LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco handelt ook in rekeningen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Wie niet op tijd de rekening van Eneco kan betalen, wordt bij de eerste herinnering 20 euro in rekening gebracht onder de noemer administratiekosten. En ook bij de tweede herinnering komt er 20 euro bovenop; datzelfde geldt voor de laatste herinnering. Dat betekent dus dat Eneco zestig euro rekent voor het versturen van drie brieven... En daarna volgt afsluiting met alle kosten van dien.
Natuurlijk moet iedereen zijn rekeningen op tijd betalen, maar in deze tijd gaat dat steeds meer mensen moeilijk af. Dat geld ook voor mij. Ik ben 52 en kan maar nauwelijks werk vinden. Momenteel werk ik
's nachts bij PostNL voor een appel en een ei. Dit is ver onder mijn niveau, maar er zit niets anders op. Ik doe mijn uiterste best om al mijn rekeningen op tijd te betalen. Ook die van Eneco. Maar als ze op iedere herinnering 20 euro bovenop doen, wordt dat helemaal lastig. Dat vind ik des te onredelijker omdat er met Eneco geen afbetalingsregeling is te treffen, geen uitstel van betaling wordt verleend en ook betalen in termijnen is niet mogelijk.
Ik moet dus constateren dat Eneco behalve in gas en stroom ook handelt in rekeningen!

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als Eneco handelt zoals u beschrijft houd Eneco zich niet aan de wettelijke bepaling. De eerste herinnering dat u een betalingsachterstand heeft hoort gratis te zijn. Daar staat tegenover dat de volgende wel € 40,- mag worden berekend. En ja de volgende stap is het incasso bureau, wat nog meer kosten met zich meebrengt. Wel kan dit voor elk maandelijks voorschot bedrag zo worden berekent.

jantje7

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien moet je je aanmelden als vrijwilliger bij Eneco om aanmaningen te gaan versturen. Dan hoeven ze die 20 euro niet meer in rekening te brengen voor mensen die te laat zijn met betalen.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:Bedrijven kunnen geen rekening houden met jouw persoonlijke financiële situatie. Je had ook in een eerder stadium contact kunnen zoeken met Eneco met het verzoek om een paar weken uitstel of om een betalingsregeling.
Eneco verleent geen uitstel van betaling voor voorschotbedragen. Onlangs om uitstel van betaling voor een maandtermijn verzocht, voor slechts 2 dagen, omdat een combinatie van een foutje van de salarisadministratie en een maand met hogere kosten dan normaal tot een negatief saldo leidde. Het was niet mogelijk, zelfs niet voor 2 dagen. Ik kon gewoon € 20 extra ophoesten.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Degrelle »

Wanneer Eneco u kosten rekent voor die aanmaning betekend dat dat niet de eerste aanmaning was over de betreffende voorschotnota. Verder zal een incassomedewerker voordat deze iets wel of niet toestaat eerst even naar de betaalhistorie van de vragende klant kijken. En ik kan me zo voorstellen dat vervolgens in uw geval iedere verdere medewerking aan de kant van Eneco geweigerd wordt.

Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Mijn grote bezwaar is dat Eneco het heel gewoon schijnt te vinden om bij iedere herinnering 20 bovenop de rekening te moeten doen. Het versturen van een brief kost geen 20 euro. Zeker niet als dat gewoon via e-mail gaat. Daar verdient Eneco dus op. Ik moet voor 20 euro ruim twee uur werken. In die tijd verwerk ik minstens 20.000 enveloppen bij PostNL! Bovendien zijn de kosten voor het versturen van nota's en dergelijke voor rekening van Eneco, die horen nu eenmaal bij de bedrijfsvoering. En om het sturen van herinneringen heb ik niet gevraagd. Dat is de keuze van Eneco. Wel heb ik meerdere keren verzocht om een betalingsregeling om mijn achterstand in te kunnen lopen. Maar daar heeft Eneco geen boodschap aan. Zo ben ik dus genoodzaakt om tot in den treure 40 euro - of nog meer - op iedere rekening extra te moeten betalen.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Degrelle »

De heer Vogels heeft onderstaande al een keer gequote, ik heb het opgezocht op de site van Eneco en het staat er echt:
U ontvangt een betalingsherinnering als we uw betaling van een nota niet tijdig ontvangen. Aan deze eerste herinnering zijn geen kosten verbonden. U heeft tot de vervaldatum de tijd om uw openstaande nota alsnog te voldoen. .
Dus nogmaals, wat u zegt van die herinneringskosten klopt gewoon niet. U gaat ook niet in op hetgeen ik of dhr Vogels eerder hebben verwoordt. U blijft gewoon bij uw eigen gedachtengang wat bezijden de waarheid is. En met uw poging om met uw aantijgingen Eneco te beschadigen beschadigt u alleen maar u zelf.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Degrelle schreef:De heer Vogels heeft onderstaande al een keer gequote, ik heb het opgezocht op de site van Eneco en het staat er echt:
U ontvangt een betalingsherinnering als we uw betaling van een nota niet tijdig ontvangen. Aan deze eerste herinnering zijn geen kosten verbonden. U heeft tot de vervaldatum de tijd om uw openstaande nota alsnog te voldoen. .
Dus nogmaals, wat u zegt van die herinneringskosten klopt gewoon niet. U gaat ook niet in op hetgeen ik of dhr Vogels eerder hebben verwoordt. U blijft gewoon bij uw eigen gedachtengang wat bezijden de waarheid is. En met uw poging om met uw aantijgingen Eneco te beschadigen beschadigt u alleen maar u zelf.
Neem aan dat ze geen herinnering sturen voor de vervaldatum dat je tijd hebt om te betalen.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Degrelle »

Een herinnering heeft een aparte (verlengde) termijn. Er wordt dan altijd verzocht om binnen een week of zo na dagtekening te betalen. Dat is dus ruim na de oorspronkelijke vervaldatum.

Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Goed, dat er aan de eerste herinnering geen kosten zijn verbonden klopt. Maar wat de heer Vogels stelt is dat ik dan maar eerder een betalingsregeling had moeten treffen, maar dat kan niet bij Eneco. Mijn punt is en blijft dus dat Eneco wel de rekening steeds verhoogt (Okee nogmaals niet bij de eerste herinnering), maar geen gelegenheid biedt om een betalinsachterstand in te lopen. Zo raak je dus steeds verder achterop.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Tour schreef:Goed, dat er aan de eerste herinnering geen kosten zijn verbonden klopt. Maar wat de heer Vogels stelt is dat ik dan maar eerder een betalingsregeling had moeten treffen, maar dat kan niet bij Eneco. Mijn punt is en blijft dus dat Eneco wel de rekening steeds verhoogt (Okee nogmaals niet bij de eerste herinnering), maar geen gelegenheid biedt om een betalinsachterstand in te lopen. Zo raak je dus steeds verder achterop.
Maar een betalingsregeling is ook geen recht. U betaalt niet op tijd, dus ú moet regelen dat u op de achterstand inloopt. Waarom is dat Eneco's probleem?

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door prisma64 »

Tour schreef:Goed, dat er aan de eerste herinnering geen kosten zijn verbonden klopt. Maar wat de heer Vogels stelt is dat ik dan maar eerder een betalingsregeling had moeten treffen, maar dat kan niet bij Eneco. Mijn punt is en blijft dus dat Eneco wel de rekening steeds verhoogt (Okee nogmaals niet bij de eerste herinnering), maar geen gelegenheid biedt om een betalinsachterstand in te lopen. Zo raak je dus steeds verder achterop.
heeft u misschien al een btalingsregeling voor een andere factuur ? want meestal is het zo dat je per jaar maar een betalingsregeling mag hebben

Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Nee ik heb geen eerdere betalingsregeling met Eneco, want daar doen ze simpelweg niet aan. Ik geef ook toe dat ik geen recht heb op een betalingregeling, maar Eneco zou misschien wel met de klant kunnen meedenken, zoals andere bedrijven dat ook doen. Zeker als je zoals ik al vijftien jaar klant bent (met een onderbreking van enkele maanden).

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Tour,

Bedankt voor uw bericht. Ik stel graag voorop dat we uw financiële situatie absoluut heel vervelend vinden. We sluiten ook onze ogen niet voor persoonlijke verhalen en daarom proberen we juist rekening te houden met een betaalachterstand. Een eerste herinnering, en dat verschilt per betaalgeschiedenis, komt pas op z'n vroegst twee weken na de vervaldatum van de oorspronkelijke nota. Zoals u in eerste instantie schreef dat hier 20,00 euro incassokosten aan zijn verbonden, is inderdaad niet juist. Omdat we ook begrijpen dat het altijd kan voorkomen dat een betaling aan uw aandacht ontglipt of dat het in bijvoorbeeld een dure maand net even niet uitkomt, is deze geheel kosteloos. Na deze eerste herinnering heeft u weer, afhankelijk van het betaalverleden, ruim de tijd deze alsnog te voldoen. Als de vervaldatum verstreken is, volgt automatisch een tweede herinnering waarop inderdaad 20,00 euro in rekening wordt gebracht. Let wel; we zijn dan doorgaans ruim een maand verder. U begrijpt dat na het uitblijven van een betaling na een tweede herinnering het incassotraject wordt voortgezet, waar inderdaad wederom kosten aan verbonden zitten. Uiteindelijk kan het er zelfs voor zorgen dat uw contracten worden beëindigd. Ook wij proberen dit te voorkomen, juist door u meermaals en nadrukkelijk te wijzen op uw betaalachterstand en betaalverplichting.
Het klopt dat we geen regelingen treffen over termijnbedragen. Immers, op voorhand weet u wat het bedrag is en we gaan er dan ook van uit dat u rekening houdt met een betaling. Bij een jaarnota ligt dit anders, en daarom komen we de klant vaak tegemoet middels een betalingsregeling. Ik ken uw persoonlijke situatie niet goed genoeg, maar ik hoop dat u kunt voorkomen dat we ons uiteindelijk genoodzaakt zien de contracten te beëindigen. Mijn advies is hoe dan ook contact met ons op te nemen, mocht dat nog niet gebeurd zijn.

Met vriendelijke groet,

Martijn, Eneco Webcare

Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Bedankt voor uw reactie. Ik HEB een afbetalingsregeling proberen te treffen voor mijn jaarnota, want deze was veel hoger dan het jaar daarvoor. Maar dat kon dus ook niet. Afgelopen vrijdag was er wel iemand van Eneco bij mij aan de deur die mee meedeelde dat als ik niet binnen vijf dagen zou betalen dat ik zou worden afgesloten. Dat is dus vandaag. Ik heb dus maar met heel, heel veel moeite het geld bij elkaar geschraapt en gisteren deze rekening overgemaakt; plus alle incassokosten (80 euro)!

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het lijkt mij dat er hier sprake is van het in rekening brengen van incassokosten zonder dat er een '14-dagenaanmaning' (dus geen vriendelijk verzoek, dringend verzoek, herinnering etc.) is toegestuurd (art. 6:96 lid 6 BW). In dat geval zijn de incassokosten onverschuldigd betaald. Mogelijkerwijs is er bovendien sprake van een oneerlijke handelspraktijk ('oneerlijke incassopraktijk').

Tour
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 13:53

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Tour »

Nee dat is niet zo. Die incassokosten betroffen eerdere rekeningen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tour schreef:Bedankt voor uw reactie. Ik HEB een afbetalingsregeling proberen te treffen voor mijn jaarnota, want deze was veel hoger dan het jaar daarvoor. Maar dat kon dus ook niet. Afgelopen vrijdag was er wel iemand van Eneco bij mij aan de deur die mee meedeelde dat als ik niet binnen vijf dagen zou betalen dat ik zou worden afgesloten. Dat is dus vandaag. Ik heb dus maar met heel, heel veel moeite het geld bij elkaar geschraapt en gisteren deze rekening overgemaakt; plus alle incassokosten (80 euro)!
Raar dat het niet kan terwijl Eneco hier op de site aangeeft dat het wel kan
dat is niet erg netjes van Eneco !

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Eneco handelt ook in rekeningen

Ongelezen bericht door gilas »

Het kan natuurlijk gewoon ook zo zijn dat u bekend staat als iemand die zich niet aan de betaal afspraken houdt en dat Eneco daarom geen betalingsregeling wil geven voor uw jaar afrekening of mee wil werken aan enige afspraak.
Wat vanuit Eneco gezien natuurlijk niet zo raar is.

Gesloten