LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afterpay

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
jantjejelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2012 15:45

Afterpay

Ongelezen bericht door jantjejelle »

Ik heb een dik probleem met Afterpay. Ik heb in december bij de Kijkshop een dvd speler gekocht. Deze bleek achteraf niet meer nodig en heb hem geretourneerd. De kijkshop heeft de teruglevering bevestigd. Alleen bij Afterpay is de zending nog steeds niet gecrediteerd.... Ondanks mails van mijn kant aan kijkshop (inmiddels failliet) blijft Afterpay aanmaningen sturen en dreigen nu met incasso. Ik ga niet betalen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Moneyman »

jantjejelle schreef:Ik heb een dik probleem met Afterpay. Ik heb in december bij de Kijkshop een dvd speler gekocht. Deze bleek achteraf niet meer nodig en heb hem geretourneerd. De kijkshop heeft de teruglevering bevestigd. Alleen bij Afterpay is de zending nog steeds niet gecrediteerd.... Ondanks mails van mijn kant aan kijkshop (inmiddels failliet) blijft Afterpay aanmaningen sturen en dreigen nu met incasso. Ik ga niet betalen.
Was die speler nog niet betaald dan?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
jantjejelle schreef:Ik heb een dik probleem met Afterpay. Ik heb in december bij de Kijkshop een dvd speler gekocht. Deze bleek achteraf niet meer nodig en heb hem geretourneerd. De kijkshop heeft de teruglevering bevestigd. Alleen bij Afterpay is de zending nog steeds niet gecrediteerd.... Ondanks mails van mijn kant aan kijkshop (inmiddels failliet) blijft Afterpay aanmaningen sturen en dreigen nu met incasso. Ik ga niet betalen.
Was die speler nog niet betaald dan?

Afterpay. Spreekt voor zich.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Nevyn »

U moet het spel wel meespelen, u ontvangt en betaald. U stuurt terug en krijgt het geld terug gestort. Ontvangen en niet betalen omdat u het weer terug hebt gestuurd, brengt het systeem compleet in de war.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

Daar zal je best een moeilijke zaak mee kunnen hebben.
voorwaarden afterpay schreef:2.1. Jouw keuze om te betalen met de achteraf betaalservice AfterPay® houdt na acceptatie van je verzoek/aanvraag daartoe in dat de rechten ten aanzien van het door jou verschuldigde bedrag vanwege de door jou gedane bestelling, worden overgedragen door de winkelier aan AfterPay. Dat betekent dat je na acceptatie door AfterPay uitsluitend nog bevrijdend kunt betalen aan AfterPay. AfterPay stuurt je hiervoor een factuur met daarop vermeld het verschuldigde bedrag, separaat van de levering van de bestelling. Dit is meestal een digitale factuur. Indien je aan een ander dan aan AfterPay betaalt, laat dit je betalingsverplichting aan AfterPay in stand. Je moet dan in een voorkomend geval (nogmaals) betalen, namelijk aan AfterPay.

2.2. AfterPay behoudt zich het recht voor - voor zover wettelijk is toegestaan - om eventuele kosten van de betaling en/of andere kosten in geval van retournering van jouw bestelling niet te restitueren.
Afterpay heeft waarschijnlijk de betaling aan de Kijkshop reeds gedaan. De Kijkshop is inmiddels failliet en zal aan Afterpay dus niets (of te weinig) terugbetalen. Afterpay zal ongetwijfeld met alle wettelijke middelen het geld bij jou proberen op te halen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:
jantjejelle schreef:Ik heb een dik probleem met Afterpay. Ik heb in december bij de Kijkshop een dvd speler gekocht. Deze bleek achteraf niet meer nodig en heb hem geretourneerd. De kijkshop heeft de teruglevering bevestigd. Alleen bij Afterpay is de zending nog steeds niet gecrediteerd.... Ondanks mails van mijn kant aan kijkshop (inmiddels failliet) blijft Afterpay aanmaningen sturen en dreigen nu met incasso. Ik ga niet betalen.
Was die speler nog niet betaald dan?
Afterpay. Spreekt voor zich.
Ah. Ik gebruik dergelijke concepten nooit. Maar ook bij Afterpay kan je natuurlijk gewoon al betaald hebben voordat je retourneert, maar dat zal in deze casus dan waarschijnlijk niet het geval zijn.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nevyn schreef:U moet het spel wel meespelen, u ontvangt en betaald.
Je hebt iets van 14 dagen om te betalen. Die betalingsverplichting vervalt op het moment dat je de overeenkomst herroept.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Nevyn schreef:U moet het spel wel meespelen, u ontvangt en betaald.
Je hebt iets van 14 dagen om te betalen. Die betalingsverplichting vervalt op het moment dat je de overeenkomst herroept.
Inderdaad. En niet eens 14 dagen na aankoop, maar 14 dagen na ontvangst van het betaaloverzicht.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

De betalingsverplichting aan de Kijkshop, is overgedragen naar AfterPay. Met voorafgaande instemming van de consument.

Dat het product is teruggestuurd, betekent nog niet dat de betalingsverplichting richting AfterPay is opgeheven. Normaal gesproken zou dat natuurlijk wel het geval (kunnen) zijn, omdat de Kijkshop afterPay terug zou kunnen betalen.

AfterPay zou bovendien kunnen stellen dat de terugbetalingsverplichting bij de Kijkshop ligt. Hoe alle wetten en regels uitpakken zal onder andere afhankelijk zijn van de curator die het faillissement moet afhandelen. Ook moeten de voorwaarden van AfterPay in deze situatie als onredelijk bezwarend beoordeeld worden door een rechter.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door alfatrion »

Onjuist. Er is een koop op afstand gesloten tussen verkoper en koper gesloten. De koopovereenkomst geeft de ene partij de verplichting om een product te leveren en de ander om een prijs te betalen (art. 7:1 BW). Bij een koop op afstand heeft de consument het recht om de koop te ontbinden binnen 14 dagen na ontvangst (art. 6:230o BW). Ontbinding bevrijd partijen van hun verplichtingen (art. 6:271 BW).

In het geval van een cessie geldt dat de debitor cessus niet in een slechtere positie terecht mag komen, dan als de vordering niet verkocht was en hij dus al zijn rechten en verweren eveneens aan de cedent kan tegenwerpen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

alfatrion schreef:Onjuist. Er is een koop op afstand gesloten tussen verkoper en koper gesloten. De koopovereenkomst geeft de ene partij de verplichting om een product te leveren en de ander om een prijs te betalen (art. 7:1 BW). Bij een koop op afstand heeft de consument het recht om de koop te ontbinden binnen 14 dagen na ontvangst (art. 6:230o BW). Ontbinding bevrijd partijen van hun verplichtingen (art. 6:271 BW).
Helemaal correct. De verplichtingen tussen Kijkshop en consument zijn opgeheven. De Kijkshop dient de consument het reeds betaalde geld terug te storten. De Kijkshop is failliet.

AfterPay kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor het faillissement van de Kijkshop.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS heeft niet betaald, dus er wordt ook niets teruggestort. TS hoeft uiteraard ook niet te betalen - zolang hij zijn bewijs van terugzending maar héél goed bewaart.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gevolg van de herroeping is dat TS geen verplichting heeft en AfterPay kan zich melden bij de currator.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

Moneyman schreef:TS heeft niet betaald, dus er wordt ook niets teruggestort. TS hoeft uiteraard ook niet te betalen - zolang hij zijn bewijs van terugzending maar héél goed bewaart.


Er is wel betaald. AfterPay heeft betaald namens consument.
Als AfterPay haar poot stijf houdt, met haar voorwaarden in de hand (zie boven), dan zal de consument een rechtzaak moeten aangaan en zal de rechter moeten beslissen dat de voorwaarden van AfterPay onredelijk bezwarend zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door Moneyman »

arvandongen schreef:
Moneyman schreef:TS heeft niet betaald, dus er wordt ook niets teruggestort. TS hoeft uiteraard ook niet te betalen - zolang hij zijn bewijs van terugzending maar héél goed bewaart.

Er is wel betaald. AfterPay heeft betaald namens consument.
Als AfterPay haar poot stijf houdt, met haar voorwaarden in de hand (zie boven), dan zal de consument een rechtzaak moeten aangaan en zal de rechter moeten beslissen dat de voorwaarden van AfterPay onredelijk bezwarend zijn.
Waaruit blijkt dat Afterpay al aan Kijkshop betaald zou hebben?

Los daarvan is het uiteraard niet de consument die een rechtszaak moet aanspannen, maar Afterpay.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door michieldejong »

Moneyman schreef:Waaruit blijkt dat Afterpay al aan Kijkshop betaald zou hebben?
Als achtergrond: AfterPay betaalt het geld aan de webshop normaliter maximaal een week nadat de webshop aangegeven heeft dat de artikelen verstuurd zijn. Op dit moment neemt AfterPay het risico van wel of niet betalen van de consument over van de webshop.
Als de klant de artikelen retourneert moet de webshop aan AfterPay aangeven dat er een Refund gedaan moet worden. Als de consument nog niet betaald heeft vervalt de betalingsverplichting, heeft de consument wel al betaald dan zal AfterPay de consument terugbetalen. De refund wordt ook weer door Afterpay verrekend met de webshop met de wekelijkse uitbetaling.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door alfatrion »

arvandongen schreef:Er is wel betaald. AfterPay heeft betaald namens consument.
Afterpay heeft niet betaald namens de consument. Afterpay is helemaal niet gemachtigd om dingen namens de consument te doen. Afterpay heeft namens haarzelf een vordering gekocht van Kijkshop.
arvandongen schreef:Als AfterPay haar poot stijf houdt, met haar voorwaarden in de hand (zie boven), dan zal de consument een rechtzaak moeten aangaan en zal de rechter moeten beslissen dat de voorwaarden van AfterPay onredelijk bezwarend zijn.
Waarom moet een consument naar de rechter stappen? Als dit mij zou overkomen, dan zou ik gewoon niet betalen. Welke voorwaarden bepalen dat dat de consument moet betalen ongeacht of de overeenkomst is herroepen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik hoop samen met de andere forumleden dat AfterPay in alle redelijkheid zal optreden.

De consument heeft niets meer te maken met de Kijkshop. De consument heeft een betalingsovereenkomst met AfterPay. AfterPay mag hun kosten en hun incassokosten bij de consument neerleggen. Voordat men in deze situatie weigert te betalen, zou ik eerst overleggen met AfterPay. Hoe staan zij in deze zaak? Het antwoord op schrift laten zetten!

Mocht AfterPay moeilijk doen, zou ik even ècht juridisch advies vragen bij een professional.

N.B. De forumleden hebben gelijk dat AfterPay een rechtzaak zou moeten starten indien zij van mening blijven dat er betaald zou moeten worden.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door alfatrion »

arvandongen schreef:De consument heeft een betalingsovereenkomst met AfterPay.
Nee, dat heeft de consument niet.
arvandongen schreef:AfterPay mag hun kosten en hun incassokosten bij de consument neerleggen.
Nee, dat mag AfterPay niet doen. Als AfterPay naar de rechter stapt, dan zal de rechter de vordering van AfterPay met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid afwijzen en AfterPay in de kosten van de procedure veroordelen, mits TS het bewijs heeft bewaard dat de overeenkomst tijdig is herroepen en het product is teruggestuurd.
arvandongen schreef:Mocht AfterPay moeilijk doen, zou ik even ècht juridisch advies vragen bij een professional.
Daar lopen er op dit forum een aantal van rond.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Afterpay

Ongelezen bericht door arvandongen »

alfatrion schreef:
arvandongen schreef:De consument heeft een betalingsovereenkomst met AfterPay.
Nee, dat heeft de consument niet.
arvandongen schreef:AfterPay mag hun kosten en hun incassokosten bij de consument neerleggen.
Nee, dat mag AfterPay niet doen. Als AfterPay naar de rechter stapt, dan zal de rechter de vordering van AfterPay met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid afwijzen en AfterPay in de kosten van de procedure veroordelen, mits TS het bewijs heeft bewaard dat de overeenkomst tijdig is herroepen en het product is teruggestuurd.
arvandongen schreef:Mocht AfterPay moeilijk doen, zou ik even ècht juridisch advies vragen bij een professional.
Daar lopen er op dit forum een aantal van rond.
Lekker onderbouwd allemaal.

Gesloten