Pagina 1 van 2

Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 14:31
door Jack1292
Famed stuurt nota's welke ik - sinds jaren - op tijd betaal.
Het rekeningnummer staat daarom in mijn adres boek van online bankieren.

In december ontvang ik een aanmaning van een nota (241,34) die ik al een
maand eerder betaalde.
Bij check blijkt het rekeningnummer van Famed niet meer te bestaan en is de
betaling teruggestort.

Ik heb geen notificatie van een nummerwijziging gehad noch een notificatie
dat het oude nummer ophield te bestaan.

Ik betaal opnieuw, nu naar het nieuwe nummer op de acceptgiro.
Een paar dagen na die tweede betaling ontvang ik de nota via incassoburo Credios,
verhoogd met 40 euro incasso kosten. Ik heb dan al betaald.

Ik belde met Famed, een callservice mevrouw stelt niets voor mij te gaan doen.

Zij stelt dat ondanks dat Famed zelf het rekeningnummer verandert het
mijn plicht om bij elke betaling te controleren of ik een betaling doe naar
het juiste nummer, "dat doe ik zelf ook meneer" voegt zij er aan toe.

Eigen schuld, dikke bult maar toch wringt het.
Er is geen notificatie van wijziging geweest.
De incassobrief van Credios ontving ik pas na mijn tweede betaling.

Mijn intenties waren correct.

Misschien klopt het juridisch, het lijkt er meer op dat Famed in hun verdienmodel de marge's opzoekt.
Ik ga het gesprek met mijn zorgverlener (tandarts sinds 40 jaar) aan over zijn keuze voor specifiek buro Famed.
ik begrijp dat hij de administratie uit wil besteden.
Voor de keuze Famed mag hij dan weten dat er op deze wijze met zijn clienten wordt omgegaan.

En ik wil de lezers op het hart drukken om vooral de rekeningnummers van Famed maar niet in het adresboek te zetten.
Of ziet iemand voor mij een oplossing waardoor de incassokosten van tafel kunnen?

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 16:39
door Brahms
Jack1292 schreef:Famed stuurt nota's welke ik - sinds jaren - op tijd betaal.
Het rekeningnummer staat daarom in mijn adres boek van online bankieren.

In december ontvang ik een aanmaning van een nota (241,34) die ik al een
maand eerder betaalde.
Bij check blijkt het rekeningnummer van Famed niet meer te bestaan en is de
betaling teruggestort.

Ik heb geen notificatie van een nummerwijziging gehad noch een notificatie
dat het oude nummer ophield te bestaan.

Ik betaal opnieuw, nu naar het nieuwe nummer op de acceptgiro.
Een paar dagen na die tweede betaling ontvang ik de nota via incassoburo Credios,
verhoogd met 40 euro incasso kosten. Ik heb dan al betaald.

Ik belde met Famed, een callservice mevrouw stelt niets voor mij te gaan doen.

Zij stelt dat ondanks dat Famed zelf het rekeningnummer verandert het
mijn plicht om bij elke betaling te controleren of ik een betaling doe naar
het juiste nummer, "dat doe ik zelf ook meneer" voegt zij er aan toe.

Eigen schuld, dikke bult maar toch wringt het.
Er is geen notificatie van wijziging geweest.
De incassobrief van Credios ontving ik pas na mijn tweede betaling.

Mijn intenties waren correct.

Misschien klopt het juridisch, het lijkt er meer op dat Famed in hun verdienmodel de marge's opzoekt.
Ik ga het gesprek met mijn zorgverlener (tandarts sinds 40 jaar) aan over zijn keuze voor specifiek buro Famed.
ik begrijp dat hij de administratie uit wil besteden.
Voor de keuze Famed mag hij dan weten dat er op deze wijze met zijn clienten wordt omgegaan.

En ik wil de lezers op het hart drukken om vooral de rekeningnummers van Famed maar niet in het adresboek te zetten.
Of ziet iemand voor mij een oplossing waardoor de incassokosten van tafel kunnen?
Als je je betaalrekening regelmatig had gecontroleerd was het je zeker (en veel eerder) opgevallen dat een bedrag was teruggestort op je rekening.

Het regelmatig controleren van af- en bij boekingen kan immers nooit kwaad.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 16:43
door alfatrion
Jack1292 schreef:In december ontvang ik een aanmaning van een nota (241,34) die ik al een
maand eerder betaalde.
Heb je de rekening gebruikt die op de factuur van een maand terug stond?
Had je 14 dagen vanaf de ontvangst om te betalen?
Ben je er op gewezen dat er 40 euro in rekening gebracht zou worden, indien je niet binnen deze periode zou betalen?

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 16:47
door bprosman
Of ziet iemand voor mij een oplossing waardoor de incassokosten van tafel kunnen?
Misschien een hele rare maar als ik een factuur of acceptgiro betaal kijk ik of misntens de laatste paar cijfers van het rekening nummer (nog) kloppen met wat ik in mijn adresboek staat. Het rekeningnummer op de faktuur of acceptgiro is altijd leidend. Het gebeurt wel vaker dat bedrijven van bank of rekening nummer veranderen.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 17:06
door chrisd1
alfatrion schreef:
Jack1292 schreef:In december ontvang ik een aanmaning van een nota (241,34) die ik al een
maand eerder betaalde.
Heb je de rekening gebruikt die op de factuur van een maand terug stond?
resp. de afgelopen 6 maanden?
...Ben je b.v. in bold gewezen op het gewijzigde rekeningnr??
zo niet; dan zou althans ikzelf die E 40 buitenproportioneel vinden, niet betalen en vragen naar een desbetreffende specificatie.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 17:12
door R. Proctor
Ik heb hier nog ff een factuur gevonden van Famed van 2017 en daar staat duidelijk met dikgedrukt groter lettertype op LET OP ONS REKENINGNUMMER IS GEWIJZIGD en dat op 3 facturen uit 2017

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 17:18
door Jack1292
Anderen controleren elke betaling en kijken vaak op zijn/haar rekening lees ik.
Gelukkig, dan overkomt dit deze mensen nooit.
Ik doe dat minder, daardoor zeur ik niet over administratief werk als een betaling een keer over moet .

Gegeven is dat ik betaald had, in de herkansing dus naar het goede nummer en na de twee betalingen met een incasso rekening werd opgezadeld. Alle intenties waren goed, echter, de leverancier geeft daarna nog even de incassobonus.
Dat voelt alsof de menselijke maat verdwijnt.

(ter toelichting: ik heb nooit te maken met incassoburo's, dat verklaart misschien iets)

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 17:24
door R. Proctor
ik denk dat jij niet het hele verhaal verteld hier want Credios komt pas in actie na diverse brieven
Heeft u een nota van Famed ontvangen?


Dan gelden onderstaande betalingsvoorwaarden.
•Nota
Voor het betalen van uw Nota hanteren wij een standaard betaaltermijn van 30 dagen. U kunt het notabedrag overmaken op bankrekeningnummer NL97ABNA0627000800 ten name van Famed B.V. te Amersfoort. Vermeld bij (elektronische) betaling altijd uw notanummer (dit is de zestien cijferige code vermeld op uw nota).
•Herinnering
Indien wij uw betaling niet binnen 30 dagen na de notadatum (deze datum wordt vermeld op uw nota) hebben ontvangen, sturen wij u een Herinnering. Deze herinnering dient opgevat te worden als een ‘ingebrekestelling’.
•Aanmaning
Mochten wij uw betaling – na het ontvangen van de nota en de herinnering – nog niet hebben ontvangen, sturen wij u een Aanmaning. Wij bieden u graag nog een mogelijkheid om het notabedrag te voldoen. Dit bedrag dient u binnen 15 dagen nadat deze aanmaning bij u is bezorgd te voldoen. In de aanmaning maken wij u er op attent op dat bij het uitblijven van betaling het notabedrag wordt vermeerderd met incassokosten en wettelijke consumentenrente. Deze incassokosten worden conform de staffel Buitengerechtelijke Incassokosten in rekening gebracht en bedragen minimaal € 40,00 plus de wettelijke consumentenrente. Meer informatie vindt u op rechtspraak.nl.
•Laatste aanmaning
Blijft uw betaling – na het ontvangen van de nota, herinnering en aanmaning – alsnog uit, dan ontvangt u van ons een Laatste Aanmaning. Het openstaande notabedrag is nu vermeerderd met incassokosten en de wettelijke rente. Indien wij uw betaling niet binnen de gestelde betaaltermijn van de laatste aanmaning hebben ontvangen, zijn wij helaas genoodzaakt om uw nota over te dragen aan incassobureau Credios.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 07 feb 2018 17:44
door arvandongen
Jack1292 schreef:Anderen controleren elke betaling en kijken vaak op zijn/haar rekening lees ik.
Gelukkig, dan overkomt dit deze mensen nooit.
Ik doe dat minder, daardoor zeur ik niet over administratief werk als een betaling een keer over moet .

Gegeven is dat ik betaald had, in de herkansing dus naar het goede nummer en na de twee betalingen met een incasso rekening werd opgezadeld. Alle intenties waren goed, echter, de leverancier geeft daarna nog even de incassobonus.
Dat voelt alsof de menselijke maat verdwijnt.

(ter toelichting: ik heb nooit te maken met incassoburo's, dat verklaart misschien iets)
Je kan het beste even de hierboven gestelde vragen van Alfatrion nazoeken en (voor jezelf) beantwoorden. Indien hier niet de juiste procedure gevolgd is, zijn de incassokosten nietig.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 08:59
door Jack1292
Credios stelt in hun reactie, inmiddels door mij ontvangen via een ander kanaal :

"op 27 november is er een aanmaning verstuurd. "
(Credios rept niet over een laatste aanmaning)
Toevallig betaalde ik dezelfde dag naar het oude nummer.

Die aanmaning kreeg ik, vanwege de decemberdrukte, later
In de aanmaning werd gerept over incassokosten herinner ik me.
Ik deed vervolgens de overschrijving naar het goede nummer op 23 december.

Twee dingen nog:
- Vreemd dat Credios zelf niet rept over laatste aanmaning.
Door termijnen van 15 dagen kun je wachten op dit soort dingen, mensen gaan ook wel op vakantie/op reis.

Credios stelt dat het rekeningnummer 7 jaar geleden is veranderd.
Tot in 2018 betaalde ik op het oude nummer.
- Vreemd dat Famed de zaak 7 jaar in de lucht houdt en dan opeens afsluit.

In reflectie begrijp ik dat ik als een bok op de haverkist moet zitten bij de nota's van Famed.
Ik ging er enkele dagen te ruim mee om, dat kan ik mezelf verwijten.
Aaseters liggen op de loer merk ik.

Afsluitend, forummers, zeer bedankt voor het meedenken en de reacties.
Ik lees echter geen eenvoudige oplossing of gelijksoortige ervaring.
Hierdoor neem ik mijn verlies, betaal die € 41 en verspil er verder geen energie meer aan.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 09:28
door Klaas Jan
Jack1292 schreef:Ik lees echter geen eenvoudige oplossing of gelijksoortige ervaring.
Ik lees alleen maar reacties waar eenvoudige oplossingen in staan.
Lezen als er op een factuur staat dat een rekeningnummer gewijzigd is. Op tijd reageren op herinneringen. Je rekeningafschriften controleren etc.

Natuurlijk kunt u een fout maken -of zelfs meerdere fouten- maar in de toonzetting wijst u onterecht naar de andere partij als u het over aaseters, marges is een verdienmodel opzoeken, als een bok op een haverkist zitten bij facturen van Famed etc.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 09:29
door stofzuigertje
Als je 7 jaren beide nummers gebruikte moet je wel elke op foute oude nummer er duidelijk op wijzen dat ze volgende keer het andere nummer moeten gebruiken en de oude uit adresboek moeten halen.

Ook andere die van nummer veranderen accepteer ik niet zomaar, vaak fraude met nieuwe bank nummers.......
En bij 1x per jaar tandarts zie je die van begin 2017 niet, of wel betaald maar niet gezien die melding....

Zelf doe ik geen zaken met Famed dus als mijn tandarts zou overstappen naar deze doe ik het ook.....
Gezien de klachten en lastige oplossen zijn al vele vertrokken omdat ze boze klanten kregen die liever de tandarts zelf betaalde.

Mijn tandarts heeft maar 4 maanden daar gezeten en wilde graag het weer zelf doen.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 09:40
door taxikemperman
U schrijft op 27-11 aanmaning gestuurd door Credios en toevallig op die dag op het verkeerde nummer betaald.
Dan heeft u al een paar brieven van Famed gemist.
Credios hoeft het niet over “laatste” aanmaning te hebben.
U heeft van Famed een nota gehad
Daarna van hun een herinnering
Toen is de zaak naar Credios gegaan
Dat er feestdagen of vakanties zijn daar hebben schuldeisers niets mee te maken
U bent sowieso te laat geweest met betalen en hoe lang een bedrijf een oude rekening aan houdt, daar heeft u niets mee te maken.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 09:55
door alfatrion
Jack1292 schreef:Credios stelt in hun reactie, inmiddels door mij ontvangen via een ander kanaal :

"op 27 november is er een aanmaning verstuurd. "
(Credios rept niet over een laatste aanmaning)
Toevallig betaalde ik dezelfde dag naar het oude nummer.

Die aanmaning kreeg ik, vanwege de decemberdrukte, later
In de aanmaning werd gerept over incassokosten herinner ik me.
Vermoedelijk heb je niet daadwerkelijk 14 dagen de tijd gehad om te betalen en dan hoef je de incassokosten niet te betalen.
Jack1292 schreef:In reflectie begrijp ik dat ik als een bok op de haverkist moet zitten bij de nota's van Famed.
Nee, je moet gewoon het bedrag overmaken dat staat op de factuur.
Jack1292 schreef:Hierdoor neem ik mijn verlies, betaal die € 41 en verspil er verder geen energie meer aan.
Dat kan een goede oplossing zijn.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 10:20
door vroem
Voordat er incassokosten door FAmed gerekend worden zitten we minimaal een 2 maanden na versturen originele nota. Ik werk zelf al een 25 jaar met volle tevredenheid met Famed.
De problemen die er zijn , worden meestal veroorzaakt door onoplettendheid van degeen die betalen moet. of gewoon pure onwil (hier niet aan de orde).

Kern is dat Famed en juist geïnformeerd heeft over nieuwe rekeningnummer, dan dat bij herhaling blijft doen. niet in kleine lettertjes.

Vervelend voor TS. maar bedenk dat voor die kosten door famed wel werk verricht is, namelijk meerdere herinneringen sturen.

Wellicht kan de tandarts proberen een goed woordje te doen.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 10:32
door Jack1292
Bedankt voor de reacties,

@ Klaasjan, ik begrijp de laatste alinea in je reactie maar geef aan dat dit mijn gevoel is.
Dit ontstaat bij de termijnen en de werkwijze.
Dat gevoel mag er zijn, terecht of onterecht.

Vanmorgen kreeg ik dit bericht van Credios:
-----------------------------

Uit coulance bieden wij u aan de helft van de kosten te voldoen, zijnde een bedrag van € 20,10.
U dient dit bedrag uiterlijk 17 februari 2018 te hebben betaald.
Het restant van de kosten zal u dan worden kwijtgescholden.

-------------------------------------

Dit vind ik een fijne geste en hiermee is de zaak voor mij in der minne opgelost.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 10:36
door wilhelmima1
Fijn, opgelost en dank voor de terugkoppeling.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 12:06
door vroem
mooi geregeld. alleen die opmerking over bok op haverkist begrijp ik niet. naast de betalingstermijn van een maand (wat al redelijk lang is tegenwoordig) is er in het vervolgtraject nog een maand voordat die incassokosten erbovenop komen. daarnaast is het proces in hoge mate geautomatiseerd. dit soort zaken wordt het niet individueel beoordeeld in de zin dat er medewerkers zitten te schiften wie een goed betaalverleden heeft en nu dan maar uit coulance (want dat is het) geen of minder kosten krijgt, en wie de volle mep kan voldoen. Zo werkt dat niet met de grote hoeveelheid nota's die zijn verwerken.

Ik mis eigenlijk een beetje het begrip voor de andere kant, waar wel verwacht wordt dat die maar (mi overmatig) begrip moeten hebben voor de debiteur. beetje erg eenrichtingsverkeer naar mijn gevoel. maar wellicht voel ik dat verkeerd.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 13:29
door Jack1292
@ Vroem, ik maak op uit je reactie dat je begrip vanuit mij voor de andere kant kant niet hebt gelezen.
Ik sluit me deels bij je opmerking aan met de kanttekening dat ik eerder schreef:

"In reflectie ... ik ging er enkele dagen te ruim mee om, dat kan ik mezelf verwijten."
Anders gezegd: ik moet alert zijn, dat verwijt ik mezelf.

Begrip voor de debiteur vraag ik niet (van Credios) - wel eigen verantwoordelijkheid nemen t.a.v. de nummerwijziging.
Het aanbod van de schikking lost dit m.i. goed op.

Bij je uitleg over automatisering sluit ik me aan maar het is niet bevestigd welke van de brieven ik heb ontvangen.
Gegeven (voor mij) is: ik moet alert reageren op nota's en daarbij de rekeningnummers checken.

Re: Incassokosten door verborgen wijziging rekeningnummer Famed

Geplaatst: 08 feb 2018 14:00
door alfatrion
vroem schreef:(...) en nu dan maar uit coulance (want dat is het) geen of minder kosten krijgt, (...).
Dat zou ik niet zo stellig beweren. De Hoge Raad is erg streng. Als de klant niet daadwerkelijk 14 dagen de tijd heeft om te betalen, dan zijn de incassokosten onverschuldigd. Zo geven twee aanmaningen met een betalingstermijn van 10 dagen geven geen recht op het innen van incassokosten, ook al heeft de schuldenaar dan 20 dagen de tijd gehad om te betalen. TS geeft hij 15 dagen de tijd had om te betalen en aan dat er vertraging was in de bezorging van de post in verband met de feestdagen. Ik hou er daarom ernstig rekening mee dat de incassokosten in zijn geheel onverschuldigd zijn.

Het incassobureau heeft aangeboden om de incassokosten te delen, misschien dat dit daarin mee speelt. TS is daar tevreden mee en is nu dus geholpen.