LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte incasso OXXIO via ING

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion

Re: onterechte incasso OXXIO via ING

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 apr 2015 23:38

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:Je mist de boodschap: een goede balans ligt in het midden.
En dat hebben we nu ook.
Nee
Julie4444 schreef:Je mag wel verwachten dat mensen vaker dan een keer in de 3 maanden hun afschrijvingen bekijken, en zelfs daarna kan de bank het terughalen.
Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dit van mensen moet kunnen verwachten. De mensen moeten juist van de bank kunnen verwachten dat deze niet zomaar in opdracht van een derde geld afschrijft.
Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:Een stap in de goede richting is het invoeren van whitelist. Een bedrijf kan dan alleen geld afschrijven als de klant aan de bank heeft afschreven dat deze dat mag. Een dergelijke maatregel is eenvoudig te implementeren, niet repetitief en effectief.
Ik heb helemaal geen zin om de bank specifiek voor iedere afschrijving van een nieuw bedrijf een machtiging aan te schrijven.
En dat komt van iemand die vindt dat anderen maar wel zin moeten hebben om iedere keer hun bankrekening te controleren.

encore

Ongelezen bericht door encore » 01 mei 2015 00:15

Toch heeft Alfatrion hier gelijk. De bank hoort daadwerkelijk de machtiging te checken. Daarvoor moet je soms zelfs je handtekening in laten scannen bij de bank.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 » 02 mei 2015 22:02

alfatrion schreef: Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dit van mensen moet kunnen verwachten. De mensen moeten juist van de bank kunnen verwachten dat deze niet zomaar in opdracht van een derde geld afschrijft.
Waarom niet? Zorgvuldigheid is zaak van mijzelf (rekeninghouder), en de bank.
Fouten kunnen gemaakt worden - maar het lijkt mij niet redelijk om tot 3 jaar na dato - omdat een rekeninghouder niet controleert wat er gebeurt - de bank verantwoordelijk te houden. (om even een tijdsbestek te noemen).

Wat wel opvalt is het laconieke antwoord - je kan het toch terugboeken / blokkeren.
Ik verwacht bij een klacht een iets actievere houding van de bank (maar, ja - ING he?) dat zij controle op dat moment uitvoeren, en dan aantonen dat er wel een machtiging zou zijn, of dat ze melden "Beste klant, u had gelijk, wij hebben de onrechtmatige incasso teruggedraaid en deze rekeninghouder geblokkeerd"

Ben wel benieuwd naar welk excuus Oxxio geeft, voor wat in feite diefstal is (incasseren zonder machtiging) en hoe ze het goed maken...

CB

Ongelezen bericht door CB » 03 mei 2015 10:26

Guardian72 schreef:Wat wel opvalt is het laconieke antwoord - je kan het toch terugboeken / blokkeren.
Ik verwacht bij een klacht een iets actievere houding van de bank (maar, ja - ING he?) dat zij controle op dat moment uitvoeren, en dan aantonen dat er wel een machtiging zou zijn, of dat ze melden "Beste klant, u had gelijk, wij hebben de onrechtmatige incasso teruggedraaid en deze rekeninghouder geblokkeerd"
Laconiek is wel het laatste wat ik bedoelde. Ik ben blij dat ik eindelijk zelf de touwtjes in handen heb en niet afhankelijk ben van een welwillende medewerker van de bank. Maar als jij liever niet zelf de controle wilt hebben over de automatische incasso's be my guest en ga in de afwachtende modus tot je verzoek/klacht eindelijk eens opgepikt gaat worden.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 » 03 mei 2015 15:16

CB schreef: Laconiek is wel het laatste wat ik bedoelde. Ik ben blij dat ik eindelijk zelf de touwtjes in handen heb en niet afhankelijk ben van een welwillende medewerker van de bank. Maar als jij liever niet zelf de controle wilt hebben over de automatische incasso's be my guest en ga in de afwachtende modus tot je verzoek/klacht eindelijk eens opgepikt gaat worden.
Snap ik- en omdat het hier ING is, zou ik ook echt niet afwachten (zij kunnen/willen niet eens hypotheekbetalingen/rentebetalingen melden omdat dit niet de policy is - en klachten worden voortdurend genegeerd).

Alleen - wat ik bedoelde is dat je als "slachtoffer" ontdekt (omdat je nu eenmaal controleert wat er gebeurt op je rekening) dat er wat mis is, en je dit aan de bank meld (hey, iemand misbruikt het incassosysteem) verwacht ik wel meer dan alleen "ja hallo, boek effe lekker zelf terug". Natuurlijk doe je dit direct zelf - daarvoor hoef ik de bank niet te benaderen. Wat wel een iets is - is dat er misbruik (al dan niet bewust) van het systeem word gemaakt - en ik als rekeninghouder aan de arrogantie van de bankiers ben overgeleverd met een brak systeem zoals incasso.

Stel dat mij dit overkomt (is al eens gebeurt) gaat er een klacht naar de bank in de trant van:
Hallo bank, op [datum] heeft [bedrijf] onrechtmatig een bedrag van [€ xx.xx] geincasseerd van mijn rekening [rekeningnummer]. Deze incasso is inmiddels teruggedraaid/gestorneerd op [datum]. Graag zou ik willen dat u deze incassant blokkeert van vervolgincasso`s - en nagaat waarom zij menen recht te hebben om van mijn rekening te incasseren, daar ik geen klant ben van [bedrijf] en zij dus onrechtmatig geld van mijn rekening incasseren.
Afwachten - nee. Absoluut niet.
Maar "de banken" zouden eens (in algemene zin) klantvriendelijker moeten worden - en een strengere controle op naleving incassomachtigingen moeten doen - en bij klachten eens beter op moeten treden dan antwoorden zoals de ING deed bij TS. Want, laten we wel zijn, doordat zij dit toelaten, faciliteren zij diefstal van mijn geld. En doen zij afbreuk aan het vertrouwen in de banken (voor zover we dat nog hebben, dat dan weer wel) en aan het (internationale) incassogebeuren.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 03 mei 2015 15:57

Guardian72 schreef:
alfatrion schreef:Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je dit van mensen moet kunnen verwachten. De mensen moeten juist van de bank kunnen verwachten dat deze niet zomaar in opdracht van een derde geld afschrijft.
Waarom niet? Zorgvuldigheid is zaak van mijzelf (rekeninghouder), en de bank.
Fouten kunnen gemaakt worden - maar het lijkt mij niet redelijk om tot 3 jaar na dato - omdat een rekeninghouder niet controleert wat er gebeurt - de bank verantwoordelijk te houden. (om even een tijdsbestek te noemen).
De bank haalt het geld van jouw rekening af en stort die op de rekening van een derde, die daarom vroeg, zonder op ening moment ook maar iets te controleren. Jij hebt nooit aangegeven deze derde te kennen of dat de bank dit mocht doen. Maar toch vindt jij dat jij verantwoordelijk bent voor wat de bank heeft gedaan?
Guardian72 schreef:Ben wel benieuwd naar welk excuus Oxxio geeft, voor wat in feite diefstal is (incasseren zonder machtiging) en hoe ze het goed maken...
Het oogmerk ontbreekt dus er is geen sprake van diefstal.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 03 mei 2015 16:08

Ach Oxxio, daar is dit forum toch al jaren lang over volgeschreven. Ik werd zelfs door de directeur van Oxxio uitgenodigd via een PB om daar op de koffie te komen. De negatieve berichten op het Tros Radar forum over Oxxio stonden toen nog helemaal bovenaan in Google. De imagoschade werd kennelijk te groot. Ik hoop dat ze dat een hoop klanten heeft gekost. Helaas is die tijd voorbij want Google verstopt de klachten over Oxxio tegenwoordig.

Dat ze dus lukraak geld incasseren van rekeningen verbaast mij totaal niet.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 » 04 mei 2015 10:43

alfatrion schreef: De bank haalt het geld van jouw rekening af en stort die op de rekening van een derde, die daarom vroeg, zonder op ening moment ook maar iets te controleren. Jij hebt nooit aangegeven deze derde te kennen of dat de bank dit mocht doen. Maar toch vindt jij dat jij verantwoordelijk bent voor wat de bank heeft gedaan?
Nee nee- maar je bent wel verantwoordelijk om regelmatig je rekening te controleren.
Sommigen doen dat kennelijk nauwelijks.

Want, als je pas na 1,5 jaar merkt dat bedrijf X geld haalt van je rekening - ben je rijkelijk laat.
Zo snel mogelijk stoppen, en aankaarten.
En ja- de bank moet beter controleren - maar we weten allemaal maar dat controle ten gunste van de klant bij de bank geen prioriteit heeft.

wjpnl

Ongelezen bericht door wjpnl » 04 mei 2015 13:29

oschipperus schreef:OXXIO schrijft lukraak af via een niet bestaande machtiging, ING controleert niet.

OXXIO is begonnen met afschrijven via INCASSO van bedragen van mijn ING-rekening. Ik ben geen klant van OXXIO en wil dat ook niet worden.

Uit de afschrijving blijkt dat men claimt een machtiging te hebben, althans er is sprake van een machtigingnummer. Het gaat om een energieaansluiting bij een huisadres dat het onze niet is. Er heeft geen controle plaatsgehad op machtiging, huisadres, rekeningnummer en rekeninghouder.

Een klacht bij ING levert een standaardantwoord, dat het zou gaan om een permanente machtiging, dat ik de afschrijving kan blokkeren en dat ik de tegenrekening kan blokkeren. Dat advies heb ik vanzelfsprekend opgevolgd.

Mijn klacht bij ING ging over een niet afgegeven machtiging. ING gaat niet in op die onterechte machtiging, ook niet op de controle op die machtiging. Wel wilde ING achteraf weten hoe tevreden ik was met de antwoorden. Helemaal niet dus. Daarna is het stil.

Ik heb een klacht naar OXXIO gestuurd, ik wacht op antwoord.

Het is nieuw voor mij dat een firma, ditmaal OXXIO, zonder machtiging begint met het afschrijven van bedragen.
Toevallig vandaag hetzelfde probleem. Echter nog niet afgeschreven, maar aangekondigd als 'geplande afschrijving'. Direct de machtiging ingetrokken.

Ik heb nooit zaken gedaan met OXXIO en ben ook niet van plan dit te gaan doen, gezien de reputatie die zij hebben. Desondanks wil OXXIO bij mij 217 euro per maand gaan incasseren.

Contact opgenomen met OXXIO. Volgens hen heb ik op 8 maart aan een huis-aan-huis verkoper aangegeven, dat ik graag mijn energie door OXXIO geleverd wil hebben. Adres, naam en banknummer zijn met elkaar in overeenstemming. Echter nooit enige post van OXXIO ontvangen en nooit aan een 'huis aan huis verkoper' aangegeven een andere energieleverancier te willen hebben. Sterker nog, ik koop niets van colporteurs. Bovendien -aardig detail- 8 maart was een zondag... tot op heden nooit last gehad van colporteurs op zondag... Lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat er echt op zondag colporteurs van deur tot deur gaan.

OXXIO gevraagd mij het aanvraagformulier plus handtekening toe te sturen. De telefoniste gaf aan, dat dit niet zo makkelijk is omdat de formulieren direct gedigitaliseerd worden. Lijkt mij juist, dat het dan nog maar één druk op de knop is ;)

Huidige energieleverancier gebeld en die geeft aan, dat er door OXXIO geen aanvraag tot overname is ingediend. Bovendien als dit wel het geval zou zijn, zou mijn energieleverancier aangegeven hebben, dat ik door contractuele verplichtingen pas in augustus 2015 kan 'overstappen'.

Geen contact met de bank opgenomen. Zie ook niet in waarom. Geeft voor mij echter wel aan dat sommige energiemaatschappijen die ik verder niet met naam zal noemen (wink) klaarblijkelijk gewoon probeert klanten te winnen. Ook mijn huidige energieleverancier gevraagd het gesprek te bevestigen en 10 minuten later had ik dit binnen per email.

Ik heb eerder cowboyverhalen over OXXIO gehoord, maar nam het altijd met een korreltje zout. Vandaag merkte ik, dat die verhalen nog maar het topje van de ijsberg zijn. OXXIO? Ik zou er geen energie in steken!

CB

Ongelezen bericht door CB » 04 mei 2015 13:41

Wat ik me dan altijd afvraag bij bovenstaand verhaal, hoe komt zo'n bedrijf dan aan je adresgegevens en aan je bankrekeningnummer.

wjpnl

Ongelezen bericht door wjpnl » 04 mei 2015 16:34

CB schreef:Wat ik me dan altijd afvraag bij bovenstaand verhaal, hoe komt zo'n bedrijf dan aan je adresgegevens en aan je bankrekeningnummer.
In mijn geval niet zo moeilijk : Ik run een éénmanszaak en mijn bankgegevens staan op mijn website (zoals wettelijk verplicht).

CB

Ongelezen bericht door CB » 04 mei 2015 16:39

Aha zo doen ze dat dus. Oxxio struint internetpagina's af om rekeningnummers op te zoeken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 mei 2015 16:48

CB schreef:Aha zo doen ze dat dus. Oxxio struint internetpagina's af om rekeningnummers op te zoeken.
Ik heb (logisch denkend) wel wat moeite met die verklaring... want wat levert hen dat op? Gegarandeerd "klanten" die over de **** zijn, die niet gaan betalen, die negatieve reclame maken, rechtszaken die ze niet kunnen winnen ivm ontbrekende contracten, noem maar op.

Ik weet niet wat de juiste verklaring is, maar deze wil er bij mij nog niet in.

wjpnl

Ongelezen bericht door wjpnl » 04 mei 2015 16:57

Moneyman schreef: Ik heb (logisch denkend) wel wat moeite met die verklaring... want wat levert hen dat op? Gegarandeerd "klanten" die over de **** zijn, die niet gaan betalen, die negatieve reclame maken, rechtszaken die ze niet kunnen winnen ivm ontbrekende contracten, noem maar op.

Ik weet evenmin wat de 'juiste' verklaring is, maar vergeet niet, dat partijen als OXXIO de 'huis aan huis' verkoop vaak aan derde partijen uitbesteden. Ik kan mij een verhaal uit het verleden herinneren, waarin een kabelprovider (ik weet eerlijk niet meer of het Ziggo of UPC was in die tijd) nogal negatief in het nieuws kwam, omdat 'ze' gratis mediaboxen afgaven aan de deur om door mensen 'uit te laten proberen'... moesten de mensen alleen wel even voor ontvangst tekenen. Bleek later dat dit een soloactie was van het bedrijf wat door de kabelprovider was ingehuurd.

OXXIO is vrij regelmatig negatief in het nieuws met allerlei 'sales stunts' en ik kan mij heel goed voorstellen, dat ze op regelmatige basis 'salescowboys' inhuren, die het allemaal niet zo nauw nemen.

Hoe dan ook hoe OXXIO te werk gaat vind ik niet zo van belang. Ik wacht gewoon rustig mijn kopie van 'mijn contract' af, wat ik aan de deur zou hebben ondertekend en als het niet mijn handtekening is, is dit vrij éénvoudig aan te tonen. Wat ik wel verbazend vind, is dat ik dit soort verhalen eigenlijk maar over twee energiemaatschappijen hoor, terwijl er inmiddels toch tientallen in ons landje opereren.

CB

Ongelezen bericht door CB » 04 mei 2015 18:32

Moneyman schreef:
CB schreef:Aha zo doen ze dat dus. Oxxio struint internetpagina's af om rekeningnummers op te zoeken.
Ik heb (logisch denkend) wel wat moeite met die verklaring... want wat levert hen dat op? Gegarandeerd "klanten" die over de **** zijn, die niet gaan betalen, die negatieve reclame maken, rechtszaken die ze niet kunnen winnen ivm ontbrekende contracten, noem maar op.

"Misschien" bedoelde ik het wel een beetje cynisch.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 04 mei 2015 20:30

Incassofraude bij Oxxio is al jaren aan de gang. Hier nog eentje uit 2010
Door: Jayai, 08 jul 2010 21:37
Mijn vriendin haar oma is 10 jaar geleden overleden. De bankrekening van de overleden oma bestaat nog en is nooit opgeheven. Er staat echter geen geld op.
Onlangs kreeg ze een afschrift dat er een automatische incasso door Oxxio uitgevoerd was. De oma was echter nooit klant geweest van Oxxio, sterker nog, deze bestond nog niet toen oma nog leefde. Bij navraag bij Oxxio bleek dat het banknummer aan een andere klant verbonden was en mijn vriendin moest het bedrag maar storneren omdat ze het niet konden terugbetalen. De maand daarop gebeurde hetzelfde weer. Ik vraag me af hoe een bank deze incasso door heeft kunnen laten gaan terwijl er nooit een opdracht voor getekend is. Ook hieruit blijkt dat banken zo lek als een mandje zijn.
http://www.deondernemer.nl/economie/493 ... bleem.html

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 05 mei 2015 19:58

CB schreef:
Moneyman schreef:

"Misschien" bedoelde ik het wel een beetje cynisch.
Tsja, ik ken je niet, en bij gebrek aan enige duiding in de vorm van smileys neem ik je serieus. Zal ik niet meer doen dus. ;)

16again

Ongelezen bericht door 16again » 06 mei 2015 06:39

Moneyman schreef:

Oxxio zal ook wel niet zo blij zijn met die handelswijze, en dit dus niet orkestreren.
Ik denk eerder dat de colporteur niet verder kijkt dan zijn eigen wervingspremie. Op het moment dat de "klant" gaat piepen is de colporteur al lang gevlogen.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 » 06 mei 2015 07:43

16again schreef: Oxxio zal ook wel niet zo blij zijn met die handelswijze, en dit dus niet orkestreren.
Ik denk eerder dat de colporteur niet verder kijkt dan zijn eigen wervingspremie. Op het moment dat de "klant" gaat piepen is de colporteur al lang gevlogen.
Maar, dan zou men toch wel achter die persoon moeten kunnen komen?
Oxxio zal het met 'de klant' / het slachtoffer moeten regelen - maar zelf kunnen zij die colporteur of het bedrijf daarachter aanschrijven/aansprakelijk stellen.
Of denk ik nu te makkelijk?

wjpnl

Ongelezen bericht door wjpnl » 08 mei 2015 22:44

Guardian72 schreef: Maar, dan zou men toch wel achter die persoon moeten kunnen komen?
Oxxio zal het met 'de klant' / het slachtoffer moeten regelen - maar zelf kunnen zij die colporteur of het bedrijf daarachter aanschrijven/aansprakelijk stellen.
Of denk ik nu te makkelijk?
UPDATE: Naar aanleiding van mijn bezwaar richting OXXIO vandaag een brief ontvangen, waarin bevestigd wordt, dat mijn contract met OXXIO wordt opgezegd met ingang van de geplande ingangsdatum. Dit naar aanleiding van mijn verzoek om een afschrift van dat contract met mijn handtekening!
Dus geen 'sorry er is een fout gemaakt', of 'sorry, het bedrijf wat wij hadden ingeschakeld heeft ons beduveld', maar er wordt vrolijk gedaan alsof er een contract tussen mij en OXXIO bestaat. OXXIO regelt dus wel iets met de klant, maar geeft geen openheid van zaken.

Voor mij is de zaak hiermee afgehandeld. Maar het blijft een wrange nasmaak achterlaten.

Gesloten