LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso-email over aanmaning uit 2003

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Erwin&Joyce
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2013 16:23

incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Erwin&Joyce »

Goedenmiddag!

Gisteren ontving mijn vriend een e-mail van een zeker incassobureau of wij even een hoofdsom van € 722,21 wouden voldoen binnen 10 werkdagen, zo niet dan zou het volledige bedrag van € 1.162,23 opvorderbaar zijn en overgedragen zal worden aan de deurwaarder. Na enig uitvogelen waar dit precies om zou gaan bleek dat het om een openstaande rekening bij KPN gaat, waar het abbonnement in 2003 van is beëindigd.

in de tussentijd hebben wij hier nooit iets over gehoord, klink misschien een beetje vaag, maar wij namen aan dat er geen bedrag meer verschuldigd was. Destijds betrof het een mobiel abbonnement van zijn toenmalige partner maar wel op zijn naam. KPN zelf kan hier niets over vinden beweren zij. Gegeven klantnummers bestaan niet, etc etc..

Het incassobureau wil blijkbaar dat we klakkeloos dit bedrag betalen, wat ik natuurlijk niet zomaar ga doen. ik heb geen idee waar het precies om gaat en welke facturen, ikzelf heb immers geen factuur gezien. Overgens zag ik toen ik inlogde op hun site dat zijzelf als opdrachtgever genoteerd staan, wat ik ook vreemd vond.

Telefonisch gaven zij aan verscheidene brieven gestuurd te hebben welke gestuurd zijn naar een adres waar mijn vriend sinds 2003 niet meer woont. En hebben zij telefonisch contact gehad met iemand in 2005? En ook smsjes gestuurd. Wij weten van niets. Toen ik vroeg welk telefoonnummer zij gebruikt hebben konden ze daar ook geen antwoord op geven.

ik vind het maar een vaag verhaal, en vraag me enorm af hoe ik nu aan meer informatie moet gaan komen. Ook vertelde iemand mij dat een dergelijke zaak inmiddels verjaard zou zijn, is dit zo? Want instantie in kwestie beweerd dat dat na 20 jaar pas het geval is.

Word een beetje van het kastje naar de muur gestuurd terwijl ik meer informatie zoek, dus hopelijk kan hier iemand mij wat tips geven. Want na 4 telefoontjes naar KPN en contact met het incassobureau ben ik nog niet veel wijzer. :roll:

Groetjes Joyce

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door tenormin »

Zou als ik jou was even contact opnemen met het Juridisch Loket; mij lijkt het verjaring maar als er al brieven gestuurd zijn kan het "stuiten" op te proppen komen, wat betekent dat de periode van 5 jaar weer ingaat. http://www.juridischloket.nl en ze beantwoorden gratis een vraag. Of je belt ze op of zoekt een Juridisch Loket bij je in de buurt. Ook te vinden op die site. Succes.

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Vervelend zeg!
Van welk incassobureau komt het? Het kan trouwens best dat KPN nergens (meer) van weet. Zij verkopen vaak oninbare vorderingen aan een andere partij. KPN boekt dan de vordering af en is dus niet meer zichtbaar in hun systemen.
De opkoper probeert dan bij jou de gehele vordering en let niet op een evt. verjaringstermijnen etc. Verder nemen ze ook wel ,s een loopje met de waarheid, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ze gokken er ook op dat je maar betaalt of dat je onder de indruk bent van ze en het niet op een rechtszaak laat aankomen.
Heb het zelf aan de hand gehad, dus ik weet hoe vervelend eea kan zijn.

Mijn advies: rechtsbijstand erop en vol in de aanval.

Erwin&Joyce
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2013 16:23

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Erwin&Joyce »

Bedankt voor je snelle reactie tenormin. Heb direct gebeld, ze hebben me geadviseerd om in eerste instantie een aangetekende brief of een e-mail te sturen waarin ik ze moet verzoeken om bewijs van stuiting. En daarnaast adviseerde ze mij om ook in deze brief te vermelden dat als ik binnen 7 dagen geen reactie krijg ik aanneem dat ze afstand doen van de vordering.
Dit als eerste stap en dan in afwachting van hun reactie. Volgens de dame van het loket zou het verjaard moeten zijn en dat hun uitgangspunt van 20 jaar niet klopt omdat er geen vonnis is en er in dit geval sprake is van een verjaringstermijn van 5 jaar.

Wat ik me nu wel afvraag is; als betreffend bureau al 10 jaar lang brieven aan het sturen is naar een verkeerd adres hoe groot is dan de kans dat er een rechter bij betrokken is in al die tijd? Was dat zo geweest dan zouden we toch al eerder wat vernomen moeten hebben?

Frits, het gaat om intrum justitia in dit geval. Heb nog nooit eerder iets dergelijks gehad, gelukkig, maar het is wel even schrikken om zo uit het niets iets in je mailbox te krijgen wat amper te achterhalen valt.
Rechtsbijstand zal ik morgen eens contacten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet betalen. Intrum "Justitia" staat er om bekend oude dossiers op te kopen. Stel KPN heeft een berg vermeende vorderingen uit 2003 ter waarde van 1 miljoen euro. KPN verkoopt deze vorderingen aan een incassobureau en vangt daar 6% voor (60.000 euro). De vorderingen zijn verjaard en/of niet rechtsgeldig (want destijds al geïnd, maar bedrijven als KPN maken vaak een potje van hun administratie).

Vervolgens probeert het incassobureau met bluf en intimidatie geld op te halen bij de "schuldenaar". Een ander bedrijf dat het ook zo doet is Lindorff. Dat lukt ze in een deel van de gevallen. En daar maken ze dan winst op. Een win-winsituatie voor Intrum én KPN.

Beide grote incassobedrijven zijn uitvoerig op dit forum besproken. Gebruik daarvoor de zoekfunctie.

Het is dus een vals spel dat keihard wordt gespeeld. Het is jouw taak om niet voor de druk te bezwijken.

Erwin&Joyce
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2013 16:23

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Erwin&Joyce »

Thanks Bob, ik zit hier inmiddels met een zak chips te betreffende topics door te spitten, inderdaad al aardig wat. Dat over dat inkopen verklaard inderdaad waarom ij als de opdrachtgever genoteerd staat neem ik aan.

ikzelf ben niet zo snel onder de indruk, maar mijn partner is een type wat al meteen ons huis leeggetrokken ziet worden vanwege een of andere vage rekening uit het stenen tijdperk.
Overigens na een beetje lezen denk ik dat het misschien beter was geweest om totaal niet te reageren hierop aangezien mij in de betreffende mail ook medegedeeld werd dat er een nieuwe verjaringsperiode van 5 jaar in zou gaan. Grappig hoe ze zichzelf dus al tegenspreken aangezien ze mij telefonisch wijs probeerden te maken dat het in dit geval om een verjaringstermijn van 20 jaar zou gaan.
Anderszijds is het laatst door hun genoteerde (ja, ja.. ze hebben een hele mooie notitie in hun systeem staan dat ze iemand gesproken hebben) contact een vermeend telefoongesprek uit 2005.. dus wat de kwijting betreft zitten we hopelijk wel goed..

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Geen woord van gelogen, Bob Schurkjens!

Echt boevenstreken van intrum, lindorff en andere ordinaire incassoboeren.

Erwin&joyce, ik lees dat je je afvraagt of er een rechter bij betrokken is. Antwoord; niet!
Incassobureaus kunnen niets behalve je vragen, intimideren etc. Iets te betalen. Ze kunnen het wel aan een deurwaarder overdragen, en die kan er wel een rechtszaak van maken.

Ik vermoed dat dat hier niet zo snel gaat gebeuren. Houd je ons op de hoogte?

Erwin&Joyce
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2013 16:23

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Erwin&Joyce »

Maar natuurlijk houd ik jullie op de hoogte, is wel het minste, en ik verwacht niet dat dit zo 1,2,3 afgedaan is.

ik dacht overigens in de eerste instantie dat het gewoon een phishing email was. Heb ooit ook eens een mail gehad dat over mijn ics -card. (welke ik niet heb) Zelfs 1 van de kpn medewerkers dacht op gegeven moment dat het misschien een scam was. Niet op die manier in ieder geval, maar als ik het zo lees hier is het toch wel een aparte werkwijze..

ik wacht het allemaal nog even af.

Nog 1 vraagje, op dit moment heb ik enkel telefonisch contact gehad en per email. Zij hebben ons telefoonnummer en adres niet. Houden zo? Of even het nieuwe adres doorgeven zodat ze stukken kunnen opsturen, mits ze die hebben natuurlijk. Mijn idee was dat ze eventuele bewijsstukken ook kunnen mailen maar wellicht is het beter om het ook echt zwart op wit te hebben allemaal? Of maar dit totaal niet uit en zou een print voldoende zijn. (Ervan uitgaande dat er überhaupt inhoudelijk op gereageerd zal gaan worden)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door tenormin »

Zeker houden zo, je adres e.a. gegevens. Het barst klachten over IJ (zo noemen we ze inmiddels): http://www.klacht.nl/intrum-justitia/
Wilde in mijn eerste commentaar eigenlijk al schrijven: jammer dat je contact hebt gehad met KPN, maar dat is toch niet meer terug te draaien en waarschijnlijk heb je niet het achtste van je tong laten 'horen'. Denk dat dit alles weer bluf poker is, maar ja, je hebt iemand kalm te houden, zo lees ik. Vertel haar maar dat de wereld niet vergaat met deze meute jachthonden, want dat zijn ze.

Erwin&Joyce
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2013 16:23

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Erwin&Joyce »

Was mijn idee ook. Maar ach.. niets aan te doen.
ik zal hem vertellen kalm te blijven :mrgreen:
Vooralsnog valt het allemaal wel mee, wait and see...

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door Jolijn »

Toch wel aardig van ze dat je niet het volledige bedrag hoeft te voldoen. :wink:
Ze gaan waarschijnlijk nog wel zakken met de prijs; je krijgt vast ook nog een Kerst- en/of Oudjaarsaanbieding.

1 ding: Je vriend ging er 10 jaar geleden vanuit, omdat hij niks meer van KPN vernam na het beëindigen van het contract, dat er niets verschuldigd was. In dat jaar is hij ook verhuisd. Is dat kort na het aflopen van het contract geweest? Was KPN op de hoogte van die adreswijziging ivm evt. eindafhandeling?
Stel dat er destijds toch nog een eindfactuur gestuurd is, zou die dan zo hoog geweest kunnen zijn?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: incasso-email over aanmaning uit 2003

Ongelezen bericht door tenormin »

Erwin&Joyce schreef:Was mijn idee ook. Maar ach.. niets aan te doen.
ik zal hem vertellen kalm te blijven :mrgreen:
Vooralsnog valt het allemaal wel mee, wait and see...
:lol: Meestal worden vrouwen hysterisch, toch? Sorry hoor, hou hem dan maar onder controle.

Gesloten