Pagina 1 van 1

Incassofraude

Geplaatst: 12 mar 2013 08:42
door Webe13
Vandaag via mijn ING gezien dat er van de rekening van mijn dochter een bedrag van 24,20 was afgeschreven via een incasso van BBF BEMIDDELINGS BUR FRIESLAND reknr.: 5898840. Navraag bij mijn dochter bleek deze nergens opdracht toe gegeven te hebben. Via een een forum van RADAR uit 2010 bleek het om oplichters te gaan. ING gebeld en gelijk AL onze rekeningen laten blokkeren voor dit rekeningnummer. Wel aan de ING gevraagd dit intern kenbaar te maken maar ze vertelden mij dat ze hier niet tussen kunnen gaan zitten omdat dit mijn woord tegen dat van dat bemiddelingsbedrijf was. Het bedrijf levert een bestand aan en ING voert dat zomaar uit. Ik heb hen verteld dat er al eerder berichten waren geweest omtrent dit bedrijf maar dat was volgens de ING niet relevant.Ik hoop dat er nog meer klachten komen om de ING duidelijk te maken dat dit bedrijf niet bonafide is.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 13 mar 2013 15:33
door Guardian72
ING kan hier wel tussen gaan zitten - gewoon door de machtiging op te vragen.

Als u 100% zeker weet dat nergens een machtiging is afgegeven kunt u nog 2 dingen doen.
- Aangifte van incassofraude en diefstal (meld daarbij wel dat stornering is gelukt - maar dat was een actie van de bank, niet van de incassant)
- Klacht indienen bij de ING dat men incasso zonder machtiging laat uitvoeren, en bij melden men geen bewijs kan overhandigen dat er machtiging is. Dit via Facebook of Twitter - dan is het ook voor anderen snel zichtbaar.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 14 mar 2013 10:10
door ingwebcareteam
Hallo Webe13,

Ik vind het vervelend dat er zonder toestemming een bedrag van de rekening van jouw dochter is afgeschreven. Ik wil graag uitleggen wat de procedure voor een incasso is.

Een incassocontract wordt in Nederland volgens afgesproken regels uitgegeven; bedrijven moeten voldoen aan een aantal criteria om een incassocontract te verkrijgen. Daarnaast gelden er regels over hoe bedrijven het incasso product dienen te gebruiken. Een van de eisen die gesteld is, is dat er altijd een overeenkomst moet zijn tussen de incassant en de debiteur, de zogenoemde machtiging. Als de incassant een contract heeft en de machtigingen van zijn klant om te mogen incasseren, kan deze een incassobatch samenstellen en de incasso’s laten plaatsvinden.

De batch zal verwerkt worden door de bank van de incassant en de incassoverzoeken worden doorgestuurd naar de bank van de debiteur. De bank van de debiteur zal dan de betaling afschrijven. Bij ING zal soms naamnummer controle plaatsvinden om te controleren of de incassant het juiste rekeningnummer in combinatie met de naam heeft gebruikt. Over het algemeen kan gesteld worden dat de banken vertrouwen op de processen van de andere bank met het uitgeven van de incassocontracten en daarom zal de rekening bij voldoende saldo gedebiteerd worden als er incasso verzoek binnenkomt.

Er kunnen natuurlijk fouten in het proces sluipen (incassant vult per ongeluk het verkeerde rekeningnummer in) waardoor er een onterechte automatische incasso plaatsvindt. De banken hebben hiervoor maatregelen ingeregeld, te weten storneren en de melding onterecht incasso (zie http://www.ing.nl/incasso). De debiteur kan dus gemakkelijk en snel de betaling ongedaan maken. Daarnaast kan een klant een blokkade opvoeren om incasso’s tegen te houden van een bepaald rekeningnummer.

Om fraude tegen te gaan, zijn er verschillende maatregelen ingericht. Als ING kunnen wij hier niet in op in gaan. Het is goed om te weten dat de Nederlandse banken in contact zijn met elkaar om specifieke gevallen van fraude met elkaar te delen en dit te bestrijden. Voor incasso moeten we dit met elkaar doen, omdat het incassoproduct via verschillende banken loopt. Het is van algemeen belang dat het betalingsverkeer in Nederland efficiënt, snel en veilig is. Het incassoproduct is bij uitstek hier een voorbeeld van.

Een incasso kun je storneren. Heb je dit al gedaan? Heb je de machtiging ook al stopgezet? Dan kan via: http://www.ing.nl/Images/Intrekking%20M ... -28521.pdf

Voor meer informatie over de automatische incasso kun je kijken op: http://www.ing.nl/particulier/betalen/b ... index.aspx

Vriendelijke groet,

Intan
ING Webcare team
http://www.ing.nl/webcare

Re: Incassofraude

Geplaatst: 04 apr 2013 21:24
door vdegoede
Beste Radar,

ondanks dat ik een groot voorstander ben van jullie programma kijk ik het niet altijd.
Toch wil ik ook mijn mening geven over het feit dat BBF bemiddelingsbureau Friesland ongevraagd geld incasseert.

Vandaag er achter gekomen dat dit bedrijf ZONDER mijn toestemming incasso's afschrijft van mijn rekening. Het gaat bij mij ook om een bedrag van €30,00.
Uiteraard heb ik bij mijn ING de incasso terug laten boeken en helaas door naar een duur telefoonnummer te moeten bellen om te zorgen dat dit rekening nummer geen geld meer van mijn rekening kan halen dit laten blokkeren.

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen maar zoals eerder vermeld heb ik ook op verzoek van mijn vrouw het bedrijf ingetypt op google en het eerste wat ik tegenkom is deze site.

Nadat ik de vrouw van de ING aan de lijn had die mij had gezegd dat ze dit intern gaat bespreken mij een brief hierover kon sturen met het feit dat ik dan op de hoogte ben dat deze klacht ook daadwerkelijk wordt besproken. Dit kon gek genoeg niet en ik ben dan ook zeer zeer ontevreden over de ING. Ik mag er toch vanuit gaan dat bij een grote bank als ING het niet mogelijk mag/kan/moet zijn dat één ieder bedrijf door (smoes/reden van de vrouw van de ING) misschien een verkeerd cijfertje ingetypt te hebben "toevallig" dan mijn rekeningnummer te zijn??!!!

Ik zal dan ook zeer zeker stappen ondernemen tegen de ING en waar mogelijk ook tegen BBF.

Wat schandalig is dit!!! :x :cry: :evil: :shock: :? :twisted: :| :!:

Re: Incassofraude

Geplaatst: 04 apr 2013 21:56
door Shine
incasso kun je storneren. Heb je dit al gedaan? Heb je de machtiging ook al stopgezet? Dan kan via: http://www.ing.nl/Images/Intrekking%20M ... -28521.pdf
Sorrie, moet hier even om grijnzen. Maar een machtiging intrekken die je om te beginnen al nooit hebt verstrekt!!??

Verder is het rekeningnr. 5898840 een ing nummer! Ook de andere rekeningnummers die je in talloze gelijkluidende topics voorbij ziet komen zijn van ING! Hieruit blijkt dus dat ING zelf het niet zo nauw neemt met onderstaande.
Een incassocontract wordt in Nederland volgens afgesproken regels uitgegeven; bedrijven moeten voldoen aan een aantal criteria om een incassocontract te verkrijgen. Daarnaast gelden er regels over hoe bedrijven het incasso product dienen te gebruiken. Een van de eisen die gesteld is, is dat er altijd een overeenkomst moet zijn tussen de incassant en de debiteur, de zogenoemde machtiging. Als de incassant een contract heeft en de machtigingen van zijn klant om te mogen incasseren, kan deze een incassobatch samenstellen en de incasso’s laten plaatsvinden.
E onderstaande van de ING bank is ook erg leuk.
[Geen of verlopen terugboekperiode
Is er onterecht een incasso van uw Betaalrekening afgeschreven, maar is er geen terugboekperiode (0 dagen)? Of is de terugboekperiode inmiddels verstreken? Dan kunt u bij de incassant (het bedrijf dat of de instelling die het bedrag van uw rekening heeft afgeschreven) een klacht indienen. Heeft dat geen succes dan kunt u als klant van de ING binnen 13 maanden na afschrijving een klacht bij ons indienen. Gebruik daarvoor het formulier Verzoek terugboeking onterechte incasso. Belangrijk om te weten: vindt de ING de klacht terecht, dan neemt zij contact op met de bank van de incassant. Beide banken controleren vervolgens of u een machtiging heeft gegeven en of deze van toepassing is op de incasso. Was de incasso inderdaad onterecht, dan krijgt u het geld terug op uw rekening. De banken handelen de procedure in principe binnen 2 weken af.
Euhm, neemt de ING dan contact op met zichzelf?

Re: Incassofraude

Geplaatst: 05 apr 2013 11:58
door ingwebcareteam
Beste vdgoede,

Ik kan me voorstellen dat je het heel vervelend vindt dat er geld van jouw Betaalrekening is afgeschreven, zonder dat je hiervoor een machtiging hebt verleend. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

Zoals mijn collega aangaf is er waarschijnlijk een fout gemaakt door de incassant (per ongeluk een verkeerd rekeningnummer ingevuld). Bij de ING zal soms naamnummer-controle plaatsvinden om te controleren of de incassant het juiste rekeningnummer in combinatie met de naam heeft gebruikt. Over het algemeen kan gesteld worden dat de banken vertrouwen op de processen van de andere bank met het uitgeven van de incassocontracten en daarom zal de rekening bij voldoende saldo gedebiteerd worden als er incassoverzoek binnenkomt.

Omdat het helaas kan gebeuren dat er een fout wordt gemaakt door de incassant, hebben banken afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat dergelijk fouten heel snel te herstellen zijn. Je kunt het incasso eenvoudig ongedaan maken door het bedrag te storneren. Ik begrijp dat je dit inmiddels hebt gedaan.

Ik raad je een klacht in te dienen bij BBF bemiddelingsbureau Friesland. Zij kunnen dan nagaan dat er waarschijnlijk een fout is gemaakt. Meer informatie over incasso's kun je vinden op: http://www.ing.nl/particulier/betalen/b ... index.aspx

Vriendelijke groet,

Marlies
ING Webcare team
www.ing.nl/webcare

Re: Incassofraude

Geplaatst: 05 apr 2013 13:33
door crazyme
Shine schreef:
incasso kun je storneren. Heb je dit al gedaan? Heb je de machtiging ook al stopgezet? Dan kan via: http://www.ing.nl/Images/Intrekking%20M ... -28521.pdf
Sorrie, moet hier even om grijnzen. Maar een machtiging intrekken die je om te beginnen al nooit hebt verstrekt!!??
Je laat de onterechte afschrijving terugboeken. Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen ?

Verder is de procedure bij de ING exact hetzelfde als bij alle andere banken.

Het maakt voor de procedure niets uit wanneer beide rekeningnummers van ING zijn, ook dan loopt de incassoopdracht via Equens.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 29 mei 2013 11:17
door hansg
BBF Bemiddelingsbureau Friesland heeft zojuist nog 24,20 euro onterecht geincasseerd van de ING
rekening van mijn oude schoonmoeder.

Jongens, maak je geen illusies. De klachten over onterechte incasso's van 4 "bedrijven" gevestigd in Wieringermeer stammen al uit 2009.
BBF bemiddelingsbureau Friesland hoort daar ook bij.

Ik heb even een check gedaan bij de Kamer van Koophandel: er staat de opmerking:
UITGESCHREVEN UIT HET HANDELSREGISTER.

Hallo, ING webcareteam. Type foutjes in het rekeningnummer? Dacht het niet!

Hoe kan de ING bank een incassocontract hebben met bedrijven die uitgeschreven zijn uit het
handelsregister?
Voor mij een reden om een klachtenformulier in te vullen bij de INGbank.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 29 mei 2013 11:42
door Guardian72
hansg schreef: Hoe kan de ING bank een incassocontract hebben met bedrijven die uitgeschreven zijn uit het
handelsregister?
Voor mij een reden om een klachtenformulier in te vullen bij de INGbank.
Mogelijk ook een reden om een melding richting FIOD te doen.
Handel drijven / bedrijf uitoefenen zonder geldige KVK inschrijving is een economisch delict - en zou wel eens gevolgen voor dit 'bedrijf' kunnen hebben.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 29 mei 2013 11:56
door De Gelukkige
BBF staat wel degelijk ingeschreven bij de K.V.K.
Goed zoeken en lezen

Re: Incassofraude

Geplaatst: 29 mei 2013 12:58
door alfatrion
U kunt het bedrag laten storneren door de ING.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 29 mei 2013 13:25
door Guardian72
De Gelukkige schreef:BBF staat wel degelijk ingeschreven bij de K.V.K.
Goed zoeken en lezen
BBF Bemiddelingsburo Friesland als zodanig bestaat niet.
Wel komt deze naam meerdere malen voor bij verschillende inschrijvingen..
I.S.N. (Incasso Service Noord-Holland) Hoofdvestiging
KVK 37114265
Vestigingsnr. 000007079885
Van Eckstraat 41
1771CL
Wieringerwerf


... BNWN (Bemiddelingsbureau Noord & West Nederland), BBF Bemiddelings Bureau ... Incassobureau en bemiddeling in schuldrege lingen alsmede ...

Vestiging is uitgeschreven uit het handelsregister
en ook:
Snel Koeriers Wieringermeer Hoofdvestiging
KVK 50215787
Vestigingsnr. 000007079885
Van Eckstraat 41
1771CL
Wieringerwerf


... Bemiddelingsbureau Noord & West Nederland), BBF Bemiddelings Bureau ... Incassobureau; bemiddeling in schuldregelingen; koeriersbedrijf. ...

Handelsregister
Dit klinkt als een behoorlijk vage constructie.
Vreemd genoeg is het adres - met zoveel bedrijven - alleen maar een woonhuis..

hmmzz.

Re: Incassofraude

Geplaatst: 30 jun 2013 15:12
door 871216
Goh... bij mij op de 28e van deze maand ook ineens 30 euro afgeschreven door BFF Bemiddelings Friesland. Dat ze dat al jarenlang zomaar kunnen doen. Misschien dan toch maar is tijd om over te stappen van bank wie weet helpt dat. Is toch wel wat vreemd te noemen dat de ING dit zomaar toelaat...

Re: Incassofraude

Geplaatst: 01 jul 2013 07:42
door Guardian72
871216 schreef:Goh... bij mij op de 28e van deze maand ook ineens 30 euro afgeschreven door BFF Bemiddelings Friesland. Dat ze dat al jarenlang zomaar kunnen doen. Misschien dan toch maar is tijd om over te stappen van bank wie weet helpt dat. Is toch wel wat vreemd te noemen dat de ING dit zomaar toelaat...
Laat het eens uitzoeken door de ING zou ik zeggen.
Geef ze een link naar de diverse topics - en vraag waarom dit "bedrijf" nog steeds een machtiging heeft om incassohandelingen te plegen....

(Doe daarnaast aangifte wegens diefstal/incassofraude en laat een selectieve blokkade aanbrengen voor dit 'bedrijf')

Re: Incassofraude

Geplaatst: 11 jul 2013 09:36
door trikson
ingwebcareteam schreef:Beste vdgoede,

Ik kan me voorstellen dat je het heel vervelend vindt dat er geld van jouw Betaalrekening is afgeschreven, zonder dat je hiervoor een machtiging hebt verleend. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

Zoals mijn collega aangaf is er waarschijnlijk een fout gemaakt door de incassant (per ongeluk een verkeerd rekeningnummer ingevuld). Bij de ING zal soms naamnummer-controle plaatsvinden om te controleren of de incassant het juiste rekeningnummer in combinatie met de naam heeft gebruikt. Over het algemeen kan gesteld worden dat de banken vertrouwen op de processen van de andere bank met het uitgeven van de incassocontracten en daarom zal de rekening bij voldoende saldo gedebiteerd worden als er incassoverzoek binnenkomt.

Omdat het helaas kan gebeuren dat er een fout wordt gemaakt door de incassant, hebben banken afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat dergelijk fouten heel snel te herstellen zijn. Je kunt het incasso eenvoudig ongedaan maken door het bedrag te storneren. Ik begrijp dat je dit inmiddels hebt gedaan.

Ik raad je een klacht in te dienen bij BBF bemiddelingsbureau Friesland. Zij kunnen dan nagaan dat er waarschijnlijk een fout is gemaakt. Meer informatie over incasso's kun je vinden op: http://www.ing.nl/particulier/betalen/b ... index.aspx

Vriendelijke groet,

Marlies
ING Webcare team
http://www.ing.nl/webcare


"Bij ING zal soms een naam/nummer controle plaatsvinden"... Dat is het probleem bij ING; als je geld wil overschrijven naar een ander ING nummer, vindt er ALTIJD een naam/nummer controle plaats. Sterker nog: als je een willekeurig "bestaand" rekeningnummer invult, vertelt Mijn ING je zelfs op wiens naam die rekening staat. Waarom dan niet bij incasso? Zelfde systeem, zelfde controle. Gewoon weigeren wanneer de gegevens niet overeen komen.