LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] storno kosten in rekening brengen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
marc25662
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2011 20:19

storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door marc25662 »

Een sport school berekende mij storno kosten A €5.00 omdat een automatische incasso op een bepaalde dag niet kon. De week erna is alsnog geincasseerd met €5.00 extra. Mag dat? volgens de nieuwe incasso wet?

Volgens mij mag men uitsluiten buitengerectelijke kosten in rekening brengen volgens de voorwaarde die daarvoor gelden. brief sturen en een termijn van 2 weken geven.

Ik heb de sportschool hier op aan gesproken, ze vertelde mij dat het in de algemene voorwaarden staat dus mag het.

Groet, Marc

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Algemene Voorwaarden die in strijd zijn met de wet, zijn ongeldig. Anders kunnen ze er wel van alles in zetten. Bijvoorbeeld dat ze uw arm mogen amputeren als u niet tijdig betaalt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door berndv »

marc25662 schreef:Mag dat? volgens de nieuwe incasso wet?
Geen idee of dit mag, wist niet dat dit per wet verboden is geworden. Het kan inderdaad zijn dat dit onder de incassowetgeving omtrent incassokosten valt, waarbij bij verzuim maximaal 43 euro gerekend kan worden, maar weet niet of dit ook geldig is bij een gemist automatisch incasso

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Of er een wet is die dit verbied weet ik niet, maar op zich lijkt het me wel redelijk. Een sportschool zal geen grote geautomatiseerde administratie hebben, dus als een automatische incasso op een bepaalde datum mislukt, zal men handmatig moeten ingrijpen. Als deze kosten niet individueel in rekening mogen worden gebracht worden ze verdeeld over alle klanten, en dat lijkt me niet zo heel eerlijk voor de mensen die wel tijdig het geld kunnen laten incasseren.

marc25662
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2011 20:19

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door marc25662 »

Het is een sportschool die een landelijke keten is en dus behoorlijk groot, dus het incasseren is waarschijnlijk ook geautomatiseerd.

Wat ik het vreemde vond, is dat men mij vertelde dat voor sportscholen een uitzondering is gemaakt in deze wet, dat zette mij ook aan het denken of het wel/niet mag.

Uiteindelijk zijn storno kosten een andere naam voor incassokosten, dus lijkt het mij vreemd dat het mag.

Ik ben het met Bob eens

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Op grond van art. 6:47 lid 1 BW komen de kosten van jouw betaling voor jouw rekening. Mijns inziens vallen daar ook de kosten van automatisch incasso onder, ook als de automatische incasso niet succesvol is. Dat gezegd hebbende, meen ik dat het daarbij gaat om de transactiekosten en dus niet om 'administratiekosten' of iets dergelijks. Als ik mag afgaan op de tarieven van ING bijvoorbeeld, dan bedragen die €2 per batch en €0,08 per afzonderlijke transactie. In verband met acceptgirokosten is er wel iets in een vergelijkbaar scenario over te doen geweest (Ktr. Tilburg 25 mei 2011, LJN BQ6459). In die zaak was niets overeengekomen over die kosten, maar hier duidelijk wel. Of het dan gaat om kosten ex art. 6:96 lid 2 onder c BW (incassokosten) durf ik zo niet te zeggen.

marc25662
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2011 20:19

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door marc25662 »

@arneLH

De nieuwe incasso wet is van juni 2012 je verwijst naar jurisprudentie van 25 mei 2011 andere situatie nu?
Ik kon ook geen jurisprudentie vinden waarschijnlijk is er nog geen rechtzaak overgeweest of ligt deze nog op stapel, daar de wet pas 6mnd geleden ingegaan is.

Ik heb ook veel gezocht vond maar een document met storno kosten apart beschreven, de rest ging over administratie, dossier en alle andere verzonnen termen om de kosten zo hoog mogelijk te maken

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door berndv »

Arnelh verwijst naar een rechtzaak die gaat over kosten voor betaalwijze. Niet naar incassokosten. U heeft inderdaad gelijk dat de wetgeving omtrent incassokosten gewijzigd is vorig jaar juni. Maar net als arnelh twijfel ik ook of die kosten daar onder vallen. Ze voldoen in ieder geval niet aan de voorwaarden die aan die incassokosten worden gesteld, namelijk een aanmaning vooraf. De verhoging mag dan, zoals ik al eerder refereerde, maximaal 43 euro zijn. De kosten voor betaalwijze zijn in die wetswijziging niet gewijzigd, en komen dus wel overeen met de genoemde rechtzaak. Daarnaast zijn de kosten bij u schijnbaar gemeld in de algemene voorwaarden, niet dat dat natuurlijk heilig is, aangezien de algemene voorwaarden wel moet voldoen aan de wetgeving. U zou er eens een poging aan kunnen wagen om dit bij het juridisch loket voor te leggen, om te laten bepalen onder welke regeling dit valt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door alfatrion »

marc25662 schreef:Een sport school berekende mij storno kosten A €5.00 omdat een automatische incasso op een bepaalde dag niet kon. De week erna is alsnog geincasseerd met €5.00 extra. Mag dat? volgens de nieuwe incasso wet?
Nee, dit mag niet. Zoals ArneHL schreef kunnen de kosten van betaling worden door berekent (art. 6:47 BW). Maar hier gaat het om kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte (art. 6:96 BW). Dwingende wetgeving geeft dan aan dat er eerst een kosteloze aanmaning moet worden verstuurd.
ArneLH schreef:In die zaak was niets overeengekomen over die kosten, maar hier duidelijk wel. Of het dan gaat om kosten ex art. 6:96 lid 2 onder c BW (incassokosten) durf ik zo niet te zeggen.
Het zou creatief zijn als de wederpartij zou betogen dat het hier niet gaat om "verkrijging van voldoening buiten rechte" (art. 6:96 BW) maar om "kosten van betaling" (art. 6:47 BW). Ik verwacht alleen niet dat dit stand zal houden. De kosten worden hier overduidelijk in rekening gebracht omdat TS niet betaald heeft. Daarmee kan ik me toch niet ontdoen van de indruk dat de kosten in rekening gebracht worden omdat de wederpartij moeite moet doen om het bedrag buiten de rechter om te innen.
berndv schreef:Geen idee of dit mag, wist niet dat dit per wet verboden is geworden. Het kan inderdaad zijn dat dit onder de incassowetgeving omtrent incassokosten valt, waarbij bij verzuim maximaal 43 euro gerekend kan worden, maar weet niet of dit ook geldig is bij een gemist automatisch incasso
Op grond van het Rapport Voorwerk II zou hier niet zo hard een streep door zijn gegaan. Onder de oude situatie was het maximum 37 euro en in de nieuwe situatie is dat 15% van de hoofdsom met een minimum van 40 euro. Hier moet nog 21% bij indien de schuldeiser niet BTW-plichtig is, maar een sportschool is bij mij weten wel BTW plichtig.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door crazyme »

Bij een mislukte incasso worden deze kosten door de bank in rekening gebracht.

Het lijkt mij terecht dat de klant die betaalt, hij moet immers zorgen voor een voldoende saldo.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door renegade66 »

Zoals alfatrion al zei is dit niet toegestaan.
Die zogenaamde stornokosten zijn gewoon verkapte administratiekosten.
Sinds 1juli 2012 is dit bij wet verboden. Tevens hoor je eerst een herinnering te krijgen waarin een termijn moet staan van minimaal 14dagen en dat bij niet betalen incassokosten van 15% met een minimum van € 40 rekening gebracht kan worden. Alle andere kosten mogen niet berekend worden ook al staat dit in de voorwaarden vermeld.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door renegade66 »

Zoals alfatrion al zei is dit niet toegestaan.
Die zogenaamde stornokosten zijn gewoon verkapte administratiekosten.
Sinds 1juli 2012 is dit bij wet verboden. Tevens hoor je eerst een herinnering te krijgen waarin een termijn moet staan van minimaal 14dagen en dat bij niet betalen incassokosten van 15% met een minimum van € 40 rekening gebracht kan worden. Alle andere kosten mogen niet berekend worden ook al staat dit in de voorwaarden vermeld.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Bij een mislukte incasso worden deze kosten door de bank in rekening gebracht.
Heb je daar een bron bij? Volgens mij is dit een broodje aap verhaal. Kosten voor een incasso zijn acht cent. Ik zie niet in waarom een mislukte incasso opeens vijf euro zou kosten.

Hoe dan ook. Voor de eerste betaling kunnen kosten in rekening gebracht worden. Kosten die daarna gemaakt worden vallen m.i. onder "verkrijging van voldoening buite rechte" en kunnen derhalve niet direct inrekening gebracht worden.

marc25662
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2011 20:19

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door marc25662 »

Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik dacht ook dat de nieuwe incasso wet juist gemaakt was om duidelijkheid te scheppen in het woud van allerlei verkapte vormen en namen om onredelijke kosten op te voeren.

Vandaar dat ik ook nog steeds denk dat storno kosten een verkapte vorm is van incassokosten. De wet is hier heel duidelijk in, Het mag niet! dus mag het ook niet in de algemene voorwaarden staan.

Daarnaast is het voor een sportschool die (info van hun site) (Inmiddels telt HealthCity International 49 clubs in Nederland, 62 clubs in België, 22 clubs in Duitsland, 4 in Luxemburg, 11 in Frankrijk, 17 in Italië en 16 in Spanje.)
een wel erg handige manier om behoorlijk wat extra geld binnen te harken.

Ik heb gebeld met jurofoon.nl deze bevestigen mijn vermoeden dat het niet mag.

Toch hoor ik graag nog andere meningen.

Groet Marc

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door renegade66 »

Toch hoor ik graag nog andere meningen
ik kan nu al zeggen wat er voor meningen zullen komen.

U had gewoon moeten zorgen dat er genoeg geld op uw rekening stond.
U moet gewoon betalen.
bla,bla,bla.

je staat gewoon in je recht, die (ook al is het maar) € 5,- mogen ze niet berekenen en zullen terug moeten komen, desnoods via een verrekening met je abbo.

Unknown User
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:58

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door Unknown User »

Het gaat in deze zaak niet om incassokosten en ook niet over het Besluit buitengerechtelijke incassokosten die vanaf juli 2012 geldt. Er hoeft geen speciale aanmaning gestuurd te worden om deze kosten in rekening te brengen. Deze volgen uit de wet.

Lees uw algemene voorwaarden eens door. Waarschijnlijk zal daar iets staan over administratiekosten in het geval de automatische incasso storneert. Door het aanbod van HealthCity te aanvaarden, lid te worden, heeft u ook daarop van toepassing zijnde algemene voorwaarden aanvaard.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door berndv »

Unknown User schreef:Het gaat in deze zaak niet om incassokosten en ook niet over het Besluit buitengerechtelijke incassokosten die vanaf juli 2012 geldt. Er hoeft geen speciale aanmaning gestuurd te worden om deze kosten in rekening te brengen. Deze volgen uit de wet.
En ik neem aan dat u dat ook kunt onderbouwen met een wettekst?

Unknown User
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:58

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door Unknown User »

Wellicht onduidelijk: Met "deze volgen uit de wet" spreek ik over de incassokosten. De administratiekosten waarover dit topic gaat volgen uit de algemene voorwaarden.

Tot slot een opmerking: Niet álles volgt direct uit een wet. Als iets niet in een wet is vormgegeven, betekent dat niet dat dit geen recht is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door berndv »

Unknown User schreef:Wellicht onduidelijk: Met "deze volgen uit de wet" spreek ik over de incassokosten. De administratiekosten waarover dit topic gaat volgen uit de algemene voorwaarden.

Tot slot een opmerking: Niet álles volgt direct uit een wet. Als iets niet in een wet is vormgegeven, betekent dat niet dat dit geen recht is.
Iets in de algemene voorwaarden opnemen betekent niet dat dit meteen toegestaan is.

Als het kosten vanwege de betaling is, is dit wel degelijk in de wet opgenomen, namelijk BW 6:96. Andere kosten zouden dan onder incassokosten vallen, en die zijn dus weer opgenomen in de nieuwe wetgeving van afgelopen juli.

Unknown User
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:58

Re: storno kosten in rekening brengen

Ongelezen bericht door Unknown User »

U ziet het verkeerd. De incassokosten worden namelijk, ook na juli 2012, op grond van artikel 6:96 BW toegewezen. De regeling van artikel 6:96 in samenhang met het 'Besluit normering buitenrechtelijke incassokosten' wordt de Wet Incassokosten (WIK) genoemd. Daarvoor vond Rapport Voorwerk II zijn grondslag in 6:96 BW.

Dat iets in de algemene voorwaarden wordt opgenomen betekent ook niet direct dat het niet is toegestaan.

"4.5. Wanneer een incasso wordt gestorneerd mag het Bedrijf stornokosten in rekening brengen.", aldus de algemene voorwaarden van HealthCity (en tientallen andere sportscholen).

Ik zie hem niet staan op de zwarte of grijze lijst. Ga er dan ook niet vanuit dat dit beding zonder meer nietig is.

Gesloten