LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoofdsom vervallen, incassokosten totaal meer dan hoofdsom.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
B.Kahsai
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2015 09:05

Hoofdsom vervallen, incassokosten totaal meer dan hoofdsom.

Ongelezen bericht door B.Kahsai »

Ik heb onlangs een incasso binnen gekregen die in Oktober 2012 is opgemaakt.

Uiteindelijk blijkt het een misverstand te zijn geweest, waardoor de hoofdsom is komen te vervallen.
Hoofdsom is ook in 2 dossiers opgesplitst waardoor bepaalde kosten dubbel in rekening worden gebracht.
Na een beetje onderzoek online is mij opgevallen dat incassobureau's maximaal 15% over het bedrag mogen berekenen.

Nu zijn de kosten inmiddels wel gerechtelijk uitgeschreven waardoor het bedrag enorm omhoog door is gegaan. Maar toch vraag ik mij af hoe het precies zit als de hoofdsom vervalt, is er dan nog wel een zaak?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hoofdsom vervallen, incassokosten totaal meer dan hoofdsom.

Ongelezen bericht door ruud_a »

Het lijkt mij van niet.
Hooguit van een zaak tussen de deurwaarder en degene die de deurwaarder blijkbaar onterecht heeft ingeschakeld.
Het lijkt me dat de deurwaarder daar moet zijn voor zijn betaling.

Maar goed, dit is de mening van een leek en wetten zitten wel eens anders in elkaar.

Misschien kunt u via die deurwaarder dan gelijk een claim indienen voor de door u gemaakte kosten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoofdsom vervallen, incassokosten totaal meer dan hoofdsom.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hm, da's niet zo simpel te zeggen. Je geeft ook onvoldoende informatie voor een goed oordeel. Wie heeft besloten dat de hoofdsom is komen te vervallen? En door wie en hoe is dat aan de deurwaarder gecommuniceerd? Gaat het om één vordering, of meerdere (eventueel samenhangende) vorderingen? Wanneer en hoe ben je op de hoogte geraakt van de vorderingen?

Ik begrijp dat er een vonnis ligt, dus dat je veroordeeld bent. Formeel is het instellen van een rechtsmiddel (verzet, hoger beroep e.d.) de enige manier om onder die veroordeling uit te komen. Als je de termijnen hebt laten verstrijken en daarna aankunt tonen dat de vordering onterecht is, ben je feitelijk te laat en kan het vonnis gewoon geëxecuteerd worden.

In de praktijk wordt daar vaak soepeler mee omgegaan. Als ik een vonnis in m;n handen heb, en degene aan wie ik het vonnis ga betekenen maakt aannemelijk dat de vordering niet klopt, sluit ik dat wel met mijn opdrachtgever kort. Soms blijkt dan inderdaad dat het niet klopt en kan ik de zaak sluiten, maar soms zegt de opdrachtgever ook gewoon "dan moeten ze maar in verzet/ hoger beroep".

Kortom; denk niet te makkelijk dat je er nu onder vandaan komt.

Gesloten