LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CJIB en hun (klant)vriendelijkheid

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pythonmaniac
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:07

Re: CJIB en hun (klant)vriendelijkheid

Ongelezen bericht door Pythonmaniac »

Sowieso, het beste wat je kan doen is het bedrag te betalen. Zolang je het bedrag niet betaalt kan je ook geen standpunt creëren. Je moet allereerst zorgen dat je de zaken op tijd betaald heb. Een stappenplan zou dan een volgende kunnen zijn:

1. Betaal de boete inclusief de verhogingen.
2. Vraag een afschrift op bij uw bank, waarin duidelijk is dat het bedrag is overgemaakt alsmede dat het bedrag is teruggestort.
3. Probeer elders ook materiaal te verzamelen waaruit blijkt dat in die periode daadwerkelijk een storing was waardoor u uw geld te laat teruggekregen heeft.
4. Zoals velen al zeggen, contacteer een instantie schriftelijk. Nationale Ombudsman is mogelijk maar wel een stapje verder. Probeer eerst eens CJIB te contacteren en voeg daarbij de documenten toe die als schriftelijk bewijsmateriaal gelden: bankafschrift, datum dagtekening (die geldt normaal gesproken altijd) van de verhogingsbrief (een kopie daarvan dus) en informatie omtrent de storing.

Waarschijnlijk is dit allemaal voldoende om aan te tonen dat u wel degelijk de boete heeft betaald maar dat het niet op een juiste manier is aangekomen.

olaf79
Berichten: 8273
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: CJIB en hun (klant)vriendelijkheid

Ongelezen bericht door olaf79 »

dhc schreef:
Hebben jullie iets soortgelijks gehad? En is hier iets aan te doen?
Nee, nee.

u maakt en fout en het CJIB moet dan maar coulant zijn?
Zo werkt het tegenwoordig natuurlijk niet (meer)...
En als de overheid (bijvoorbeeld belastingdienst, gemeente amsterdam, of noem een andere pannekoekeninstelling) een foutje maakt is het sorry, volgende keer beter.

sacredfour
Berichten: 1766
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: CJIB en hun (klant)vriendelijkheid

Ongelezen bericht door sacredfour »

Voor alle CJIB klanten: Je hebt de keuze te betalen, maar ben je het niet eens met de sanctie om wat voor reden dan ook, ga het bezwaar traject in. Misschien kom je uiteindelijk niet onder je boete uit, het geeft je wel minimaal een jaar uitstel van betaling. Ook zorg je er voor dat het CJIB en het OM wat doen voor hun geld. Is het een Mulder beschikking, wat je kan zien aan de M boven op het formulier van de beschikking dan richt je je bezwaar aan het CJIB. Is het een strafbeschikking dan richt je je bezwaar aan de kantonrechter. Is dit laatste het geval dan kan het wel 2 jaar duren voordat de zaak voorkomt. Je begint altijd met een WOB verzoek. Hierin vraag je alle informatie op die met jouw vermeende overtreding te maken hebben. Dit is het Bezwaarschrift in 1e termijn en Wob-verzoek. Nadat je alle relevante informatie goed bestudeerd hebt stuur je het eigenlijke bezwaarschrift. Deze zal standaard afgewezen worden door de Ovj. Hierna zal je een beroepschrift moeten richten aan de kantonrechter. Een aantal maanden nadat je dit gedaan hebt krijg je bericht dat je een borgstelling moet betalen. Hier moet je ook weer bezwaar tegen maken en een verzoek indienen om deze op 0 te zetten. Wordt je zaak uiteindelijk behandelt voor de kantonrechter dan zal hij waarschijnlijk dit verzoek afwijzen en er zal een nieuwe datum komen waarin de rechtszaak inhoudelijk behandelt wordt. De kans is groot dat ook hier je verzoek “niet ontvankelijk”verklaart wordt. Gaat het om een bedrag van hoger dan 70 euro dan heb je nog de mogelijkheid om in beroep te gaan bij het hof in Leeuwarden. Dit moet je dan ook altijd doen! Het lijkt misschien een hoop moeite, maar je kan alles schriftelijk doen en op flitsservice.nl zijn voorbeeldbrieven te vinden voor elke fase van het traject.

Gesloten