LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag over inboedel beslaglegging

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Hadji
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:26

vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Hadji »

Beste allemaal,

Sinds een paar jaar woon ik weer thuis bij mijn ouders en ik heb nog schulden openstaan. Ik ben 32 en nu heb ik een brief van een gerechtsdeurwaarder gekregen waarin gedreigd wordt met beslaglegging op de inboedel.

Ik weet inmiddels al dat ze langs mogen komen en spullen van mijn ouders mogen meenemen als zij niet kunnen aantonen dat deze door hen zijn bekostigd. Waar kan ik kennis nemen van deze wet? Ik heb op internet gezocht en kan nergens een officiële pagina van de overheid vinden waar dit allemaal beschreven wordt.

Verder vind ik dit vergelijkbaar met mafiapraktijken, want ieder logisch nadenkend mens kan in dit huis zien dat het meerendeel van de inboedel door mijn ouders aangeschaft is. Het enige wat ik bezit is deze computer, die erg oud is en een mobieltje die bijna net zo oud is (ruim 10 jaar). Ik weet dat dit één van de laatste stappen zijn die genomen zullen worden door een deurwaarder aangezien het veel kosten met zich meebrengt, maar tóch zou ik het fijne hiervan willen weten.

Het lijkt er toch écht op dat deze wet gemaakt is om mensen (mijn ouders voornamelijk, maar ook mijzelf) te terroriseren, want stel nou even dat bijvoorbeeld de tv die in de woonkamer staat niet op papier aantoonbaar is als eigendom van mijn ouders.. dan nemen ze dit gewoon mee? Dat is toch geen manier van doen of wel soms?

Als er experts zijn op dit gebied dan hoor ik graag van jullie.
en nogmaals, ik zou graag officiële documenten/websites willen bekijken waar ik deze wet/regelgeving persoonlijk kan doornemen

Bij voorbaat dank

Hadji
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:26

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Hadji »

Linoge schreef:Wat geen manier van doen is, is dat jij op 32 jarige leeftijd bij je ouders woont en hun met jouw problemen opzadelt.
Dat zijn nou eenmaal de omstandigheden en ik ben bezig deze te verbeteren. Inderdaad wil ik mijn ouders niet opzadelen met mijn problemen, vandaar dat ik hier om advies vraag mbt beslaglegging.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dit soort zielige reacties op de Tros Radar forums te lezen, maar goed... Er zijn zoveel mensen die problemen hebben zoals deze tegenwoordig, maar daar heb jij zeker geen last van.

Ben jij misschien op de één of andere manier betrokken met Incassobureaus of Gerechtsdeurwaarders dat je je aangesproken voelt? Ga asjeblieft ergens anders mensen lastig vallen

Hadji
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:26

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Hadji »

Linoge schreef:Wat geen manier van doen is, is dat jij op 32 jarige leeftijd bij je ouders woont en hun met jouw problemen opzadelt.
Goh, even snel je berichtengeschiedenis bekeken en ik zie dat jij er een sport van hebt gemaakt om trieste berichten op dit forum te plaatsen. Zoek toch een echte hobby zeg.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kijk Hadjij, dat is nou precies de houding waardoor jij in deze situatie terecht bent gekomen, zelf fouten maken en ze vervolgens bij iedereen op het bord leggen.

Ja kan ook reageren met: Ja, ik ben heel stom bezig. Maar het is zo sneu dat mijn ouders daar nu de dupe van worden.
Je had al veel eerder moeten ingrijpen en een betalingsregeling treffen met de incasso instantie.

Nu ben je veel te laat maar ook je ouders zijn niet geheel vrij te pleiten, ook die behoren de wet te kennen.
Maar je snapt toch zeker ook wel dat de mensen nu echt moeten gaan aantonen dat spullen van hen zijn en niet van jou?

Een simpel: dat is niet van mij zal hem niet meer worden!

Gefeliciteerd dat je je ouders hier nu in meesleept....

En de deurwaarder mag alles meenemen behalve je trouwring en ik dacht kinderspeelgoed.... Staat echt in de wet hoor. Het is verteld op QI, dus dan moet het waar zijn 8)

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door ArneLH »

Artikel 435 Rv biedt een mogelijkheid voor het voorkomen dat op de goederen van een ander executoriaal beslag wordt gelegd:
art. 435 lid 3 Rv schreef:Wordt een beslag van de in het vorige lid bedoelde strekking ten laste van de schuldenaar gelegd, dan is de beslaglegger verplicht het binnen acht dagen aan de ander te betekenen of, zo hij diens recht niet kent, onverwijld nadat hij van dat recht kennis heeft gekregen. Indien de ander, voordat acht dagen na deze betekening zijn verstreken, schriftelijk aan de deurwaarder mededeelt zich tegen het verhaal op zijn goed te verzetten, geldt het beslag jegens hem slechts als conservatoir en kan de executie jegens hem slechts plaatsvinden uit hoofde van een tegen hem verkregen executoriale titel om deze executie te dulden.
T&C Burgerlijke Rechtsvordering zegt onder andere:
Ingeval op het goed van een derde beslag gelegd wordt ten laste van de schuldenaar, wordt verhaal genomen als behoorde het goed deze laatste toe. Het artikellid bedoelt nu te voorkomen dat degene wiens goed aan verhaal bloot staat, hiervan onnodig het slachtoffer wordt. Daartoe stelt het de eis dat een beslag tijdig aan de derde wordt betekend en verbindt het speciale gevolgen aan een daarna gedane betwisting van de executiebevoegdheid.
[...]
Na een tijdige - en dit is ook een vóór de betekening gedane - schriftelijke mededeling aan de deurwaarder waarbij degene aan wie het goed toebehoort de vordering of de bevoegdheid tot verhaal betwist, geldt het beslag als conservatoir voor zover het hem toebehorende goederen betreft. Voor overgang in een executoriaal beslag (vgl. art. 704 lid 1) zal de beslaglegger over een executoriale titel dienen te beschikken waaruit blijkt dat de beslagene de executie moet dulden. Omdat geen termijn voor het instellen van de hoofdzaak is bepaald (vgl. art. 700 lid 3), zal de beslagene bij stilzitten van de executant zelf actie moet ondernemen om het beslag te beëindigen.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Linoge »

Hier
De inboedel is niet van mij, kan er dan wel beslag gelegd worden?
Ja, de gerechtsdeurwaarder zal dan altijd vragen naar bewijsstukken (bijvoorbeeld een notariële akte, een lease overeenkomst o.i.d.). De vermeende eigenaar zal dan zo spoedig mogelijk contact moeten opnemen met de gerechtsdeurwaarder die het beslag heeft gelegd.
http://pvu.nl/index.php?page=225&lang=1

Je ouders zullen dus na de beslaglegging snel actie moeten ondernemen anders worden hun spullen verkocht.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52

Hadji
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:26

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Hadji »

Frantic2 schreef:kijk Hadjij, dat is nou precies de houding waardoor jij in deze situatie terecht bent gekomen, zelf fouten maken en ze vervolgens bij iedereen op het bord leggen.

Ja kan ook reageren met: Ja, ik ben heel stom bezig. Maar het is zo sneu dat mijn ouders daar nu de dupe van worden.
Je had al veel eerder moeten ingrijpen en een betalingsregeling treffen met de incasso instantie.

Nu ben je veel te laat maar ook je ouders zijn niet geheel vrij te pleiten, ook die behoren de wet te kennen.
Maar je snapt toch zeker ook wel dat de mensen nu echt moeten gaan aantonen dat spullen van hen zijn en niet van jou?

Een simpel: dat is niet van mij zal hem niet meer worden!

Gefeliciteerd dat je je ouders hier nu in meesleept....

En de deurwaarder mag alles meenemen behalve je trouwring en ik dacht kinderspeelgoed.... Staat echt in de wet hoor. Het is verteld op QI, dus dan moet het waar zijn 8)
Zie je, dit soort reacties zit ik nou niet op te wachten. Ik durf te wedden dat als er geen strenge regels op dit forum waren dat jij nog even een stapje verder zou willen gaan...

want wat is dit nou voor zieilige reactie:
"Gefeliciteerd dat je je ouders hier nu in meesleept...."

Jij bent zeker zo'n internetheld, of niet?

Hoezo moet ik zeggen: "ik ben dom bezig?" Dit zijn schulden die jaren oud zijn en ik ben juist nu GOED bezig om alles op orde te krijgen, maar ik kom nou eenmaal financieel niet overal aan toe en wil weten wat mijn opties zijn mocht het zo ver komen dat ze bij me langskomen. Niet dat ik van plan ben het zo ver te laten komen, maar het kan geen kwaad om te informeren naar mijn mogelijkheden.

In ieder geval bedankt voor diegenen die met goede intenties hier een reactie geplaatst hebben.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door puma73 »

Zie je, dit soort reacties zit ik nou niet op te wachten. Ik durf te wedden dat als er geen strenge regels op dit forum waren dat jij nog even een stapje verder zou willen gaan...
JIJ post op dit openbare forum, dus iedereen kan en mag op jouw posting reageren. Dat daar reacties bijzitten die jij niet leuk vindt is jouw probleem.

Ook reacties als deze
Goh, even snel je berichtengeschiedenis bekeken en ik zie dat jij er een sport van hebt gemaakt om trieste berichten op dit forum te plaatsen. Zoek toch een echte hobby zeg.

daar maak je niet echt vrienden mee.

IK zou zeggen betaal heel snel je schulden af en zorg dat je verder niet in de problemen komt. En als antwoorden je niet aanstaan, je hoeft hier niks neer te zetten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hadji schreef:Hoezo moet ik zeggen: "ik ben dom bezig?" Dit zijn schulden die jaren oud zijn en ik ben juist nu GOED bezig om alles op orde te krijgen, maar ik kom nou eenmaal financieel niet overal aan toe en wil weten wat mijn opties zijn mocht het zo ver komen dat ze bij me langskomen. Niet dat ik van plan ben het zo ver te laten komen, maar het kan geen kwaad om te informeren naar mijn mogelijkheden.
Wat verwacht u eigenlijk ? Een schouderklopje en "goed dat u aan de slag gaat om het op te lossen" ? Ik denk dat u dan nog lang kunt wachten, want laten we wel wezen de schulden zijn nu eenmaal (ooit) opgebouwd en dat is nu eenmaal niet handig.

Dat deurwaarders overgaan tot beslaglegging komt ook niet echt van vandaag op morgen uit de lucht vallen. Daar is behoorlijk wat aan vooraf gegaan. Hulp zoeken heeft in dit stadium is rijkelijk laat (ook niet handig te noemen overigens). Meestal is er best vanalles te regelen maar daarover zult u moeten communiceren en zult u initiatief en welwillendheid moeten tonen. Inmiddels is waarschijnlijk vooral dit laatste een gepasseerd station, elk krediet die u wellicht had om tot een oplossing te willen komen is om de een of andere reden verspeeld. Sja en dan houdt het voor de deurwaarder ook een keertje op.

Als de financiële problemen onoverkomelijk zijn, had u al eerder aan de bel moeten trekken en bv schuldhulpverlening moeten inschakelen of de WSPN ingaan. Heel misschien is het daarvoor nog net niet te laat, maar dan zult u als de wiedeweerga actie moeten gaan ondernemen.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door witte angora »

Hadji schreef:
Zie je, dit soort reacties zit ik nou niet op te wachten. Ik durf te wedden dat als er geen strenge regels op dit forum waren dat jij nog even een stapje verder zou willen gaan...
Welke strenge regels? Ik denk dat mensen nog veel verder kunnen gaan dan dit.

Maar goed, je wilt een oplossing. Ik zou zeggen, kijk eens in de links die Linoge gegeven heeft. Met name deze geeft veel zinvolle informatie.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52

Verder zou ik zeggen: besteed geen tijd aan reacties die op zich wel correct zijn, maar die je nu niet verder helpen, maar ga al je tijd besteden om te voorkomen dat jij en je ouders verder in de rotzooi komen te zitten.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door boef530 »

In theorie zal de deurwaarder op de inboedel (die voor beslag) in aanmerking komt beslag leggen. Ook geeft hij/zij nog een aantal dagen respijt om e.a. te regelen (bewijzen dat de goederen niet uw eigendom zijn) of te betalen. Edoch beslaglegging is een laatste middel. Loonbeslag is het begin van de procedure, pas als dat niet mogelijk is gaat de boedel in de verkoop. U bent 32 jaar oud dus inkomsten zullen er wel zijn neem ik aan, als er op het loon al beslag is gelegd door een andere deurwaarder mag deze deurwaarder helemaal geen beslag leggen.
Tot slot, zijn de schulden en uw financiële plaatje niet meer te overzien zoek dan schuldhulp bij uw gemeente.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door kokka »

er wordt wel heel snel geoordeeld over de situatie van de TS.
het kan heel goed wezen dat het niet geheel zijn eigen schuld is dat hij in deze situatie zit, dat wordt in zijn verhaal ook niet duidelijk.
er zijn heeel veel mensen die als ze jong zijn domme dingen doen waar ze dan later(als ze ook wat wijzer zijn) de gevolgen van ondervinden.
ik zie zijn bericht dan ook echt als een vraag om hulp uit een situatie waaruit hij geen uitweg meer ziet.
Ik heb helaas niet de kennis om je hiermee te helpen, maar misschien is er nog wel iets te regelen met de deurwaarder, de verkoop van tweedehands meubels levert ook niet zoveel op dus hij zal er ook bij gebaat zijn om het met jou op te lossen.
zou het zin hebben om je ergens anders in te laten schrijven?

sterkte

Hadji
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 22:26

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Hadji »

bedankt goede mensen. ik ben blij dat jullie er ook zijn .

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Linoge »

kokka schreef:er wordt wel heel snel geoordeeld over de situatie van de TS.
het kan heel goed wezen dat het niet geheel zijn eigen schuld is dat hij in deze situatie zit, dat wordt in zijn verhaal ook niet duidelijk.
er zijn heeel veel mensen die als ze jong zijn domme dingen doen waar ze dan later(als ze ook wat wijzer zijn) de gevolgen van ondervinden.
En in dat geval is het niet hun eigen schuld?

kokka schreef: Ik heb helaas niet de kennis om je hiermee te helpen, maar misschien is er nog wel iets te regelen met de deurwaarder
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Beslaglegging is natuurlijk pas stap 1 in een lang traject.
kokka schreef: zou het zin hebben om je ergens anders in te laten schrijven?
Zodat ze dan daar beslag kunnen leggen?

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door boef530 »

Ts moet toch wel enige vorm van inkomen hebben daar wordt normaliter als eerste beslag op gelegd, is voor een deurwaarder de simpelste manier toch. Boedelbeslag is de meest dramatische maatregel die een deurwaarder doet. Komt het tot een openbare verkoop gaat de boel voor een knaak en een bos wortels naar een opkoper en de restschuld blijft inclusief kosten gewoon bestaan. Ik blijf dus toch met een vraag zitten is er inkomen en zoja is daar beslag opgelegd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hadji schreef:Ik weet inmiddels al dat ze langs mogen komen en spullen van mijn ouders mogen meenemen als zij niet kunnen aantonen dat deze door hen zijn bekostigd.
Ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar het lijkt mij broodje aap verhaal. Jouw ouders worden vermoed het bezit van de goederen te hebben, omdat zij de goederen houden (art. 3:109). Daarnaast is het zo dat de partij die een stelling deponeert daar in beginsel de bewijslast van draagt (art. 150 Rv). En het is de schuldeiser die stelt dat deze goederen jouw toebehoren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/v ... 26-07-2012
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/v ... 26-07-2012

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kokka schreef:er wordt wel heel snel geoordeeld over de situatie van de TS.
het kan heel goed wezen dat het niet geheel zijn eigen schuld is dat hij in deze situatie zit, dat wordt in zijn verhaal ook niet duidelijk.
er zijn heeel veel mensen die als ze jong zijn domme dingen doen waar ze dan later(als ze ook wat wijzer zijn) de gevolgen van ondervinden.
Ik heb het al eens eerder neergezet vandaag: c'est le ton qui fait la musique. En meteen wild om je heen schoppen tegen andere forummers zorgt er nu niet bepaald voor dat anderen ineens welwillend zijn om te helpen. Als op een minder correcte post op een normaal volwassen manier gereageerd wordt, zullen andere forummers ook welwillender zijn soms wordt er dan juist op zo'n bericht gereageerd door anderen dat het niet netjes is.

Jong of niet, ook domme keuzes maken is eigen schuld.
Ook niet eerder ingrijpen als schulden beginnen te ontstaan, is eigen schuld.
Ook pas hulp gaan zoeken als het beslag al om de hoek ligt, is eigen schuld.

Jongeren kunnen vaak niet wachten tot ze volwassen zijn en volwaardig mogen meedoen aan de maatschapij, maar volwassenheid brengt verantwoordelijkheid. Maarja als daar op gewezen wordt, gaan we lopen stampvoeten al een klein kind.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Linoge »

alfatrion schreef:
Hadji schreef:Ik weet inmiddels al dat ze langs mogen komen en spullen van mijn ouders mogen meenemen als zij niet kunnen aantonen dat deze door hen zijn bekostigd.
Ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar het lijkt mij broodje aap verhaal. Jouw ouders worden vermoed het bezit van de goederen te hebben, omdat zij de goederen houden (art. 3:109). Daarnaast is het zo dat de partij die een stelling deponeert daar in beginsel de bewijslast van draagt (art. 150 Rv). En het is de schuldeiser die stelt dat deze goederen jouw toebehoren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/v ... 26-07-2012
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/v ... 26-07-2012

Het is "jou" toebehoren en wat hebben die artikelen in vredesnaam te maken met het feit of ze de spullen van zijn ouders mee mogen nemen?

Die ene link gaat over Eerste afdeling. Rechtsmacht van de Nederlandse rechter

Lekker toepasselijk hier.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Linoge schreef:
alfatrion schreef:Ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar het lijkt mij broodje aap verhaal. Jouw ouders worden vermoed het bezit van de goederen te hebben, omdat zij de goederen houden (art. 3:109). Daarnaast is het zo dat de partij die een stelling deponeert daar in beginsel de bewijslast van draagt (art. 150 Rv). En het is de schuldeiser die stelt dat deze goederen jouw toebehoren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/v ... 26-07-2012
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/v ... 26-07-2012

Het is "jou" toebehoren en wat hebben die artikelen in vredesnaam te maken met het feit of ze de spullen van zijn ouders mee mogen nemen?

Die ene link gaat over Eerste afdeling. Rechtsmacht van de Nederlandse rechter

Lekker toepasselijk hier.
Half gelezen ofzo ?
De 1e link verwijst naar BW 3 waaruit alfa verwijst naar art 109:
Wie een goed houdt, wordt vermoed dit voor zichzelf te houden.

De 2e link (oftewel die ene) verwijst naar het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (afgekort ook wel Rv) en dan specifiek artikel 150:
De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Oftewel het wetsartikel dat hoort bij de populaire term "wie eist die bewijst".

Gewoon even het juiste artikel erbij zoeken.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vraag over inboedel beslaglegging

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik zou als ik jou was nu 3 dingen gaan doen:

1) zo snel mogelijk uit die schulden komen: ga naar een hulpverlener (kredietbank, schuldhulpverlening), ga snel werken als je dat niet al doet, en zorg dat je zo snel mogelijk uit deze situatie komt. ook al moet je werk doen wat je niet leuk vindt, maakt niet uit, gewoon doen, zo kun je zo snel mogelijk weer een normaal leven opbouwen
2) ik zou toch ook even naar je houding kijken, met alle respect, je voelt je wel heel snel heel erg benadeeld, terwijl je zelf (en dat geef je inderdaad toe) fouten hebt gemaakt. Je noemt de praktijken van de deurwaarde maffia praktijken en terroriseren. Realiseer je goed dat doordat jij schulden hebt gemaakt misschien iemand anders zijn geld niet gekregen heeft en misschien door jou in de problemen gekomen is.
3) maak eens heel vlug excuses naar je ouders. Je zit in hun huis terwijl je al 32 bent, ik kan me voorstellen dat zij zich hun oude dag ook anders hadden voorgesteld. en nu worden misschien ook nog hun spullen in beslag genomen. Het is heel goed van je ouders dat ze je helpen, maar daar mag je ook dankbaar voor zijn (ik zeg overigens niet dat je dat niet bent)

isabel

Gesloten