LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatische incasso zonder toestemming

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Y.Hesseling
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2017 10:56

Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Y.Hesseling »

Hoe kan het dat bedrijven, bij een kleine wijziging in het reeds al bestaande contract, ineens overgaan op automatische incasso, zonder mijn toestemming? Eneco en Ziggo hebben dit beide gedaan.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bij mij heeft nog nooit iemand automatisch geïncasseerd zonder mijn expliciete toestemming. Dat zou bij u ook zo moeten zijn.

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Ipswich »

Bij ons ook nooit een incasso gebeurd waarvoor wij geen toestemmingen hebben verleend. Wat mij wel is opgevallen sinds 2 jaar dat is ENECO. Bij ons loopt de energie afrekening per kalenderjaar. Begin januari geven wij onze meterstanden door en krijgen dan de afrekening zo ongeveer 28 januari die altijd op teruggave eindigt. ENECO heeft sinds 2 jaar ingesteld dat zij dan ook maar behalve het voorschot januari ook maar alvast het voorschot van eind februari inhouden. Wij krijgen onze aow en pensioen ook niet 1 maand vooruit. ENECO vind het de normaalste zaak en zegt dat zij dat al jaren lang zo doen. Men verklaart ons in principe voor gek en onkundig, ware het niet dat wij het nog eens hebben nagekeken. Lulkoek dus van Eneco. In 2018 gaan we dus maar eens shoppen, maar ook daar verwachten wij niet veel van. Het zijn uiteindelijk monopolisten en een incassobureau voor de overheid.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Statler »

Het zijn uiteindelijk monopolisten en een incassobureau voor de overheid.
sorry maar dat is grote onzin.
Eneco is een commerciële partij waar de overheid ivm incasso helemaal niets mee te maken heeft.....

Voor de rest succes

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb tot april jaren en jaren Eneco gehad. Op de jaarafrekening werd altijd maar één voorschot termijn voor het nieuwe jaar in mindering gebracht.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt er aan wat de kleine aanpassing geweest is. Als de aanpassing is dat ze, uit kostenoverweging, overgaan op automatische incasso en dat u er zelf achteraan moet om tegen kosten nog handmatig te betalen, dan kan dat. Maar hoe komen de incasseerders aan uw rekeningnummer als u nooit ergens akkoord voor hebt gegeven?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zonder geldige machtiging mogen ze niet bij u afschrijven. Alleen een e-machtiging bij de bank en papieren machtiging met handtekening zijn geldig. Voor alle overige afschrijvingen kunt u na acht weken maar binnen 13 maanden een MOI-melding doen bij uw bank. U krijgt dan uw geld terug en de incassant krijgt een boete.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Zonder geldige machtiging mogen ze niet bij u afschrijven. Alleen een e-machtiging bij de bank en papieren machtiging met handtekening zijn geldig. Voor alle overige afschrijvingen kunt u na acht weken maar binnen 13 maanden een MOI-melding doen bij uw bank. U krijgt dan uw geld terug en de incassant krijgt een boete.
Nadat u uw geld heeft terug ontvangen heeft u wel een betalingsachterstand van maximaal 13 maanden bij de betreffende leveranciers. Deze openstaande bedragen zijn direct opeisbaar, dus het is wel handig om daarna direct het geld over te maken met de juiste kenmerken van de facturen erbij om incasso kosten/heraansluit kosten te voorkomen. De boete is trouwens € 85,00 en wordt niet altijd in rekening gebracht.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

De "boete" verschilt per bank. Bij de ING is dit 60 euro per toegekend verzoek. Uit de informatie van de ING maak ik op dat dit bedrag bij iedere terechte MOI-melding in rekening wordt gebracht.

Zie pagina 7 onder "Toegekende melding onterechte incasso"
https://www.ing.nl/media/ING-tarieven_z ... -37403.pdf

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door crazyme »

Y.Hesseling schreef:Hoe kan het dat bedrijven, bij een kleine wijziging in het reeds al bestaande contract, ineens overgaan op automatische incasso, zonder mijn toestemming? Eneco en Ziggo hebben dit beide gedaan.
Foutje gemaakt ?

Ik mis het meest voor de hand liggende : het antwoord van het bedrijf op deze vraag.

Ga ze eerst maar eens bellen voordat je hier dit soort vragen deponeert.

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Ipswich »

Statler schreef:
Het zijn uiteindelijk monopolisten en een incassobureau voor de overheid.
sorry maar dat is grote onzin.
Eneco is een commerciële partij waar de overheid ivm incasso helemaal niets mee te maken heeft.....

Voor de rest succes
Eneco is tot op heden nog steeds een publieks nv in handen van diverse nederlandse gemeenten. U en ik kunnen als particulier geen aandelen in eneco kopen. Eneco incasseert energiebelastingen voor de overheid.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door gosewijn »

Half Oktober krijg ik mail van een vereniging waar ik lid van ben ,dat per 1 Nov de contributie aut . wordt afgeschreven , tenzij ik schriftelijk zeg dat ik hier niet mee eens ben. Ik heb duidelijk vermeld dat dit de wereld op zijn kop is en dat ik niets heb gelezen of dit door de ALV is goed gekeurd ,of in het kwartaalblad heeft gestaan . Ik heb dit dus nimmer goedgekeurd en toestemming gegeven. 1 november contributie afgeschreven. Wat schets mijn verbazing , door een derde partij is dit toch gedaan . Mail naar bestuur u krijgt rekening per post toegestuurd met een boete van 5,00 euro ???. eh
nee dus. Lidmaatschap is van I Jan tot 31 Dec , ook nog een keer 2 mnd te vroeg . Ruim 20 jaar lid , direkt opgezegd en geld terug laten storten .

Snap niet dat banken hier mee akkoord gaan zonder handtekening.

Y.Hesseling
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2017 10:56

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Y.Hesseling »

crazyme schreef:
Y.Hesseling schreef:Hoe kan het dat bedrijven, bij een kleine wijziging in het reeds al bestaande contract, ineens overgaan op automatische incasso, zonder mijn toestemming? Eneco en Ziggo hebben dit beide gedaan.
Foutje gemaakt ?

Ik mis het meest voor de hand liggende : het antwoord van het bedrijf op deze vraag.

Ga ze eerst maar eens bellen voordat je hier dit soort vragen deponeert.
Bij Ziggo hebben ze gezegd dit in orde te maken, toegezegd door 3 verschillende medewerkers, nooit gebeurd. De reden bij dit bedrijf was, dat ik een Mediabox nam i.p.v. de CI module. Nergens bij het bestellen van deze Mediabox werd vermeld dat een auto incasso nu voortaan de wijze van betalen zou moeten zijn, en daar gaat het mij om.

Bij Eneco heb ik via Pricewice een nieuw contract aangeklikt, omdat dit goedkoper zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn, en ik heb dit nieuwe contract na een uur weer opgezegd. Daar ook een bevestiging van ontvangen, van Eneco. Toch gingen ze , van mijn bestaande contract ineens over op auto incasso, zij reageren tot nu toe niet op mijn mails. Ik heb beide bedrijven geblokkeerd.

Banken controleren dit blijkbaar totaal niet.

Y.Hesseling
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2017 10:56

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Y.Hesseling »

NeoDutchio schreef:Het ligt er aan wat de kleine aanpassing geweest is. Als de aanpassing is dat ze, uit kostenoverweging, overgaan op automatische incasso en dat u er zelf achteraan moet om tegen kosten nog handmatig te betalen, dan kan dat. Maar hoe komen de incasseerders aan uw rekeningnummer als u nooit ergens akkoord voor hebt gegeven?
Ik ben al jaren klant bij beide bedrijven, en betaal altijd zelf de facturen. Ik ontvang de factuur per e-mail en maak het bedrag dan over. In het verleden veel ellende gehad met andere commerciële bedrijven, dat is de reden dat ik beslist zelf mijn nota;s wil betalen, en geen auto-incasso wil.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Y.Hesseling schreef:Ik ben al jaren klant bij beide bedrijven, en betaal altijd zelf de facturen. Ik ontvang de factuur per e-mail en maak het bedrag dan over. In het verleden veel ellende gehad met andere commerciële bedrijven, dat is de reden dat ik beslist zelf mijn nota;s wil betalen, en geen auto-incasso wil.
Het voordeel van een automatische incasso is dat deze gestorneerd kan worden. Handmatige overboekingen kan een typfoutje in het bedrag, rekeningnummer of omschrijving opleveren waardoor een rekening onbetaald blijft in de boeken van de ontvangende partij.
Bij veel bedrijven kunt u gewoon aangeven om toch middels overboekingen te willen betalen, echter zitten daar wel extra kosten aan verbonden aangezien de verwerking en controle geld kost. Wellicht heeft u een aankondiging over het hoofd gezien waardoor het nu via automatische incasso gaat. De enige die daat antwoord op kan geven is het bedrijf waar het om gaat.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Bij veel bedrijven kunt u gewoon aangeven om toch middels overboekingen te willen betalen, echter zitten daar wel extra kosten aan verbonden aangezien de verwerking en controle geld kost.
Die kosten mogen alleen niet in rekening worden gebracht (art. 6:230k BW). Als een bedrijf de ING als bank heeft, dan mag een bedrijf maximaal € 0,10 inrekening brengen voor een overboeking en € 0,11 voor een automatische incasso.

Zie hierover ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991

heideveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 09:55

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door heideveld »

Eerst met ze bellen!
Dan uw reactie bedrijf graag hier.
Voorkomt veel discussie verwacht ik.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Bij veel bedrijven kunt u gewoon aangeven om toch middels overboekingen te willen betalen, echter zitten daar wel extra kosten aan verbonden aangezien de verwerking en controle geld kost.
Die kosten mogen alleen niet in rekening worden gebracht (art. 6:230k BW). Als een bedrijf de ING als bank heeft, dan mag een bedrijf maximaal € 0,10 inrekening brengen voor een overboeking en € 0,11 voor een automatische incasso.

Zie hierover ook:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991
U praat nu puur over de bankkosten. Deze mogen wel in rekening gebracht worden. Daarbij zijn er meer (administratieve)kosten dan alleen de bankkosten.
Daarbij spreek ik niet over het bedrag, echter dat er extra kosten aan handmatige betalingen zitten.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Daarbij zijn er meer (administratieve)kosten dan alleen de bankkosten.
En die mogen dus niet in rekening gebracht worden. Zie de link voor meer informatie.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Automatische incasso zonder toestemming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tuurlijk wel. Zo zijn er bijvoorbeeld webshops waar je extra moet betalen als je een ander betaalmiddel gebruikt. Dat mag gewoon, het gaat er puur om hoe men het noemt.

Gesloten