je alles behalve de ambtshandelingen zelf doet.
Sage. schreef:Dagvaarden is ook niet nodig, er is immers al een vonnis/uitspraak. Dus zoals Jolijn al aangeeft, brief sturen met betalingstermijn en aangeven dat indien zij niet overgaan tot betaling jij het vonnis zal laten betekenen en tot executie zal overgaan.
Als de andere partij in de kosten is veroordeeld, kun je in principe een ander de brief laten schrijven en vergoeding van nakosten opeisen voor zijn/haar werk.

Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Hanscn »

Begrijp inmiddels dat nakosten ook onder de kostenveroordeling van een vonnis vallen, alhoewel de hoogte ervan ten tijde van de uitspraak -uiteraard- nog niet bekend zijn.
Tot welke hoogte kun je nakosten mee laten liften bij executie vonnis?
En.. aan wie komen die kosten toe, aan de executant of de gerechtsdeurwaarder?

stofzuigertje

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als zij vrijwillig dit betalen is het voor hun het goedkoopste.

Als je een redelijke termijn van 1 maand stelde mag je daarna alle kosten die noodzakelijk zijn om het bedrag te innen erbij optellen.

Dus als zij traag zijn of niets betalen mag je onbeperkt verhogen en dat is dan hun risico als het extreem duur zou worden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dus als zij traag zijn of niets betalen mag je onbeperkt verhogen en dat is dan hun risico als het extreem duur zou worden.
:roll: Onbeperkt?
Maar hopen dan dat niets betaald wordt, maak je d'r lekker €100.000 van.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Hanscn schreef:Begrijp inmiddels dat nakosten ook onder de kostenveroordeling van een vonnis vallen, alhoewel de hoogte ervan ten tijde van de uitspraak -uiteraard- nog niet bekend zijn.
Tot welke hoogte kun je nakosten mee laten liften bij executie vonnis?
Dat is lastig te zeggen. Veelal wordt max. 0,5 punt van het toegekende gemachtigdensalaris aangehouden (met een maximum van € 131 excl. betekening van het vonnis), maar ik neem aan dat dat bij jou op 0 geschat is door de rechter, of niet?
Hanscn schreef:En.. aan wie komen die kosten toe, aan de executant of de gerechtsdeurwaarder?
De vergoeding van die kosten komt altijd aan de bezitter van de vordering van de proceskosten toe, je moet daar immers de kosten mee betalen van na het vonnis maar voor executie -> de factuur van de deurwaarder of andere persoon die de andere partij aanschrijft. Voor het gemak verrekent de deurwaarder deze vergoeding natuurlijk direct met de gefactureerde kosten.
M.i. is de term 'executant' niet de juiste omdat nakosten niets met executie te maken hebben.

Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Hanscn »

Nou, dat wordt dan het bedrag van de vordering zelf, vermeerderd met een half (punt) maal het liquidatietarief sector kanton, laagste schijf, dat is in totaal: bedrag vordering plus € 15.
Al met al eigenlijk niet de moeite waard om achteraan te lopen.
Kan ik dat vonnis niet gewoon verkopen?
Lijkt me in ieder geval het beste eerst drie maanden te wachten totdat vonnis in kracht van gewijsde is gegaan.
De verliezende partij (beursgenoteerde onderneming) heeft zich in de pers dermate arrogant richting hun klanten getoond dat ik ze in staat acht om van dit vonnis in cassatie te gaan. Ook al gaat het om een flutbedrag van een paar tientjes en zijn de overheadkosten gigantisch -de griffierechten bij de Hoge Raad alleen al zijn in dit geval € 728 !

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik snap niet waarom je er geen briefje aan waagt.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Jolijn schreef:Ik snap niet waarom je er geen briefje aan waagt.
Ik zou idd een brief schrijven met die €37 + €15 + eventuele rente als die geëist en toegewezen is. Iets van:

"In zaak [zaaknummer]/[rolnummer] bent u veroordeeld te betalen de som ad € 37 en de proceskosten. Derhalve sommeer ik u bij deze voornoemd bedrag, alsmede de kosten deze ad € 15, te voldoen op rekeningnummer X, binnen 7 dagen na dagtekening."

Wellicht is er een kennis die zich bezighoudt met juridische advisering oid en even een krabbeltje wil zetten, dan zijn die €15 m.i. zeker afdwingbaar.

Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Hanscn »

Heb er een paar e-mailtjes aan gewaagd. Ze hebben inmiddels betaald.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gewonnen..hoe verder?

Ongelezen bericht door Jolijn »

:D Mooi! Nu heb je echt gewonnen. Bedankt voor het melden van 'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

Gesloten