LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mysterieuze iDeal-betalingen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2017 17:14

Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Jaatje »

Wij zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het achterhalen van idealbetalingen die uit naam van de rekeninghouder zouden zijn gedaan. Het komt er op neer dat er betalingen zijn afgeschreven via de coöperatieve vereniging Smart2PayGLobal Services U.A . DIt is volgens de afschrijvingen gebeurd met ideal dus met toestemming van de rekeninghouder. De rekeninghouder weet van niets. De bank zegt dat het niet kan , dus dat we liegen en de politie, waar we aangifte hebben gedaan zegt niets te kunnen doen. De enige mogelijkheid is je rekening te blokkeren en intussen is je gele foetsie. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Of weet iemand hier iets meer van. Ik hoor het graag
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2017 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wie ben jij in dit verhaal?

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Ik denk dat de eigenaar ergens iets online gekocht heeft en dat het via Smart2PayGLobal als payment service provider is afgeschreven. De eigenaar denkt dan dat het geld onterecht is afgeschreven, echter hoeft dat dus niet zo te zijn. Informeer eens of de eigenaar ergens iets online heeft gekocht en met ideal heeft betaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, dat is een bedrijf dat de Ideal betalingen voor andere bedrijven afhandelt. Als je bv ergens via een website een paar schoenen koopt, dan is er een behoorlijke kans aanwezig dat de betaling via dit bedrijf gaat. Ik denk dus dat iemand in dat huishouden bestellingen doet zonder dat de ander dat weet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door crazyme »

marcogroningen schreef:Ik denk dat de eigenaar ergens iets online gekocht heeft en dat het via Smart2PayGLobal als payment service provider is afgeschreven. De eigenaar denkt dan dat het geld onterecht is afgeschreven, echter hoeft dat dus niet zo te zijn. Informeer eens of de eigenaar ergens iets online heeft gekocht en met ideal heeft betaald.
Laat hem zijn mail maar eens checken op de datum van de transactie.

Spookbetalingen bestaan niet.

Jaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2017 17:14

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Jaatje »

Ik ben de zus van betrokkene

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door sjohie »

Jaatje schreef:Wij zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het achterhalen van idealbetalingen die uit naam van de rekeninghouder zouden zijn gedaan. Het komt er op neer dat er betalingen zijn afgeschreven via de coöperatieve vereniging Smart2PayGLobal Services U.A . DIt is volgens de afschrijvingen gebeurd met ideal dus met toestemming van de rekeninghouder. De rekeninghouder weet van niets. De bank zegt dat het niet kan , dus dat we liegen en de politie, waar we aangifte hebben gedaan zegt niets te kunnen doen. De enige mogelijkheid is je rekening te blokkeren en intussen is je gele foetsie. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Of weet iemand hier iets meer van. Ik hoor het graag
Dit is een naam van een serviceprovider, die handelt de iDeal transacties af voor het bedrijf waar je besteld. Oftewel je koopt iets bij webshop A, maar B (deze naam) staat op je rekeningafschrift. Zoals al gezegd, check even of er in die periode door de houder van die rekening niks online is gekocht, dus bij welke webshop dan ook. Als dat wél zo is, kan je kijken of de bedragen van die transacties matchen met deze afschrijvingen. Ook kunnen het mogelijk in-app aankopen geweest zijn op een tablet of smartphone?

Ik zou in dit geval eerste even met een stofkam door alle transacties lopen, de bank heeft namelijk wel een valide punt, iDeal transacties komen niet zomaar uit de lucht vallen.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door michieldejong »

Meestal staat de naam van de webshop in de omschrijving van de transactie op je bankafschrift. Zo niet, dan zou je kunnen proberen contact op te nemen met Smart2Pay om er achter te komen wie de merchant (webshop) was die de transactie geinitieerd heeft.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Brainless »

Er zijn ook diverse spelletjes sites die gebruik hiervan maken (dus als je bv credits/spullen koopt voor een online spel).

stofzuigertje

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoeveel betalingen en controleer je jou bank regelmatig?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

iDeal betalingen zijn eigenlijk niets anders dan een soort van vooraf ingevulde transactie (zie het als een digitale acceptgiro) die vervolgens op dezelfde manier wordt verwerkt als een normale betaling via je bank. Zonder die laatste stap kan niemand een iDeal transactie doen. En als er een bug in het systeem zat dan was dit, gezien de grote schaal waarop iDeal en internetbankieren wordt gebruikt, al lang boven water zijn gekomen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als het de Rabo of ABN betreft, kan het ook zo zijn dat iemand zijn pasje + pincode heeft ontfutseld en online bestellingen doet (katvanger). Kijk eens of er ook geld van de spaarrekening van de bank verdwenen is. Bij deze banken nooit sparen. Intrinsiek onveilig.

stofzuigertje

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Noteer je elke online betaling?

Omdat banken verschillende tarieven hanteren en Ideaal ook extra kosten heeft.
Ook mijn personeel is niet gratis en als je meerdere online winkels hebt is uitbesteden vaak voordeliger.

Als ex eigenaar weet ik dat 7 rekeningen voor 7 bedrijven erg veel kosten heeft.
Uitbesteden is voordeliger, en als ik iets voor mezelf bestel kan ik alleen nog aan het bedrag zien voor welke van deze winkels het is.

Maar omdat ook concurrentie hetzelfde doet is het bedrag enige waaraan ik kan zien waar ik wat kocht.
Vergeet niet dat de meeste online shops van importeur gelijk aan klant leveren en alles wat elders goedkoper is zullen uitbesteden!

Als je een maand later een onbekende nog nooit van gehoord firma op je bank ziet en niet opschreef wat je gekocht hebt?
Tijd, Datum en bedrag en wat je kocht zijn voldoende om dit soort spook betalingen meestal te verklaren, jou eigen bank weet het ook niet.

Ik kijk daarom elke 1e van de maand en kan dit controleren en als iedereen dit zou doen.
Vooral bij meerdere online aankopen raak ik zelfs het spoor kwijt, dus zorg voor lijstje met alle Ideaal betalingen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door bprosman »

Als het de Rabo of ABN betreft, kan het ook zo zijn dat iemand zijn pasje + pincode heeft ontfutseld en online bestellingen doet (katvanger). Kijk eens of er ook geld van de spaarrekening van de bank verdwenen is. Bij deze banken nooit sparen. Intrinsiek onveilig.
Beetje vergezocht... neem aan dat TS dat wel gemerkt zou hebben als het pasje verdwenen is.
Bij deze banken nooit sparen. Intrinsiek onveilig.
Leg eens uit ?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

bprosman schreef:Leg eens uit ?
Omdat bij deze banken ook volledige toegang tot de spaarrekening ontstaat als men het pasje+pincode in handen heeft. Er is geen gescheiden beveiliging tussen geld pinnen en internetbankieren. Berichten in de media over ontfutselde banktegoeden hebben vrijwel altijd betrekking op de Rabo. Omdat het daar kan. Bij andere banken kan dat niet.

PS. er kan natuurlijk sprake zijn van een rekening met 2 of meer pasjes. Als daar één van ontfutseld is hoeft men dat niet direct te merken. Denk aan en/of-rekening, machtiging, overleden partner.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door bprosman »

Omdat het daar kan. Bij andere banken kan dat niet.
Triodos... ik noem er maae even één .
is geen gescheiden beveiliging tussen geld pinnen en internetbankieren
Dat is er wel... ik kan dmv pinnen niet bij mijn (Rabo) spaarrekening komen.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik gok dat zombiemaster zelf niet bij de Rabobank bankiert - en dus ook niet weet waar hij over praat. Zijn verhaal is in ieder geval onjuist.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door berndv »

bprosman schreef:
Omdat het daar kan. Bij andere banken kan dat niet.
Triodos... ik noem er maae even één .
is geen gescheiden beveiliging tussen geld pinnen en internetbankieren
Dat is er wel... ik kan dmv pinnen niet bij mijn (Rabo) spaarrekening komen.
Ik heb ABN en met de login van mijn particuliere rekening, zowel via de app als de website, heb ik volledig toegang tot mijn privé-rekening, mijn zakelijke rekening, mijn spaarrekening en mijn zakelijke deposito rekening. Hier zit geen afzonderlijke scheiding tussen.

Als ik inlog met mijn zakelijke bankpas en mijn zakelijke rekeningnummer, zie ik mijn privé-rekening trouwens niet.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:Ik heb ABN en met de login van mijn particuliere rekening, zowel via de app als de website, heb ik volledig toegang tot mijn privé-rekening, mijn zakelijke rekening, mijn spaarrekening en mijn zakelijke deposito rekening. Hier zit geen afzonderlijke scheiding tussen.

Als ik inlog met mijn zakelijke bankpas en mijn zakelijke rekeningnummer, zie ik mijn privé-rekening trouwens niet.
Ja, dat zullen alle banken hebben. Maar daar gaat het hier niet om: het gaat hier om de veronderstelde toegang tot internetbankieren middels geld pinnen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mysterieuze iDeal-betalingen

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
berndv schreef:Ik heb ABN en met de login van mijn particuliere rekening, zowel via de app als de website, heb ik volledig toegang tot mijn privé-rekening, mijn zakelijke rekening, mijn spaarrekening en mijn zakelijke deposito rekening. Hier zit geen afzonderlijke scheiding tussen.

Als ik inlog met mijn zakelijke bankpas en mijn zakelijke rekeningnummer, zie ik mijn privé-rekening trouwens niet.
Ja, dat zullen alle banken hebben. Maar daar gaat het hier niet om: het gaat hier om de veronderstelde toegang tot internetbankieren middels geld pinnen.
Inderdaad, ik wijk wat af van het onderwerp. Ik denk dat ik wel begrijp wat er bedoeld wordt. Bij de abn (of de rabo) log je in met en e-dentifier, of hoe de verschillende banken dat apparaat maar noemen. Om op internetbankieren in te loggen, heb je alleen de pincode en de bankpas nodig, en deze pincode is dezelfde die je gebruikt voor internetbankieren en het doen van ideal betalingen, op die wijze kan je dus met de pincode inloggen, maar ook geld pinnen.

Ik weet dat in ieder geval die ING daarvoor het systeem met TAN-codes gebruikt (er zullen vast meer banken werken met een dergelijk systeem), waardoor je met de gegevens waarmee je online inlogt, niet dezelfde mogelijkheden hebt als wanneer je de bankpas en pincode hebt ontfutseld.

Maar goed, behalve dat ts heeft aangegeven de zus te zijn van de gedupeerde, gaat ts inhoudelijk nergens op in.

Gesloten